Jouw 5 favoriete games ooit?

Da is toch ook wel een lijstje dat ik me kan achter zetten, zelf pas na 2 chapters in RE4, zie ik het potentieel al :p

Vooral DQ8 tho, zelf niet toegevoegd aan de lijst ookal was het een van men lievelings games op PS2 destijds. Momenteel staat DQ bij mij op een heel laag pitje, vandaar dat ik hem er toch vantussen gelaten heb.
DQ11 is een deftig vervolg op 8, maar de Engelse VO is hit & miss. Er zitten een deel personages tussen waar het accent gewoon "te dik" is. Jammer eigenlijk, want ook al is de Japanse VO goed, in games verkies ik meestal Engelstalige VO.

De sfeer en wereld is in 8 nog altijd beter in mijn ogen. Heel veel QOL-improvements ook in 11 die de traditionele combat toegankelijker maken voor veteranen en newbies. OST in 11 is over het algemeen een zwaktepunt, zeker als je van 8 komt.

DQ8 heeft gewoon een specifieke cozy vibe die van elke stad, personage, dungeon en boss afdruipt :love:

DQ3 2D-HD remake zal men DQ-goesting nog wel spijzen in de tussentijd als Squenix eindelijk een releasedatum meegeeft.
 
1) Mario Kart N64
2) Metal Gear Solid
3) Counterstrike 1.6
4) GTA Vice City
5) Rome Total War

De spellen waar ik het meeste tijd en plezier aan heb gehad
 
1. Football Manager (Championship Manager) reeks, startende van CM2
2. Gothic 1
3. Civ reeks tem CIV4 (met voorkeur voor de 1&2)
4. Gothic 2
5. Crusader Kings 2
 
A man of culture, heb er ook over getwijfeld, maar die grind zit nog te vers in mijn hoofd waardoor ik iets had van "noooope!".
Awel snap ik zeker, maar bv het gevoel dat ik kreeg toen deze muziek begon te spelen als ge op weg zijt naar hem, één van de meest epische momenten ooit vr mij
 
1. Dragon Age serie: Origins is ongetwijfeld de beste game in de serie, maar ik denk dat ik me het meest amuseer met Dragon Age 2. Inquisition is gewoon goed omdat het meer Dragon Age is. Ik herspeel alle 3 de games nog geregeld en de keuzes die je maakt die impact hebben op de volgende games... Er is geen serie die het beter doet imo.

2. Skyrim: gewoon puur voor het aantal uren die ik er al in gestoken heb (+ miscchien wel het dubbele van die uren in modding gestoken...).

3. Mount and Blade Warband: Ook weer een zalige mod scene, Warhammer Fantasy mod waar menig weekend aan is gesneuveld.

4. Warcraft III (+ Frozen Throne): Hoort bij mijn favoriete strategy game single player campaigns maar waar deze game echt straalde waren de online games / self made maps. Of course DOtA, Tower Defense, ... maar ook LOTR maps, Star Wars maps zelfs Naruto en Dragonball Z...

5. Battle For Middle Earth serie: een LOTR strategy game, whats not to like. Zowel de originele, 2 en Wrath of the Witch King hebben hun eigen charmes. Ik weet nog dat mijn moeder deze game voor me kocht in Amerika toen ze daar was en ik in de maanden daarvoor zowat alle youtube filmpjes van de developers bekeken had. Toen ze dan aankwam op de luchthaven had ze me de game al gegeven, op de weg terug het bijgevoegde boekje 3 keer uitgelezen en toen ik thuis was op de huis pc zo een 12uur aan een stuk gegamed. Zalig.
 
3. Mount and Blade Warband: Ook weer een zalige mod scene, Warhammer Fantasy mod waar menig weekend aan is gesneuveld.
Heel veel uurtjes gespeeld en potentieel zeker een topper. Maar ik vind de late game experience (of hoe je het ook noemt) echt veel van de kwaliteit afdoen (dan heb ik het over de native versie, mag je eventueel nog een mod met extra features maar zelfde setting bijnemen) :(
 
5. Battle For Middle Earth serie: een LOTR strategy game, whats not to like. Zowel de originele, 2 en Wrath of the Witch King hebben hun eigen charmes. Ik weet nog dat mijn moeder deze game voor me kocht in Amerika toen ze daar was en ik in de maanden daarvoor zowat alle youtube filmpjes van de developers bekeken had. Toen ze dan aankwam op de luchthaven had ze me de game al gegeven, op de weg terug het bijgevoegde boekje 3 keer uitgelezen en toen ik thuis was op de huis pc zo een 12uur aan een stuk gegamed. Zalig.
Heb nog altijd stille hoop dat ze hier ooit een derde van maken of gewoon een remake van 1/2. Ik zou zelfs al blij zijn met gewoon de originele versie's op Steam :love:
 
Heel veel uurtjes gespeeld en potentieel zeker een topper. Maar ik vind de late game experience (of hoe je het ook noemt) echt veel van de kwaliteit afdoen (dan heb ik het over de native versie, mag je eventueel nog een mod met extra features maar zelfde setting bijnemen) :(
Letterlijk maar 1 keer native "uitgespeeld" meestal verlies ik late game inderdaad interesse en beslis ik gewoon een nieuwe game te starten :p .
 
Mijn big three:

Bioshock
Mass Effect
Dead Space

Die games steken er kop en schouders bovenuit voor mij qua sfeerschepping, verhaalvorm en gameplay. Vooral het verhalende is wat games zo uniek maakt (in vergelijking met vb. boeken of films). Het feit dat ik mijn eigen verhaal uitspeel en dat ik daar effectief ben in die wereld is een ervaring die je alleen hebt bij games. En dat deden die drie games als de beste. Ik speel ze om de paar jaar opnieuw, telkens de hele trilogie, en ik blijf steeds naar diezelfde terugkeren.

Eervolle vermeldingen gaan naar Fable en Elden Ring.
 
1. Ocarina of Time
2. Final Fantasy 7
3. Metal Gear Solid
4. Shadow of the Colossus
5. Returnal

Allemaal spellen die iets extra hebben tov de rest, die mij zijn bijgebleven.

Returnal is vrij recent, geen idee of ik er binnenkort nog zo over denk maar bij deze was het lang geleden dat ik mij nog zo met een spel geamuseerd hebt en constant de drang had om door te blijven spelen.
 
Eigenlijk vooral de 5 games waar ik de beste herinneringen aan heb...


1. The Witness (PS4)
Toch mijn favoriete puzzelspel ever. Ja, het draait allemaal rond puzzels waar je een lijntje trekt van A naar B, en ja, de eerste puzzels zou je even goed gewoon in een tijdschrift kunnen publiceren. Maar de manier waarop diezelfde eenvoudige mechanic verder en verder uitgewerkt wordt met tientallen variaties in zowel soort puzzels als hoe ze met de environment interageren, vind ik toch ongeëvenaard. Heeft me een paar weken non-stop bezig gehouden, zelfs weg van de console (puzzels op papier tekenen om offline verder uit te dokteren).

2. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy (PC)
Ik kende het text adventure genre eigenlijk al, maar kreeg dan van een maat een (copy van) The Lost Treasures of Infocom, die 20 van die games op 1 disketje had. Heb deze en Zork 1 uitgespeeld, en herinner me nog levendig de muziek die ik toen opzette en hoe ik op papier notities en maps tekende. THGttG wint het van Zork simpelweg omdat ik me zelfs 30 jaar later nog zoveel absurditeiten van het game herinner. Fun fact: pas jaren later heb ik dan ook het boek gelezen.

3. Horizon Zero Dawn (PS4)
De eerste keer dat ik een grote AAA titel compleet uitgespeeld heb, incl. Platinum trophy. Ook de enige keer dat ik echt serieus een RPG (of toch RPG-like) game uitgespeeld heb. Met veel van dat soort games geraak ik in het begin danig in de war van alle opties, controls, etc... dat het al vrij snel blijft liggen, of ik eens opnieuw begin. Bij deze toch redelijk snel mee met alles (is ook vrij simpel naar RPG-normen) en ging ook helemaal op in het originele verhaal.

4. The Maze of Galious (MSX)
Op MSX veel Konami games gespeeld, maar dit was toch een van de klassiekers en ook helemaal uitgespeeld. Muziek, visuals, sound FX... ik zie/hoor het nog allemaal zo goed voor me. Al komt dat misschien ook omdat ik een paar decennia later deze PC remake tegenkwam die wel fantastisch is met alternatieve visuals en geluid.

5. Gran Turismo 2 (PSX)
De GT die ik wellicht het meest gespeeld heb. Ook de GT waar ik samen met een collega ook zo hard naar uitkeek en op release date kocht. Was ook een speciale editie waarbij je op de disk kon wrijven en er een geur van rubber vrijkwam. Toen zaten er, meen ik, ook nog veel meer wagens in GT, en vooral ook veel meer gewone wagens, waardoor je ook gemakkelijk je eigen real-life wagen in het spel kon kopen.


Runner-ups in no particular order : Hollow Knight, Wipeout, Portal, Star Wars X-Wing vs Tie Fighter, Riven (beste uit de Myst reeks imho), LEGO Movie Videogame (van start tot Platinum co-op gespeeld met mijn zoon die toen 5 was :love2:), Everybody's Gone to the Rapture, The Talos Principle...
 
1. Mass Effect-trilogie
2. Halo 1-2
3. Call of Duty 1
4. The Witcher 3
5. Pokemon Silver

Eervolle vermeldingen: Warcraft III, Diablo 3, Forza Horizon 3 (een derde deel valt nogal goed bij mij precies), Empire Earth, Super Mario Odyssey.
 
1) Mass Effect reeks : prachtig verhaal imo en leuke gameplay.
2) Knights of the Old Republic : dat verhaal... ik was totaal mee en is één van mijn beste ervaringen in gaming.
3) Half Life 2 : dat was toch echt wel een ervaring, zoveel vernieuweing in 1 game.
4) Guild Wars : ik kon een WoW abonnement niet betalen dus dit was mijn eerste MMO. Fantastische ervaring en veel vrienden tegengekomen die ik nu nog steeds heb. Zou eigenlijk op 1 kunnen staan maar da's dan enkel omwille van de persoonlijke ervaring.
5) Portal reeks : Ik was al fan van de indie voorloper en de gelikte afwerking door Valve was perfect. Is ook volgens mij één van de meest perfecte games. Humor, puzzels, graphics, shooting, twitch reactions, out of the box denken, goed verhaal etc....

Buiten de prijzen maar ik moet de namen toch laten vallen : Diablo 2, Dune 2, Sam & Max hit the road, Total War : Rome, Deux Ex, Tomb Raider reboot, Deux Ex reboot, Bioshock 1 en enkel 1, Doom 2, Hostile Waters en Civilisation 4.
A man of culture!
 
Terug
Bovenaan