Jouw favoriete nummers

Lakigigar

Well-known member
Een update (1 song per artiest). Grote veranderingen tegenover de top 100 van ... die ik organiseerde op MuMemeter, wegens door Spotify extreem veel muziek ontdekt dit jaar, en veel diverser / gevarieerder geluisterd (alleen misschien nog niet qua genre en jaartal). Min of meer gesorteerd per volgorde, maar ook niet helemaal.

Hoogste uitvallers zijn The Cure en The Smiths. Van The Cure speelt ook mee dat ik gewoon niet weet welk nummer ik moet kiezen van Disintegration. Ik weet het totaal niet, en omdat er geen nummer bovenuit springt, kies ik er geen. The Smiths stond de vorige keer veel te hoog, en heb ik er uitgelaten.

Panda Bear/Animal Collective en Aseul/Yukari als één artiest beschouwd, dus veel strikter omdat ik anders nog meer harde keuzes moet maken.

Grimes - Dream Fortress
Empress Of - Hat Trick
fka twigs - thousand eyes
Bauhaus - Bela Lugosi's Dead
Sweet Trip - Fruitcake and Cookies
Slowdive - Miranda
Cocteau Twins - The Thinner The Air
My Bloody Valentine - Swallow
Sigur Ros - Svefn-g-englar
Interpol - Stella was a diver and she was always down

The Velvet Underground & Nico - Heroin
The Stooges - I Wanna Be Your Dog
Mazzy Star - So Tonight That I Might See You
Candy Claws - Fell in Love (At The Water)
Kinokoteikoku - Flower Girl
yeule - Poison Arrow
Sewerslvt - Pretty cvnt
White Poppy - Daydreaming
Broadcast - You Can Fall
Strawberry Switchblade - Go Away

Ride - Seagull
Ariel Pink - Kitchen Witch
Yukari - Hang On
Crystal Castles - Vietnam
Aya Gloomy - Run Away (^ ^)
Lana Del Rey - Venice Bitch
M83 - Run Into Flowers
Ringo Deathstarr - Show Me The Truth of Your Love
LSD and the Search for God - Starting Over
Labyrinth Ear - Lithium

Coals - Pearls
Beach House - Bluebird
Allie X - Bitch
DJ Shadow - Midnight in a Perfect World
Massive Attack - Blue Milk
Sleep ∞ Over - Romantic Streams
Men I Trust - Show Me How
Washed Out - Feel it all Around
Alvvays - In Undertow
Japanese Breakfast - Diving Woman

Buscabulla - Vamono
You'll Never Get To Heaven - Shared Dreams
Charli XCX - party 4 you
The Twilight Sad - There's a Girl in the Corner
HANA - Chimera
Eartheater - Spill The Milk
Sidewalks and Skeletons - Goth
SASSY 009 - Pretty Baby
Park Hye Jin - Like This
TV Girl - Cigarettes Out the window

Fazerdaze - Lucky Girl
Yves Tumor, James K - Licking an Orchid
Cults - Gilded Lily
Moses Gunn Collective - Shalala
Cranes - Watersong
Melody's Echo Chamber - Quand vas-tu rentrer?
Boogarins - Falsa Folha de Rosto
Pond - Paint Me Silver
Yukika - Insomnia
Pinkshinyultrablast - Holy Forest

Kedr Livanskiy - Sky Kisses (на танцполе)
Let's Eat Grandma - Hot Pink
my dead girlfriend - watashi no aishita manatsu no shinigami
Tame Impala - Borderline
Faye Wong - Fu Zao
A Sunny Day in Glasgow - Mtlov (Minor Keys)
Tamaryn - Cranekiss
Kitty - Miami Garden Club
Молчат Дома (Molchat Doma) - Судно (Sudno)
ROSALIA - Malamente - Cap.1:Augurio

