Jouw "what tha f%ck?!?" momentje van de dag!

Elke dag is er een fietser / step, die los door het rood rijdt en geen 'net' rood, hé. Als je er iets van zegt door je raam, dan zwiert er alvast eentje net die fiets niet door je voorruit (echt gebeurd :crazy:).
Zijn antwoord: "Gij moet zwijgen. Ik mag da."
Anderzijds in Brussel: Wagens rijden daar ook massaal in koor door het rood als het erg druk is.
En dan toeteren naar mij omdat ik oversteek. Heu ja kerel het voetgangerslicht is ondertussen op groen gesprongen dus ik mag gewoon oversteken.

Dat hij/zij moet aanschuiven en geen gat heeft gelaten met zijne voorganger waardoor ik bijna op zijn/haar motorkap steek?
Ik begrijp dat. In Brussel als je een gat laat geraak je letterlijk NOOIT voorbij het kruispunt.
Maar dat hij/zij dan toetert is gewoon niet correct. Groen licht = groen licht.

Toevallig een video tegengekomen over die hyperbeveiligde gevangenis in El Salvador.
Blijft een moeilijke. Bijna iedereen die daar gevangen zit is lid van een bende en velen zullen het wel verdiend hebben, maar je zal maar onschuldig daar zitten. Ook mensenrechten worden daar niet gerespecteerd, maar het vermindert de criminaliteit wel gevoelig.
Wat ik vaak hoor is dat het concept "voorhechtenis" in veel Latijns-Amerikaanse landen nogal flexibel is. Oftewel: er is ergens een schietpartij, de politie pakt iedereen die wat aan het profiel van "jonge man" voldoet, en een dik jaar later heb je met wat geluk een proces voor een rechter.

Wat ik vaak hoor is dat het concept "voorhechtenis" in veel Latijns-Amerikaanse landen nogal flexibel is. Oftewel: er is ergens een schietpartij, de politie pakt iedereen die wat aan het profiel van "jonge man" voldoet, en een dik jaar later heb je met wat geluk een proces voor een rechter.
Lijkt me straf...

Lijkt me straf...
Allez dan.

Pre-trial incarceration (or pre-trial detention) in Mexico and Central America varies significantly by country, but it generally involves lengthy detention periods, overcrowded prisons, and concerns about due process. Here's an overview by region:

1. General Trends in the Region

• High Pre-Trial Detention Rates: Many countries in the region have a high percentage of inmates who have not been convicted yet. In some cases, pre-trial detainees outnumber convicted prisoners.
  • Overcrowding & Poor Conditions: Many prison systems are severely overcrowded, leading to poor living conditions, violence, and influence from criminal groups.
  • Slow Judicial Processes: Courts are often inefficient, and legal proceedings can take years to conclude, extending pre-trial detention periods.
  • Discretionary Use: Some countries apply preventive detention broadly, especially for serious crimes such as drug offenses, homicide, and organized crime.
  • Lack of Alternatives: House arrest and bail options exist but are rarely granted due to judicial conservatism, corruption, or fear of defendants fleeing.

2. Country-Specific Overview

Mexico

• Automatic Pre-Trial Detention (Prisión Preventiva Oficiosa): Mexico has a list of crimes (e.g., homicide, drug trafficking, weapons possession, corruption) that require mandatory pre-trial detention.
  • Judicial Discretion: Judges can order pre-trial detention even for other crimes if there's a flight risk or a risk of obstructing justice.
  • Reform Efforts: There has been debate about reforming the system because it has led to unjustified detentions, including wrongful imprisonment of innocent people.
  • Duration: Detention can last months or even years due to slow court processes.

Guatemala

• Widespread Pre-Trial Detention: Many detainees wait years for their trial due to an inefficient judicial system.
  • Corruption & Overcrowding: The prison system is controlled by criminal gangs, making pre-trial detention dangerous.
  • Legal Basis: The law allows pre-trial detention for serious crimes, but in practice, it is widely applied.

El Salvador

• Extreme Pre-Trial Detention Under Anti-Gang Laws: The government has used emergency measures (since 2022) to arrest tens of thousands without trial.
  • Harsh Prison Conditions: Overcrowding and reports of abuse are common.
  • Judicial Discretion Limited: Many detainees do not receive hearings or face delays in accessing legal representation.

Honduras

• Militarized Prisons & Corruption: Many detainees are held for extended periods due to slow investigations.
  • Pre-Trial Detention for Minor Crimes: Some people spend years in prison awaiting trial for non-violent offenses.

Nicaragua

• Politicized Justice System: Many political opponents of the government have been detained without proper trials.
  • Lack of Due Process: Arbitrary arrests and prolonged pre-trial detention are common.

Costa Rica & Panama

• Lower Pre-Trial Detention Rates: These countries have better-functioning legal systems.
  • Alternative Measures Available: House arrest and bail are more frequently granted.

@Sylverscythe heel uw "wall of text" bewijst niets.

welk hoopje tekst is dit? Vanop chatGPT of van een toiletboekje?

Zomaar een random tekst droppen bewijst niets hé.
"Lijkt me straf" is inderdaad een sterker bewijs.

Is het zo moeilijk aan te nemen dat het rechtssysteem in Centraal en Zuid-Amerika mogelijk niet helemaal adequaat is in het licht van rechten van gedetineerden / verdachten? Zeker aangezien er in veel van die landen al jarenlang geworsteld wordt met grootschalige en gewelddadige georganiseerde criminaliteit...

Anderzijds in Brussel: Wagens rijden daar ook massaal in koor door het rood als het erg druk is.
En dan toeteren naar mij omdat ik oversteek. Heu ja kerel het voetgangerslicht is ondertussen op groen gesprongen dus ik mag gewoon oversteken.

Dat hij/zij moet aanschuiven en geen gat heeft gelaten met zijne voorganger waardoor ik bijna op zijn/haar motorkap steek?
Ik begrijp dat. In Brussel als je een gat laat geraak je letterlijk NOOIT voorbij het kruispunt.
Maar dat hij/zij dan toetert is gewoon niet correct. Groen licht = groen licht.
Ik heb de indruk dat Brussel een van de cirkels in hel is, qua verkeer. Zeker met wagens. Ik kom daar gelukkig nooit, dus ik kan er niet van mee spreken. Lijkt me logisch dat Vlaanderen' hoofdstad de fietsers dan heeft, die door het rood oversteken zonder zien. Compenseren...

Ik heb de indruk dat Brussel een van de cirkels in hel is, qua verkeer. Zeker met wagens. Ik kom daar gelukkig nooit, dus ik kan er niet van mee spreken. Lijkt me logisch dat Vlaanderen' hoofdstad de fietsers dan heeft, die door het rood oversteken zonder zien. Compenseren...
Ik vind dit zo een beetje de klassieke houding van de Vlaming tegenover Brussel: "amai het moet daar erg zijn, maar gelukkig kom ik er nooit".

Het lijkt me allemaal wel mee te vallen hoor. Ja, mensen rijden opgefokter dan in een of ander dorp (al kan je daar evengoed stoten meemaken), maar zo een gigantische stijlbreuk met de rest van Vlaanderen is het niet. Misschien omdat de gemiddelde Vlaming sowieso al een varken is in het verkeer, dat kan.

Ik vind dit zo een beetje de klassieke houding van de Vlaming tegenover Brussel: "amai het moet daar erg zijn, maar gelukkig kom ik er nooit".

Het lijkt me allemaal wel mee te vallen hoor. Ja, mensen rijden opgefokter dan in een of ander dorp (al kan je daar evengoed stoten meemaken), maar zo een gigantische stijlbreuk met de rest van Vlaanderen is het niet. Misschien omdat de gemiddelde Vlaming sowieso al een varken is in het verkeer, dat kan.
goh, als je van de Troontunnel naar de Béliard moet in de spits en het gaat tergend traag en een bende Roemenen komt ongevraagd wat zeepsop op je ruit kappen -> dagelijkse kost maar dat heb ik nog in geen enkele andere stad meegemaakt hoor. Hoe daar op de kleine ring elke dag het verkeer compleet tot stilstand komt is eigenlijk toch onbegrijpelijk dat daar niets aan gedaan wordt want is echt al een probleem van 20+ jaar hé

goh, als je van de Troontunnel naar de Béliard moet in de spits en het gaat tergend traag en een bende Roemenen komt ongevraagd wat zeepsop op je ruit kappen -> dagelijkse kost maar dat heb ik nog in geen enkele andere stad meegemaakt hoor. Hoe daar op de kleine ring elke dag het verkeer compleet tot stilstand komt is eigenlijk toch onbegrijpelijk dat daar niets aan gedaan wordt want is echt al een probleem van 20+ jaar hé
Mja opstoppingen dergelijke zijn nu wel gewoon eigen aan een stad natuurlijk. Zeker in zo'n relatief historische stad als Brussel, waar sommige wegen nog voor paard en kar hebben gediend is dat allemaal niet zo efficiënt. Ik vermoed dat er geen easy fix voor bestaat die geen fortuin kost.

Dat van dat zeepsop heb ik in België nog niet meegemaakt nee, wel elders. Meestal een kwestie van kortaf reageren dat het niet nodig is dan.

Dat van dat zeepsop heb ik in België nog niet meegemaakt nee, wel elders. Meestal een kwestie van kortaf reageren dat het niet nodig is dan.
dat stukje tussen Troon en Béliard -> altijd prijs! -> valt op zich nog mee qua onveiligheidsgevoel.

ben gisterenavond iemand gaan oppikken aan Brussel-Zuid -> jawadde, daar durf ik toch echt niet uit mijn auto te komen als je verder dan 200m buiten de straal van het station gaat. Wat je daar onder die bruggen ziet rondlopen... brrrrrrr (clochards ninja level)

In mijn ervaring van er >10 jaar gewoond te hebben en regelmatig gewerkt te hebben: Brussel is voor mij erger dan de andere steden in België als het op verkeer aankomt - en op bepaalde vlakken ook erger dan andere West-Europese hoofdsteden waar ik al gereden heb:
- nog een groter verkeersinfarct dat voor een groot deel veroorzaakt wordt door gebrek aan deftige alternatieven (voldoende & voldoende grote randparkings aan metrostations), verkeerslichten waar geen enkele vorm van intelligentie of regeling achter zit (maar wel 10 M€ uitgeven aan een studie van IBM over welke fancy dingen ze zouden kunnen doen om het verkeersprobleem in Brussel op te lossen) en mensen die zichzelf en het andere verkeer liever vastrijden dan de regels te volgen
- in verhouding een pak meer automobilisten die zich niet aan de regels houden en daarbij nog een grote mond / claxon opzetten
- het aantal gemeenten waar er zonder problemen in 2e en 3e file geparkeerd wordt om koffieklets te houden terwijl het verkeer maar moet wachten
- relatief veel opgefokt gedrag terwijl iedereen toch quasi stilstaat

Meevallen? De stoten in het verkeer, hoe ze de problemen aanpakken en algemene verloedering die je daar meemaakt zijn hallucinant.

Ik heb 15 jaar in Brussel gewerkt en er zelfs een aantal jaar gewoond. Dit heeft niks met typische metropool problematiek te maken, dit is gewoon jarenlang misbeheer die nu als een etterbuil aan het ontploffen is. Absolute schijtstad in mijn ogen.

Laatst bewerkt:

Brussel is toch echt wel next level binnen België...

Ik moet me toch aansluiten bij bovenstaande meningen, Brussel gaat toch ver onder de lat door. Ik kom er niet zo vaak, maar het verbaast me toch telkens weer hoe verloedert het er is.
* Tunnels die op instorten lijken te staan, met ook grote gaps in de weg
* Pisgeur overal
* Bedelaars overal
* Gewoon algemeen erg verouderde infrastructuur.
* Het verkeer (en verkeersgedrag) is een ramp (oké, dit heb je ook in andere grote Europese steden).

Ik moet me toch aansluiten bij bovenstaande meningen, Brussel gaat toch ver onder de lat door. Ik kom er niet zo vaak, maar het verbaast me toch telkens weer hoe verloedert het er is.
* Tunnels die op instorten lijken te staan, met ook grote gaps in de weg
* Pisgeur overal
* Bedelaars overal
* Gewoon algemeen erg verouderde infrastructuur.
* Het verkeer (en verkeersgedrag) is een ramp (oké, dit heb je ook in andere grote Europese steden).
ivm bedelaars/ daklozen enz..

vanuit Vlaanderen wordt er systematisch (en legaal) mensen naar Brussel geduwd. Je moet het als stad natuurlijk ook getrokken krijgen om met die toevoer om te gaan.

En dan heb ik nog niet hoe politiek gezien Brussel 4-kant draait

ivm bedelaars/ daklozen enz..

vanuit Vlaanderen wordt er systematisch (en legaal) mensen naar Brussel geduwd. Je moet het als stad natuurlijk ook getrokken krijgen om met die toevoer om te gaan.

En dan heb ik nog niet hoe politiek gezien Brussel 4-kant draait
Ik denk niet dat iemand die laatste zin gaat ontkennen. Je kan eigenlijk elk punt dat @BigBear aanhaalt daarop steken.

Terug
Bovenaan