Jouw "what tha f%ck?!?" momentje van de dag!

Vandaag een zot verhaal gehoord in een radiolab podcast, over een bedrijf dat een tool (met als naam MegaSyn) had ontwikkeld welke in staat was om voor eender welke exotische en minder exotische ziekte, via artificial intelligence, een recept voor een medicijn tegen deze ziekte te ontwikkelen. Dit deden ze door via connected databases miljoenen verschillende moleculen met elkaar te matchen. Men moest gewoon de kenmerken van de ziekte als parameter meegeven en de tool ging dan op zoek naar een recept, zelf dingen die nog nooit eerder waren bedacht.

Een zeer belangrijke parameter was ook dat enkel resultaten getoond mochten worden waarbij de patiënt uiteindelijk genas, en dat de resultaten waarbij de patiënt zieker werd of stierf werden geskipt. Het zou inderdaad leuk zijn als het medicijn een bepaalde kanker kon genezen, maar wat ben je erbij als je hart zou stoppen met kloppen right ?

Anyway, er werden veelbelovende resultaten geboekt, tot het team plots een uitnodiging kreeg tot de Convergence conference van het Zwitserse federaal instituut voor Nucleare, Biologische en Chemische beveiliging. Ze kregen deze uitnodiging om er te praten over machine learning en hoe het ook kan worden misbruikt. Iets waar ze tot op dat punt nog nooit echt over hadden nagedacht. Maar het was dus inderdaad wel zo dat ze, door een simpele 0 in een 1 te veranderen, de filter konden aanpassen, en er zo voor zorgen dat er enkel resultaten naar boven zouden komen die zeer toxisch waren en in plaats van een patiënt te doen genezen, ervoor kon zorgen dat de patiënt zou sterven.

Om te testen hebben ze dan die parameter eens aangepast en de tool een nachtje laten runnen. Toen men 's morgens weer op kantoor kwam bleek dat de AI een 40000 recepten en moleculaire verbindingen had ontwikkeld, waarvan er sommigen nog 1000 keer krachtiger waren dan VX waarvan bekend is dat een zoutkorrel van het product een mens om kan leggen. En het meest angstaanjagende van alles was dat iedereen met wat kennis van AI een identieke tool als Megasyn zou kunnen ontwikkelen.

Men heeft dan een een hele tijd zitten schipperen tussen, gaan we dit publiceren of niet, want men wou natuurlijk misbruik voorkomen. Uiteindelijk heeft men het toch gedaan, omdat ze voorstander zijn van open-source zijn van gegevens en datamodellen. En mensen met slechte ideeën zouden er op termijn toch wel achter komen.

Men is dan ook nog eens uitgenodigd door de Amerikaanse regering die zeer sterke interesse hadden in de datamodellen en vroegen om deze te delen, maar dat hebben ze dan niet gedaan zeggen ze.

Benieuwd wat ons nog allemaal te wachten staat :/

Voor wie interesse heeft, hier het verhaal

en een podcast:

Mooie speech wel.

Ik koop vrij veel op Amazon, maar nooit voedingswaren...
Krijg ik net een "misschien bent u wel geïnteresseerd in..." - melding, klik ik het open... Blijkt de suggestie een worstenpakket te zijn. :unsure: 😬

Krijg ik net een "misschien bent u wel geïnteresseerd in..." - melding, klik ik het open... Blijkt de suggestie een worstenpakket te zijn. :unsure: 😬

Toch niet deze ;).

Wat je soms toch tegenkomt :laugh:.

Die AI gaat inderdaad ver. Nu legt het ook al de link tussen gelijksoortige vormen in je opzoek/aankoopgeschiedenis om suggesties te doen.

€300 stookolie? Eh…nee. Mail van Comfort: als u al de cheque van €225 had aangevraagd dan moet u niets meer doen, de regering stort de overgebleven €75 op uw rekening. What the Actual F? Zo hebben ze het toch ook niet zitten uitleggen in de pers. €75… wat een hulp! 🤬

€300 stookolie? Eh…nee. Mail van Comfort: als u al de cheque van €225 had aangevraagd dan moet u niets meer doen, de regering stort de overgebleven €75 op uw rekening. What the Actual F? Zo hebben ze het toch ook niet zitten uitleggen in de pers. €75… wat een hulp! 🤬
Dat is nochtans hoe ik het in de pers (en ook op het forum) heb zien passeren.

mijn wtf momentje:

gisteren zie ik faceboek vol stromen van steunbetuigingen en jammernissen over die mens die omgekomen is in die brand van het ziekenhuis.

vandaag een heel ander licht: blijkbaar zou hij in zijn isoleercel zelf de brand hebben aangestoken en zichzelf en die ziekenhuisvleugel dus hebben in lichterlaaie gezet.

WTF.

En stalkers, me al meermaals uitgeschreven voor hun nieuwsbrief, maar ik heb die mail ook gekregen...
Ook nooit klant geweest bij Comfort Energy, maar wel bij een zusterfirma waar ze zogezegd helemaal niets mee te maken hebben. :angry:

Mijn WTF-moment: 25% van de schoolfacturen is onbetaald.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220917_92633338
Het moet nog crisis/recessie worden... :unsure:
Dus we kunnen de brooddoos niet meer vullen en de schoolfactuur kunnen ze ook al niet meer betalen Eens de eindfacturen in de bus vallen, vallen er vast nog meer lijken uit de kast.

Terug
Bovenaan