Web Jouw favoriete techstack

Ik probeer toch iedere x jaar te wisselen hoor.
Al is het maar een upgrade van het huidige framework naar een nieuwe (breaking) versie.

Op mijn huidige werk gebruiken ze voor interne projecten framework x, maar als de klant dan een component in angular vraagt en een andere een static cms in gatsby, ja dan studeren wij dat in en gaan we aan de slag.
Een major upgrade van hetzelfde framework vind ik ergens zelfs vanzelfsprekend.

Maar deze maand een project in React doen, volgende maand een ander project in Vue, dat gaat moeilijk zijn. Allee, dat gaat wel lukken he, maar ik merk toch bij velen dat ze dan enkel maar de basis kennen, en niet echt het volledige framework en het dan maar werkend bijeen prutsen. En als je dan nadien in zo'n codebase duikt dan trekt het toch vaak op niet veel en/of zijn er performance issues, bad practices a volonté, …

En dan mag ik het achteraf komen fixen.
 
De MERN stack. Hoewel ik C# toch ook echt top vond om in backend mee te werken in .net core, ben ik toch meer een javascript fan. NodeJS is ook gewoon veel lichter. Angular heb ik vroeger nog in geprogrammeerd maar sinds ik React ken, toch totaal afgestapt van Angular.
 
De MERN stack. Hoewel ik C# toch ook echt top vond om in backend mee te werken in .net core, ben ik toch meer een javascript fan. NodeJS is ook gewoon veel lichter. Angular heb ik vroeger nog in geprogrammeerd maar sinds ik React ken, toch totaal afgestapt van Angular.
Ik ben momenteel Angular aan het leren voor een project (kom ook van dotNET en daarna React en Vue). Wat een ouderwets gedoe is me dat eigenlijk, vol van by-convention principes en precies voor iedere variant, een andere syntax om te leren. Pas op, het heeft zijn goeie features en in zeer grote applications, snap ik de keuze voor dit framework wel.
Ik moet even doorbijten want het project komt er toch :D
 
Ik vind het vooral fijn hoe je in Angular niet te veel over data binding en state enzo moet denken.
Als je dan kijkt naar React... Altijd zelf setState moeten doen en bij complexere structuren iets ingewikkeld als Redux moeten gaan implementeren.
 
Ik vind het vooral fijn hoe je in Angular niet te veel over data binding en state enzo moet denken.
Als je dan kijkt naar React... Altijd zelf setState moeten doen en bij complexere structuren iets ingewikkeld als Redux moeten gaan implementeren.
Bwa, dat zijn je hooks. React kan je ook perfect zonder hooks gebruiken en dan heb je dat niet.
Bij Angular moet je net over veel meer nadenken. Services, Pipes... met of zonder provider?
En bij libraries moet je maar eens proberen een component te bouwen dat compatible is met hun forms module. Daar kan je al wat van interfaces gaan implementeren hoor.
 
Als het vooruit moet gaan; .NET/.Net core MVC + webapi backend en ASP.NET MVC Razor + jquery front end :D
Hoewel sinds 2020 de focus front-end helaas steeds meer Angular is -- ik vind de tooling van Angular nog zeer ondermaats, sprong terug naar de jaren 2000 zelfs :( . Het heeft zijn goede kanten, maar bvb rxjs is gewoonweg rampzalig (...).

Tech stacks zijn voornamelijk professioneel afhankelijk. In 2019 werkte ik bvb nog met een klant .NET 4.5 default packaged asp.net mvc + jquery (omdat ze andere js libraries/autofac/packages verboden, waarbij solid maar tot op bepaalde hoogte kon). 2020 was dan .net core 3 (mvc+api) / angular8'ish. Nu is dat .net 4.5 (met unity als di) / webapi / angular :)
 
Voor grote websites zou ik het niet meer gebruiken maar voor simpele websites met 5 pagina's waar je wat input validatie wil voorzien en wat zaken om je website wat dynamischer te maken zie ik hier wel nog altijd een use-case in.
Als het maar voor een simpele site is van 5 pagina's waarom niet gewoon Vanilla JS? Of als je toch liever een library gebruikt dan is AlpineJS wel een goeie
 
Voor grote websites zou ik het niet meer gebruiken maar voor simpele websites met 5 pagina's waar je wat input validatie wil voorzien en wat zaken om je website wat dynamischer te maken zie ik hier wel nog altijd een use-case in.
Maar JQ kan toch niets meer dat modern JS niet kan? Waarom dan zelfs uberhaupt die lib nog gebruiken?
 
Als het maar voor een simpele site is van 5 pagina's waarom niet gewoon Vanilla JS? Of als je toch liever een library gebruikt dan is AlpineJS wel een goeie
- Uit gewoonte
- Omdat de syntax om DOM elementen aan te spreken veel handiger is
- Voor bepaalde animaties die je via CSS nog niet kan
- Voor de vele plugins die er bestaan waardoor je het wiel niet opnieuw moet uitvinden. Of je dat nu nog moet gaan doen weet ik niet goed. Denk dat het aandeel aan plugins die nog onderhouden wordt steeds kleiner wordt
 
Maar JQ kan toch niets meer dat modern JS niet kan? Waarom dan zelfs uberhaupt die lib nog gebruiken?
Als je de stable versie van Bootstrap gebruikt, dan heb je ook nog steeds een dependency op jQuery. In versie 5 is die wel optioneel, maar voor sommige dingen hang je er nog steeds aan vast hoor.

Je kan natuurlijk Bootstrap ook achterwege laten, en voor mensen die graag het wiel heruitvinden is dat natuurlijk een optie, maar als je snel met iets up en running wil zijn, of andere boilerplate oplossingen gebruikt is dat nog heel vaak de standaard.
 
Als je de stable versie van Bootstrap gebruikt, dan heb je ook nog steeds een dependency op jQuery. In versie 5 is die wel optioneel, maar voor sommige dingen hang je er nog steeds aan vast hoor.

Je kan natuurlijk Bootstrap ook achterwege laten, en voor mensen die graag het wiel heruitvinden is dat natuurlijk een optie, maar als je snel met iets up en running wil zijn, of andere boilerplate oplossingen gebruikt is dat nog heel vaak de standaard.
Klopt, bootstrap draait idd nog Jquery. Maar wij gebruiken bootstrap ook al een jaar of 6 niet meer.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan