Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

@Vega jij werkt bij een verzekeringsmakelaar niet? Heb deze maand een aantal makelaarsbezoeken gedaan en krijg meer dan tevoren te horen hoe zwaar de werkdruk is, dat ze geen personeel kunnen vinden... Bij jullie hetzelfde verhaal?
Bij ons in underwriting (corporate segment) is het nog oké. Er is altijd achterstand maar doenbaar. We lijken ook altijd wel personeel te vinden indien nodig (wellicht met een grote zak geld).
Bij ons is het effectief niet anders. Ik moet zeggen dat we ons er wel goed door slaan, we hebben de afgelopen paar jaren gelukkig hard gefocust en gewerkt op efficiëntie en dat werpt nu toch z'n vruchten af. Het lukt ons jaarlijks ook om toch 1 à 2 stagiaires aan te trekken en deze ook in dienst te nemen. Is ook nodig gezien we jaarlijks gemiddeld ongeveer 8% stijgen. Dankzij dat efficiëntieverhaal stijgt ons kantoor qua personeel ongeveer "maar" met 4% en kunnen we het doenbaar houden zonder dat we gigantisch achter staan. Zeker in onze schadeafdeling zijn we (als ik vergelijk met onze concullega's) echt goed bezig *pat on the back*.

Ons kantoor is (qua omzet) ca. 75% managementvennootschappen/KMO/ondernemingen en 25% particulieren.

Door stijgende (loon)kosten gaat ons bedrijf nu bij alle klanten gaan schooien naar meer budget. En dan wordt aan ons (operations) constant gevraagd:
- STRIKT aan scope houden.
- Elke vraag die de klant stelt buiten scope = meer uren vragen aan de klant. Zonder betrokkenheid van sales of teamleader. Ops wordt op die manier dus plots een sales-team.
- Heb je in het verleden zaken gedaan die potentieel buiten scope liggen? Kan je dat opsommen? Kan je een schatting geven hoeveel uur je daaraan bezig bent geweest?
- Kun je een update geven van de uren die je nog schat nodig te hebben om het project af te ronden?
- Kun je een breakdown maken van het aantal uur per deeltaak?
- Enzovoort.

Ganser dagen gaat het van UREN... blablabla... BUDGET .... blablabla ... MEERWERKEN... blablabla... TIJDSREGISTRATIE ... blablabla

Fuck kerel, laat mij gewoon eens inhoudelijk werken en kuis jullie eigen stront op. Schat eens beter de complexiteit van een project in voor je iets verkoopt in plaats van ons achteraf constant lastig te vallen.
De laatste jaren is er niets dat ik meer ben haten dan "tijdsregistratie".
Constant die chronometer van hoelang ben je hier mee bezig?... kots er gewoon van.
Laat mij gerust en laat me m'n werk doen imo.

Vroeger hadden we vaste bedragen, nu is alles per tijdsregistratie berekend.
Gevolg:
klanten heel de tijd aant zagen dat facturen te hoog zijn (ja als je voor kwartier al kweet niet wat moet rekenen)
personeel heel de tijd alles snel snel aant doen wat inboet aan de kwaliteit....
kut systeem.

Dat ze willen bijhouden wat je doe ok, maar alles op de minuut berekenen... pfff

@Vega jij werkt bij een verzekeringsmakelaar niet? Heb deze maand een aantal makelaarsbezoeken gedaan en krijg meer dan tevoren te horen hoe zwaar de werkdruk is, dat ze geen personeel kunnen vinden... Bij jullie hetzelfde verhaal?
Bij ons in underwriting (corporate segment) is het nog oké. Er is altijd achterstand maar doenbaar. We lijken ook altijd wel personeel te vinden indien nodig (wellicht met een grote zak geld).

Een algemene trend in de sector. Ik werk er zelf ook in en ik hoor dat het bij verschillende maatschappijen een ramp is om iemand te vinden. En dan vooral iemand die blijft, het niet afbolt na 1 of 2 jaar en genoeg capaciteiten heeft om de job in te vullen. Eveneens hebben makelaars problemen om volk te vinden. En als ze dan iemand vinden om ze te houden.

Ik vrees dat het er zeker en vast niet op gaat beteren want meer en meer wordt er in de afstudeerrichting gekozen voor vastgoed.

On topic: Afspraak die je hebt gemaakt. Klant is niet aanwezig dus je vertrekt naar de volgende afspraak. Om dan na 30min doodleuk een telefoon te krijgen dat hij de afspraak is vergeten en met de vraag of je toch niet kan terugkeren. Want ik heb natuurlijk geen andere afspraken staan...

