Je werkglimlach van de dag!

Hoeveel 18-jarigen kennen nu nog het woord lamentabel?

Hoeveel 40-jarigen kennen dat woord? Beetje easy bashen op de jeugd alsof de oudere generatie alleen maar bestaat uit slimme mensen die het Nederlands perfect beheren.
Gewoon een keer langs de HLN-comment sectie gaan op Facebook en je zal gelijk een ongelooflijke hoeveelheid 40+'ers tegenkomen met een lamentabele kennis van het Nederlands.
 
een beetje glimlach en en beetje niet.
2 stage-aanvragen binnengekomen voor april volgend jaar.
Ik ben de kwaadste niet en wil wel gerust wat engagement tonen, als 17 jarige vond ik ook alles boeiend op mijn vakantiejob in den IT en denk daar 20j later soms nog aan terug. laat ons die mannen hetzelfde geven en het reilen en zeilen in de bedrijfswereld eens tonen.


CV 1:
"ik ben een leerkundig persoon die altijd eerlijk wilt zijn ook wanneer het tegen mij in gaat"


Vaardigheden: leerbereidheid.
Zelfs niet leergierig he, maar bereid was em wel.
Kennis: Computerkennis.
fuck me ge zit in u 6e jaar toegepaste informaticabeheer, ik mag het hopen?

CV2: (dit is letter voor letter behalve redacted xxx-kes)
"Ik ben 17 jaar oud. Ik doe het richting toegpaste informatica beheer in xxxxxxxx xx xxxxx.Ik wil graag stage doen van het periode xx april ten met xx april"

En dan zeggen ze dat chatGPT het te gemakkelijk gaat maken voor leerlingen.
Verbaast me niet. Ik zag ook een mail een interimkantoor binnen komen. Letterlijk 1 zin:

"Hallo mijn naam is xxx ik zoek een job ik kan goed xxx graag antwoord" oid. Waanzin...
 
Ik krijg meer en meer sollicitaties binnen waarvan de mail/motivatie duidelijk door ChatGPT geschreven is, vaak een hele A4 pagina vol content over bedrijfscultuur, innovatie, leeropportuniteiten etc
 
Ik krijg meer en meer sollicitaties binnen waarvan de mail/motivatie duidelijk door ChatGPT geschreven is, vaak een hele A4 pagina vol content over bedrijfscultuur, innovatie, leeropportuniteiten etc
Motivatiebrief dan ook van het allerbelachelijkste om te vragen bij een sollicitatie natuurlijk. "Jullie betalen mij en ik heb een loon nodig" lijkt me perfect, al de rest dat je daar aan hangt is pure kak om de werkgever te pleasen.
 
Motivatiebrief dan ook van het allerbelachelijkste om te vragen bij een sollicitatie natuurlijk. "Jullie betalen mij en ik heb een loon nodig" lijkt me perfect, al de rest dat je daar aan hangt is pure kak om de werkgever te pleasen.
Gho, ja en neen. Ja, ik vind dat ook belachelijk, maar aan de andere kant geeft het wel een beeld of de sollicitant toch een beetje naar de vacature heeft gekeken en een beetje heeft gekeken of hij al dan niet een fit kan zijn met het bedrijf/functie.
En voor er wordt gereageerd met: "je weet toch waar je voor solliciteert". Er zijn er genoeg die maar gewoon op goed geluk wat rond solliciteren.
 
Gho, ja en neen. Ja, ik vind dat ook belachelijk, maar aan de andere kant geeft het wel een beeld of de sollicitant toch een beetje naar de vacature heeft gekeken en een beetje heeft gekeken of hij al dan niet een fit kan zijn met het bedrijf/functie.
En voor er wordt gereageerd met: "je weet toch waar je voor solliciteert". Er zijn er genoeg die maar gewoon op goed geluk wat rond solliciteren.
Dat filter je er uit in een gesprek na 2 minuten natuurlijk. Vacatures waar ze een A4'tje motivatiebrief vragen begin ik zelf niet aan, als werkgever loop je een groot aantal goede kandidaten mis die geen zin hebben in dergelijke nonsens natuurlijk. Als je actief op zoek bent en op meerdere plekken aan het solliciteren bent, kan je bijna halftijds brievenschrijver worden.
 
