Jouw "what tha f%ck?!?" momentje van de dag!

Dan krijg je toch gewoon het groeipakket voor het pleegkind? Ondersteunende, crisis en kortdurende pleegzorg is iets anders. Hopelijk dat de biologische ouder(s) dit pakket niet meer krijgen in geval van perspectiefbiedende pleegzorg. Correct?
Geen idee eigenlijk wat de ouders zelf nog wel of niet krijgen, maar ik ken verschillende pleegouders die enkel langdurige opvang doen (tot de kinderen het huis uit fladderen zeg maar) en die krijgen een vast dagbedrag. Dat hoger ligt dan het groeipakket.
Ja, dat doet pijn als je dat ziet. Ik heb de indruk dat pleegzorg wel sneller ingezet wordt dan vroeger. 't is maar een gevoel, dus ik kan volledig mis zijn.
Klopt niet, ik ben 20j geleden gestart in de bijzondere jeugdzorg en bij uitzichtloze situaties is altijd al hard ingezet op pleegouders. Maar er moeten er zijn natuurlijk.. 🙈
Maar er zijn te weinig pleeggezinnen. Dus ja, waag je kans, zou ik zeggen. 😋
Wat ook geen evidentie is. Ik ken meerdere pleegouders en ik zou het echt niet kunnen. Emotioneel heeft het heel wat voeten in de aarde en je loopt altijd de kans dat na x-aantal jaren het kind "plots weg is" omdat rechter X heeft beslist dat de ouders nog een kans verdienen... En dan heb je geen rechten op duurzaam contact onderhouden met dat kind.

Geen idee eigenlijk wat de ouders zelf nog wel of niet krijgen, maar ik ken verschillende pleegouders die enkel langdurige opvang doen (tot de kinderen het huis uit fladderen zeg maar) en die krijgen een vast dagbedrag. Dat hoger ligt dan het groeipakket.

Wij gaan voor langdurige opvang, maar momenteel is er nog geen pleegkindje, dus alle details over administratie en financiële zaken ken ik nog niet goed. In elk geval had ik gelezen dat er naast het groeipakket ook een vergoeding is. Van dat laatste wordt er gevraagd om (een deel?) te sparen voor het pleegkind. Misschien moet ik hier eens op terugkomen als er een pleegkindje is. 😊

Wat ook geen evidentie is. Ik ken meerdere pleegouders en ik zou het echt niet kunnen. Emotioneel heeft het heel wat voeten in de aarde en je loopt altijd de kans dat na x-aantal jaren het kind "plots weg is" omdat rechter X heeft beslist dat de ouders nog een kans verdienen... En dan heb je geen rechten op duurzaam contact onderhouden met dat kind.
Ja, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen uiteraard. We zullen zien hoe het bij ons zal lopen... Ik heb vooral bewondering voor de mensen die crisisopvang doen. Lijkt me emotioneel en hele zware te zijn.

En sorry voor de off topic hier! 😬

Dit heb ik met m’n kinderen ook afgeleerd; tegen dat ik er mee aan het toilet was, hing heel de gang (en/of ikzelf) al vol. Nu geef ik ze een emmer.
En binnen een jaar of vijf weten zij ook wanneer papa een emmer te geven. Smart!

WTF: auto’s die maar blijven denken dat ze hier achter over het stuk opengebroken weg tussen twee afgewerkte stukken kunnen. Het is écht wel opengebroken, vrij groot en scherp niveauverschil, grote steenbrokken, … er ín is grote *boenk*, er uit is gewoon geweld op je auto plegen.

Baby en kind achtergelaten tussen rugzakken in Plopsaqua terwijl ouders verfrissende duik nemen: “Ze waren nog maar half bij bewustzijn”

Nog meer wtf: ouders worden niet vervolgd.

Wij gaan voor langdurige opvang, maar momenteel is er nog geen pleegkindje, dus alle details over administratie en financiële zaken ken ik nog niet goed. In elk geval had ik gelezen dat er naast het groeipakket ook een vergoeding is. Van dat laatste wordt er gevraagd om (een deel?) te sparen voor het pleegkind. Misschien moet ik hier eens op terugkomen als er een pleegkindje is. 😊

Ja, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen uiteraard. We zullen zien hoe het bij ons zal lopen... Ik heb vooral bewondering voor de mensen die crisisopvang doen. Lijkt me emotioneel en hele zware te zijn.

En sorry voor de off topic hier! 😬
Zijn er geen Facebookgroepen of zo voor (kandidaat)pleegouders?
Ik dacht trouwens dat er vanuit de staat een deel gespaard wordt waar het kind dan vanaf zijn 18de toegang toe heeft.

Toen ik in de bijzondere jeugdzorg werkte, ook 2 kandidaat pleegouders over de vloer gehad die een super snoezige 2ling van 3j helemaal zagen zitten! Papa onbekend, moeder met een drugsverslaving dus ook langdurige opvang. Dat werd geleidelijk opgebouwd. Eerst een bezoekje in de leefgroep, dan eens een namiddagje de kinderen mee uit nemen, als derde een weekendje naar de kust. We hebben ze teruggekregen en de volwassenen nooit meer terug gezien. Die mensen hadden zwaar onderschat welke emotionele problemen "instellingskinderen" kunnen hebben. Deze legden heel snel contact met "vreemden" (wat nodig is wanneer je mama en papa worden vervangen door 6 volwassenen in een ploegensysteem en een stagiaire of jobstudent of 5 per jaar extra) maar wat ze OOK snel doen, is testen of die volwassene zal blijven of niet door sterk opstandig gedrag te stellen... En daar hadden die mensen geen rekening mee gehouden toen ze die snoezige 3jarigen uitkozen! Pleegzorg zei nadien ook dat die mensen niet verder wilden gaan met pleegzorg tout court. Jammer maar verstaanbaar!

Wat is dan "minder", want dat is toch wel echt een laatste redmiddel volgens mij?

Nu goed, het is zo'n ongeloofelijk verhaal zonder schuldbesef dat ik ook hoop dat die kinderen elders worden ondergebracht, maar ik denk dat in al die gevallen dat ook wel als een tijdelijke oplossing wordt gezien, neen? Ik ken iemand die uiteindelijk zijn pleegkind heeft geadopteerd en daar gingen toch echt jaren over.
Voor minder, als in zonder bewezen feiten.
Iemand dient een klacht in en kinderen worden afgenomen zonder dat er bewijzen zijn dat die klacht wel terecht is.
Bij mensen hier in de straat, jongste dochtertje was heel mager en kon maar niet bijkomen, er werd klacht ingediend van verwaarlozing, dat ze haar geen eten zonder geven en daardoor hebben ze alle kinderen daar weggehaald. Uiteindelijk werd duidelijk dat er een medische aandoening was waardoor dat kindje zo mager bleef, maar nog heeft het maanden geduurd voor die mensen hun kinderen terug gekregen hebben.
Mijn nicht werd door haar eigen ouders beschuldigen van verwaarlozing van haar kinderen, dat ze er niet goed voor zou zorgen, ...
Haar ouders hebben die kinderen dan in huis genomen, maar dat wou mijn nicht niet, begrijpelijk, dan zijn die 5 maanden bij een pleeggezin geweest en daarna heeft haar zus ze in huis genomen. Dat heeft uiteindelijke een dikke 5 jaar geduurd voor die haar eigen kinderen terug gekregen heeft.

Efkes aanvullen ivm die ouders die buiten vervolging worden gesteld want dit klinkt wel heel anders natuurlijk (en zal waarschijnlijk wel door camerabeelden gestaafd worden):

Het Luikse parket spreekt echter over een andere gang van zaken. “De ouders, een 24-jarige man en een 21-jarige vrouw uit Molenbeek, doken vrijwel meteen op toen het personeel de kinderen opmerkte. Dus nog voor de ambulances ter plaatse waren, waren de ouders bij hun kinderen”, zegt eerste substituut Renaud Xhonneux van het Luikse parket. “De ouders waren inderdaad aan de rand van het bad maar hielden dus blijkbaar wel hun kinderen in de gaten. De ouders verklaarden dat het meisje ziek was voor ze naar Plopsaqua Landen-Hannuit kwamen. Ze hadden ook een dokter geraadpleegd en het kind had medicijnen tegen de koorts gekregen.

Efkes aanvullen ivm die ouders die buiten vervolging worden gesteld want dit klinkt wel heel anders natuurlijk (en zal waarschijnlijk wel door camerabeelden gestaafd worden):

Het Luikse parket spreekt echter over een andere gang van zaken. “De ouders, een 24-jarige man en een 21-jarige vrouw uit Molenbeek, doken vrijwel meteen op toen het personeel de kinderen opmerkte. Dus nog voor de ambulances ter plaatse waren, waren de ouders bij hun kinderen”, zegt eerste substituut Renaud Xhonneux van het Luikse parket. “De ouders waren inderdaad aan de rand van het bad maar hielden dus blijkbaar wel hun kinderen in de gaten. De ouders verklaarden dat het meisje ziek was voor ze naar Plopsaqua Landen-Hannuit kwamen. Ze hadden ook een dokter geraadpleegd en het kind had medicijnen tegen de koorts gekregen.
Als bovenstaande bij de waarheid aanleunt, dan is vervolging inderdaad niet nodig.

Maar het is toch onverantwoord om met een ziek kind naar Plopsaland te gaan? Ja, jammer als je al op voorhand betaald hebt, maar de gezondheid van je kinderen gaat toch altijd voor?

Nog meer wtf: ouders worden niet vervolgd.
Het is nog altijd de media. We lezen (soms) maar 1 zijde van het verhaal. Of we lezen dat, in een vervolg artikel.
Maar dat de ouders zwaar in de fout gegaan zijn, dat denk ik nu ook wel.

Zijn er geen Facebookgroepen of zo voor (kandidaat)pleegouders?
Ik dacht trouwens dat er vanuit de staat een deel gespaard wordt waar het kind dan vanaf zijn 18de toegang toe heeft.

Waarschijnlijk zijn er wel groepen te vinden, ja. Vanuit de dienst pleegzorg zijn er ook vrij veel mogelijkheden om te praten met andere pleegouders.
Wat het sparen betreft, vraagt pleegzorg aan de pleegouders om te sparen voor het pleegkind. Bij mijn weten voorziet de staat dus niets voor een pleegkind als hij/zij 18 wordt.

Toen ik in de bijzondere jeugdzorg werkte, ook 2 kandidaat pleegouders over de vloer gehad die een super snoezige 2ling van 3j helemaal zagen zitten! Papa onbekend, moeder met een drugsverslaving dus ook langdurige opvang. Dat werd geleidelijk opgebouwd. Eerst een bezoekje in de leefgroep, dan eens een namiddagje de kinderen mee uit nemen, als derde een weekendje naar de kust. We hebben ze teruggekregen en de volwassenen nooit meer terug gezien. Die mensen hadden zwaar onderschat welke emotionele problemen "instellingskinderen" kunnen hebben. Deze legden heel snel contact met "vreemden" (wat nodig is wanneer je mama en papa worden vervangen door 6 volwassenen in een ploegensysteem en een stagiaire of jobstudent of 5 per jaar extra) maar wat ze OOK snel doen, is testen of die volwassene zal blijven of niet door sterk opstandig gedrag te stellen... En daar hadden die mensen geen rekening mee gehouden toen ze die snoezige 3jarigen uitkozen! Pleegzorg zei nadien ook dat die mensen niet verder wilden gaan met pleegzorg tout court. Jammer maar verstaanbaar!

Jammer 😟 Onmiddellijk twee 3-jarige kadee's erbij is sowieso al een uitdaging volgens mij, laat staan als ze dan nog wat emotionele bagage hebben. 😯

In ons geval moeten het sowieso jongere kindjes zijn, omdat een pleegkind jonger moet zijn dan de bestaande kinderen in het gezin. Wat er voor ons op neerkomt op een kindje van max 7 maand ofzo.

Misschien moet er een topic rond pleegzorg komen, dat is er nog niet denk ik?

Waarschijnlijk zijn er wel groepen te vinden, ja. Vanuit de dienst pleegzorg zijn er ook vrij veel mogelijkheden om te praten met andere pleegouders.
Wat het sparen betreft, vraagt pleegzorg aan de pleegouders om te sparen voor het pleegkind. Bij mijn weten voorziet de staat dus niets voor een pleegkind als hij/zij 18 wordt.

Jammer 😟 Onmiddellijk twee 3-jarige kadee's erbij is sowieso al een uitdaging volgens mij, laat staan als ze dan nog wat emotionele bagage hebben. 😯

In ons geval moeten het sowieso jongere kindjes zijn, omdat een pleegkind jonger moet zijn dan de bestaande kinderen in het gezin. Wat er voor ons op neerkomt op een kindje van max 7 maand ofzo.

Misschien moet er een topic rond pleegzorg komen, dat is er nog niet denk ik?
Klopt, maar sluit ook gewoon aan bij het ouderschapstopic wat mij betreft. Ouderschap is de dag van vandaag toch al een veel flexibeler begrip met plusouders, donors,... 😇

Ik wist dat niet, dat pleegkinderen jonger moesten zijn. 25j geleden was mijn neef het eerste pleegkind van een nonkel van mij, onofficieel dan nog. Sinds enkele maanden hebben ze, na een pauze van een paar jaar, terug een prille tiener in huis als "frisse vijftigers" 🙈 terwijk ze er nog 2 twintigers onder dak hebben die nog geen zin hebben het (pleeg)ouderlijke dak te verlaten. 😁 Het kan dus ook een heuse microbe zijn die je niet loslaat!

Ik ben op mijn werk bezig met een Afrikaans kunstwerk. Ik plak een antropologische foto van een zwart kindje in een word-document en als alt tekst-suggestie geeft die, geen gezever, "a close up of a monkey". :wtf:

AI be scary.

Gluren bij de buren: oudere man voor mij aan de bankautomaat had 211636.27€ op een rekening staan. Mij eerste gedacht was niet: 'dat wil ik ook' maar eerder 'waarom' ?

Gluren bij de buren: oudere man voor mij aan de bankautomaat had 211636.27€ op een rekening staan. Mij eerste gedacht was niet: 'dat wil ik ook' maar eerder 'waarom' ?
Net huis verkocht en nieuw nog niet aangekocht? Is hier ook even zo geweest voor die reden.

Terug
Bovenaan