Wat mij is opgevallen is dat sommigen zagen over de loonstijging. Maar wel vergeten dat ze een herzieningsclausule hebben die de stijging van de loonprijzen volgt.

Aangezien ze zich baseren op de cijfers van het contract dewelke zonder deze herzieningsfactor zijn.

Mja, ik probeer er mij zo weinig mogelijk van aan te trekken en alleen het strikt noodzakelijke te doen.

Hoe niet geantwoord... sorry CEO. Maar dit is de informatie die is voorbereid samen met de n+1 en n+2. Uit die informatie blijft dat dit het probleem is, want x, y en z.

Nu er is geen enkel probleem om ons verder te baseren op uw analyse en bepaling van het probleem, maar dan moeten we het voorbereidend werk en de uitgevoerde analyse wel herdoen. Wat natuurlijk kan.
Ik ga er vanuit dat ik dat na deze vergadering moet doen. Al zou ik toch willen vragen om onze analyse ook even te bekijken..

Allez als je voorbereid bent dan laat je toch niet gewoon over u heen lopen indien de analyse van de CEO verkeerd is? Want anders mag jij kortelings weer voorbereidend werk doen voor iets anders. Ipv het effectieve probleem aan te pakken...

Het was niet zozeer een kwestie van gelijk of ongelijk hebben, gewoon een kwestie van hoe pakken we dit nu het beste aan naar de klant toe. Dat is ook niet mijn core business, dus dan veronderstel ik dat de CEO het wel beter zal weten. Alleen beseffen die gasten vaak niet hoeveel tijd jij daarin steekt, om het dan vervolgens gewoon verticaal te klasseren. Ok, hun tijd is kostbaarder dan de mijne, maar dan nog. Plan die meeting dan een week vroeger in.

Daarenboven, mijn n+1 bleef ook gewoon roerloos zitten. Dat nodigt ook niet echt uit dat ik daar dan wél even ga uitleggen hoe ik denk dat mijn visie beter is. ;)

De laatste jaren is er niets dat ik meer ben haten dan "tijdsregistratie".
Constant die chronometer van hoelang ben je hier mee bezig?... kots er gewoon van.
Laat mij gerust en laat me m'n werk doen imo.

Vroeger hadden we vaste bedragen, nu is alles per tijdsregistratie berekend.
Gevolg:
klanten heel de tijd aant zagen dat facturen te hoog zijn (ja als je voor kwartier al kweet niet wat moet rekenen)
personeel heel de tijd alles snel snel aant doen wat inboet aan de kwaliteit....
kut systeem.

Dat ze willen bijhouden wat je doe ok, maar alles op de minuut berekenen... pfff

Echt, ongelofelijk. Ik heb er een gloeiende hekel aan en het neemt een groot deel van mijn werkvreugde af.

Het zorgt ook voor een constante strijd tussen Sales en Operations.
- Sales wil natuurlijk zo weinig mogelijk uren per project budgetteren zodat hij het vlot verkocht krijgt en zijn commissie kan opstrijken. Dus die gaan steevast onderbudgetteren of complexiteiten "over het hoofd zien", uit eigenbelang. In het beste geval is het niet uit eigenbelang maar uit onkunde omdat die sales-mannen ook helemaal niet technisch onderlegd zijn. Vaak is het de combinatie.
- En dan krijgt Operations het project op zijn bord met een fixed aantal uren, zonder inspraak. Hier, trek uw plan ermee.

En dan nog. Ook al is het allemaal perfect ingeschat door een technisch onderlegd persoon. De eerste regel bij project management is en blijft: elk project is anders, er zijn altijd dingen die verkeerd lopen. Projecten laten zich gewoon heel moeilijk voorspellen.

Ook het kunstmatige stoort mij enorm. Als jij een complex product als een auto in elkaar moet vijzen. Ja, dan kun je theoretisch gezien misschien wel zeggen dat je 20 000 vijzen moet indraaien (aantal deeltaken, zal op zich vast wel kloppen) à 10 seconen per vijs (tijd per deeltaak, zal op zich ook vast wel kloppen) ERGO "de auto is sowieso gemonteerd in 200 000 seconden!" (totaaltijd van het project, klopt uiteraard langs geen kanten). Want zo gaan die redeneringen dan.
Maar zo werkt het dus nooit in de praktijk. Want midden in uw proces zal er een vijsje nog niet klaar liggen (kan perfect buiten uw wil zijn), en moet je even naar het magazijn een ander vijsje halen. Oei, er is file bij het magazijn. Oei, bij terugkomst blijkt dat iemand al een ander vijsje daarvoor gebruikt heeft. Oei, nu moet je dat gaan rechttrekken + ook een oplossing vinden voor het gaatje waar dat ander vijsje voor diende. Etc.

Maar wel vergeten dat ze een herzieningsclausule hebben die de stijging van de loonprijzen volgt.
Daarin ben je wel heel fout...

Contract bij ons is 8% omhoog mogen gaan en de totale loonkosten zijn met 13% gestegen.

Contract bij mijn collega mag jaarlijks 2% verhogen (ongeacht de index). De totale loonkosten zijn met 13% gestegen ook bij hem.

Leuk hé als je aandeelhouders hetzelfde percentage winst verwachten 😉

Echt, ongelofelijk. Ik heb er een gloeiende hekel aan en het neemt een groot deel van mijn werkvreugde af.

Het zorgt ook voor een constante strijd tussen Sales en Operations.
- Sales wil natuurlijk zo weinig mogelijk uren per project budgetteren zodat hij het vlot verkocht krijgt en zijn commissie kan opstrijken. Dus die gaan steevast onderbudgetteren of complexiteiten "over het hoofd zien", uit eigenbelang. In het beste geval is het niet uit eigenbelang maar uit onkunde omdat die sales-mannen ook helemaal niet technisch onderlegd zijn. Vaak is het de combinatie.
- En dan krijgt Operations het project op zijn bord met een fixed aantal uren, zonder inspraak. Hier, trek uw plan ermee.

En dan nog. Ook al is het allemaal perfect ingeschat door een technisch onderlegd persoon. De eerste regel bij project management is en blijft: elk project is anders, er zijn altijd dingen die verkeerd lopen. Projecten laten zich gewoon heel moeilijk voorspellen.

Ook het kunstmatige stoort mij enorm. Als jij een complex product als een auto in elkaar moet vijzen. Ja, dan kun je theoretisch gezien misschien wel zeggen dat je 20 000 vijzen moet indraaien (aantal deeltaken, zal op zich vast wel kloppen) à 10 seconen per vijs (tijd per deeltaak, zal op zich ook vast wel kloppen) ERGO "de auto is sowieso gemonteerd in 200 000 seconden!" (totaaltijd van het project, klopt uiteraard langs geen kanten). Want zo gaan die redeneringen dan.
Maar zo werkt het dus nooit in de praktijk. Want midden in uw proces zal er een vijsje nog niet klaar liggen (kan perfect buiten uw wil zijn), en moet je even naar het magazijn een ander vijsje halen. Oei, er is file bij het magazijn. Oei, bij terugkomst blijkt dat iemand al een ander vijsje daarvoor gebruikt heeft. Oei, nu moet je dat gaan rechttrekken + ook een oplossing vinden voor het gaatje waar dat ander vijsje voor diende. Etc.
Idd
Dat is een heel bekend verhaal vr mij: iemand van bovenaf die zegt, aja 1 vijs duurt 10 seconden dus dat werk duurt zoveel minuten...
Dan denken ze dat ze het warm water uitgevonden hebben...

Het werk duurt zolang het duurt, punt. Letterlijke quote van ex-collega die kort daarna opstaptte.

Ik probeer te zorgen dat het werk niet te lang duurt, maar ik prefereer nog altijd kwaliteit boven daar iets afgeven waar je eigenlijk beschaamd moet voor zijn. (ook een letterlijke uitspraak van een ex-collega bedenk ik nu).

Daarin ben je wel heel fout...

Contract bij ons is 8% omhoog mogen gaan en de totale loonkosten zijn met 13% gestegen.

Contract bij mijn collega mag jaarlijks 2% verhogen (ongeacht de index). De totale loonkosten zijn met 13% gestegen ook bij hem.

Leuk hé als je aandeelhouders hetzelfde percentage winst verwachten 😉

Wie zijn fout is het om een contract af te sluiten waarin je de prijsherziening dusdanig beperkt ?

Maar bon, ik sprak dan ook eerder over het geval van contracten met de overheid. Aangezien die wettelijke gezien een correcte (toepasselijke) indexatieformule dienen te voorzien. Daarom ook dat men in het verleden een actie zoals dit heeft voorzien... https://www.vlaanderen.be/departeme...blemen-bij-uitvoering-van-overheidsopdrachten

En daarom dan ook dat die formule meestal verwijst naar de materiaalindexen, de loonindexen een combinatie ervan of desnoods zelfs gewoon de index der consumptieprijzen.

Maar dat is ook maar gebaseerd op basis van artikel 38/9 onvoorzienbare omstandigheden.