George Clanton - It Makes the Babies Want To Cry
Hakushi Hasegawa - Doku
The War on Drugs - Thinking of a Place
Against All Logic - If Loving You is Wrong
iamamiwhoami - Play
Chelsea Wolfe - Pale on Pale
Kelly Lee Owens - Lucid
Bjork - Pagan Poetry
Ichiko Aoba - Porcelain
Mariya Takeuchi - Plastic Love

Os Tincoas - Deixa a Gira Girar
Evigt Morker - Hogre
Raar - Sometimes I Hear Sirens
Peggy Gou - It Makes You Forget (Ithegane)
Agar Agar - Prettiest Virgin
Leon Vynehall - Blush
Aphex Twin - Ptolemy
Panda Bear - Bros
Lido Pimienta - Eso Que Tu Haces
BRAIDS - Lemonade

LAZY ROOM - Take Me Home
White Ring - Roses
Cuushe - Magic
The Rolling Stones - Paint It, Black
Bombino - Azamane Tiliade
A Beacon School - It's Late
Jye - I'm Not The Boy I Used To Be
She Past Away - Rituel
Vashti Bunyan - I'd Like To Walk Around in Your Mind
The Doors - The End

EDIT: Ross from Friends - Thank God I'm A Lizard moest er nog bij.

En beste nederlandstalige liedje is Eefje De Visser - De Parade, maar dat ken ik nog niet lang genoeg om erbij te zetten, maar zal er nog wel bijkomen.
 
Laatst bewerkt:
Daar zou ik echt eens goed over moeten nadenken, ik ben echt een ‘album-man’, ik luister ook zelden naar playlists met losse nummers.
 
Daar zou ik echt eens goed over moeten nadenken, ik ben echt een ‘album-man’, ik luister ook zelden naar playlists met losse nummers.
Idem. Ik heb playlists op spotify per 'mood' voor als ik in de auto zit of er mensen langs komen.

Daarnaast 80% albums en 19% playlists van mensen met goede muzieksmaak met nummers die ik grotendeels niet ken.

@PBR Streetgang heeft onlangs ook een leuke lijst gemaakt met zijn favoriete tracks.
 
Net als de meesten hier (itt tot de meeste mensen die niet hier zitten) vooral per album, ook wel playlisten maar dan met een thema/mood, niet een personal top 100 hip-hop ofzo.
maar toch zijn er die tracks die mij altijd pakken, een niet exhaustieve lijst:

Tied And Tickled trio - The Long Tomorrow
DjRum - Induction
Moth Equals - The Heaven Opened And Closed
Joker - 80s
Culprate - Whispers, Pt. 2
Lyves X Synkro - Body Close
Hidden Orchestra - Tired And Awake
 
Hier ook quasi enkel albums en DJ sets. Ik ken veel nummers zelfs gewoon niet bij naam.

Ik zal een shoutout naar Mala - Lean FWD doen.
 
Kid Koala - Prelude and the Kiss
Squarepusher - Go Spastic
Dj Boring - Winona
Angelo Baddalamenti - Twin Peaks theme(transcribed)
Dj Rashad - The Undisputed
Aphex Twin - Mt Saint Michel + Saint Michaels Mount
Method Man - Stimulation
Daft Punk - Around The World
Michael Jackson - Don't Stop till You Get Enough
Akira Yamaoka - Resting Comfortably
Omar S - A toast to Momma Rose
Ol Dirty Bastard - Raw Hide
Basement Jaxx - Red Alert
Rp Boo - Banging on King Drive
Venetian Snares - DIE WINNIPEG DIE FUCKERS DIE DIE DIE
Mixmaster Mike - Terrorwrist(beneath the under)
Crystal Castles - Air War
Grant Green - Django
Gravediggaz - 6 Feet Deep
Theo Parish - I Can Take It
Jeff Mills - Robot Replica
Doormouse - American Honda Finance Corporation
Moodymann - You used to know(ol Dirty vinyl)
MF DOOM - One Beer
Etc etc

Altijd wel een nummer dat mij echt hard weet te locken. Maf te lezen al die album mannen hier :p Nu er zijn wel albums die'k bijna religieus adoreer en van begin tot einde telkens afspeel, maar dat is toch eerder zeldzaam.

Sinds het net een speler werd in muzikale ontdekking bijna altijd wel direct toegang gehad tot volledige discographies en relatief breed alles verkend. Jaren ook gewoon hopen muziek verzameld, mp3 speler smijten en dan shuffle. Nog altijd leuk om zo muziek te verkennen. Zowel YouTube als Spotify zijn nu wel super voor playlists en "mixtapes".
 
Kid Koala - Prelude and the Kiss
Squarepusher - Go Spastic
Dj Boring - Winona
Angelo Baddalamenti - Twin Peaks theme(transcribed)
Dj Rashad - The Undisputed
Aphex Twin - Mt Saint Michel + Saint Michaels Mount
Method Man - Stimulation
Daft Punk - Around The World
Michael Jackson - Don't Stop till You Get Enough
Akira Yamaoka - Resting Comfortably
Omar S - A toast to Momma Rose
Ol Dirty Bastard - Raw Hide
Basement Jaxx - Red Alert
Rp Boo - Banging on King Drive
Venetian Snares - DIE WINNIPEG DIE FUCKERS DIE DIE DIE
Mixmaster Mike - Terrorwrist(beneath the under)
Crystal Castles - Air War
Grant Green - Django
Gravediggaz - 6 Feet Deep
Theo Parish - I Can Take It
Jeff Mills - Robot Replica
Doormouse - American Honda Finance Corporation
Moodymann - You used to know(ol Dirty vinyl)
MF DOOM - One Beer
Etc etc

Altijd wel een nummer dat mij echt hard weet te locken. Maf te lezen al die album mannen hier :p Nu er zijn wel albums die'k bijna religieus adoreer en van begin tot einde telkens afspeel, maar dat is toch eerder zeldzaam.

Sinds het net een speler werd in muzikale ontdekking bijna altijd wel direct toegang gehad tot volledige discographies en relatief breed alles verkend. Jaren ook gewoon hopen muziek verzameld, mp3 speler smijten en dan shuffle. Nog altijd leuk om zo muziek te verkennen. Zowel YouTube als Spotify zijn nu wel super voor playlists en "mixtapes".
Hebt ge hier toevallig geen Spotify playlist van? Praktisch alleen maar namen van artiesten die ik goed vind, maar kan niet altijd het nummer erbij zetten.
 

Hebt ge hier toevallig geen Spotify playlist van? Praktisch alleen maar namen van artiesten die ik goed vind, maar kan niet altijd het nummer erbij zetten.

Yeah, ik ken er een deel niet van. Ik zoek ze op. :D

Ik heb hier ook al een playlist met soortgelijke nummers, juist een paar nummers toegevoegd, maar ik luister iets minder naar elektronische muziek en ben normaal redelijk selectief met wat ik toevoeg. Er staan ook nog heel wat andere nummers door elektronische muziek beinvloed in mijn afspeellijsten verdwaald.
 
Trouwens over afspeellijsten... Het is wat chaotisch bij mij, maar Spotify is veel recenter dan mijn YT-kanaal waar ik bijna niets meer op doe. Ik heb echt ontzettend veel trash en brol staan van in mijn jeugdtijd, commerciële zeik en EDM muziek. Ik heb een paar afspeellijsten verwijderd (ook alles met weer heb ik weggedaan, want de organisatie trok op niets), maar bij drum & bass, experimental / en mijn house, elektro & techno afspeellijsten is ook nog wel wat te vinden, maar dan meestal muziek van vroeger toen ik nog geen Spotify gebruikte en toen ik niet uitsluitend vertrouwde op de algoritmes / recommendations van YT want die doen dat niet, en laten u constant dezelfde muziek afspelen. Hoofdreden waarom ik naar Spotify ben gegaan.

