Jouw "what tha f%ck?!?" momentje van de dag!

Dus standaard hondenzakje in GFT bak is ok?
Ik weet niet wat de standaard is, ik zou zeggen LDPE, dan zeker niet. Bio-degradeerbare zakjes wel, maar ook geen idee hoe dat zit met kak. Ik vermoed dat dit geen probleem is voor industriële installaties aangezien je ook vlees en dergelijke in het GFT mag gooien.

Mest van kleine huisdieren is toegelaten, van grote niet. (ik ga er van uit dat een hond onder klein valt)
Zakjes, ook biologisch afbreekbaar staat hier als niet toegelaten.

Bij ons, IDM, staat: "Mest van kleine huisdieren (cavia, konijn).

Dus ik ben er vrij zeker van dat hondenkak in principe niet mag. (Wij hebben 2 honden van >30kg elks. Ik denk dat die sowieso niet onder kleine huisdieren vallen)

Denk dat enkel uitwerpselen van planteneters in de GFT mogen. Van katten mag het ook net omwille van ziektes, zelfs met biologisch afbreekbare kattenbakvulling.

OK, weer iets bijgeleerd -> zal mijn wandeling dus wat moeten aanpassen zodat ik zeker een vuilbak van de gemeente tegenkom dan.

no way dat ik onze vriend zijn stinkend goedje in onze eigen restafvalzak binnen ga deponeren ;)

gewone suiker is niet zelfde als snoepsuiker ?? WTF. :wtf:

vanmorgen had ik geen klontjes suiker meer voor in mijn koffie.
in mijn snoependoos had ik op de bodem nog een hele hoop suiker van gesuikerde snoep.

ik had die er in gedaan. smaakte zééér vies. waren precies ook vlokken in mijn koffie.

dat had ik nu nooit verwacht. ik dacht suiker = suiker .

ik dacht suiker = suiker
🤦🏻‍♂️

Zelfs iets basis als water is al verschillend (qua smaak en consistentie), afhankelijk vanuit welke bron het komt en dan val jij uit de lucht dat er verschillende soorten suiker zijn?

IMG_7850.jpeg

gewone suiker is niet zelfde als snoepsuiker ?? WTF. :wtf:

vanmorgen had ik geen klontjes suiker meer voor in mijn koffie.
in mijn snoependoos had ik op de bodem nog een hele hoop suiker van gesuikerde snoep.

ik had die er in gedaan. smaakte zééér vies. waren precies ook vlokken in mijn koffie.

dat had ik nu nooit verwacht. ik dacht suiker = suiker .
Tja die suiker pakt de smaak van de snoep op he. Dat verwondert mij nu eigenlijk niet :lol:

🤦🏻‍♂️

Zelfs iets basis als water is al verschillend (qua smaak en consistentie), afhankelijk vanuit welke bron het komt en dan val jij uit de lucht dat er verschillende soorten suiker zijn?
Bijna al die opties zijn nu wel sacharose/sucrose, een dimeer van glucose en fructose, dat we ook tafelsuiker noemen. Het verschil zit dan in kristalgrootte of (toegevoegde) componenten zoals onzuiverheden of additieven. Als het gewoon andere kristallen zijn geeft dat dezelfde smaak in oplossing.

Ik denk dat het verschil hier vooral is wat @Polle32 zegt.

Laatst bewerkt:
Idd, van die biologisch afbreekbare borden en bekers mogen ook niet mee om dezelfde reden, terwijl ze op de composthoop wel goed zijn. Composthoop breekt dat af op natuurlijke manier/tempo, terwijl die installaties het proces forceren.
Veel mensen weten dit dus niet hé.

Bijvoorbeeld

- ze zijn biologisch afbreekbaar --> Dat klopt
- Merk claimt dat ze in de groene GFT container mogen --> Dat klopt (in theorie)
- Mensen gebruiken zulke zakjes om goed te doen voor het milieu (aldus ter goeder trouw) --> Dat klopt

Mensen concluderen automatisch --> Dus ze mogen in de GFT container van onze gemeente: (Anno 2026 is) het correcte antwoord: NEE :tongue:

Maar zoals in dit artikel staat: Men geeft toe (en dat geldt niet alleen voor de afvalverwerker uit dit artikel) dat hier een gedoogbeleid van toepassing is. Echter in de toekomst gaan ze hier strenger op controleren, u eerst waarschuwen en daarna als men hardnekkig in de fout blijft gaan, dan gaan ze pas over tot boetes of loop je het risico dat ze uw afval niet meer mee gaan nemen.

Maar zoals in dit artikel staat: Men geeft toe (en dat geldt niet alleen voor de afvalverwerker uit dit artikel) dat hier een gedoogbeleid van toepassing is. Echter in de toekomst gaan ze hier strenger op controleren, u eerst waarschuwen en daarna als men hardnekkig in de fout blijft gaan, dan gaan ze pas over tot boetes of loop je het risico dat ze uw afval niet meer mee gaan nemen.
Maar hoe in godsnaam kunnen ze dat nu controleren??

Ik heb bijvoorbeeld zo'n grote GFT container -> als daar middenin want hondenpoep, mosselschelpen of een plastieken zakje zit... hoe ga je daar streng op controleren? Really, ben benieuwd.

Je zou die verboden zaken al gans vanboven moeten leggen om betrapt te worden

Terug
Bovenaan