Dat filter je er uit in een gesprek na 2 minuten natuurlijk. Vacatures waar ze een A4'tje motivatiebrief vragen begin ik zelf niet aan, als werkgever loop je een groot aantal goede kandidaten mis die geen zin hebben in dergelijke nonsens natuurlijk. Als je actief op zoek bent en op meerdere plekken aan het solliciteren bent, kan je bijna halftijds brievenschrijver worden.
Maar dan verlies je al tijd aan dat gesprek, terwijl je dat er voor hetzelfde geld al kan uithalen via die motivatiebrief. Moet dat een volledig A4 epistel zijn? Neen, volgens mij niet. Maar een alineaatje of twee schrijven is nu ook niet het einde van de wereld, zeker als je interesse hebt in de functie.
 
Ik lees zelfs de cv niet van de sollicitant. Al genoeg zogezegde ingenieurs gehad die niks wisten...

Hier is het gewoon een elektrisch bord open en maar vragen stellen over alles wat we zien en wat ze zeggen. Enige wat me interesseert is dat je een beetje weet waarover het gaat en dat je logisch kan nadenken als je het niet weet.
Kom dan nog gemotiveerd over en je bent aangenomen.
 
Ergste is wanneer die eerste fase via een of ander hr-consultancy verloopt, zonder enige voeling met het inhoudelijke van een vacature. Zo kreeg ik ooit de vraag (sollicitatie naar een juridische functie) ’welke rechten zijn volgens u belangrijk voor de job’. Ik denk dat ik zo hard met mijn ogen heb gerold dat ze nog net geen ambulance hebben gebeld. En mijn antwoord ‘bedoelt u welke rechtstakken?’ werd niet bepaald warm onthaald…
 
Mocht ik ooit nog moeten solliciteren schrijf ik nog liever 100 motivatiebrieven dan dat ik nog 1 keer op “en waarom je voor ons komen werken?” moet antwoorden.

Omdat ik werk/geld nodig heb hé, gij flamingo.
 
Omdat het een levensdroom is om voor jullie te werken natuurlijk. Van kleins af aan kon ik aan niets anders denken dan eindelijk mijn eigen bureau te krijgen bij jullie.
 
Elke job levert geld op. Ik vind het geen rare vraag dat een werkgever naar motivatie polst. Je solliciteert toch ook niet voor eenderwelke job waar je voor in aanmerking komt? Dus er zijn wellicht wel meer positieve kanten aan de job waar je voor solliciteert dan enkel "give moniez".
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Elke job levert geld op. Ik vind het geen rare vraag dat een werkgever naar motivatie polst. Je solliciteert toch ook niet voor eenderwelke job waar je voor in aanmerking komt? Dus er zijn wellicht wel meer positieve kanten aan de job waar je voor solliciteert dan enkel "give moniez".
Hangt van het niveau af? Ik heb +20 jaar als operator in fabrieken, magazijnen gewerkt, dat was toch enkel voor het geld hoor. Ik denk dat maar weinig mensen een job aan de band graag doen.

Mijn huidige job doe ik supergraag maar zelfs daar heb ik vooral gesolliciteerd omdat ik dringend een stageplaats nodig had. Ik ben er dan gebleven omdat ik het graag deed en 90% van de collega's super zijn.
 
Tegen dat die dat bij ons door hebben is die al aangenomen in burnout gegaan en daarna 2j illegaal in tijdskrediet.
Daarna vallen ze uit de lucht en komen ze met een belerende vinger zwaaien dat het allemaal uw fout is.
Met mijn vorige post was ik eigenlijk de draak aan het steken met het hele sollicatie interview en sommige lome standaardvragen.

Als er gesprekken worden gevoerd met potentieel nieuwe collega's raad ik alle ervaren collega's aan om te zetelen in de jury onder het motto 'je hebt er zelf invloed op wie uw toekomstige collega wordt - doe er iets aan'.

My 2 cents :unsure:
 
Terug
Bovenaan