Web Jouw favoriete techstack

recipe4hate

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik maak momenteel de overstap van React naar Vue. Het is allemaal nog flink wennen, maar ik zie het er wel in.
Enige klote aan die dingen, is dat ze zo snel breaking changes (niet echt, maar de oude methodologieen worden plots obsolete) introduceren.
Zo heb ik nooit de overgang van React16 (classbased) naar 17 (hooks, wtf?) kunnen verteren,

Ik zie dat dit nu bij Vue ook het geval is (vue2 naar vue3), maar aangezien ik deze nog aan het leren ben, kan ik wel vrij gemakkelijk overstappen.

Zijn er trouwens fans van Svelte? Wat een leuke tool is dat. Wel weinig voet aan de grond momenteel, dus ik ben er te weinig mee bezig.

Wat server betreft, ben ik na mijn dotnet periode volledig op Nodejs en Express overgestapt. Heerlijk werken vind ik dat.
En natuurlijk gewoon een MongoDB no-sql eraan hangen.
Ik kan SQL wel apprecieren, maar voor mijn needs is dat niet nodig.
 
Ik vind Class based toch ook makkelijker en properder in React. Zelf ben ik nog altijd wel fan van Angular als frontend framework. Gewoon al omdat het qua filosofie vrij goed op een MVC framework trekt.

In de backend gebruik ik meestal Laravel. Al zou ik wel eens Nest.js willen proberen.
 
.NET backend
Angular frontend

Voornamelijk omdat ik er én al jaren ervaring in heb, én het ook gewoon leuk vind. Ik doe ook heel veel cloud first via Azure, dus dan zit je sowieso wat in dat eco systeem.
 
Ik ben eigenlijk van beide afstapt: .NET omdat het zoveel overhead was (en eigenlijk vooral goed is voor grote bedrijven en projecten - hoewel daar zeker ook alternatieven zijn)
Angular omdat het typescript verplichtte en omdat het inmiddels ook wel een beetje voorbijgestreefd is vind ik (toch als je naar een Vue of Svelte kijkt).
 
Is dat niet een altijd wederkerend patroon? Frameworks beginnen altijd lightweight. Eenmaal er meer interesse ontstaat en de featureset wordt uitgebreid en het framework volwassener wordt vertaalt zich dat vaak in overhead en legacy die moet worden meegesleept.
 
Is dat niet een altijd wederkerend patroon? Frameworks beginnen altijd lightweight. Eenmaal er meer interesse ontstaat en de featureset wordt uitgebreid en het framework volwassener wordt vertaalt zich dat vaak in overhead en legacy die moet worden meegesleept.
Min of meer. Hetzelfde met React.
Ik hoop dat Svelte ervan gespaard gaat blijven, maar wellicht komt er dan weer een nieuw framework op de proppen.
 
Niet echt veel front-end ervaring (behalve HTML/CSS), maar ik code tegenwoordig quasi alles in Golang.
 
Hier ook .Net Core in de back-end en Angular in de front-end. Gebruik het dagelijks in mijn job.
Zou wel eens meer moeten experimenteren met andere frameworks.
 
Momenteel ben ik CraftCMS aan het leren om dan met Twig (html templating) aan de slag te kunnen. Best simpel, eens ik mijn MAMP had opgezet.
Dat stoot me altijd af aan Wordpress: het feit dat alles al half set in stone is. Themes aanpassen, tot daar aan toe, maar met Craft kan ik veel gemakkelijker gewoon met een blanco blad beginnen en zelf mijn code schrijven.
 
Dat stoot me altijd af aan Wordpress: het feit dat alles al half set in stone is

Wordpress is goed als ge er niet veel van kent en een simpele site wilt hebben.. Ik gebruik voor mijn eigen site altijd drupal, al sinds 7.0.. maar de overgang naar drupal 8 was toch weer maanden testen en problemen oplossen.. Vooral blij dat ze nu ook twig gebruiken.. zalig om mee te themen (y)
 
Wat me bij Drupal stoort is dat ze heel het theming gebeuren op zijn kop zetten t.o.v. hoe het normaal zou gebeuren. Ik heb liefst een clean slate waar ik dan mijn theming in opbouw, maar bij Drupal moet ik altijd 5 minuten zoeken achter welke partial ik moet overschrijven.
Plus veel (belangrijke) modules staan tot in het oneindige in beta...

Wordpress is qua architectuur dan weer zwaar voorbij gestreefd. Je kan het wel wat beter maken (lees: afschermen) door de Timber plugin te gebruiken, waardoor je de theming in Twig kan doen en de data apart in PHP op kunt halen.

Momenteel gebruik ik Statamic op het werk. Dat macheert wel goed, maar ook die doen wel wat dingen vooral om speciaal te kunnen doen heb ik het gevoel...
 
Wat me bij Drupal stoort is dat ze heel het theming gebeuren op zijn kop zetten t.o.v. hoe het normaal zou gebeuren. Ik heb liefst een clean slate waar ik dan mijn theming in opbouw, maar bij Drupal moet ik altijd 5 minuten zoeken achter welke partial ik moet overschrijven.
Plus veel (belangrijke) modules staan tot in het oneindige in beta.

In drupal 7 is dit inderdaad het geval, maar in drupal 8 en beyond vind ik dat de theming layer toch wat minder rommel met zich meebrengt vroeger. Ik vind het hebben van die flexibiliteit net fantastisch aan het systeem... Staat mij iets niet aan? Dan overwrite ik het wel met een eigen template file.

Ik kan wel begrijpen dat het vooral veel tijdverlies is als er haast bij is :)


drupal-humor1_0.gif
 
Hier ook .Net Core in de back-end en Angular in de front-end. Gebruik het dagelijks in mijn job.
Zou wel eens meer moeten experimenteren met andere frameworks.
Hoe begin ik hier het best aan? Heb ervaring met programmeren maar deze zijn beide nieuw voor mij.

Ik loop verloren op internet. Veel tutorials en info te vinden maar allemaal net anders met andere frameworks en of fragmentarisch.
 
Hoe begin ik hier het best aan? Heb ervaring met programmeren maar deze zijn beide nieuw voor mij.

Ik loop verloren op internet. Veel tutorials en info te vinden maar allemaal net anders met andere frameworks en of fragmentarisch.

Microsoft heeft zelf een heel uitgebreide verzameling aan tutorials online staan. C# Tutorials | Microsoft Docs. Voor Angular is hun eigen tutorial ook best aan te raden: Angular - Tour of Heroes app and tutorial.

Ik weet niet of je toegang hebt tot PluralSight, maar Scott Allen heeft daar een hele reeks uitstekende video lessen staan. Deborah Kurata heeft er heel wat staan over Angular. Ik kan ze alleen maar aanraden.

Als het naar iet concreet is dat je op zoek bent, stel gerust de vraag, want het kan inderdaad veel zijn. .NET Core is een heel ecosysteem (van web tot desktop tot iot en cloud), dus is het soms logisch dat je door de bomen het bos niet meer ziet. :)
 
Microsoft heeft zelf een heel uitgebreide verzameling aan tutorials online staan. C# Tutorials | Microsoft Docs. Voor Angular is hun eigen tutorial ook best aan te raden: Angular - Tour of Heroes app and tutorial.

Ik weet niet of je toegang hebt tot PluralSight, maar Scott Allen heeft daar een hele reeks uitstekende video lessen staan. Deborah Kurata heeft er heel wat staan over Angular. Ik kan ze alleen maar aanraden.

Als het naar iet concreet is dat je op zoek bent, stel gerust de vraag, want het kan inderdaad veel zijn. .NET Core is een heel ecosysteem (van web tot desktop tot iot en cloud), dus is het soms logisch dat je door de bomen het bos niet meer ziet. :)
Mersiekes, bakske vol zou ik zeggen. PluralSight kende ik niet, dus ook geen toegang, neem ik mee.

Meer info: ik ben met een projectje bezig waar we gestructureerde bedrijfsgegevens willen onderhouden en beschikbaar stellen aan andere applicaties. Pretty basic stuff, ideaal om een volledig nieuwe architectuur op te bouwen. We werken met Azure en er is reeds een SQL server instance. Via stored procedures worden nu gegevens aan enkele apps doorgegeven. Beheer van de gegevens gaat via Access. We willen een REST API creëren en een front end voor beheer.
 
Mersiekes, bakske vol zou ik zeggen. PluralSight kende ik niet, dus ook geen toegang, neem ik mee.

