Jouw favoriete koffiekoek

Ik ga het vaakst voor een koffiekoek met chocolat en pudding en een ronde rozijnen.

Wat trouwens de croissants betreft. Waarom kan ik nergens meer croissants met bloemsuiker en amandel vinden?!

Geef mij maar een chocoladekoek, zonder gele créme, met chocoladeglazuur op of gewoon met suikerglazuur op. De bakker die ze het lekkerste maakte in de buurt hier is helaas met pensioen gegaan :( En vele andere bakkers/supermarkten zijn ze maar karig met het toplaagje :(

Ene met kriekskes. Of een chocoladebroodje met bovenop poedersuiker. :drool:

Blijkbaar is het nog t.e.m. zondag week van de eclair zag ik vandaag (https://weekvandeeclair.be/nl). Er gaat niks boven de klassieke eclair natuurlijk maar bij een bakker wat verder maken ze deze week enkele varianten (met citroenvulling en slagroom, praliné creme en appelvulling en nog andere...). Morgen of zaterdag eens enkele gaan halen. Wel prijzig maar bon, ik eet het niet elke week natuurlijk.

Doen jullie bakkers ook een 'specialleke'?

Geef mij maar een chocoladekoek, zonder gele créme, met chocoladeglazuur op of gewoon met suikerglazuur op. De bakker die ze het lekkerste maakte in de buurt hier is helaas met pensioen gegaan :( En vele andere bakkers/supermarkten zijn ze maar karig met het toplaagje :(
Chocoladekoeken zijn toch het best zónder toplaag? Zo een beetje bloemsuiker is echt de limiet, da kunde er nog wat af doen maar als ze beginnen met glazuur... nee, koeken met suiker- of chocoladeglazuur smijt ik gewoon recht in de vuilbak. Das eigenlijk den bakker die toegeeft dat zen koeken zelf op niks trekken en dat dan moet maskeren met nen hoop onodige rommel erop te doen. :unsure:

Favoriete koek hangt wa van den bakker af, wij alterneren tussen den bakker hier op 't dorp en diejn een dorp verder. Bij ons op het dorp: de gewone chocoladekoeken of de chocoladekoeken met creme zijn hemels, bij den anderen bakker zijn die wa minder (nogal droog) maar diejn heeft met zijn ronde suisse met chocolade wel een zeer geslaagd alternatief :drool:

vierkante-koffiekoek-pudding.png

Er is maar 1 juist antwoord mogelijk!
Deze, en uw vingers vol met chocolat en crème pâtissière :love:

Ongelooflijk, proberen ze daar haute cuisine te maken van ne koffiekoek. Strooi er wat pistachekruimels op en zet er een pot fraisen bij. Man man man.

Favoriet hier: de ouderwetse boterkoek, meer moet dat niet zijn. Mensen die afkomen met een lange rozijnen of een ronde rozijnen, echt wat is er toch mis met jullie :sick:. Rozijnen in een koffiekoek :nono:.
Dat gezegd zijnde, ieder z'n smaak natuurlijk hé ❤️

Ik ben geen tegenstander van de haute koffiekoek met tal van tierlantijntjes, maar de pure eenvoud van een perfecte boterkoek kan ontroerend zijn.

Benieuwd wanneer die Amerikaanse foodvloggers eindelijk de tomeloze weelde van de Belgische koffiekoek ontdekken.

Klassieke goeie chocoladekoek hier!

Vroeger ook wel geregeld een 'gourmandise' van Paul gekocht op weg naar het werk.

Ongelooflijk, proberen ze daar haute cuisine te maken van ne koffiekoek. Strooi er wat pistachekruimels op en zet er een pot fraisen bij. Man man man.
Ze doen dat hier wel graag in Zwitserland, hier hebben ze nog veel meer die bakkerscultuur (ook nog alles met boter en niet met olie).
Onlangs hier ook een raspberry croissant gegeten en zelfs een vierkante croissant.

raspberry-earl-grey-croissants-featured.jpg

cube-croissants-square-croissant-syrup-720x720.jpeg

Dat lijkt me een Italiaans geïnspireerde croissant met pistachecrème en nootjes?
Nu zie je die combinatie met pistache meer en meer, maar het komt volgens mij ook oorspronkelijk uit Italië (daar hebben ze veel gebakjes met pistache). Mijn favoriet gerecht in Italië is calamari farcitti (die combinatie van inktvis & pistache werkt enorm goed).

Terug
Bovenaan