Of anders gezegd als je bij een overheidsopdracht kan aantonen dat de voorziene herzieningsclausule de kosten niet dekt en onredelijk is om zo'n stijging in de toekomst te verwachten, dan kun je een schadeclaim indienen die het verschil rechtzet met die onredelijke prijsherziening.
Al komt er wel iets meer bij kijken natuurlijk als gewoon zeggen : ik wil meer geld ;p.

Dat dit waarschijnlijk niet het geval is voor de private sector. Dat kan gerust zijn. Maar dan ontsla je maar die personen die het contract hebben afgesloten en die onredelijke prijsherziening / contractvoorwaarden hebben voorzien of aanvaard om het contract binnen te halen. En betaal je daar de aandeelhouders mee ;).

Door stijgende (loon)kosten gaat ons bedrijf nu bij alle klanten gaan schooien naar meer budget. En dan wordt aan ons (operations) constant gevraagd:
- STRIKT aan scope houden.
- Elke vraag die de klant stelt buiten scope = meer uren vragen aan de klant. Zonder betrokkenheid van sales of teamleader. Ops wordt op die manier dus plots een sales-team.
- Heb je in het verleden zaken gedaan die potentieel buiten scope liggen? Kan je dat opsommen? Kan je een schatting geven hoeveel uur je daaraan bezig bent geweest?
- Kun je een update geven van de uren die je nog schat nodig te hebben om het project af te ronden?
- Kun je een breakdown maken van het aantal uur per deeltaak?
- Enzovoort.

Ganser dagen gaat het van UREN... blablabla... BUDGET .... blablabla ... MEERWERKEN... blablabla... TIJDSREGISTRATIE ... blablabla

Fuck kerel, laat mij gewoon eens inhoudelijk werken en kuis jullie eigen stront op. Schat eens beter de complexiteit van een project in voor je iets verkoopt in plaats van ons achteraf constant lastig te vallen.

Mijn woorden zijn nog niet koud en dan gebeurt dit.

Op mijn vrije dag net terug thuis van de kleine aan school af te zetten, eindelijk eens een rustig dagje! Krijg ik een Teams-bericht van mijn baas vanuit het niets: "Wow, voor project x zijn we al zoveel over budget gegaan!".

:wtf: Euh, ok.
1) Ook een goedemorgen?
2) Het is mijn vrije dag, laat mij met rust? Of stuur een mail die ik op mijn gemak kan lezen als ik morgen terug aan het werk ben.
3) We weten allemaal dat dat project zwaar over budget is gegaan, en we weten ook allemaal dat dat komt omdat JIJ daar de verkeerde inschattingen hebt over gemaakt. Zwaar verkeerde inschattingen zelfs. Daar is zelfs nooit onenigheid of discussie over geweest.
4) Dus wat is uw punt om dit nu eens random in mijn gezicht te gooien? Dat is zo hatelijk hé: als je er inhoudelijk op ingaat dan gaat het van "Ah ja, ok, logisch. Ah ja, ok, daar hebben wij de verkeerde inschattingen gemaakt. Allemaal ok." Maar toch moet dat zo te pas en te onpas eens in je gezicht gewreven worden alsof ik het toch zelf verkloot heb, zonder het uitgesproken te willen hebben. Wat is dat voor passief-agressief gedrag?!

*Zucht* Weer een vrije dag dat ik de mentale knop niet kan afzetten met die sluimerende stress op de achtergrond. Ik wou dus nog bij deze werkgever blijven tot dat groot project werd afgerond in Q1 2024, maar ik weet niet of ik dat zal volhouden op die manier.

Op mijn vrije dag net terug thuis van de kleine aan school af te zetten, eindelijk eens een rustig dagje! Krijg ik een Teams-bericht van mijn baas vanuit het niets: "Wow, voor project x zijn we al zoveel over budget gegaan!".

1) Ook een goedemorgen?
2) Het is mijn vrije dag, laat mij met rust? Of stuur een mail die ik op mijn gemak kan lezen als ik morgen terug aan het werk ben.
3) We weten allemaal dat dat project zwaar over budget is gegaan, en we weten ook allemaal dat dat komt omdat JIJ daar de verkeerde inschattingen hebt over gemaakt. Zwaar verkeerde inschattingen zelfs. Daar is zelfs nooit onenigheid of discussie over geweest.
4) Dus wat is uw punt om dit nu eens random in mijn gezicht te gooien? Dat is zo hatelijk hé: als je er inhoudelijk op ingaat dan gaat het van "Ah ja, ok, logisch. Ah ja, ok, daar hebben wij de verkeerde inschattingen gemaakt. Allemaal ok." Maar toch moet dat zo te pas en te onpas eens in je gezicht gewreven worden alsof ik het toch zelf verkloot heb, zonder het uitgesproken te willen hebben. Wat is dat voor passief-agressief gedrag?!

*Zucht* Weer een vrije dag dat ik de mentale knop niet kan afzetten met die sluimerende stress op de achtergrond. Ik wou dus nog bij deze werkgever blijven tot dat groot project werd afgerond in Q1 2024, maar ik weet niet of ik dat zal volhouden op die manier.
Antwoorden:
👍

werkt altijd

1) Ook een goedemorgen?

Antwoord :

Ja de persoon die dat dossier heeft binnengehaald heeft dat serieus onderschat. Nu ja, en dan kiezen wat toepasselijk is:

a) het wordt nog erger (ergo nog meer buiten scope)
b) het ergste is voorbij nu kan het enkel beter (rest is under scope)
c) daarrond zal het blijven schommelen (dossier is zo goed als af / binnen scope)

Maar rekening houdende wat je had vermeld over lijkt mij dit gewoon de reactie te zijn van uw chef op basis van die vraag van uwe CEO. En die waarschijnlijk wel wist dat het boven budget ging, maar niet hoe groot dat gat effectief wel niet was. En daarom dan even vent zonder dat die gezien heeft dat jij als afwezig / in verlof staat.

Laatst bewerkt:
Doe je het jezelf niet wat aan dan? Je zegt zelf dat je een vrije dag wou met wat rust maar je bent wel bereikbaar via teams (van je werk vermoed ik)?
Ik bekijk mijn teams niet als ik een vrije dag heb, zelfs mijn mail bekijk ik niet en ik krijg er al zeker geen meldingen van op privé-toestellen.

Doe je het jezelf niet wat aan dan? Je zegt zelf dat je een vrije dag wou met wat rust maar je bent wel bereikbaar via teams (van je werk vermoed ik)?
Ik bekijk mijn teams niet als ik een vrije dag heb, zelfs mijn mail bekijk ik niet en ik krijg er al zeker geen meldingen van op privé-toestellen.
Idd, vrije dag is bij mij out of office op, mailsync uit en geen teams berichten op mijn gsm.
Mocht er echt iets branden kunnen ze mij wel bellen maar dat gebeurt eigenlijk nooit.

1) Ook een goedemorgen?

Teams afzetten als je op verlof bent, of het zou moeten zijn dat je betaald wordt om on-call te zijn.

Is niet correct van uw baas uiteraard, maar zeker jij zo nu toch al moeten weten dat je niet moet rekenen op anderen om zich correct te gedragen

Een mail krijgen om verantwoordingsstukken te bezorgen van iets dat je 10 dagen voordien al hebt ingediend.
Stukken verzamelen en bezorgen met leesbevestiging en of die stukken voldoende zijn

Uiteraard doodse stilte aan de andere kant.
Vandaag dan maar zelf gemaild om te vragen of het in orde is, na 5 minuten al antwoord dat het oké is

Is het zo moeilijk om te antwoorden van het begin?

Is niet correct van uw baas uiteraard, maar zeker jij zo nu toch al moeten weten dat je niet moet rekenen op anderen om zich correct te gedragen
Is niet alleen incorrect, is waarschijnlijk ook een schending van het arbeidsrecht: https://www.liantis.be/nl/nieuws/arbeidsdeal-deadline-recht-op-deconnectie-nadert

In any case, ik snap inderdaad niet dat je je daar druk in maakt op je vrije dag. Globaal budgetbeheer klinkt niet als jouw taak. mogelijke problemen tijdig rapporteren dan weer wel. Dus doe dat gewoon als het probleem optreedt en dat ze het dan zelf oplossen?

Je hebt mensen die de klik niet kunnen maken om dat te negeren. Mijn vrouw is ook zo als ze meldingen krijgt van ouders van haar leerlingen in het weekend. 99% van die berichten zijn niet dringend, ook al moet de ouder in kwestie aanvinken dat het om een dringend bericht gaat, en ze is niet verplicht die te bekijken of te behandelen, maar ze kan het niet laten.

Teams afzetten als je op verlof bent, of het zou moeten zijn dat je betaald wordt om on-call te zijn.

Ik vind er weinig incorrect aan van zijn baas. Teams is een manier om berichten te zenden waarvan je weet dat er niet altijd direct antwoord op komt. Het zou pas een probleem zijn als de baas 5 min erna belt met de vraag waarom antwoord je niet op mijn bericht.

Terug
Bovenaan