Ik heb van mijn 11 jaar tot mijn 25 ongeveer gesukkeld met lage bloeddruk en bloeddrukdips. Denk niet dat ik dat op 2 handen kan tellen, hoe vaak ik flauw gevallen ben.
Ben daar nu nog gevoelig aan, vooral als ik wat ziek wordt, de dagen van de maand, of bij plotse temperatuurverschillen (bv. uit een warme douche in een koude badkamer stappen) en al helemaal als ze in gecombineerde versie voorkomen.
Beste tip bij duizeligheid door lage bloeddruk is iets zouts eten. Ideaal is zoute chips, zeker onderweg want in elk tankstation, gazettenwinkel, supermarktje, buurtwinkeltje verkrijgbaar. Als ik thuis ben en er is niks van zoute chips of zoute nootjes, dan gooi ik zout op eender wat ik in de frigo kan vinden, meestal wat tomaat of een stuk komkommer, desnoods een snee brood.
Tip 2: flauw vallen kan op zich geen kwaad, enkel het vallen-gedeelte kan al eens venijnig zijn. Dus als je dat voelt aankomen, is het best om gewoon te gaan zitten of liggen. Wegdraaien gebeurt vaak alsnog, maar de afstand tussen uw hoofd en de grond is een pak kleiner.