Jeugdvoetbal


Ik vind het toch jammer dat er zelfs geen enkele oudere speler bij mag. Zo 1 of 2 oudere speler als mentor voor die jonge knapen lijkt me toch eerder iets positiefs, bv een Vormer die nog wat gaat uitbollen bij Club Nxt. Dat zie ik toch als een meerwaarde voor die gasten.
 

Ik vind het toch jammer dat er zelfs geen enkele oudere speler bij mag. Zo 1 of 2 oudere speler als mentor voor die jonge knapen lijkt me toch eerder iets positiefs, bv een Vormer die nog wat gaat uitbollen bij Club Nxt. Dat zie ik toch als een meerwaarde voor die gasten.

Idd, zoals men bij Overmeire wou doen in dat NXT seizoen in 1B.
 
Dit is toch weer zo'n beetje typisch Belgisch. Waarom niet de regels overnemen uit bv. Nederland waar men dit al 10 jaar doet en er ook aan gesleuteld heeft, omdat er dezelfde bedenkingen waren?

In Nederland wordt er een vaste kern gezet voor deelname aan de 2de klasse. Spelers moeten (net zoals bij ons) jonger zijn dan 23. Voorts zijn er geen beperkingen daar, behalve dat er per match maximum 2 jonge spelers uit het eerste elftal mogen meespelen. Maar men doet daar niet aan "maximaal x matchen gespeeld in het eerste elftal", men zit in de kern of niet.
 
Die zitten daar voor de jeugd he, niet voor de A-spelers. Kijk naar Ajax waar vorige week een voorhoede van 30 miljoen tegen een 2de klasser met een kern van 3 miljoen te spelen. Zo kan je een titelstrijd in 1B beslissen, kan ook niet de bedoeling zijn
 
Nu wat betreft dat publiek. Komend weekend speelt Volendam tegen Ajax 2. Kan kampioen spelen. Voor het eerst is een match van Volendam uitverkocht sinds 2009. De titel is daar niet vreemd aan, maar niet enkel dat. Blijkbaar is de match tegen Ajax 2 elk jaar de match die het meeste volk trekt bij hen.
 
Die zitten daar voor de jeugd he, niet voor de A-spelers. Kijk naar Ajax waar vorige week een voorhoede van 30 miljoen tegen een 2de klasser met een kern van 3 miljoen te spelen. Zo kan je een titelstrijd in 1B beslissen, kan ook niet de bedoeling zijn
Ja dat snap ik. Ik zou vooral een vaste kern belangrijk vinden. Als je dan een jonge speler die wat teruggevallen is toch een jaar daar wilt stallen kan dat en is dat voor elke club gelijk. Met enkel ‘transfers’ tijdens de transferperiode, zoals men het volgens mij ook in Spanje doet.
Dat is beter dan een regel waarbij je de facto enkel spelers met heel weinig matchen toelaat. Dan worden het per definitie waardeloze matchen.
 
Dat laatste snap ik toch niet, het is toch juist de bedoeling dat de jeugd er beter kan van worden en niet de jonge spelers van de A-ploeg. Om nu een voorbeeld van Anderlecht te nemen, ze maken die switch toch nog niet voor El Hadj, Amuzu, Sardella maar toch voor de volgende talenten? Dus dan zijn dat toch waardevolle matchen voor de jeugd?
 
Dat is beter dan een regel waarbij je de facto enkel spelers met heel weinig matchen toelaat. Dan worden het per definitie waardeloze matchen.
Hoezo waardeloos?
Die jeugdploegen in 1B zijn er toch om u jeugd te laten proeven van matchen met echte inzet en toch niet om de spelers uit u A-kern die niet van de bank geraken matchritme te laten opdoen?
 
Stroeykens aan 12 matchen, Kana aan 33, Sardella 45, El Hadj +60. En al die spelers zijn nog 19 en jonger dus echt wel nog jeugdspelers (El Hadj is mssn wel de uitzondering)
 
Hoezo waardeloos?
Die jeugdploegen in 1B zijn er toch om u jeugd te laten proeven van matchen met echte inzet en toch niet om de spelers uit u A-kern die niet van de bank geraken matchritme te laten opdoen?
Ik bedoel waardeloos vanuit het standpunt van de andere clubs? Ik zag hier al termen als “wij beschouwen dat als oefenmatchkes”.

Nogmaals, want het is precies moeilijk te snappen voor sommigen: mijn voorkeur gaat uit naar een vaste kern voor 1b. Minstens tussen de transferperiodes. Dus geen wissels mogelijk in de een of de andere richting.
Dan kan bv Anderlecht beslissen in juli om Kana, Sardella en Colassin een jaar/half jaar daar te zetten. Zie het als een nuttige uitleenbeurt. Samen met de rest van de jongeren met minder ervaring.

En niet de regel “Colassin heeft 2 jaar terug al 15 matchen met Zulte gespeeld dus die is out voor altijd.”

Die paar spelers à la Trebel moeten daar van mij ook niet tussen gaan lopen.
 
Dat laatste snap ik toch niet, het is toch juist de bedoeling dat de jeugd er beter kan van worden en niet de jonge spelers van de A-ploeg. Om nu een voorbeeld van Anderlecht te nemen, ze maken die switch toch nog niet voor El Hadj, Amuzu, Sardella maar toch voor de volgende talenten? Dus dan zijn dat toch waardevolle matchen voor de jeugd?
Waardevol voor de beloftenteams is het sowieso. Dat bedoelde ik niet, zie andere posts. Jongens die je normaal uitleent (bij jullie bv ook Mbamba) zouden daar ook echt kunnen groeien.

En die allerjongsten hebben ook wel voordeel bij een beetje kapstok (niet veel maar iets). En voor de andere clubs is het toch echt wel zinvoller als het iets van tegenstand is. Ze klagen nu al de hele tijd dat die jongeren daar niets te zoeken hebben. Maar uiteraard moet het voor elke ploeg een beetje dezelfde tegenstander zijn. Da’s evident.
 
Club is nu wel zeker van minstens 4e plaats denk ik?
Gent heeft net verloren van Genk.
Club NXT heeft 9 punten voorsprong en nog 1 match te spelen op Genk.
Gent heeft nog 3 matchen te spelen.
Onderling verliest Club 2-1 op Gent en wint 2-0 thuis. Doelsaldo van Club is +33 en dat van Gent +5.
Gent kan ook maximum evenveel gewonnen matchen hebben als Club als ze nog 9/9 halen en Club 0/3.
 
Terug
Bovenaan