Jouw f*** momentjes op vakantie

Maar enkele (ouderwetse) gemeenten hebben een aantal dagen om de uitvaart te voorzien, maar kan van afgeweken worden.
Indien crematie op voorhand kan je via thuisbewaring zoveel tijd nemen als je wilt.
Ah merci voor de tips. Hoop het niet meer voor te hebben. :)
Wij konden de begrafenis toen max twee weken uitstellen dacht ik.

In het water gevallen is een groot woord, maar in IJsland 2jr terug voor de eerste keer ooit mij echt zwaar gediscrimineerd gevoeld. We waren daar voor de 2e keer in 3jr naartoe gegaan met onze eigen auto. We reden op een gegeven moment van een waterval terug naar het dorp waar we een kamer hadden, in een rij van een 6-tal auto's. Wij uiteraard als enige met buitenlandse nummerplaat, want dat is daar vrij zeldzaam. We reden een 100kmh waar je 90kmh mocht, maar dus in een treintje. Plots komt er een politiewagen bij en zet mij aan de kant. Ik reed volgens hen 128kmh en moest ter plekke 635 euro betalen. Toen ik vroeg waarom ik de enige was die moest stoppen, kreeg ik als antwoord dat de rest 90 reed. Buiten betalen kon ik daar weinig doen. Toch een zuur moment en een uitstap de dag er op minder.

Hier eigenlijk ook nog nooit iets serieus meegemaakt. 2x pech gehad laatste keer usa.

Tijdens memorial weekend laat aangekomen in vegas, hotel al maanden op voorhand geboekt voor een appel en een ei wetende wat de prijzen zijn in dat weekend. Kom k aan, totaal jetlagged vd vlucht om te horen dat ons kamer doorverkocht is 🤷‍♂️ Reden: visa geskimd paar weken eerder, nieuwe kaart gekregen en vergeten te updaten in booking.com.

Natuurlijk niks meer beschikbaar binnen een straal van 40-50km qua hotels of ge moest u blauw betalen. Uiteindelijk geslapen in den auto voor wat t ging 🙈

Dag erop, zo n zuignap met een pin op die je vroeger gebruike om ne keukenhanddoek op te hangen in men band belandt. Stond aan de grand canyon en moest nog 150km ofzo door naar t volgende stadje om te overnachten. Gelukkig zonder problemen geraakt, band liep heeeeel traag leeg. Maar goed. De dag erop dan op tijd aan de banden centrale om dan pas er achter te komen een uur te vroeg te zijn wegens t tijdverschil 😂 erna dan voor een prikje gefixt door t uit de band te boren en dicht te plekken.

Ook eens in Istanbul voorgehad, uiteraard op de eerste dag wanneer je als toerist nog groen achter je oren bent. Aan het rondwandelen rond de Hagia Sophia en daar sprak een Turk, die een toeristenwinkeltje uitbaatte, me aan en begon over België te praten toen ik zei dat ik van daar kwam. Kwam die zijn broer of neef eraan met thee en liet me zijn spullen zien. Ik had het toen al in de mot, maar bleef staan en praten met die man terwijl spullen werden uitgelegd. Toen mijn thee op was zei ik dat ik moest vertrekken en niets wou kopen, begon die gezellige Turk niet zo gezellig te doen.

"I don't think you're Belgian. I think you're Russian!".

Tip: locals die gezellig tegen je doen in een toeristische wijk hebben een verborgen agenda. Marrakesch was op dat vlak echt een infernaal gebeuren. Voor het minste dat een local je aansprak of je iets wou vragen zag je de dirhams in hun ogen rinkelen. Dégoutant. Maar op dag twee wéét je dat en heb je dat spel door.

Vooral om Djema El Fnaa is dat schrijnend. Een paar kerels spelen op een tamboerijn en je trekt daar een foto van? Dan trekt een horde locals naar jou om dirhams te vragen. Dat wordt echt grappig op den duur.

"Hello my friend" = "Give me money, infidel".
Dat vind ik hatelijk in Turkije, dat ze u daar nooit gerustlaten in de winkel. Laat mij gewoon rondkijken ffs.
Of soms spreken ze u op straat gewoon aan. Op den duur loopt ge er gewoon voorbij zonder er aandacht aan te schenken.
Ganse kledingwinkels met allemaal namaak, dat is daar wel typisch :)

In Italië jaar of twee terug:

- Met de nieuwe 2dehandse wagen een trip naar de bergen gemaakt. Bij het terug afdalen de koppeling naar de frut gereden. Auto reed nog maar 50. Geparkeerd op de parking voor het hotel, heel de buurt stonk naar die typische vissige geur. Oops. Dan natuurlijk heel het geregel om nog thuis te geraken, via de garage dan verzekering gekregen die ons gerepatrieerd heeft. Moesten wel eerst nog met die kapotte koppeling naar Venetië rijden, denk 4 uur rijden. Gelukkig haalden we toch de 70 KM/uur.

- Zelfde vakantie. Fietstocht rondom Arco. Op de terugweg naar het hotel gepauzeerd aan een kiezelstrand waar de locals aan het zwemmen waren en aan't springen waren van een brug. Uit verveling wat stenen beginnen gooien in het water (waar niemand was natuurlijk). Klein kind doet me na en ik was nog aan't denken van 'hm beter stoppen'. En voila opeens serieuze pijnscheut in men hoofd. Rotkind had een dikke steen tegen m'n kop gegooid. Man, 'k was kwaad. :angry:

Ook eens in Istanbul voorgehad, uiteraard op de eerste dag wanneer je als toerist nog groen achter je oren bent. Aan het rondwandelen rond de Hagia Sophia en daar sprak een Turk, die een toeristenwinkeltje uitbaatte, me aan en begon over België te praten toen ik zei dat ik van daar kwam. Kwam die zijn broer of neef eraan met thee en liet me zijn spullen zien. Ik had het toen al in de mot, maar bleef staan en praten met die man terwijl spullen werden uitgelegd. Toen mijn thee op was zei ik dat ik moest vertrekken en niets wou kopen, begon die gezellige Turk niet zo gezellig te doen.

"I don't think you're Belgian. I think you're Russian!".

Tip: locals die gezellig tegen je doen in een toeristische wijk hebben een verborgen agenda. Marrakesch was op dat vlak echt een infernaal gebeuren. Voor het minste dat een local je aansprak of je iets wou vragen zag je de dirhams in hun ogen rinkelen. Dégoutant. Maar op dag twee wéét je dat en heb je dat spel door.

Vooral om Djema El Fnaa is dat schrijnend. Een paar kerels spelen op een tamboerijn en je trekt daar een foto van? Dan trekt een horde locals naar jou om dirhams te vragen. Dat wordt echt grappig op den duur.

"Hello my friend" = "Give me money, infidel".

Dat vind ik hatelijk in Turkije, dat ze u daar nooit gerustlaten in de winkel. Laat mij gewoon rondkijken ffs.
Of soms spreken ze u op straat gewoon aan. Op den duur loopt ge er gewoon voorbij zonder er aandacht aan te schenken.
Ganse kledingwinkels met allemaal namaak, dat is daar wel typisch :)

In 2018 naar Kusadasi geweest en dat was mijn eerste keer naar Turkije. We hadden een dag uitgekozen om rustig te gaan shoppen en dergelijke, dus wij gaan naar het centrum. Ik denk dat wij voor de middag of net op het middaguur al terug in ons hotel waren. :laugh: Van rustig shoppen is daar geen sprake, dat was echt vervelend tot op het bot. Eerst proberen ze je overal binnen te praten en te halen, bij momenten kwam er zelfs fysiek contact aan te pas waarvan mijn kameraad en ik écht niet moeten weten. :unsure: En als je dan toch ergens beslist om een winkel binnen te gaan, staan ze direct achter uw gat om u proberen alles aan te smeren. Paar keer vriendelijk proberen uit te leggen dat we daar niet echt gediend mee zijn en we liever rustig willen rondkijken, geen avance helaas. Dan zijn we 'm dus maar gebold.

Paar dagen later ontmoeten we een Antwerps koppel en die man zei dat ze 'm letterlijk hebben willen binnentrekken in een winkel en dat hij die 'verkoper' van zich af moest duwen. :unsure: Nooit meer en ik raad het iedereen af.

Ik heb ook al gelijkaardige verhalen gehoord van Egypte en dat vooral blonde vrouwen een gegeerd goed zijn. Dan was Iran toch véél relaxter. Ze tonen daar hun waren en geven je thee, maar dat is uit oprechte gastvrijheid en als je niets koopt ben je even goede vrienden.

Ik heb ook al gelijkaardige verhalen gehoord van Egypte en dat vooral blonde vrouwen een gegeerd goed zijn. Dan was Iran toch véél relaxter. Ze tonen daar hun waren en geven je thee, maar dat is uit oprechte gastvrijheid en als je niets koopt ben je even goede vrienden.
Op mijn zus (roodharig kind van toen een jaar of 2) hebben ze ooit een paar kamelen geboden in Tunesië, halverwege de jaren ‘80. Mijn ouders hun eerste kennismaking met vakantie in ‘t buitenland 😅.

Op mijn zus (roodharig kind van toen een jaar of 2) hebben ze ooit een paar kamelen geboden in Tunesië, halverwege de jaren ‘80. Mijn ouders hun eerste kennismaking met vakantie in ‘t buitenland 😅.
2 jaar is toch al vroeg om een optie te nemen.

Wij zijn het jaar erop naar Egypte gegaan en toen hadden we het fantastische idee om een soort van avondwandeling te maken, dus we gingen te voet naar de plaatselijke shopping mall. Wederom ook geen goed idee. Op onze weg werden we ook weer aangesproken door quasi elke uitbater van zo van die gure shopjes langs de kant. Het straffe is dan nog: in tegenstelling tot in Kusadasi lagen deze shopjes niet eens vlakbij de baan, maar zo'n 20 a 30 meter achterin. Dus telkens renden die vanuit hun shop naar ons toe, aangezien wij het jaar ervoor ongeveer hetzelfde hadden meegemaakt liepen wij gewoon door, maar die mannen blijven u gewoon meterslang achtervolgen.

De terugrit hebben we dan maar mooi een taxi gebeld. :unsure:

In Egypte proberen ze die blonde vrouwen eerder te ontvoeren. Een maat van me waren ze een winkel aan het binnen lokken en ondertussen stonden ze met een man of 4 rond zijn vrouw. Gelukkig had hij het op tijd door.
Reisbureau had ons ook afgeraden om onze zoon mee te doen naar daar omdat die zo blond is.

Ben blij dat ik er eens geweest ben, maar ik ga er nooit meer naar toe. Totaal geen fan van hun cultuur en ik voelde me er ook vaak niet op mijn gemak.

Ik wil het niet jinxen maar zelf nooit grote miserie op vakantie meegemaakt. Enkel een aansluitende vlucht in NY naar Peru gemist. Twee uur was te kort voor de overstap (computers lagen uit en alles moest met de hand die dag). Er was maar 1 vlucht per dag. De dag erna zat het vol, ik kon wel proberen naar de balie te komen en bij het boarden gingen ze zien of er mensen niet kwamen opdagen.
Vriendin zat al in Peru en ik had er 1 dag speling voor onze rondreis begon dus moest die vlucht wel halen.

Dag erna stond ik daar dus ruim op tijd. Zo ruim dat ze tegen het boarden mij beu waren en niet echt van plan waren om er mij op te laten. Reisagent toen live hun baas gebeld, en ik zag hun gezicht de laatste minuten voor opstijgen op onweer komen te staan toen ze een telefoontje kregen dat ze mij erop moesten laten :D. Nooit zo opgelucht op een vliegtuig gekropen.

Uiteraard kwam ik in Peru aan en was de bagage niet meegekomen. Kwam dus in winterse kleren uit NY aan in 25 graden en zag pas een kleine week later mijn zomerse kleren maar bon dat was het qua miserie eigenlijk wel.

In Egypte proberen ze die blonde vrouwen eerder te ontvoeren. Een maat van me waren ze een winkel aan het binnen lokken en ondertussen stonden ze met een man of 4 rond zijn vrouw. Gelukkig had hij het op tijd door.
Reisbureau had ons ook afgeraden om onze zoon mee te doen naar daar omdat die zo blond is.

Ben blij dat ik er eens geweest ben, maar ik ga er nooit meer naar toe. Totaal geen fan van hun cultuur en ik voelde me er ook vaak niet op mijn gemak.
Egypte staat ooit wel op de planning, maar ik zal dan maar een machete meenemen als we naar buiten gaan. :unsure: Het is wel een schrijnend fenomeen om te zien, want Egyptenaren zijn vast niet altijd zo geweest en dat geldt ook voor Turken. Dan is de vraag of het aan die mensen ligt (maar dat is niet juist om zo te denken) of aan de aard van het massatoerisme in combinatie met economische uitzichtloosheid van die omgevingen?

Egypte staat ooit wel op de planning, maar ik zal dan maar een machete meenemen als we naar buiten gaan. :unsure: Het is wel een schrijnend fenomeen om te zien, want Egyptenaren zijn vast niet altijd zo geweest en dat geldt ook voor Turken. Dan is de vraag of het aan die mensen ligt (maar dat is niet juist om zo te denken) of aan de aard van het massatoerisme in combinatie met economische uitzichtloosheid van die omgevingen?
Best daar niet alleen rondlopen buiten uw resort maar met begeleiding of in groep, lijkt me
Ik denk niet dat Turkije zo onveilig is, maar louche types en buurten zal je overal hebben. Uit sommige dorpjes daar blijf je beter weg. En ik ben in Turkije ook al achternagezeten geweest op de fiets (MTB) door een loslopende hond. Als ge fietst in Turkije moet je vooral goede banden hebben , speciaal tegen lekrijden, want het ligt daar vol naalden/doorns, of gewoon door de vele glasscherven op de baan kan je al lek rijden.

Laatst bewerkt:
Best daar niet alleen rondlopen buiten uw resort maar met begeleiding of in groep, lijkt me
Soloreizen in Egype is mogelijk (zoals overal ter wereld, met uitzondering van Noord-Korea denk ik), maar zeker niet evident. Eerder voor gevorderden. Wil je met soloreizen beginnen én je wil buiten Europa gaan is Thailand of Vietnam de beste optie.

Eerste reis naar midden amerika, een week op voorhand pas laten vaccineren tegen de gele koorts. Geen bijwerkingen gehad -dacht ik-, tot ik 1h op de vlieger naar Miami zat (4 dagen daar en dan pas doorvliegen). Van de ene minuut op de andere, van gezond tot het gevoel van 40 graden koorts te hebben. De resterende 9h voelden als 30h vliegen aan. De paspoortcontrole in de VS me zo gezond mogelijk voordoen kwestie van geen extra miserie te krijgen wat goed verliep, gelukkig kende ik Miami reeds en kon ik direct de bus op tot quasi voor het hostel. Daar ingecheckt op de slaapzaal van 6 man om 14h, direct in bed gekropen, en wakker geworden de voormiddag erop om 10h, terug kiplekker.
Een andere gast was in de kamer, we begonnen wat te praten, blijkt dat ze met 4 man een half feest hebben gehouden in de kamer tot vrij diep in de nacht, muziek, drank, meezingen etc. Daar blijkbaar volledig doorgeslapen, & die gasten hadden helemaal niet door dat ik in de kamer was die ganse tijd.

Egypte is voor ons idd ook wel een eenmalig gebeuren geweest. Onvoorstelbaar irritant volk. Op een bepaald moment wilden er enkele mannen mij meelokken om mijn vriendin apart te laten staan, maar omdat dat niet lukte werden ze agressief. Dat was in Luxor, maar de 9 andere dagen van onze reis daar was het eigenlijk net hetzelfde: aandringen, vervelend doen, vrouw lastig vallen, geld eisen, agressief doen, ... Echt een smerig volk waar ik nooit meer naartoe wil.
Daarnaast hadden we ook een gids die Nederlands kon, maar ons bij elke gelegenheid wou oplichten en elke winkeluitbater zou je kleren uittrekken om iets anders te kunnen verkopen. Walgelijk. En erg triest, want de cultuur is mooi om te zien, maar ik heb dus geen enkele nood om nog eens piramides of tempels in 't echt te zien, enkel door het volk dat daar woont en leeft.

15 jaar terug in IJsland een Jeep gehuurd om door het binnenland te rijden. Na een dag of 5 begint dat ding plots te piepen, koelwatertemperatuur te hoog. Laten afkoelen en verder gereden, na 5 minuten was het weer prijs. Ventilator zat geblokkeerd en moest vervangen worden, een tweetal dagen niks kunnen doen (tegen dat we getakeld waren en dat stuk was geleverd...).
Twee dagen na die reparatie op een wandeling voet omgeslagen over een stom steentje. Zag tegen de dag erna helemaal paars, maar qua pijn viel het best mee. De reis verdergezet en wat voorzichtig aan gedaan, daardoor ook wel een paar leuke dingen gemist. Tegen het einde van de reis begon dat wel meer pijn te doen, terug thuis eerst naar huisarts en dan naar het ziekenhuis geweest: Bleek gebroken, ze verstonden hun er niet aan dat ik daar twee weken op had rondgelopen (mijn pijngrens is geschift hoog, is niet de eerste keer dat ik zo'n toeren tegenkom).

Andere reis: Vriendin en kinders die een paar dagen de kotsziekte hebben.

Nog eentje uit mijn jonge jaren: Vliegtuig naar Glasgow geboekt voor een wandelvakantie (Ryanair). Naar Charleroi met trein + bus. In vliegveld bleek na inchecken dat de vlucht nooit zou vertrekken i.v.m. mist. Heel die vlieger overgeboekt op de vlucht de volgende dag. Dat leek mij nogal raar, veel mist was er ook niet te zien, waarschijnlijk vlucht afgelast met drogreden omdat er te weinig volk op zat. Onze West Highland Way dus een dag mogen inkorten. En eerst met bus + trein terug naar huis en de dag erna weer naar Charleroi.

Terug
Bovenaan