Jupiler Pro League 2021-2022

De steun die Vanzeir krijgt is toch onvoorstelbaar.
Steun... Iedereen veroordeelt de slag en vindt dat hij gestraft moet worden.
Alleen vind ik (en nog anderen) dat bepaalde toeschouwers toch echt wel overdrijven. Het is niet alsof hij helemaal vrij stond en dacht, ik zal 'm hier eens een goei saflet geven. Hij zat in een houtgreep en deed een verkeerde reflex om zichzelf te bevrijden. Er zijn al veel ergere ellebogen en tackles de revue gepasseerd die maar een kleine straf opleverde dus geen idee waarom hier zoveel mensen over zitten te schuimbekken.

4speeldagen lijkt mij al meer dan genoeg. Het is niet nodig om de fout te gaan opblazen tot proporties die het niet heeft. Imo ook een goed voorbeeld waarom eventuele gevolgblessures bij het slachtoffer niet relevant zou mogen zijn voor de strafmaat. Hebt ge pech en hebt ge iemand die voor het minst het bewustzijn verliest? Ja dan gaan we u een paar dagen extra aan uw broek lappen! Slaat nergens op.

Alleen vind ik (en nog anderen) dat bepaalde toeschouwers toch echt wel overdrijven. Het is niet alsof hij helemaal vrij stond en dacht, ik zal 'm hier eens een goei saflet geven. Hij zat in een houtgreep en deed een verkeerde reflex om zichzelf te bevrijden. Er zijn al veel ergere ellebogen en tackles de revue gepasseerd die maar een kleine straf opleverde dus geen idee waarom hier zoveel mensen over zitten te schuimbekken.

4speeldagen lijkt mij al meer dan genoeg. Het is niet nodig om de fout te gaan opblazen tot proporties die het niet heeft. Imo ook een goed voorbeeld waarom eventuele gevolgblessures bij het slachtoffer niet relevant zou mogen zijn voor de strafmaat. Hebt ge pech en hebt ge iemand die voor het minst het bewustzijn verliest? Ja dan gaan we u een paar dagen extra aan uw broek lappen! Slaat nergens op.

Ik spreek me niet uit over hoe zwaar dit moet zijn, maar ik wil hier wel 2 dingen over zeggen:
* Een slag, elleboogstoot, wat dan ook, is zo goed als ALTIJD een reactie. Zelfs De Bilde werd indertijd bij het inlopen in het strafschopgebied zwaar vastgehouden en reageerde. Niemand slaat zomaar out of the blue iemand op zijn gezicht. Enfin zo goed als niemand. Er zal altijd ergens een aanleiding geweest zijn, hetzij fysiek, hetzij verbaal.
* Gelijkaardig voor tackles of zo: elke speler denkt zo goed als altijd nog de bal te kunnen raken. Niemand gaat tackelen om de andere op de enkel of kuit te shotten of zo. De intentie is altijd "ik denk dat ik die bal nog net kan hebben".

En zelfs als het de intentie zou zijn, dan is het enkel en alleen de speler zelf die dat echt kan weten en ik denk niet dat er in geschiedenis van het voetbal ooit al een voetballer geweest is die gezegd heeft dat hij de tegenstander wilde raken.

Dat soort discussies vind ik altijd redelijk irrelevant. Je moet eigenlijk alleen naar de actie zelf kijken. En eventueel voorgeschiedenis. Gevolg. Etcetera.

Maar ik vind de houding van de media over de chouchou die Vanzeir geworden is toch wel anders dan bv. toen Carcela indertijd Ruytinckx op zijn bakkes sloeg.

Hij zat in een houtgreep en deed een verkeerde reflex om zichzelf te bevrijden. Er zijn al veel ergere ellebogen en tackles de revue gepasseerd die maar een kleine straf opleverde dus geen idee waarom hier zoveel mensen over zitten te schuimbekken.

4speeldagen lijkt mij al meer dan genoeg
sorry, maar dit is je reinste onzin. Dat is geen reflex, maar wel degelijk een saflet (om in uw bewoordingen te blijven)
en dan erna nog een beetje misbaar maken tegen de ref ook
Serieus blijven he

Ik spreek me niet uit over hoe zwaar dit moet zijn, maar ik wil hier wel 2 dingen over zeggen:
* Een slag, elleboogstoot, wat dan ook, is zo goed als ALTIJD een reactie. Zelfs De Bilde werd indertijd bij het inlopen in het strafschopgebied zwaar vastgehouden en reageerde. Niemand slaat zomaar out of the blue iemand op zijn gezicht. Enfin zo goed als niemand. Er zal altijd ergens een aanleiding geweest zijn, hetzij fysiek, hetzij verbaal.

Een reactie is niet hetzelfde als een reflex. Een reactie kan reflexmatig zijn, maar kan het ook niet zijn.
Dat je geen onderscheid ziet tussen Carcela en Vanzeir is al helemaal onbegrijpelijk.
-Vanzeir zit in een duel en probeert zich los te maken, bereikt een punt waarop hij in een reflex slaat, er is letterlijk geen ruimte om te denken "die ga ik nu ens goed hebben"
-Carcela ligt op de grond te kermen en beslist 10seconden na de fout om Ruytinx een saflet te geven, is een reactie die duidelijk NIET reflexmatig is hé, daar was echt wel ruimte om efkes uw verstand te gebruiken.

sorry, maar dit is je reinste onzin. Dat is geen reflex, maar wel degelijk een saflet (om in uw bewoordingen te blijven)
en dan erna nog een beetje misbaar maken tegen de ref ook
Serieus blijven he
Misbaar was ook belachelijk, maar het zijn en blijven voetballers, dus die doen wel vaker belachelijk.
Verder zie ik toch vooral een reflex tijdens het duel, maar goed, de toon is hier duidelijk gezet, awoert awoert Vanzeir!

Een reactie is niet hetzelfde als een reflex. Een reactie kan reflexmatig zijn, maar kan het ook niet zijn.
Dat je geen onderscheid ziet tussen Carcela en Vanzeir is al helemaal onbegrijpelijk.
-Vanzeir zit in een duel en probeert zich los te maken, bereikt een punt waarop hij in een reflex slaat, er is letterlijk geen ruimte om te denken "die ga ik nu ens goed hebben"
-Carcela ligt op de grond te kermen en beslist 10seconden na de fout om Ruytinx een saflet te geven, is een reactie die duidelijk NIET reflexmatig is hé, daar was echt wel ruimte om efkes uw verstand te gebruiken.
Of er ruimte is hangt van veel dingen af. Je kan een hele match zo opgenaaid worden (door pakweg gevoelige dingen te roepen - zo'n Ruytinckx is krapuul op dat vlak), Carcela was geblesseerd geshot, dat leek me fysiek dan ook wel wat erger dan vastgehouden worden in een duel. Dan kan je even doordraaien. De bond heeft dat ook gevolgd.

Dat is allemaal wel heel makkelijk om van achter een toetsenbord zo'n zwart-witte grens te trekken vanaf welk moment iets een reactie dan wel een reflex is. Ik zeg net dat zulke zaken van persoon tot persoon afhangen en je daar amper een regel in kan trekken, en dat hele intentionele gedoe bullshit is.

Je moet je beperken tot dingen die je als bondsparket kan beoordelen: was er een aanleiding (zo goed als altijd dus), wat was de reactie (duwen versus slaan bv.), wat is de voorgeschiedenis en toont men tekenen van berouw. Eventueel wat is het gevolg bij de tegenstander.

En meer kan je eigenlijk niet, de rest is giswerk en psychologisch gezien onzin.

Voor mij is het een verzwarende omstandigheid dat hij met de andere arm de beweging maakt. En hoe hard die slag nu effectief was kan je onmogelijk zien op die beelden. Naar de gevolgen bij het slachtoffer zouden we ook niet mogen kijken, net als bij een tackel bovendien. Je kan met de ene slag weinig schade berokkenen en met een andere die even hard is maar een andere plaats raakt veel meer damage doen.

Het zou er nog aan moeten mankeren dat er ene vind dat hij niet gestraft moet worden..

