Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Door deze thread voor het eerst van scheduled messages in teams gebruik gemaakt. Kan mijn collega ongestoord van zijn vrije dag genieten en moet ik er morgen niet aan denken dat ik hem nog iets moest sturen.

Mijn woorden zijn nog niet koud en dan gebeurt dit.

Op mijn vrije dag net terug thuis van de kleine aan school af te zetten, eindelijk eens een rustig dagje! Krijg ik een Teams-bericht van mijn baas vanuit het niets: "Wow, voor project x zijn we al zoveel over budget gegaan!".

*Zucht* Weer een vrije dag dat ik de mentale knop niet kan afzetten met die sluimerende stress op de achtergrond. Ik wou dus nog bij deze werkgever blijven tot dat groot project werd afgerond in Q1 2024, maar ik weet niet of ik dat zal volhouden op die manier.
Als je vrijaf hebt, vermijden met naar je werk te kijken.
Zeg nu zelf, wat goeds kan er uit voortkomen?
Ofwel willen ze iets van u ofwel melding dat als je terugkomt nog dat en dat moet doen.
Ofwel geforceerde zever om de "groepsfeer" te bevorderen...

Ik trek de deur vh kantoor achter me toe, stap in m'n auto en rijd nr huis. Dan probeer ik er niet meer aan te denken.
Tis niet gemakkelijk nee, soms ben je nieuwsgierig, maar het is je vrije tijd en je hebt er maar weinig dus negeren die zever vh werk.

TLDR: je moet grenzen bewaren tussen privé en werk, om je zelf te beschermen.

Als je vrijaf hebt, vermijden met naar je werk te kijken.
Zeg nu zelf, wat goeds kan er uit voortkomen?
Ofwel willen ze iets van u ofwel melding dat als je terugkomt nog dat en dat moet doen.
Ofwel geforceerde zever om de "groepsfeer" te bevorderen...

Ik trek de deur vh kantoor achter me toe, stap in m'n auto en rijd nr huis. Dan probeer ik er niet meer aan te denken.
Tis niet gemakkelijk nee, soms ben je nieuwsgierig, maar het is je vrije tijd en je hebt er maar weinig dus negeren die zever vh werk.

TLDR: je moet grenzen bewaren tussen privé en werk, om je zelf te beschermen.
Op zich de zoveelste persoon dat dit advies geef, ik ben vooral benieuwd naar de reactie van @mac-bc. Voorlopig nog niet echt een reactie, ik vermoed dus dat hij ergens wel "weet" dat dit geprobeerd moet worden maar eens je de werkmails/Teams in't oog blijft houden is het vaak moeilijk om dat plots niet meer te doen... Zo ook een collega die het niet kan laten om elke 10 minuten zijn mails na te kijken zolang hij niet slaapt (ongeacht welke dag/welk tijdstip), 1 vakantie enkele jaren terug heeft hij eens gevraagd aan de IT'er om zijn paswoord te veranderen van zijn Office 365 account en niet aan hem te geven zodat hij de mails niet meer kon nakijken... Na welgeteld 3u was hij aan het bellen met de IT'er; "jah, geef ff paswoord, kmoet toch nog iets nakijken, cava ze...".

Niet gezegd dat het bij mac-bc hetzelfde is maar op zich toch iets om over na te denken. (en eerlijk gezegd ook in't oog houden, als je week in week uit frustraties hebt, zit je nog wel goed daar...)

Program lead die het onzalige idee heeft gehad om net voor go-live 1 gezamenlijke teams chat aan te maken voor alles te bespreken -> 10 verschillende workstreams, ongeveer 100 contributors in totaal, maar laten we dus alles samen in 1 chat bespreken...

1) ik word zot van die notifications
2) totaal geen overzicht
3) die Program lead mogen ze van mij een langzame pijnlijke dood laten sterven

Wat is er mis met emails, really? Zo moeilijk is het toch niet om je mailbox onder controle te houden?

Ik kom is in een vestiging waar ik amper kom, draait daar een kast vol 20j oud materiaal met post it's op "verboden af te zetten"

WTF IS DIT

Edit: ze weten wat het is, het draait effectief nog voor productie, de PC's er boven zijn voor reservestukken. mkaaay
Vind ik zalig - maar anderzijds - het werkt wel, wellicht zijn ze er zeer tevreden van, heeft geen fluit gekost, zal wellicht ook niet spectaculair sneller/beter zijn indien het state of the art zou zijn. Ik weet nog een plaats waar ze nog een matrix printer hebben - ik vermoed dat die 40 jaar ofzo is, ik daag iedereen uit mij een printer te brengen die 40 jaar werkt - zonder enig probleem. Basic equipment voor basic stuff is soms ook gewoon goed.

Op zich de zoveelste persoon dat dit advies geef, ik ben vooral benieuwd naar de reactie van @mac-bc. Voorlopig nog niet echt een reactie, ik vermoed dus dat hij ergens wel "weet" dat dit geprobeerd moet worden maar eens je de werkmails/Teams in't oog blijft houden is het vaak moeilijk om dat plots niet meer te doen... Zo ook een collega die het niet kan laten om elke 10 minuten zijn mails na te kijken zolang hij niet slaapt (ongeacht welke dag/welk tijdstip), 1 vakantie enkele jaren terug heeft hij eens gevraagd aan de IT'er om zijn paswoord te veranderen van zijn Office 365 account en niet aan hem te geven zodat hij de mails niet meer kon nakijken... Na welgeteld 3u was hij aan het bellen met de IT'er; "jah, geef ff paswoord, kmoet toch nog iets nakijken, cava ze...".

Niet gezegd dat het bij mac-bc hetzelfde is maar op zich toch iets om over na te denken. (en eerlijk gezegd ook in't oog houden, als je week in week uit frustraties hebt, zit je nog wel goed daar...)

Het feit dat mijn baas een Teams-berichtje stuurde op mijn vrije dag i.c.m. met de inhoud van dat berichtje (WEERAL over die budgetten) i.c.m. het feit dat ik het toevallig gezien heb, viel onder de categorie "ergernis". Maar niet onder de categorie "stomme baas!".
Ik verwacht niet dat mijn baas eerst alle agenda's controleert om daarna pas te beslissen of hij een Teams-berichtje mag sturen of niet. Dus ik verwijt het hem niet. Het is aan mezelf om mij daarvan af te schermen.

Wat ik hem (en/of de organisatie) wel verwijt, is dat passief-agressieve gedrag om te pas en te onpas het erin te wrijven dat project x of y over budget is gegaan. We hebben daar al 10 keer over gepraat, al 10 keer uitgelegd en al 10 keer ging mijn baas akkoord dat het niet aan mij lag. Maar toch moet dat te pas en te onpas weer op tafel gegooid worden precies? Waarom? De druk nog wat opvoeren?
Wat moet ik daar dan op zeggen? "Ja, het is over budget gegaan, ja. Gaan we opnieuw de redenen overlopen zoals de vorige 10 keer of wat wil je dat ik doe?"

Secretaresse die vergaderingen aan het verschuiven is en er niets beter op vindt dan 1 ervan op 1 mei in te plannen.

Ik heb dan maar gestuurd dat ik betwijfelde of er veel mensen op 1 mei zouden inbellen, en dat we die vergadering beter gewoon annuleren omdat er in diezelfde week al een tweede gepland staat over dat zelfde onderwerp o_O

Het feit dat mijn baas een Teams-berichtje stuurde op mijn vrije dag i.c.m. met de inhoud van dat berichtje (WEERAL over die budgetten) i.c.m. het feit dat ik het toevallig gezien heb, viel onder de categorie "ergernis". Maar niet onder de categorie "stomme baas!".
Ik verwacht niet dat mijn baas eerst alle agenda's controleert om daarna pas te beslissen of hij een Teams-berichtje mag sturen of niet. Dus ik verwijt het hem niet. Het is aan mezelf om mij daarvan af te schermen.

Wat ik hem (en/of de organisatie) wel verwijt, is dat passief-agressieve gedrag om te pas en te onpas het erin te wrijven dat project x of y over budget is gegaan. We hebben daar al 10 keer over gepraat, al 10 keer uitgelegd en al 10 keer ging mijn baas akkoord dat het niet aan mij lag. Maar toch moet dat te pas en te onpas weer op tafel gegooid worden precies? Waarom? De druk nog wat opvoeren?
Wat moet ik daar dan op zeggen? "Ja, het is over budget gegaan, ja. Gaan we opnieuw de redenen overlopen zoals de vorige 10 keer of wat wil je dat ik doe?"
Dat laatste klinkt toch niet eens als zo'n slechte optie? Geef gewoon op een volwassen manier aan dat jij dat aanvoelt als een passief-agressieve manier om dit aan te kaarten en het lijkt alsof hij je, i.t.t. je indruk uit vorige gesprekken, misschien toch iets verwijt hierin?
Spreek het gewoon uit. En als het effectief al tien keer op deze manier is opgebracht en besproken, dan kan je wmb ook gewoon directer ook antwoorden dat het nu wel genoeg is geweest en dat hij zich beter richt op de toekomst ipv het verleden - dat hij voor dat laatste maar elders gaat klagen.

