Jezelf verdiepen in AI

Milanello

Active member
In het kort: op het werk is mij gevraagd of ik mij in de toekomst bezig wil houden met proces verbeteringen, met de nadruk op AI. Voor onze (grote) afdeling dan.

Mijn achtergrond heeft niets met IT te maken en buiten chatgpt gebruiken om enkele automatisaties via Macro's in Excel te maken, ken ik er niets van. Maar het lijkt mij wel een heel boeiende wereld en sowieso een verrijking voor mijzelf.

Op termijn worden opleidingen voorzien, maar ik wil hier tbh zo snel mogelijk mee starten.
Hebben jullie tips waar te beginnen? Ik weet dat het een heel brede wereld is, maar ik zou graag de basis al kennen.

Tot nu toe heb ik een heleboel YouTube videos bekeken (uitleg AI en de mogelijkheden) en ben ook begonnen met basis Python aan te leren. Ik heb ook wat in PowerApps zitten spelen (niet echt AI maar zeker interessant in de richting van optimalisaties).

Ik zou het aan chatgpt vragen:
Zeker! Goed dat hij al een sterke interesse toont en zelf initiatief neemt. Hier is een gestructureerd stappenplan om snel en efficiënt een basis te leggen in AI en procesverbetering, zonder een IT-achtergrond.

1. Basisconcepten van AI en procesautomatisering snappen

• YouTube en blogs blijven een goede bron, maar hij kan het best gestructureerd leren via gratis cursussen:
    • Elements of AI (gratis, door de Universiteit van Helsinki) → https://www.elementsofai.com
    • Google’s "AI for Everyone" van Andrew Ng op Coursera (ook gratis te volgen zonder certificaat)

2. Python + praktische AI toepassingen leren

• Basiskennis Python is prima, maar focus moet liggen op data-analyse en automatisatie:
    • Automate the Boring Stuff with Pythonhttps://automatetheboringstuff.com (perfect voor Excel/Macro-achtige taken)
    • ChatGPT en AI-tools gebruiken om Python-scripts te verbeteren en begrijpen
    • Eenvoudige AI-modellen leren toepassen via Google Colab (gratis, geen installatie nodig)

3. AI & automatisering toepassen in het werk

• Power Automate + AI Builder → Low-code AI-modellen bouwen zonder programmeerkennis
  • RPA (Robotic Process Automation) → Tools zoals UiPath of Power Automate Desktop testen
  • AI in Excel → Leren werken met AI-functies en Power Query voor geavanceerde data-analyse

4. Eerste praktische AI-projecten doen

• Start klein, bijvoorbeeld:
    • Automatische e-mail verwerking (Power Automate)
    • Data-analyse met Python (bijv. salesrapporten verbeteren)
    • Chatbot bouwen met Power Virtual Agents

Met deze aanpak bouwt hij stap voor stap kennis op, zonder meteen te verdrinken in de complexiteit van AI. Als hij ergens vastloopt, kan hij altijd vragen stellen in AI-communities zoals Reddit (r/learnmachinelearning) of Discord-groepen.

Ziet dit er haalbaar uit?

Check deze sites

Mag het meer zijn? MOOC doen bij één van de vele universiteiten die opleidingen aanbieden over AI. Bv. https://www.coursera.org/learn/generative-ai-fundamentals-applications-and-challenges

VDAB geeft ook korte gratis opleidingen: https://www.vdab.be/wat-is-AI

Het is ook een vraag die je aan AI zelf kan stellen.

Als laatstein de prompt schrijf ik nu steevast “stel mij eerst vragen als iets onduidelijk is”.
Niet alleen wordt de output veel en veel beter dankzij die laatste vraag maar ik leer ook betere prompts te schrijven en experimenteren.
Leuk om mee te experimenteren in rol, contekst en opdracht. Je kan bijvoorbeeld de opdracht van jouw werkgever invoeren, vertellen wat voor bedrijf het is, positie in de markt etc.. vragen of AI nog aanvullingen of verbeteringen heeft op die opdracht (en afsluiten met “stel mij eerst..”).

Elements of AI wordt gebruikt voor een vak aan de KULeuven dat ontwikkelt is door de University of Finland en gesponsord door de Europese Unie.
Ben dagelijks bezig met AI en dit is echt één van de (if not de beste) intro to AI die ik al ben tegengekomen.

Het hangt er natuurlijk vanaf wat je wil gaan doe natuurlijk:
- Wil je zelf modellen gaan maken dan moet je idd uzelf gaan verdiepen in machine learning, python, ... etc
- Wil je bestaande modellen gaan gebruiken lijkt het mij zinniger om uzelf te gaan verdiepen in de processen die je moet optimaliseren.

In dat eerste geval ga je er denk ik niet komen zonder een deftige wiskundige achtergrond.

Ik ben zelf actief als IT'er en vandaag begin ik nog maar de basis te gebruiken van AI:
- Maak mij een summary van die 70 reporting mails en focus op de verschillen van gisteren -> standaard vraagje voor copilot elke ochtend
- speckit in visual studio code om simpele applicaties te maken die eerder dienen om een demo te geven rond backend scripts
- Gemini om visual studio code om mijn uitgeschreven architectuur om te vormen in een mermaid schema om die manier zelf niet te moeten prullen in Visio of consoorten :) .

Je kan van de meeste AI agents wel een gratis versie proberen. Ik raad je aan om daar is in te duiken en gewoon beginnen met de domste dingen eerste te vragen om zo de look & feel te krijgen.

Zoals @fomix ook al zegt. Het hangt er allemaal vanaf wat je wil doen. Wat heel belangrijk is. AI is niet gelijk aan automatisatie, het kan er deel van zijn, maar evenzeer ook niet. Process verbeteringen beginnen met de huidige processen in kaart te brengen (Value stream mapping) om zo een baseline te creëren. Dan ga je door middel van waste analyse (LEAN) de inefficiënties in kaart brengen en deze eerst verwijderen, want een inefficient process automatiseren gaat er alleen voor zorgen dat je sneller een inefficient resultaat behaald.

Welke functionaliteit gaat je AI hierin spelen ? Wil je dat deze op een bepaald moment beslissingen voor je gaat maken die je workflow gaan sturen? Misschien is dat dan gewoon efficiënter en goedkoper als je klassiek if/then/else statements programmeert. Want elke call naar je LLM kost geld. Of is niet 100% betrouwbaar tenzij uitvoerig getest. Of ga je AI willen gebruiken om je workflow te analyseren en inefficiënties naar boven te brengen ? Welke tools ga je gebruiken om je workflow/processen te automatiseren ? N8N ? Camunda ? ServiceNow, ... In veel van deze tools zitten al functionaliteiten die bottlenecks naar boven brengen.

Waar ikzelf heel veel van geleerd heb als eerste kennismaking is het opzetten van een chat client die communiceert met een N8N workflow, welke op zijn beurt gebruik maakt van een LLM chain voor natuurlijke conversatie, en welke zijn kennis ophaalt uit documenten die geüpload zijn op basis van Retrieval-Augmented Generation (RAG). Als je een paar leuke ideeën/use cases hebt kan je die workflow dan ongelimiteerd uitbreiden.

EDIT: Zie nu pas dat het een topic van Feb is dus mss niet meer relevant.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan