Jouw 2020 in boeken

Welk boek vormde de grootste uitdaging?

Stephen King - The Stand

In 2015 in begonnen en 520 bladzijden gelezen en dan vijf jaar laten liggen. Tijdens de eerste quarantaine terug in begonnen, maar niet verder geraakt dan pagina 863. Misschien voor dit jaar...?
Allé jong, dat was bij mij een van de beste reeds dit jaar! Ik lees lang niet alles graag van King, maar hier ben ik door gevlogen. Zeer vlot leesbaar en ondanks de lengte van het boek zelden een oninteressante passage



Dit gezegd zijnde, hieronder mijn leeslijst van 2020. Ik moet wel zeggen dat ik van mezelf het gevoel heb dat ik veel lees, maar als ik zie hoeveel boeken jullie hier soms lezen dan voel ik mij echt niet zo een grote lezer...

Welke boeken heb je in 2020 gelezen?

Als ik er mijn Goodreads bijneem...

4 sterren

The Stand - Stephen King
The Witcher: Bloed van de Elfen - Andrzej Sapkowski

3 sterren

Patricia - Peter Terrin
Watervrees tijdens een verdrinking - Herman Brusselmans
Het diner - Herman Koch
Normale mensen - Sally Rooney
Cuckoo's Calling - Robert Galbraith
Vele hemels boven de zevende - Griet Op de Beeck
The Witcher: De jaren van verachting - Andrzej Sapkowski
The Witcher: De vuurdoop - Andrzej Sapkowski
De Fluisterman - Alex North

2 sterren

Asymmetrie - Lisa Halliday

Wat is je favoriete boek dat je in 2020 hebt gelezen?

Zoals hierboven al aangehaald: The Stand. Ik was dit boek vaak tegengekomen bij de pandemielijstjes. Ik had als 11-jarige ooit eens de TV-film gezien in de jaren '90 dus wist wel ongeveer nog waarover het ging. Bij Stephen King is het vaak hit or miss wat mij betreft. Na 100 pagina's weet ik het weg zal leggen of niet. Hier bleef ik verder lezen. Vlot verteld, voelt niet gedateerd aan, interessante personages en goed te volgen ondanks de hoeveelheid aan personages. Het einde was mss een beetje teleurstellend, maar al bij al heel blij dat ik deze gelezen heb.

Welk boek was de grootste positieve verrassing?

The Stand, zoals hierboven al beschreven. Ik vind King niet altijd goed, maar als ik hem goed vind dan is het zeer goed (zo ook met bv 11/22/63)

Welk boek was de grootste teleurstelling?

Asymmetrie. Ik wilde dit boek al lang eens lezen en was destijds getriggerd door de vertelstructuur (2 verschillende verhalen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, komen samen in een derde verhaal. Uiteindelijk bleek het een dikke teleurstelling. Het eerste verhaal was uitermate saai en repetitief. Het tweede was iets beter. Het derde sloeg nergens op en was gelukkig het kortste van de 3. De pay-off was teleurstellend.

Welk boek vormde de grootste uitdaging?

De Jaren van verachting. Ik heb het eerste deel van The Witcher met veel plezier gelezen, maar het duurde lang voordat ik in het tweede deel kon komen. De eerste helft ging tergend traag vooruit omdat het teveel politiek gewauwel was en niet snel genoeg oppikte waar het eerste deel was geëidigd. Halverwege vertrok het verhaal dan weer en dan las het weer supervlot.

Wat zijn je leesambities voor 2021?

Meer boeken lezen dan vorig jaar. Er zijn nog zoveel boeken die ik wil lezen...
 
Welke boeken heb je in 2020 gelezen?
5 sterren:

Bill Bryson - a short history of nearly everything
Patrick Rothfuss - The wise man's fear
Adam Hochschild - King Leopold's ghost: a story of greed, terror and heroism in colonial Africa
Brandon Sanderson - The way of kings

4 sterren:

Stephen King - The Outsider
Celeste NG - Little fires everywhere
Stephen King - The Stand
Yuval Noah Harari - Homo Deus : a short history of tomorrow
Amarylis De Gryse - Varkensribben

3 sterren:

Mark Manson - The subtle art of not giving a f*ck
Inge Schilperoord - Muidhond
Cormac McCarthy - The Road
Frederik Willem Daem - Tekens van leven
Kurt Vonnegut Jr - Slaughterhouse-Five
Aleksandr Skorobogatov - Sergeant Bertrand

Wat is je favoriete boek dat je in 2020 hebt gelezen?

Brandon Sanderson - The way of kings

Werd meteen in de wereld gezogen, meteen ook alle andere boeken in de reeks aangeschaft


Welk boek was de grootste positieve verrassing?


Adam Hochschild - King Leopold's ghost: a story of greed, terror and heroism in colonial Africa

Ik had drogere kost verwacht, maar het werd wel "boeiend" weergegeven. Voor zover zoiets verschrikkelijk ook boeiend kan zijn uiteraard. Zeer veel bijgeleerd. Daaraan zie je toch ook dat er een groot gat zit op gebied van educatie over de eigen geschiedenis.

Welk boek was de grootste teleurstelling?

Aleksandr Skorobogatov - Sergeant Bertrand

gewoon niets voor mij, achteraf gezien mocht de rating misschien nog eentje lager.

Welk boek vormde de grootste uitdaging?
Inge Schilperoord - Muidhond

Vooral door het onderwerp van het boek.
Wat zijn je leesambities voor 2021?

Stel vooraf niet echt doelen, al probeer ik wel een jaarlijks gemiddelde van 10 boeken/5000 pagina's aan te houden.
Vooral meer boeiende boeken ontdekken en plezier hebben in het lezen op zich.
 
Terug
Bovenaan