Maar intussen zijn er al zijn ploegmaats, zijn trainer, zijn papa, nu zijn Sonck, Vanderelst en Jbari ook al daar om het te verzachten.
De enige die precies echt streng is is Albert.

Ik mag toch hopen dat dit gewoon een reactie is van Vanzeir en geen reflex. Als uw reflex is om meteen iemand te gaan slaan als je wat wordt opgehouden dan zegt dat veel over u als persoon.

Daarnaast is 4 wedstrijden voor een slag gewoon te weinig. Voorgeschiedenis of niet. Minstens tot aan de Play-Offs lijkt mij een faire schorsing, dat zijn 6 wedstrijden. 4 wedstrijden zou hetzelfde zijn als wat Vanaken kreeg voor z'n "kutref". Nu ik las gisteren ergens op Facebook dat een persoon dat erger vond dan wat Vanzeir deed. :laugh: Dan ben je toch helemaal van 't padje lijkt me.

Ik vind dit nu toch ook geen actie van iemand die zich wil los rukken van een tegenspeler.
Hier slaat hij met zijn rechterhand naar iemand die zich links achter hem bevindt. Dat is een zwaai van meer dan 180°.

Het zou er nog aan moeten mankeren dat er ene vind dat hij niet gestraft moet worden..

Maar intussen zijn er al zijn ploegmaats, zijn trainer, zijn papa, nu zijn SONCK, Vanderelst en Jbari ook al daar om het te verzachten.
De enige die precies echt streng is is Albert.
Die mogen ze van mijn part bij het golfen steken, arrogant, betweter vb die rode kaart van arteaga dat max geel vinden los vant padje

Nee de eis.
Nu wachten op de uitspraak.

Komt er goed vanaf indien het zo is
Als ge dan leest dat de advocaat van Union een "significant minder strenge straf" wil komt ge toch ook gans zot :angry: ze krijgen hier (als Union zijnde) een cadeau met ne gigantische strik rond. Gewoon braaf knikken en aannemen als club, ik weet niet wat ze hopen te bereiken met een minder strenge straf te eisen.

Ik vind dat nu geen slechte eis eerlijk gezegd.
Ik praat het niet goed he. Hij moet dat niet doen, en het is geen duw in een duel maar het is ook niet de moordaanslag die sommigen er van maken he. Als hij knal dezelfde beweging maakt en die gast 20 cm lager raakt op zijn schouder krijgt hij er waarschijnlijk niet eens een kaart voor zelfs. Dan is het een volwassen duel met geduw en getrek. Je weet wel, die dingen waar iedereen over ligt te roepen dat ze moeten bestraffen als het tegen jou is en moeten laten doorspelen omgekeerd want "voetbal is een contactsport".

Goed voorbeeld dat ze hier stellen...
Ach dat wist je toch op voorhand dat ze stoer gingen doen tot het er op aan kwam?
Willekeur is toch de beste omschrijving voor strafmaten in België?

het is idd geen moordaanslag. Niemand die dit ook maar beweerd. Maar het is en blijft een vuistslag in het gezicht en de geëiste straf is echt wel het minimum.

De uitleg over als dit of als dat, doet er niet toe. Stel dat je bij een tackel vol op het de kuit zit van je tegenstander, moet je ook niet afkomen met de uitleg van stel dat hij 20 cm meer naar links zat dan had hij zuiver de bal en is het ook geen fout maar een goeie tackel...

Een vuistslag hoort gewoon niet op een voetbalveld. Een zware schorsing is de enige correcte straf

Hebt gij zelf ooit gevoetbald?

Ik ben heel veel in duel gegaan, werd veel vastgehouden en heb veel vastgehouden, er werd daarbij vaak getrokken, gesleurd en gestruikeld... maar geen enkele keer, nooit, heb ik quasi "per ongeluk", in een reflex, ene daarbij een peer op zijn muil verkocht. Dat doet ge niet "in de hitte van het duel". Ge klopt iemand op zijn smoel of ge klopt iemand niet op zijn smoel, het is zwart of wit. Een peer op iemand zijn muil is geen natuurlijke beweging in het duel die zomaar eventjes kan voorvallen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan