Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Als je vrijaf hebt, vermijden met naar je werk te kijken.Mijn woorden zijn nog niet koud en dan gebeurt dit.
Op mijn vrije dag net terug thuis van de kleine aan school af te zetten, eindelijk eens een rustig dagje! Krijg ik een Teams-bericht van mijn baas vanuit het niets: "Wow, voor project x zijn we al zoveel over budget gegaan!".
*Zucht* Weer een vrije dag dat ik de mentale knop niet kan afzetten met die sluimerende stress op de achtergrond. Ik wou dus nog bij deze werkgever blijven tot dat groot project werd afgerond in Q1 2024, maar ik weet niet of ik dat zal volhouden op die manier.
Op zich de zoveelste persoon dat dit advies geef, ik ben vooral benieuwd naar de reactie van @mac-bc. Voorlopig nog niet echt een reactie, ik vermoed dus dat hij ergens wel "weet" dat dit geprobeerd moet worden maar eens je de werkmails/Teams in't oog blijft houden is het vaak moeilijk om dat plots niet meer te doen... Zo ook een collega die het niet kan laten om elke 10 minuten zijn mails na te kijken zolang hij niet slaapt (ongeacht welke dag/welk tijdstip), 1 vakantie enkele jaren terug heeft hij eens gevraagd aan de IT'er om zijn paswoord te veranderen van zijn Office 365 account en niet aan hem te geven zodat hij de mails niet meer kon nakijken... Na welgeteld 3u was hij aan het bellen met de IT'er; "jah, geef ff paswoord, kmoet toch nog iets nakijken, cava ze...".Als je vrijaf hebt, vermijden met naar je werk te kijken.
Zeg nu zelf, wat goeds kan er uit voortkomen?
Ofwel willen ze iets van u ofwel melding dat als je terugkomt nog dat en dat moet doen.
Ofwel geforceerde zever om de "groepsfeer" te bevorderen...
Ik trek de deur vh kantoor achter me toe, stap in m'n auto en rijd nr huis. Dan probeer ik er niet meer aan te denken.
Tis niet gemakkelijk nee, soms ben je nieuwsgierig, maar het is je vrije tijd en je hebt er maar weinig dus negeren die zever vh werk.
TLDR: je moet grenzen bewaren tussen privé en werk, om je zelf te beschermen.
Vind ik zalig - maar anderzijds - het werkt wel, wellicht zijn ze er zeer tevreden van, heeft geen fluit gekost, zal wellicht ook niet spectaculair sneller/beter zijn indien het state of the art zou zijn. Ik weet nog een plaats waar ze nog een matrix printer hebben - ik vermoed dat die 40 jaar ofzo is, ik daag iedereen uit mij een printer te brengen die 40 jaar werkt - zonder enig probleem. Basic equipment voor basic stuff is soms ook gewoon goed.
Ik kom is in een vestiging waar ik amper kom, draait daar een kast vol 20j oud materiaal met post it's op "verboden af te zetten"
WTF IS DIT
Edit: ze weten wat het is, het draait effectief nog voor productie, de PC's er boven zijn voor reservestukken. mkaaay
Op zich de zoveelste persoon dat dit advies geef, ik ben vooral benieuwd naar de reactie van @mac-bc. Voorlopig nog niet echt een reactie, ik vermoed dus dat hij ergens wel "weet" dat dit geprobeerd moet worden maar eens je de werkmails/Teams in't oog blijft houden is het vaak moeilijk om dat plots niet meer te doen... Zo ook een collega die het niet kan laten om elke 10 minuten zijn mails na te kijken zolang hij niet slaapt (ongeacht welke dag/welk tijdstip), 1 vakantie enkele jaren terug heeft hij eens gevraagd aan de IT'er om zijn paswoord te veranderen van zijn Office 365 account en niet aan hem te geven zodat hij de mails niet meer kon nakijken... Na welgeteld 3u was hij aan het bellen met de IT'er; "jah, geef ff paswoord, kmoet toch nog iets nakijken, cava ze...".
Niet gezegd dat het bij mac-bc hetzelfde is maar op zich toch iets om over na te denken. (en eerlijk gezegd ook in't oog houden, als je week in week uit frustraties hebt, zit je nog wel goed daar...)

Dat laatste klinkt toch niet eens als zo'n slechte optie? Geef gewoon op een volwassen manier aan dat jij dat aanvoelt als een passief-agressieve manier om dit aan te kaarten en het lijkt alsof hij je, i.t.t. je indruk uit vorige gesprekken, misschien toch iets verwijt hierin?Het feit dat mijn baas een Teams-berichtje stuurde op mijn vrije dag i.c.m. met de inhoud van dat berichtje (WEERAL over die budgetten) i.c.m. het feit dat ik het toevallig gezien heb, viel onder de categorie "ergernis". Maar niet onder de categorie "stomme baas!".
Ik verwacht niet dat mijn baas eerst alle agenda's controleert om daarna pas te beslissen of hij een Teams-berichtje mag sturen of niet. Dus ik verwijt het hem niet. Het is aan mezelf om mij daarvan af te schermen.
Wat ik hem (en/of de organisatie) wel verwijt, is dat passief-agressieve gedrag om te pas en te onpas het erin te wrijven dat project x of y over budget is gegaan. We hebben daar al 10 keer over gepraat, al 10 keer uitgelegd en al 10 keer ging mijn baas akkoord dat het niet aan mij lag. Maar toch moet dat te pas en te onpas weer op tafel gegooid worden precies? Waarom? De druk nog wat opvoeren?
Wat moet ik daar dan op zeggen? "Ja, het is over budget gegaan, ja. Gaan we opnieuw de redenen overlopen zoals de vorige 10 keer of wat wil je dat ik doe?"
Kan je eens een voorbeeld geven?Eén van de nieuwe TL's in videogesprek die, terwijl we wachten op 2 collega's, privé vragen begint te stellen.
Voor de zoveelste keer.
Wat doe jij zoal na het werk? Ik dit en dat? Jij ook?Kan je eens een voorbeeld geven?
Er is een verschil tussen vragen op een vrijdag of je weekendplannen hebt of random vragen waar je woont/eigen huis hebt/hypotheek/vriend(in)/etc.
Ik ben zelf ook leidinggevende en ik pak het anders aan. Ik ga altijd ruimte aan de andere geven om over privé zaken te beginnen. Ik zal daar nooit uit het niets over beginnen als ik niet weet of die dat wel kan smaken. Ook niet als small talk om stiltes op te vullen.Wat doe jij zoal na het werk? Ik dit en dat? Jij ook?
Agony.

Dus uw TL vraagt eigenlijk gewoon wat uw hobby’s zoal zijn. Ik hoop dat je HR al gecontacteerd hebt.Wat doe jij zoal na het werk? Ik dit en dat? Jij ook?
Agony.

Gelukkig krijgen we dan vaak de goede suggestie om de zaken proactiever aan te pakken
Nee de TL wil gewoon weer aandacht en doet alsof ze interesse heeft, want zulke zaken kun je niet elke week opnieuw vragen.Dus uw TL vraagt eigenlijk gewoon wat uw hobby’s zoals zijn. Ik hoop dat je HR al gecontacteerd hebt.