Jouw favoriete Belgisch pintje

Jouw favoriete Belgisch pintje uit deze lijst?


  • Totaal aantal stemmers
    126
Stella mijn favoriet
Ik wissel wel graag af met Cristal Xtra.

Qua 0,0 steekt Stella er voor mij met kop en schouders bovenuit. Carslberg valt nog mee, maar Jupiler bijvoorbeeld is echt niet geslaagd.
 
Sinds kort Estaminet. Toevallig ontdekt toen de Collect&Go servicekost gratis was bij aankoop van zo 2 pakken.

Ervoor meestal Cristal of Bockor Blauw. Dat laatste dronk ik graag en veel toen ik in Kortrijk op kot zat.
Nu ook wel fan van Krüger Export.
 
Stella, op deftige afstand gevolgd door Jupiler.

Cristal en Primus kunnen er nog mee door als je al wat gezopen hebt.

Maes vind ik absoluut een gedrocht, heb daar ooit eens serieuze keelpijn van gehad na een of ander festival. Nooit meer gedronken sindsdien.
 
Vat/fles/blik heeft ook wel invloed op de smaakbeleving.
En ook daar zit nog heel wat verschil in. Van de tap : Reiniging/onderhoud van de installatie, instelling van de druk, ...
Ik weet niet of andere merken daar ook mee aan de slag zijn, maar bij Cristal heb je ondertussen steeds meer café's die werken met "tankbier". Waarbij er meerdere tanks hangen/staan, waar een zak in zit (500-1000 liter geloof ik), lege tanks worden dan gespoeld en terug vol getankt met een tankwagen, vers van de brouwer.

Grote voordelen zijn : Geen CO² die toegevoegd wordt. Je merkt dat het nooit overdreven bruist/prikt en dat het wat beter op de maag ligt. Dit is altijd perfect onder controle. En sowieso ook de smaak, mogelijks ook de versheid omdat het nooit vaten zijn die mogelijks al langere termijn ergens gestaan hebben.
Dit systeem wordt, logischerwijze, enkel gebruikt in café's met een groter volume. (Ofja, valt mee, maar vooral, het volume mag niet te klein zijn.)

Stella, op deftige afstand gevolgd door Jupiler.

Cristal en Primus kunnen er nog mee door als je al wat gezopen hebt.

Maes vind ik absoluut een gedrocht, heb daar ooit eens serieuze keelpijn van gehad na een of ander festival. Nooit meer gedronken sindsdien.
Ja, die keelpijn zal zeker van de Maes zijn. :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Gisteren onder impuls van het forum nog eens Vedett geproefd.
Veel te veel koolzuur en maar rare hopbitter voor een gewoon pintje.

Ribbekes liggen op de bbq - eens een goed pintje drinken nu :)
 
Al bijna 10 jaar geen Belgische pils gedronken, maar vroeger toch altijd voor een Jupke gekozen. Al was er uiteindelijk voor mij weinig verschil te proeven tussen de meeste pilsen, zeker na er een paar achterover gehesen te hebben.

Ook Poolse pils drink ik bijna niet, geef mij maar een donker biertje, met name een Stout of een Porter.
 
Bavik steekt er voor mij toch met kop en schouders bovenuit. Belgische pils verbleekt toch met Duitse pils zoals Bitburger of Rothaus Tannenzäpfle pils. :drool:

Poolse pils is trouwens ook best lekker...
 
En ook daar zit nog heel wat verschil in. Van de tap : Reiniging/onderhoud van de installatie, instelling van de druk, ...
Ik weet niet of andere merken daar ook mee aan de slag zijn, maar bij Cristal heb je ondertussen steeds meer café's die werken met "tankbier". Waarbij er meerdere tanks hangen/staan, waar een zak in zit (500-1000 liter geloof ik), lege tanks worden dan gespoeld en terug vol getankt met een tankwagen, vers van de brouwer.

Grote voordelen zijn : Geen CO² die toegevoegd wordt. Je merkt dat het nooit overdreven bruist/prikt en dat het wat beter op de maag ligt. Dit is altijd perfect onder controle. En sowieso ook de smaak, mogelijks ook de versheid omdat het nooit vaten zijn die mogelijks al langere termijn ergens gestaan hebben.
Dit systeem wordt, logischerwijze, enkel gebruikt in café's met een groter volume. (Ofja, valt mee, maar vooral, het volume mag niet te klein zijn.)


Ja, die keelpijn zal zeker van de Maes zijn. :ROFLMAO:
In Dublin zie je zo constant tankwagens Guinness rijden, lijkt mij ook veel makkelijker qua transport en minder arbeidsintensief.
1 / Delirium .
2 / Duvel .
3 / Jupiler .
Als Delirium en Duvel er in vliegen als pintjes, amai.
 
Terug
Bovenaan