De metal (kan ik beter bij rock zetten eigenlijk), EDM (hardstyle & trap), fae (allemaal aanraders van Grimes in 2016-2017) en allemaal andere trash afspeellijsten heb ik verwijderd.

Ik heb nog pop & dance, ik ga eens kijken of ik daar nog iets goed heb staan, en anders verwijder ik dat ook. Idem voor rap & hip hop, dat is allemaal niet waar ik naar luister. Ik heb zelfs gewoon een jazz afspeellijst :laugh: , maar die wil ik behouden... want ik wil wel een jazz afspeellijst op Spotify (en misschien wat mixen met andere soortgelijke muziek). Dub & reggae heb ik ook nog, maar die hou ik nog eventjes, want dat is meestal muziek dat ik vroeger luisterde met een maat, en hij heeft een afspeellijst op spotify, dus ik ga even kijken of hij niets gemist heeft, als ik nog eens daar ben (en eigenlijk zijn dat ook wel "herinneringen"), maar geen muziek die ik thuis alleen luister eigenlijk. Vroeger luisterde we trouwens naar dezelfde muziek bijna, (ik iets meer elektronisch, hij iets meer rap & reggae). Ik ben meer geevolueerd naar andere genres, en hij luistert ook meer naar classic rock of oudere radiohits ofwel nog altijd dezelfde rap & reggae (maar geen elektronische muziek meer). Buiten de nostalgie van die reggae & dub, is het enige dat we eigenlijk allebei goed vinden een paar oude classic rock / radiohits, ofwel gewoon jazz (hoewel we er allebei niets van kennen).

Uit de resterende afspeellijsten kijk ik wel nog eens wat ik mis, en eigenlijk op Spotify kan en dan verwijder ik zeker de resterende afspeellijsten die ik toch niet beluister (zoals rock / pop & dance), en dat ook (bijna) nooit gedaan heb. Enige afspeellijst die ik nodig heb op YT is een soort "not on Spotify", en dat heb ik al beetje gedaan. Maar YT is ook beetje vervelend met al die video's die om de haverklap verwijderd worden, dus op dat vlak niet echt reliable.
 
Laatst bewerkt:

Ik heb hier ook al een playlist met soortgelijke nummers, juist een paar nummers toegevoegd, maar ik luister iets minder naar elektronische muziek en ben normaal redelijk selectief met wat ik toevoeg. Er staan ook nog heel wat andere nummers door elektronische muziek beinvloed in mijn afspeellijsten verdwaald.
Bedankt Laki, zal deze ook eens opzetten op shuffle op een dood moment. Hier staat een hoop meer tussen dat ik niet ken.
 
Ik ben absoluut geen album beluisteraar tenzij het om soundtracks gaat. Ik luister ook zowat naar elk genre afhankelijk van mijn mood.

Deze lijst is gewoon een greep uit het aanbod van de nummers waar ik het meest naar heb geluisterd in het afgelopen jaar ofzo, dus mijn huidige favorieten.
Ik ben blij dat ik niet de enige uitzondering ben.
:unsure:


Ik luister eigenlijk heel veel losse nummers. Ik kan perfect 2 nummers die ik toevallig ben tegengekomen van een bepaalde band, op repeat beluisteren zonder enige moeite te doen om het album te beluisteren. En ik heb dus ook mijn favoriete nummers uit verschillende albums gedropt in een afspeellijst, en mogelijks nog erger, gooi mij nu maar op de brandstapel, een afspeellijst “Shuffle” voor muziek in de auto. :help:

Breaking Benjamin - Breath (duh :eviltongue:)
Heart - Alone
Alter Bridge - Watch Over You
Halestorm - I Like It Heavy
Demon Hunter - Loneliness
Avantasia - Lavender
Smith & Myers - Rockin' In The Free World (zanger van Shinedown)
Biffy Clyro - Black Chandelier Speciaal voor Gavvers @Gavin (en uitzonderlijk een versie mét bovenkledij aan :tongue:)
Jose Cañal - Suéltalo

Favoriet nummer op het moment: Sylosis - Worship Decay (maar dat kan volgende week alweer een ander zijn).

En er zit geen metalcore bij. :coolbrows:
 
Paar favorieten van muzikanten die kwamen te gaan in 2021:
Chris Barber's Band - Petite Fleur
Black Rob - Whoa
Digital Underground - The Humpty Dance
Blackalicious - Alphabet Aerobics
Kassav - Lague Moin
Biz Markie - Vapors
ZZ Top - Snappie Kakkie
Paul Johnson - Get Down
 
Ik ben ook meer losse nummers persoon,ik fladder graag door verschillende genres omwille van variatie.
Als ik van mijn favo artiesten allemaal maar 1 nummer mag kiezen is dat voor mij wel hopeloze opgave.

Van sommige heb ik wel "duidelijk" voorkeursnummer (keuze maken blijft enorm moeilijk),zal lijstje aanvullen wanneer ik meer tijd heb.

Breaking Benjamin Evil Angel
Alice In Chains Down In A Hole
Flaw Whole
Faith No More Midlife Crisis
Wu-Tang Clan Protect Ya Neck
Stone Sour Bother
Soundgarden Outshined
Chimaira Down Again
Satyricon The Pentagram Burns
Praga Khan Luv U Still
Timmy Trumpet Freaks
Nine Inch Nails Hurt
Faithless Insomnia
Moonspell Butterfly FX
Clawfinger Biggest & The Best
Madonna Like A Prayer
Avatar Bloody Angel
Alanis Morisette You Oughta Know

to be continued....

misschien toch.
 
Laatst bewerkt:
Hebt ge hier toevallig geen Spotify playlist van? Praktisch alleen maar namen van artiesten die ik goed vind, maar kan niet altijd het nummer erbij zetten.
Ondertussen ook nog wat andere nummers toegevoegd.

Bogdan Raczynski - Alright part 8
Mariah Carey - Fantasy
Womack & Womack - Teardrops
Jungle - Casio

Rashad tune is unreleased en enkel in sets te vinden(6e minuut).

Koala tune is van een zeldzame compilatie. Yt has it. Op Spotify maar Vacation Island als 2e keuze gezet.

Angelo tune ook enkel op YouTube. OH ANGELO. Elke keer kiekevel.

 
Ik ben ook wel meer een single-luisteraar dan een album-luisteraar. Laatste doe ik soms wel eens om nieuwe muziek te ontdekken of te luisteren, of wat geforceerd. Maar singles voelt iets meer naturel aan voor mij persoonlijk, hoewel sommige albums eigenlijk gewoon in geheel moeten beluisterd worden. Het is een beetje de balans zoeken daarin. Van sommige nummers is het album niet echt zo super, dus dan luister je weer eerder singles. Wanneer het album goed is, luister je dan meer naar het album in totaal, maar sommige zijn ook wel handig dat ze zowel apart als in het album zelf beluisterd kunnen worden.

Wanneer ik niet actief nieuwe muziek ontdek, luister ik meestal naar singles die ik al ken, of via Spotify af en toe een aanrader. Albums luister ik dan meer in wanneer ik meer met muziek bezig ben, maar daar moet je meestal ook wel meer tijd voor vrijmaken.

Hangt ook een beetje af van het genre, het type muziek of de reputatie van de band/groep, van wat het beste werkt.
 
Ik ben ook wel meer een single-luisteraar dan een album-luisteraar. Laatste doe ik soms wel eens om nieuwe muziek te ontdekken of te luisteren, of wat geforceerd. Maar singles voelt iets meer naturel aan voor mij persoonlijk, hoewel sommige albums eigenlijk gewoon in geheel moeten beluisterd worden. Het is een beetje de balans zoeken daarin. Van sommige nummers is het album niet echt zo super, dus dan luister je weer eerder singles. Wanneer het album goed is, luister je dan meer naar het album in totaal, maar sommige zijn ook wel handig dat ze zowel apart als in het album zelf beluisterd kunnen worden.

Wanneer ik niet actief nieuwe muziek ontdek, luister ik meestal naar singles die ik al ken, of via Spotify af en toe een aanrader. Albums luister ik dan meer in wanneer ik meer met muziek bezig ben, maar daar moet je meestal ook wel meer tijd voor vrijmaken.

Hangt ook een beetje af van het genre, het type muziek of de reputatie van de band/groep, van wat het beste werkt.
Ik zie de meeste albums als een verhaal in zijn geheel. Ik denk dat je ook veel mist als je vooral op de single of het hitje focust of dat opzoekt in een album. Soms kan een underdog albumtrack je zo hard pakken en je favoriete nummer worden. Daarom ben ik ook geen grote fan van pregenerated playlists van spotify, die gaan bijna altijd voor het hitje.

Mijn favoriete artiesten zijn deze die sterke albums afleveren in plaats van 10 sterke singles over 5 platen verspreid. Als vinylverzamelaar heb je daar misschien wel meer oog voor?
 
Ik zie de meeste albums als een verhaal in zijn geheel. Ik denk dat je ook veel mist als je vooral op de single of het hitje focust of dat opzoekt in een album. Soms kan een underdog albumtrack je zo hard pakken en je favoriete nummer worden. Daarom ben ik ook geen grote fan van pregenerated playlists van spotify, die gaan bijna altijd voor het hitje.

Mijn favoriete artiesten zijn deze die sterke albums afleveren in plaats van 10 sterke singles over 5 platen verspreid. Als vinylverzamelaar heb je daar misschien wel meer oog voor?

Dat klopt wel. Maar ik let eigenlijk niet echt op de lyrics bij muziek (wellicht verklaart dat voor een groot deel mijn aparte muzieksmaak). Voor mij werkt het best als de stem als een instrument gezien wordt, maar naar zo een singer-songwriter muziek luister ik eigenlijk niet zo graag, omdat de tekst mij niet echt boeit. De stem, de manier waarop de stem gebruikt wordt enzovoort, is voor mij veel meer van belang. Deels daardoor kan ik ook naar anderstalige muziek luisteren. Soms zal ik de betekenis van een nummer wel kennen, maar het is meestal het gevoel / sfeer van het nummer die bij mij de emotie moet overbrengen. Dat gezegd zijnde, een nummer kan ook een verhaal vertellen, maar soms moet het album in het geheel beluisterd worden, omdat het album als geheel beter de emotie kan overbrengen, en het verhaal kan overbrengen (los van de manier waarop je het interpreteert of beluisterd).

Soms kunnen nummers apart wel een goede inleiding tot een album zijn. Het gebeurt soms dat ik een album luister omdat ik een bepaald of enkele nummers van dat album goed vind. Of als een album me op het eerste gezicht weinig doet, gebeurt het soms dat ik een paar nummers toch onbewust een paar keer opleggen, en kan mijn mening over dat album bvb. totaal veranderen als ik achteraf dat album in zijn geheel nog eens beluister.

Pregenerated playlists van Spotify is vooral handig om nieuwe muziek te ontdekken. Het algoritme van Spotify - hoewel niet perfect - toch een stuk beter dan dat van YouTube. Al is YouTube ook niet slecht, en beiden hebben in sommige playlists de neiging om te veel nummers erin te steken dat je toch al kent. Het is allemaal niet perfect, maar het is wel beter dan eender welke andere manier. Om nieuwe muziek gebruik ik veel combinaties: RYM en MuMe voor populaire albums (bij RYM ook EP's en singles soms), Spotify en vroeger YT (voor recommendations) - spotify heeft veel playlisten, zoeken van afspeellijsten door andere mensen gekend, last.fm luistergedrag van anderen checken en op basis daarvan iets nieuws luisteren dat veel terugkomt bij anderen. Er zijn oneindig veel goede methodes.
 
Terug
Bovenaan