Meer info: ik ben met een projectje bezig waar we gestructureerde bedrijfsgegevens willen onderhouden en beschikbaar stellen aan andere applicaties. Pretty basic stuff, ideaal om een volledig nieuwe architectuur op te bouwen. We werken met Azure en er is reeds een SQL server instance. Via stored procedures worden nu gegevens aan enkele apps doorgegeven. Beheer van de gegevens gaat via Access. We willen een REST API creëren en een front end voor beheer.
Je kan via het werk eens polsen of ze u (eventueel tijdelijk) een PluralSight account willen geven. Ja, het kost geld, maar er staan zoveel kwalitatieve video cursussen op, ik zou zelf niet meer zonder kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: /dot
Hoe kiezen jullie eigenlijk welke technologie je wilt gebruiken of leren? Ik ben onlangs begonnen met avondonderwijs omdat ik altijd al interesse had in programmeren en mijn huidige job op de helling komt door covid. Ik heb al wat basiskennis van Java en C# en mijn interesse gaat ook meer daar naar uit. Maar als ik dan bijvoorbeeld kijk naar Javascript, je hebt daar verschillende frameworks zoals Vue.js, Angular, React, Node.js, etc. Hoe kies je daar in welke je jezelf verdiept en welk framework voor welk project gebruikt?
 
Hoe kiezen jullie eigenlijk welke technologie je wilt gebruiken of leren? Ik ben onlangs begonnen met avondonderwijs omdat ik altijd al interesse had in programmeren en mijn huidige job op de helling komt door covid. Ik heb al wat basiskennis van Java en C# en mijn interesse gaat ook meer daar naar uit. Maar als ik dan bijvoorbeeld kijk naar Javascript, je hebt daar verschillende frameworks zoals Vue.js, Angular, React, Node.js, etc. Hoe kies je daar in welke je jezelf verdiept en welk framework voor welk project gebruikt?
Van die frameworks is er elke week een nieuw, en elke hipster vindt het zijn beter dan het andere.

Een deel van die keuze is professioneel, en een deel wat je gewoon bent. Het is onmogelijk om alles te kunnen en in alles goed te zijn. Je gaat weinig zien dat React developers plots aan een Angular project gaan werken of omgekeerd. (Het kan, daar niet van, maar het is zeldzaam.) Bij mij is de keuze op Angular gevallen omdat ik een collega had die daar opleiding in gaf, en wij iets zochten op het project waar ik toen zat. 1 + 1 = 2.

Op die manier maak je ook zelden een keuze in de zin van "ah, dees projectje ga ik eens in Vue doen, en dat in React, en dat ander in Angular", want die frameworks zijn zo uitgebreid (en soms complex) voor je ze deftig onder de knie hebt dat je gaat zien dat hetgeen mensen die toch alles proberen en vaak switchen in heel wat gevallen ook rommel opleveren.
 
Van die frameworks is er elke week een nieuw, en elke hipster vindt het zijn beter dan het andere.

Een deel van die keuze is professioneel, en een deel wat je gewoon bent. Het is onmogelijk om alles te kunnen en in alles goed te zijn. Je gaat weinig zien dat React developers plots aan een Angular project gaan werken of omgekeerd. (Het kan, daar niet van, maar het is zeldzaam.) Bij mij is de keuze op Angular gevallen omdat ik een collega had die daar opleiding in gaf, en wij iets zochten op het project waar ik toen zat. 1 + 1 = 2.

Op die manier maak je ook zelden een keuze in de zin van "ah, dees projectje ga ik eens in Vue doen, en dat in React, en dat ander in Angular", want die frameworks zijn zo uitgebreid (en soms complex) voor je ze deftig onder de knie hebt dat je gaat zien dat hetgeen mensen die toch alles proberen en vaak switchen in heel wat gevallen ook rommel opleveren.
Ik probeer toch iedere x jaar te wisselen hoor.
Al is het maar een upgrade van het huidige framework naar een nieuwe (breaking) versie.

Op mijn huidige werk gebruiken ze voor interne projecten framework x, maar als de klant dan een component in angular vraagt en een andere een static cms in gatsby, ja dan studeren wij dat in en gaan we aan de slag.

Je kan je ook baseren op de massa:

Of

 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan