Sir.Killalot

Well-known member
Crowdfunder FE
Zondag koffiekoekendag!

Voor welke koffiekoek sta jij zondag (of eender welke dag) met plezier in de rij bij de bakker?

Mijn persoonlijke favoriet hier in Brugge: de speculaaskoek van bakkerij Paulus. Een klassieke boterkoek met rozijnen kan mij ook altijd bekoren. Minder traditioneel van hier, maar kan ik me ziek in eten: kaneelbroodjes.

Ik pas voor alle koeken met crème, en chocoladekoeken moet ik ook niet hebben.

Bij mijn ouders thuis hadden we vroeger een bakker waar ze een soort appelkoeken verkochten, die ik nergens anders vind. In de vorm van een appel (met steeltje!), harde koek onderaan, appelmoesvulling, zachte koek bovenaan. 10x lekkerder dan andere appelkoeken/appelflappen. Iemand die nog een bakker kent die deze verkoopt?
 
vierkante-koffiekoek-pudding.png

Er is maar 1 juist antwoord mogelijk!
 
Voor welke koffiekoek sta jij zondag (of eender welke dag) met plezier in de rij bij de bakker?
Geen enkele, wij plaatsen op zaterdag onze bestelling, en dat staat zondagmorgen netjes gereed. :wink:

OT: chocoladekoek, die zijn echt wel lekker hier. Maar ook een croissant, eclair of tompoes laat ik niet liggen.
 
vierkante-koffiekoek-pudding.png

Er is maar 1 juist antwoord mogelijk!
Dit dus hé. Vederlicht en krokant deeg en vanbinnen crème pâtissiere die ontploft van de smaak. Te vaak heb ik kleffe varianten gegeten met smakeloze crème, duf deeg en kleverige chocolade maar als het er boenk op zit ben ik zielsgelukkig.

Buiten dat, al weet ik niet of je het als "koffiekoek" mag klasseren want dat hangt uiteraard af hoe streng je dat gaat definiëren, kunnen degelijke mattentaarten en frangipannetaarten me ook tevreden maken.

Liever niets met rozijnen. Appelflappen zijn ook niet mijn ding maar het hangt allemaal af van de uitvoering.
 
Voor mij een goede klassieke croissant!
Mijn (Duitse) vrouw vindt bijna alle koffiekoeken van de bakker lekker. In Duitsland is dat niet zo'n ding dus is ze misschien sneller tevreden :tongue:
 
Ah het verdriet van de verloren bakker. Hier in de buurt is er alvast geen waardige meer.

Naam ontglipt me maar bakker te Wondelgem had een smeuig "banaan krokantje" ettelijke jaren geleden waar ik menig bomma ben voorbijgewandeld in sneltempo. Elke weekenddag aanschuiven tot buiten en die waren altijd uitverkocht.

Standard chocoladecreme en kriek vanille ook altijd wel fan van. Of vliegende schotelkes.. azo goed. Koester uw echte bakkers.
 
15 jaar geleden de appelkoeken van nen bakker het dorp verder.
Daar stonden ze een uur voor in de rij. topkoek.
En mijn zus haar toenmalige vriend werkte daar op zondag, dus zijn laatste wapenfeit was er een stuk of 6 uit den oven halen, inpakken en naar ons thuis rijden.
En toen ook het chocoladebroodje met creme ingespoten. stond niet op de menu, maar wel bij ons op tafel.
Warme koeken op de keukentafel geleverd. twaren goeie tijden.


Persoonlijke favoriet: de illustere 8 met peche.
Je kan hem bijna nergens vinden. De klassieke 8 met ingebakken pudding, met in elke uitsparing: een perzikske.


Daarnaast grijp ik al graag eens naar eentje met pecannoten tegenwoordig.
De vierkantemechocolatenpudding is dan wel de basis van van alles, hij stelt meer teleur dan dat hij verbaast, ik kan het zelden nog opbrengen.

Pro-Tip: koop u een paar croisants extra, tmoeten wel goeie boterige zijn, laat die op kant. en als het tijd is voor het zondags vieruurtje, dan plet je die in een pan, smashburger gewijs. ff aanbakken aan de 2 kanten, dresseren met banaan, chocolade, een bolleke creme, slagroom.. wat ge wilt.
 
Zondag koffiekoekendag!

Voor welke koffiekoek sta jij zondag (of eender welke dag) met plezier in de rij bij de bakker?

Mijn persoonlijke favoriet hier in Brugge: de speculaaskoek van bakkerij Paulus. Een klassieke boterkoek met rozijnen kan mij ook altijd bekoren. Minder traditioneel van hier, maar kan ik me ziek in eten: kaneelbroodjes.

Ik pas voor alle koeken met crème, en chocoladekoeken moet ik ook niet hebben.

Bij mijn ouders thuis hadden we vroeger een bakker waar ze een soort appelkoeken verkochten, die ik nergens anders vind. In de vorm van een appel (met steeltje!), harde koek onderaan, appelmoesvulling, zachte koek bovenaan. 10x lekkerder dan andere appelkoeken/appelflappen. Iemand die nog een bakker kent die deze verkoopt?

Paulus is inderdaad een aanrader.

Mijn persoonlijke favoriet: ofwel een croissant, iets met pecannoten (ik zag net @Pompi zijn post, ik was die zelf vergeten te vermelden) ofwel dit met veel chocolade en smeuïg genoeg (de meeste chocoladesuissen vind ik gewoon te droog):
chocoladesuisse110.jpg
 
Deze boterkoeken, maar dan eerst opgewarmd in de oven.

Jeugdnostalgie: het buurtwinkeltje op de hoek van onze staat verkocht in het weekend donuts met poedersuiker en bakkerscremevulling.
(Moet wel redelijk ongezond geweest zijn, want papier waarin ze verpakt werden was tegen dat ik thuis was doorweekt van vettigheid. :unsure: )
 
Deze boterkoeken, maar dan eerst opgewarmd in de oven.

Jeugdnostalgie: het buurtwinkeltje op de hoek van onze staat verkocht in het weekend donuts met poedersuiker en bakkerscremevulling.
(Moet wel redelijk ongezond geweest zijn, want papier waarin ze verpakt werden was tegen dat ik thuis was doorweekt van vettigheid. :unsure: )
Ongetwijfeld ongezond, maar who cares? Ik zou me eerder zorgen maken wanneer het papier niet doorweekt was door de vettigheid.
 
Zondag koffiekoekendag!

Voor welke koffiekoek sta jij zondag (of eender welke dag) met plezier in de rij bij de bakker?

Mijn persoonlijke favoriet hier in Brugge: de speculaaskoek van bakkerij Paulus. Een klassieke boterkoek met rozijnen kan mij ook altijd bekoren. Minder traditioneel van hier, maar kan ik me ziek in eten: kaneelbroodjes.

Ik pas voor alle koeken met crème, en chocoladekoeken moet ik ook niet hebben.

Bij mijn ouders thuis hadden we vroeger een bakker waar ze een soort appelkoeken verkochten, die ik nergens anders vind. In de vorm van een appel (met steeltje!), harde koek onderaan, appelmoesvulling, zachte koek bovenaan. 10x lekkerder dan andere appelkoeken/appelflappen. Iemand die nog een bakker kent die deze verkoopt?
Vraagje: is dat deze Paulus die je bedoelt? Dan ben ik er ooit ook al geweest, maar dan in Sluis.


... Koester uw echte bakkers.
Truer words were never spoken.

Ben je al bij De Bonte in Moerzeke gepasseerd? :p
 
Terug
Bovenaan