true, maar in deze context ging het over stilstaand he. Anyway, in een ver verleden nog een rijbewijs gehad voor de heftruck en ik heb ze nooit horen zeggen dat het slecht is voor de hydrauliek, dat was altijd puur veiligheid. Wel moest je - in principe - aan het begin van de shift altijd eens rond de heftruck lopen om te controleren op visuele slijtage/schade, zoals: scheurtjes in de vorken, scheurtjes in of zwellingen op het hydraulische slangenpakket, lekken, ...
Die zaken zijn ook gemaakt op meer dan enkel de gewicht van de vorken he. Die moeten een last kunnen heffen op die hoogte dus zolang dat die geen last hebben en boven staan zal dat wel oke zijn voor de druk. Wat wel kan zijn volgens mij is dat je een beetje drukverlies hebt als de motor niet meer draait en dus geen power levert en er wat slijtage zit op de hydraulische afdichtingen (of een kleine lekkage), waardoor de vorken langzaam beginnen te zakken. Maar dat moet dat ding sowieso op onderhoud volgens mij. Zal wel hetzelfde zijn bij die kranen. Die moeten op die hoogte nog meer kracht/druk aankunnen dan enkel hun eigen gewicht, dus zonder last zit dat ver onder de safety marge.
disclaimer, das ook maar wat ik geleerd heb tijdens die opleiding. Ik ben geen technieker, dus kan er 100% naast zitten