Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Wat moet je eigenlijk studeren om op HR te werken?
Zowel bedrijfspsychologie als maatschappelijk werk -> personeelswerk leiden rechtstreeks naar die jobs.
Maar net zoals eender welke afdeling hebben zij te luisteren en uit te voeren wat "den baas boven hen" te zeggen heeft he. Het is niet dat 27-jarige bedrijfspsychologe Katrien op haar eentje kan beslissen dat dat de nieuwe strategie wordt... Dat kan haar compleet incompetente baas zijn die nog nooit gehoord heeft van "een sfeer van vertrouwen"...

Ik kan me moeilijk inbeelden dat enkel HR de macht heeft om zo'n policy te introduceren. De CEO moet er minstens mee akkoord gaan en dikwijls komen dergelijke initiatieven van dat niveau.

Ik heb ook twee jaar bij een bedrijf gewerkt waar de CEO Jack Welch als lichtend voorbeeld had en jaarlijks moest tien procent van de underperformers eruit. Of dat die daar nu dertig jaar zaten of niet, maakt geen bal verschil: eraus. Dat die mensen bepaalde kennis hebben opgebouwd, staat men niet bij stil. Natuurlijk werden er mensen ontslagen met een vat vol kennis en dan mocht er een duur consultancybedrijf voor het viervoudige van dat bedrag hetzelfde werk komen doen voor een kwart van de kwaliteit. Daar gaat uw kostenbesparing en kwaliteitsinjectie.

De sfeer was daar ook puur toxisme met regelmatig mensen die daar zaten te huilen, brullen en wat nog allemaal puur van de stress. Na een jaar of zes had ik nog eens met iemand gesproken die daar werkte en die wist me te vertellen dat 80% van de dienst waar ik werkte er was van onder gemuisd. Ik vraag me dan af hoe je in hemelsnaam continuïteit kunnen waarborgen met zo'n beleid.

Dit jaar ook weer zo'n parel van HR policy meegemaakt. Ik werk als scrum master bij een bank en een process analyst moest een examen doen waar hij twee keer niet voor sloeg. Resultaat: hij mag vertrekken. Dat is weer interne kennis die door het rioolputje wordt geduwd. Andere mensen die in hun werk slabakken, komen er wel mee weg omdat ze een andere functie hebben en geen examen moeten afleggen. Ik versta dat toch allemaal niet...

Goh, typisch gedrag/mindset van een groot bedrijf denk ik dan.
Beetje zoals Amazon (arbeider) personeel er door jaagt als verse tubes tandpasta. Leeg zuigen & vervangen. Toch altijd meer volk om aan te nemen right?

Bij kleinere bedrijven heb je dat meestal wel minder. Die weten regelmatig wel dat het niet zo evident is om Ancien X of Y te vervangen door Schoolverlater Z. Het verlies van die ervaring & kennis is meestal ook meer voelbaar (en directer voelbaar).
Vaak is dat ook persoonlijker, maar dat zal natuurlijk minderen naar gelang het bedrijf groeit, maar is natuurlijk geen echt schild tegen ontslag.

Uiteraard zullen er uitschieters zijn, zowel in 't positieve als in 't negatieve bij zowel KMO's als grotere bedrijven, dus je kan nooit in absoluuten spreken, mor soit.
Grote bedrijven hebben hun troeven VS de KMO, maar omgekeerd toch ook wel eh.

HR spreekt de wens uit om telkens iemand aan te werven en dan paar maanden later iemand te ontslaan. Ze willen dus deel van een team vervangen.
Dus aanwerving en daarna ontslag van een ancien zeg maar.
Ik vraag me soms af in welke ivoren toren die mensen leven.
Stel u voor, men werft een nieuwe aan en kort daarop mag een andere vertrekken.
Als ze dat twee keer doen heeft iedereen door dat er een systeem achter zit.
Die nieuwe zullen nogal argwanend bekeken worden, integratie zal mank lopen en men zal deze bekijken op manier van: “die komt hier mijn job inpikken”. Kortom, drama en opstand.

