Jouw "what tha f%ck?!?" momentje van de dag!

Maar hoe in godsnaam kunnen ze dat nu controleren??

Ik heb bijvoorbeeld zo'n grote GFT container -> als daar middenin want hondenpoep, mosselschelpen of een plastieken zakje zit... hoe ga je daar streng op controleren? Really, ben benieuwd.

Je zou die verboden zaken al gans vanboven moeten leggen om betrapt te worden
Ik ben het daar wel mee eens. ;) Ik ben zeker: Een groot deel van BG'ers dropt ter goeder trouw van die compostzakjes in de GFT container en leest nu pas dat het eigenlijk niet mag. (in hun gemeente)

Vele jaren geleden hebben ze zelfs hier vanuit de gemeente zo'n compostzakjes nog "gepromoot". Wat men er dan niet bij zei was: Ja maar alleen die "speciale" die je kan aankopen bij ... juist ja ... de gemeente :tongue: (of dat sijpelt dan niet door). Want ah ja: wie gaat nu naar de website van de afvalverwerker de regels er op na lezen als men daar geen reden voor heeft? (niet dus).

En hoe ze dit kunnen controleren? Dat is het nu juist: Iemand die ter goeder trouw alleen maar groene zakjes in de container dropt hé. Die mens dekt dat niet toe en dan zien ze dit open en bloot. De mensen die kwaadwillig die zakjes er in dumpen? Aha! Die ontsnappen. :D

Maar hoe in godsnaam kunnen ze dat nu controleren??

Ik heb bijvoorbeeld zo'n grote GFT container -> als daar middenin want hondenpoep, mosselschelpen of een plastieken zakje zit... hoe ga je daar streng op controleren? Really, ben benieuwd.

Je zou die verboden zaken al gans vanboven moeten leggen om betrapt te worden
Dat is toch net hetzelfde als wat wel/niet bij restafval mag of apart. Uiteindelijk kan men steekproefgewijs wel zien hoe correct mensen dat doen, maar individueel mensen aanpakken lijkt me niet te gebeuren zo lang je niet sluikstort. Ik geloof ook niet echt dat de mensen die dat ophalen zelf van elk detail op de hoogte zijn. Hier is men 2 jaar terug ofzo begonnen met alles van voeding in de GFT-zak toe te laten, behalve botten en schelpen als ik me niet vergis. Ik weet nu niet of al die mensen met een composthoop plots een GFT gaan buitenzetten voor vlees- en aardappelresten.

Op dat vlak is het ook alles behalve KISS natuurlijk, met die verschillende communales met verschillende regels. Zie nu die discussie hierboven: hier geen composteerbare zakjes want het is een vergistingsinstallatie, elders is het effectief composteren dat ze doen dus misschien wel. Ondertussen moet je bij een % items eerst opzoekwerk verrichten om het nog te weten want intuïtief is het niet. Ja, gegarandeerd dat er altijd mensen dat verkeerd gaan doen. Dan mag je nog "krantjes" uitdelen (zo doen ze dat hier) om de burger te informeren, maar een deel wil of kan die info toch niet.

Ik vraag me eigenlijk af of dat bij onze buurlanden uniformer of duidelijker is.

Laatst bewerkt:
En hoe ze dit kunnen controleren? Dat is het nu juist: Iemand die ter goeder trouw alleen maar groene zakjes in de container dropt hé. Die mens dekt dat niet toe en dan zien ze dit open en bloot. De mensen die kwaadwillig die zakjes er in dumpen? Aha! Die ontsnappen. :D
Met een vuilzak zullen ze dat inderdaad niet kunnen controleren nee. Maar zo'n vuilbak die uitgekapt wordt in de vuilniswagen en dan terug gezet wordt? Zet daar een camera op met AI en die zal al wel redelijk wat kunnen detecteren. Niet alles, afhankelijk van hoe het gestapeld is en eruit valt enzo, maar vermoedelijk wel voldoende om af en toe gepakt te worden als je systematisch verkeerde dingen in je vuilbak steekt. En dan zal het spel beginnen van dingen wegmoffelen zodat ze niet zichtbaar voor de camera uit de bak vallen

Eergisteren was het de druppel met Windows 11 die soms vastliep op m'n 2023 zelfbouw AM5 PC die niet uit slaap geraakt omwille van één of andere USB accessoire... Hier en daar oudere drivers, en brol software. Kortom, veel tijdverlies, en verloren werk, omdat sommige dingen niet opgeslagen waren en harde resets nodig waren... 🤬

Dus... Waarom niet eens een kersverse Windows 11 25H2 installatie, met alle nieuwste drivers & software versies?

De nieuwe Samsung M.2 NVMe SSD 9100 series PCIe x5 voorzien als nieuwe OS SSD. 'k Had die al een poosje geleden gekocht (gelukkig aan de normale prijzen :sneaky:). De 980 eruit. De 990 series dus in slot 2, de nieuwe 9100 in slot 1.

Holy shit, die M.2 NVMe PCIe x5 SSD is SNEL !
En natuurlijk ook het effect van een kersverse Win11 install...

die pakjestaks, das toch niet normaal meer.
3 euro erbij voor de EU wet
en in oktober komt er nog es 3 euro bij voor Belgische wet, hoorde ik vanmorgen op de radio.

das zomaar even 6 euro er bij.

voor iemand die af en toe es merchandising spulletjes koopt, toch echt wel veel. veel beter had het geweest moesten ze per adres een quota opleggen, bijvoorbeeld 10 pakjes per jaar geen taks.

nog snel wat vlaggen en tshirts bestellen dus.

die pakjestaks, das toch niet normaal meer.
3 euro erbij voor de EU wet
en in oktober komt er nog es 3 euro bij voor Belgische wet, hoorde ik vanmorgen op de radio.

das zomaar even 6 euro er bij.

voor iemand die af en toe es merchandising spulletjes koopt, toch echt wel veel. veel beter had het geweest moesten ze per adres een quota opleggen, bijvoorbeeld 10 pakjes per jaar geen taks.
Klopt deels. En is al ff bekend.
De Europese taks komt er inderdaad, de Belgische hebben ze laten vallen wanneer Europa een akkoord had over de Europese:

Geen idee wat of op welke radio je dat gehoord hebt, maar is dus foute info.

De Europese taks komt er inderdaad, de Belgische hebben ze laten vallen wanneer Europa een akkoord had over de Europese:

het was nogtans dat bejaard mannetje die vaak op tv komt.. net ff gegoogled, die altijd met zijne kepie op TV. ik herkende meteen zijn stem.
was om 8 uur dat ik het hoorde op MNM zender.

maar ik hoop dat je gelijk hebt hoor. want 3 euro is al genoeg.

In België is Kristian Vanderwaeren de administrateur-generaal van de Algemene Administratie Douane en Accijnzen (AAD&A).

Laatst bewerkt:
Bejaard mannetje :laugh:. Hij is er misschien 60.

Hoog tijd dat de EU ook eens reciprocal tariffs ging opleggen :hurrr:.

Tenzij ik het fout gelezen heb, komt er naast de 3 EUR nog wel degelijk een heffing bij volgens dit artikel:

De hoogte van de nieuwe heffing wordt later vastgesteld door de Europese Commissie. Betrokken EU-ambtenaren verwachten dat het om enkele euro’s per pakje gaat. De nieuwe heffing zal naar verwachting per 1 november worden ingevoerd. Die komt boven op de 3 euro douanerechten per pakketje vanaf 1 juli waartoe de lidstaten in december besloten.
Geen 'Belgische wet' maar allemaal EU dus.

Mijn wtf momentje van gisteren. We liepen in de ikea en daar was een soort fotozoektocht bezig (teambuilding of zo)

:lol:

Nieuwe easyclic sluiting van de dozen dash en dreft waspoeder.
Niks easy aan en het sluit slechter dan de oude simpele deksels die ze hadden.
En zeggen dat er ingenieurs betaald worden om dergelijke brol te ontwikkelen, totale verspilling van tijd en geld.

Tenzij ik het fout gelezen heb, komt er naast de 3 EUR nog wel degelijk een heffing bij volgens dit artikel:

Geen 'Belgische wet' maar allemaal EU dus.
3 Euro pakjestaks van de EU waarvan België een gedeelte mag houden

En een behandelingstaks van waarschijnlijk 2 a 3 euro voor de kosten, die België wel mag houden voor 2026 - 2027. Vanaf 2028 afdragen aan EU.

In 2026 en 2027 zou dat dan samen 1,45 miljard euro kunnen opleveren. In de veronderstelling dat het aantal pakjes ongewijzigd blijft.

3 Euro pakjestaks van de EU waarvan België een gedeelte mag houden

En een behandelingstaks van waarschijnlijk 2 a 3 euro voor de kosten, die België wel mag houden voor 2026 - 2027. Vanaf 2028 afdragen aan EU.

In 2026 en 2027 zou dat dan samen 1,45 miljard euro kunnen opleveren. In de veronderstelling dat het aantal pakjes ongewijzigd blijft.

jammer dat men niet eens de berekening maakt van wat deze import kost voor de EU aan gederfde inkomsten. Zou men dan nog zo'n ronkende titels kunnen bekomen?

Welk ontwijkingspogingen zouden er dan nog mogelijk zijn?

Nu wordt het een pakjestaks voor pakjes < 150 EUR tot wanneer die grens gaat worden afgeschaft. Dus geen invoerrechten maar wel de pakjestaks van 3 EUR en later nog de afhandelingskost per ingevoerd pakje.
Als men, zoals in een vorig artikel vermeld, zoals bijvoorbeeld Shein de goederen eerst in bulk invoert en dus boven de 150 EUR zit is het geen pakjestaks en afhandelingskost maar worden er wel invoerrechten geïnd.

Terug
Bovenaan