Spekbroodjes/pistolets gemaakt met goeie boter.

Doet me denken aan de tijd dat ik als pagadder mijn boterham dopte in de pan van oma en opa.
 
Chocoladebroodje, carré confituur, donut zonder laag op enkel suiker erop/errond, éclair, glacéke. Allen zeer lekker.

Die vierkantige typische met chocolade vanboven en pudding die hier zoveel likes krijgt zal ik echt als zowat allerlaatste verkiezen, dat is puur pudding dat je aan het eten bent.
 
6d6732bc31bb99501659d67249cff721.jpg

Deense pecan.
Liefst zonder veel te overdrijven met de esdoornsiroop.

Toen ik naar de afbeelding op zoek ging om te delen, kwam ik uit op een website die beweerde dat koffiekoeken een Belgische specialiteit zijn, en dat er nergens ter wereld een grotere variatie aan soorten van gerezen bladerdeeg bestaat. Ik had daar nog nooit echt bij stilgestaan. Maar inderdaad, we hebben hier wel het beste van verschillende werelden. We noemen het alleen Frans, Deens, of 'viennoiserie', maar als het erop aan komt en je wilt weten of iets typisch Belgisch is, moet je maar kijken wat er in de vitrine ligt bij de doorsnee bakker, en je niet druk maken over waar of hoe iets uitgevonden is.
 
Laatst bewerkt:
6d6732bc31bb99501659d67249cff721.jpg

Deense pecan.
Liefst zonder veel te overdrijven met de esdoornsiroop.

Toen ik naar de afbeelding op zoek ging om te delen, kwam ik uit op een website die beweerde dat koffiekoeken een Belgische specialiteit zijn, en dat er nergens ter wereld een grotere variatie aan soorten van gerezen bladerdeeg bestaat. Ik had daar nog nooit echt bij stilgestaan. Maar inderdaad, we hebben hier wel het beste van verschillende werelden. We noemen het alleen Frans, Deens, of 'viennoiserie', maar als het erop aan komt en je wilt weten of iets typisch Belgisch is, moet je maar kijken wat er in de vitrine ligt bij de doorsnee bakker, en je niet druk maken over waar of hoe iets uitgevonden is.
Mega lekker dit. Zwaar onderschatte koffiekoek.
Maar men mag idd niet overdrijven met die siroop.
 
Chocoladebroodje wat nog licht warm is ( koud genoeg zodat de chocolade niet meer lopend is maar nog net dat tikkeltje warm zodat het bladerdeeg crispy en fluffy is ipv ne koude steen )

Voor de rest is het voor mij een coinflip tussen een lange rozijnenkoek met glazuur ( niet de ronde ) of een nog lichtwarme croissant met een laagje framboos in ( die met een rode kleur bovenaan )

Meestal haalde ik dat altijd voor het werk zo een half uurtje nadat de spar open was, dan hadden die de ideale temperatuur, de rest van de dag is dat een gok of die er al 3 uur in liggen.
 
Een goeie eclair is ook wel onverslaanbaar. Helaas zijn ze zaak maar meh. Moet een beetje een krak inzitten als ik bijt, en de pudding moet op zijn minst niet instant het gevoel geven dat ze per hectoliter is gemaakt in een machien..

Tegenwoordig into een zeer basic: de lange suisse!
 
Mega lekker dit. Zwaar onderschatte koffiekoek.
Maar men mag idd niet overdrijven met die siroop.
6d6732bc31bb99501659d67249cff721.jpg

Deense pecan.
Liefst zonder veel te overdrijven met de esdoornsiroop.

Toen ik naar de afbeelding op zoek ging om te delen, kwam ik uit op een website die beweerde dat koffiekoeken een Belgische specialiteit zijn, en dat er nergens ter wereld een grotere variatie aan soorten van gerezen bladerdeeg bestaat. Ik had daar nog nooit echt bij stilgestaan. Maar inderdaad, we hebben hier wel het beste van verschillende werelden. We noemen het alleen Frans, Deens, of 'viennoiserie', maar als het erop aan komt en je wilt weten of iets typisch Belgisch is, moet je maar kijken wat er in de vitrine ligt bij de doorsnee bakker, en je niet druk maken over waar of hoe iets uitgevonden is.
Hier ook mijn favoriet :giggle:

Nog niet opgenomen in de lijst: een goede klassieke croissant, met een lekkere :coffee:.Mjam mjam
 
Delhaize vlakbij mijn werk heeft eens een tijdje chocoladebroodjes gehad die gevuld waren met een soort van bananenpudding ipv gewone vanillepudding. Nu als ik chocoladebroodjes pak is dat steevast zonder pudding, maar in combinatie met banaan is dat een goddelijke ervaring. :drool:

Mochten ze er nu ook nog een laag chocoladeglazuur op hebben gedaan, was het de ultieme ervaring. Jammer genoeg dat ze het nu niet meer hebben en ik het ook nog nergens anders gevonden heb. Moest me inhouden om daar niet elke dag langs te gaan en er twee naar binnen te spelen.
 
De rijsttaartjes van Albert Heijn zijn ook dik in orde. Krokant deeg, vol van smaak en als je 's ochtends gaat zijn die nog lauw. ❤️
 
Onze lokale bakkerij legt z'n verse sandwichen op een plateau waarin een laagje gesmolten chocolade staat. De zachte sandwich in combinatie met een laagje heel krokante, dikke, lekkere chocolade is wel top.
 
De vierkante met chocolade bovenop en pudding in. Bij onze warme bakker zijn die echt epic.
Daarnaast zijn koffiekoeken met frangipane mijn favoriet.

Ook nog voor mij een top klassieker, die alsmaar minder te vinden is: boterkoek met rozijnen.
Alsook een echte goede croissant, ik smeer daar nog wat aardbeiconfituur tussen 🤤
 
Laatst bewerkt:
De vierkante met chocolade bovenop en pudding in. Bij onze warme bakker zijn die echt epic.
Daarnaast zijn koffiekoeken met frangipane mijn favoriet.

Ook nog voor mij een top klassieker, die alsmaar minder te vinden is: boterkoek met rozijnen.
Alsook een echte goede croissant, ik smeer daar nog wat aardbeiconfituur tussen 🤤
Al eens een croissant met kaas en hesp geprobeerd?
 
De vierkante met chocolade bovenop en pudding in. Bij onze warme bakker zijn die echt epic.
Daarnaast zijn koffiekoeken met frangipane mijn favoriet.

Ook nog voor mij een top klassieker, die alsmaar minder te vinden is: boterkoek met rozijnen.
Alsook een echte goede croissant, ik smeer daar nog wat aardbeiconfituur tussen 🤤
Die met chocolade bovenop en pudding in eet ik maar af en toe. Net zoals bij eclairs moet de pudding echt goed zijn daarvoor. Bij sommige bakkers is dat meestal wel iets dat tegenvalt.
 
Delhaize vlakbij mijn werk heeft eens een tijdje chocoladebroodjes gehad die gevuld waren met een soort van bananenpudding ipv gewone vanillepudding. Nu als ik chocoladebroodjes pak is dat steevast zonder pudding, maar in combinatie met banaan is dat een goddelijke ervaring. :drool:
Hadden ze vroeger in de Panos ook, helaas al jaren verdwenen.
 
Terug
Bovenaan