Ik heb gezegd dat ik niet mee ga in zo een verhaal.
HR heeft jaren geweigerd mensen aan te werven en nu de business ferm toegenomen is, werkdruk enorm is, de bestaande mensen overwerkt zitten en daardoor wat zuur lopen; zou men deze mensen gaan vervangen? En de manier waarop? En dan is het nog maar vervangen en niet eens extra FTE’s…

Personeelsverloop is sinds mijn komst stilgevallen (voordien gaven er gemiddeld 3 mensen per jaar hun ontslag), en nu dit?
Ik heb gezegd dat ze eerst voorbij mij zullen moeten gaan, niemand gaat weg. Niemand.

Nieuwe mensen opleiden, bestaande wegdoen (ondanks hun soms moeilijk karakter zijn het mijn mensen en moeten ze onder hoge stress werken), neen ik heb daar geen zin in. Moet ik Pietje vragen om Jantje op te leiden om dan nadien Pietje weg te doen? Het zijn mensen. Neen.

Wat moet je eigenlijk studeren om op HR te werken?
De term HR zegt het toch eigenlijk allemaal? Human Resources. Menselijke Grondstoffen/Hulpbronnen. Vroeger was het immers de Personeelsdienst. Staat den dienste van de werkemer. Als werknemer word je tegenwoordig alleen maar bekeken als iets dat geld kost en zeurt. Zelf snappen ze niet dat een beetje investeren in een deftig personeelsbeleid zichzelf ettelijke keren terugverdient.

Bij mijn vorige werkgever was het ook zo. Persoon X gaat weg. Iemand anders aannemen? :lol: Hierzie shellshock, steekt maar een tandje bij. We moeten meer doen met minder. Opslag? :rofl: Ge hebt vorig jaar al bijgekregen; dan moet dat dit jaar niet he.

Zowel bedrijfspsychologie als maatschappelijk werk -> personeelswerk leiden rechtstreeks naar die jobs.
Maar net zoals eender welke afdeling hebben zij te luisteren en uit te voeren wat "den baas boven hen" te zeggen heeft he. Het is niet dat 27-jarige bedrijfspsychologe Katrien op haar eentje kan beslissen dat dat de nieuwe strategie wordt... Dat kan haar compleet incompetente baas zijn die nog nooit gehoord heeft van "een sfeer van vertrouwen"...

Dat zijn inderdaad de klassieke richtingen. Al heb ik bij grotere bedrijven wel al vaker gezien dat de HR topfunctie ingevuld wordt door iemand die vanuit de business komt, dat kan heel goed werken als ze op de meer technische HR onderwerpen bijgestaan worden door experts met kennis, en de grote lijnen / beslissingen minder vanuit een ivoren toren genomen worden..

Als je pech hebt qua HR in een bedrijf, zit je natuurlijk met overbetaalde onderpresterende citroenpersen die rechtstreeks gedropt worden vanaf de planeet Vlorf om er zeker van te zijn dat ze absoluut geen idee hebben hoe dingen in de realiteit (zouden moeten) werken :thinking:

Kleine ergernis.
Sinds we 1 à 2 internationale mensen in het 20-koppige team hebben, werd er beslist om alle communicatie in het Engels te doen.

Zal allemaal wel logisch en inclusief zijn en op zich heb ik daar weinig problemen mee. Alleen, ik ben gewoon relatief slecht in Engels in vergelijking met mijn peers. En relatief goed in Nederlands, in vergelijking met mijn peers. Ik kan mij dus 10 keer beter uitdrukken in het Nederlands dan in het Engels. Een enorme zeldzaamheid blijkbaar tegenwoordig.
En mijn werk is ook gewoon 90% in het Nederlands.

Dus nu concreet heb ik ergens een naslagdocument gemaakt voor mezelf, in het Nederlands dus. Ik vond dat dit wel relevant kon zijn voor mijn team-genoten, dus ik heb spontaan aangeboden om dit te presenteren tijdens de team-meeting. Tot ik er plots achterkwam dat dit dus ook in het Engels zal moeten gebeuren. Hop, gans de boel beginnen vertalen. Soms refereer ik dan naar overheidsdocumenten, die dan weer in het Nederlands zijn. Wat dan weer verwarring kan geven rond bepaalde termen.

Voor de handigheid moet je het toch niet doen.

Kleine ergernis.
Sinds we 1 à 2 internationale mensen in het 20-koppige team hebben, werd er beslist om alle communicatie in het Engels te doen.

Zal allemaal wel logisch en inclusief zijn en op zich heb ik daar weinig problemen mee. Alleen, ik ben gewoon relatief slecht in Engels in vergelijking met mijn peers. En relatief goed in Nederlands, in vergelijking met mijn peers. Ik kan mij dus 10 keer beter uitdrukken in het Nederlands dan in het Engels. Een enorme zeldzaamheid blijkbaar tegenwoordig.
En mijn werk is ook gewoon 90% in het Nederlands.

Dus nu concreet heb ik ergens een naslagdocument gemaakt voor mezelf, in het Nederlands dus. Ik vond dat dit wel relevant kon zijn voor mijn team-genoten, dus ik heb spontaan aangeboden om dit te presenteren tijdens de team-meeting. Tot ik er plots achterkwam dat dit dus ook in het Engels zal moeten gebeuren. Hop, gans de boel beginnen vertalen. Soms refereer ik dan naar overheidsdocumenten, die dan weer in het Nederlands zijn. Wat dan weer verwarring kan geven rond bepaalde termen.

Voor de handigheid moet je het toch niet doen.
Wij hebben ook een internationaal team zitten, waarvoor het dus allemaal in 't EN vertaald moet worden indien nodig.

Overheid stuff is allemaal in 't NL, ook de omgevingen. Dus die taken blijven hier in BE.
Dat moet naar 't schijnt ook want Vlaamse overheid wil dat hun investeringen in BE gebeuren, niet in 't buitenland.

De meeste andere omgevingen zijn toch in 't EN opgezet & de analyses gebeuren dan ook ineens in 't EN. Zeker aangezien we veel organisaties hebben waar zowel NL als FR-talige mensen bij de klant zitten. Om dan geen 2 analyses te maken (vooral omdat velen onder ons 't FR véél minder machtig zijn) wordt dan EN als voertaal gekozen.
Dat helpt dan 2-ledig natuurlijk, want dan hebben we ook ineens geen problemen om die analyses door te spelen aan ons eigen mensen.

Qua interne voorstellingen en/of trainingen wordt dan eerder gekozen om dat 2x te doen. Eenmaal voor ons hier in BE & nog eens voor de internationale teams.

Wij zijn nu bezig met een nieuwe applicatie te bouwen die een applicatie vanuit circa 1980 moet vervangen en die al 30 jaar geen noemenswaardige verbetering heeft gekend. Er zijn ook al minstens 20 jaar plannen om er eens "iets" aan te doen en nu begint het dringend te worden, want de enige mensen die die applicatie onderhouden én begrijpen naderen zelf de pensioenleeftijd. Vorig jaar lag er ene van op spoed en alles viel bijna stil.

Je zou denken dat het niet moeilijk kan zijn om iets beter te maken dan technologie van 30 jaar uit, maar het is een kluwen van jewelste. Er zijn 301 andere systemen die zwaar afhankelijk zijn van die applicatie, dus bij elk stukje botsen we weer op tig integraties die we in orde moeten brengen. Ze willen dat dit in Q2 2024 afgerond is, gaat echt nooit lukken.
Op zich fantastisch dat een handvol mensen die wsl totaal niet meer mee zijn met de recentste technologieën en methodologieën al die tijd bedrijfskritische toepassingen hebben gemaakt en onderhouden, met op zich wsl een minimum aan kosten.

En nu is het een huzarenwerkje, al verzopen in totale complexiteit waarschijnlijk, waar een massa mensen op zit.

En eens het programma ooit af is, is blijven updaten de norm. Je mag maar zoveel versies eigenlijk achterlopen van een sdk of framework.
En dat betekent blijven releasen waarbij eigenlijk alles weer volledig moet herstest worden. Securitybewaking steeds herzien.

Het zal veel geld gekost hebben, en het zal veel geld blijven kosten.

Veel bedrijven hebben hun toepassingen al moeten uitbesteden aan consultancybedrijven.
Omdat het te complex is, en er de mensen op de markt niet voor zijn.
En die factureren maar door uiteraard.

--

En bij deze, treinverkeer verstoord door computerproblemen :D :D
Overal hetzelfde.
En tevens lees je dat bedrijven nu aan de lopende band worden gehackt.

Het is out of control. Te complex, te veranderend, te weinig mensen die nog mee zijn, en véél te duur.

Soit, ik ken ondertussen al een paar IT'ers die zeiden: "ik ga het fabriek in."
En het gedaan hebben.

Op zich fantastisch dat een handvol mensen die wsl totaal niet meer mee zijn met de recentste technologieën en methodologieën al die tijd bedrijfskritische toepassingen hebben gemaakt en onderhouden, met op zich wsl een minimum aan kosten.

En nu is het een huzarenwerkje, al verzopen in totale complexiteit waarschijnlijk, waar een massa mensen op zit.

En eens het programma ooit af is, is blijven updaten de norm. Je mag maar zoveel versies eigenlijk achterlopen van een sdk of framework.
En dat betekent blijven releasen waarbij eigenlijk alles weer volledig moet herstest worden. Securitybewaking steeds herzien.

Het zal veel geld gekost hebben, en het zal veel geld blijven kosten.

Veel bedrijven hebben hun toepassingen al moeten uitbesteden aan consultancybedrijven.
Omdat het te complex is, en er de mensen op de markt niet voor zijn.
En die factureren maar door uiteraard.

--

En bij deze, treinverkeer verstoord door computerproblemen :D :D
Overal hetzelfde.
En tevens lees je dat bedrijven nu aan de lopende band worden gehackt.

Het is out of control. Te complex, te veranderend, te weinig mensen die nog mee zijn, en véél te duur.

Soit, ik ken ondertussen al een paar IT'ers die zeiden: "ik ga het fabriek in."
En het gedaan hebben.
Naar verwachting kwam de product manager vandaag weer af met haar machine learning. Intussen proberen we voorbij een van de eerste hurdles van de nieuwe tool te geraken: een scrollfunctie. :unsure: :')

Naar verwachting kwam de product manager vandaag weer af met haar machine learning. Intussen proberen we voorbij een van de eerste hurdles van de nieuwe tool te geraken: een scrollfunctie. :unsure: :')
Maar als jij machinelearning voorziet, dan leert die van zelf die scrollfunctie.

Kortom je begrijpt en ziet het genie niet !!!!!

Gedissocieerd zijn van de realiteit, toetflapperblazen zonder enige schaamte, en ze op het einde van de maand cashen.

Uiteindelijk de manier om er echt te komen. De rest zit in de ellende.

De vraag is of dat ik daar iets mag op zeggen of eerder tegen teamlead moet zeggen... Team van 5 man.

Wel gezegd deze morgen dattem er mottig uitzag...
Waarom zou je aan de collega niet kunnen vragen of alles ok is omdat hij elke maandag als een zombie rond loopt?

Waarom zou je aan de collega niet kunnen vragen of alles ok is omdat hij elke maandag als een zombie rond loopt?
Alles is ok, tis gewoon een combinatie van vrijdag en zondag flexijob te doen en zaterdag tot 5u smorgens te gaan feesten en dan maar 6u te slapen.... Niet elke maandag maar toch regelmatig. Maar zijn foutenlast wordt wel wat groter op die manier uiteraard.

Laatst bewerkt:
Een collega die in Januari was begonnen, heeft zijn ontslag gegeven gisteren. Tot nu to had hij niets anders gedaan dan opleidingen en mij volgen. Verder was hij zo’n 1.5 maand ziek gedurende zijn korte tijd bij ons. Meer werdruk voor mij… en mag nu 3 mensen opleiden terwijl ik zelf nog maar een jaartje bij het bedrijf ben.
Verder zou ik eind dit jaar meer regionaal moeten werken, maar dit zal dan weer een jaartje later pas kunnen, voor ze iemand vinden en opleiden zijn we al zo’n 10 maanden voorbij.

Je zou denken dat het niet moeilijk kan zijn om iets beter te maken dan technologie van 30 jaar uit, maar het is een kluwen van jewelste. Er zijn 301 andere systemen die zwaar afhankelijk zijn van die applicatie, dus bij elk stukje botsen we weer op tig integraties die we in orde moeten brengen. Ze willen dat dit in Q2 2024 afgerond is, gaat echt nooit lukken.
Ben je aan de applicatie "België" aan het werken? :p

Terug
Bovenaan