ALERT: waarom heeft uw klant op specifieke dag meer betaald naar coca-cola dan gewoonlijk? (1500 euries ipv 1000 gemiddeld)

wat moet ik hier nu weer op antwoorden lol? klant was dorstig? :lol:

Ik werk part time, en voor Teams op mijn gsm staan mijn notifications gewoon af, dus dat moet ik niet eens uitzetten. Op de dagen dat ik wel werk, zit ik ofwel achter mijn laptop (met Teams) op, ofwel niet maar dan open ik die Teams app af en toe eens.

Eén van de nieuwe TL's in videogesprek die, terwijl we wachten op 2 collega's, privé vragen begint te stellen.
Voor de zoveelste keer.

Laatst bewerkt:
Eén van de nieuwe TL's in videogesprek die, terwijl we wachten op 2 collega's, privé vragen begint te stellen.
Voor de zoveelste keer.
Kan je eens een voorbeeld geven?
Er is een verschil tussen vragen op een vrijdag of je weekendplannen hebt of random vragen waar je woont/eigen huis hebt/hypotheek/vriend(in)/etc.

Wat doe jij zoal na het werk? Ik dit en dat? Jij ook?
Agony.
Ik ben zelf ook leidinggevende en ik pak het anders aan. Ik ga altijd ruimte aan de andere geven om over privé zaken te beginnen. Ik zal daar nooit uit het niets over beginnen als ik niet weet of die dat wel kan smaken. Ook niet als small talk om stiltes op te vullen.

Maar vergis je niet, er bestaan mensen die niet anders willen en het kwalijk nemen dat je te weinig interesse toont en geen band wilt opbouwen :sarcastic:

Concreet heb ik dus totaal verschillende gesprekken/relaties per persoon uit mijn team. Met de één gaat het redelijk ver over privé zaken en met de ander zijn de gesprekken korter en meer over professionele zaken.

Ben intussen al aan mijn 5de manager toe, maar zelfs na een jaar toch niet helemaal gewend :unsure:

Frustratie is toch vooral dat ik vind dat die ons te veel benaderd als een project ipv als team/teamleden.
-Alles wat we presenteren aan directeur moet eerst langs de manager passeren voor approval - toegegeven soms wel handig, maar dat zouden we proactief dan ook wel doen
-Als we eens kritiek krijgen in een meeting over het verloop van een project, gaat hij altijd mee in de kritiek, zonder eens na te denken of te checken bij ons of die kritiek uberhaupt terecht is :unsure: Gelukkig krijgen we dan vaak de goede suggestie om de zaken proactiever aan te pakken
-Bijna continu denken in termen van takenlijsten/requirements: als de directuer ook maar terloops een to do laat vallen, volgt er doorgaans veel gepush om die to do toch maar asap in te vullen. Of toen ik eens ziek was, na een dag whatsappberichtje sturen "alles goed Niklas? Kan het zijn dat je nog geen attest hebt doorgestuurd" dat ik denk chill out ik ben ziek ik regel dat wel als ik terug ben, maarja het is een taakje dat we moeten vervullen

enzoverder

Allez, 't is een vriendelijke fijne mens, en eigenlijk zien we hem niet zo veel met ons team dus dat is altijd wel positief. Maar het is de eerste keer dat ik precies niet echt kan wennen aan een managementstijl. 't Is ook wel de eerste die eens mijn vader had kunnen zijn qua leeftijd, maar ik heb toch het gevoel dat zijn jaren als projectmanager toch doorslaggevender zijn dan de leeftijd.

Gewoon eens een kleine frustratiepost, gebundeld ziet het er altijd erger uit dan het is. Maar soms vind ik het ook lastig om in te schatten. Door zijn leeftijd zou ik dan denken dat deze mens de seasoned/goede manager is, en al die "jong gasten" uit het verleden (ander bedrijf weliswaar) misschien onervaren. Maar niet meteen het gevoel dat ik beter perform dan vroeger, hooguit ervaar ik ietsje meer druk/stress dan vroeger :unsure:

Dus uw TL vraagt eigenlijk gewoon wat uw hobby’s zoals zijn. Ik hoop dat je HR al gecontacteerd hebt.
Nee de TL wil gewoon weer aandacht en doet alsof ze interesse heeft, want zulke zaken kun je niet elke week opnieuw vragen.
De TL moet leren omgaan met stilte.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan