Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

slaat allemaal tegen op het werk.

• De bankrekening is zo goed als leeg (omdat klanten de betaal termijn niet respecteren. er komt nog een goeie 60k op ons af. voor deze maand alleen al, maar ja... je moet ze wel op tijd krijgen natuurlijk, of anders komen we zelf in de probs
  • we gaan een rechtzaak verliezen tegen een klant
  • papieren die niet orde geraken omdat er een wetswijziging is opgetreden, moeten we weer een hele nieuwe procedure in gang steken.
En morgen moet ik dit alle 3 bekend maken aan de baas.

• De bankrekening is zo goed als leeg (omdat klanten de betaal termijn niet respecteren. er komt nog een goeie 60k op ons af. voor deze maand alleen al, maar ja... je moet ze wel op tijd krijgen natuurlijk, of anders komen we zelf in de probs
  • papieren die niet orde geraken omdat er een wetswijziging is opgetreden, moeten we weer een hele nieuwe procedure in gang steken.
:unsure:

walk-the-plank-ill-walk-the-plank.gif

Als jij dit aan u baas moet vertellen dan is u baas gewoon niet bezig met zijn bedrijf... wat ik afgelopen tijd gelezen heb over u baas meerdere fouten dingen uitsteken terwijl je goed weet dat het fout is dan moet je achteraf niet klagen dat het in u kont bijt.

Laatst bewerkt:
Als jij dit aan u baas moet vertellen dan is u baas gewoon niet bezig met zijn bedrijf... wat ik afgelopen tijd gelezen heb over u baas meerdere fouten dingen uitsteken terwijl je goed weet dat het fout is dan moet je achteraf niet klagen dat het u kont bijt achteraf.
Dat is al veel gebeterd sinds hij al boete's en dergelijke gehad heeft. Vanaf nu is het by the book.

Soit, ik heb hem zopas al 1 van de 3 puntjes laten weten vlak voor ik naar huis ga;
dat is ook mijn strategie geworden:
het slechte nieuws verdelen over enkele dagen, zodat hij niet in eens helemaal ontploft :)
En steeds vlak voor ik naar huis ga, dan kan hij het thuis uitwerken, en niet op mij :D

Zeg tegen de baas:
"baas, we zijn bij de pussy gegrabbed jom."

M(Eerste letter naam bedrijf)GA.

Laatst bewerkt:
Wanneer gaat de wetgever eens werk maken om een wetgeving voor IT'ers op te stellen, zoiets als bij Architecten - dat je effectief ook eens aansprakelijk bent voor het geklungel.
IT is op veel plaatsen shit.
Redenen:
-Die tech evolueert alsmaar sneller, simpeler wordt het niet, en het is steeds updates achterna hollen.
-Veel te veel ego-cashcrabbers idd ja. Brol spuwen en op tijd weg zijn.
-De extra achterbaksheid van consultancybedrijven als die erbij betrokken zijn, en alleen maar om het geld geven.
-Teveel luchtfiguren erbij betrokken die het project moeten managen, maar geen enkele notie technische en vaak zelfs geen functionele kennis hebben.
-Wetgeving die het ook niet simpeler maakt.
...

IT is op veel plaatsen shit.
Redenen:
-Die tech evolueert alsmaar sneller, simpeler wordt het niet, en het is steeds updates achterna hollen.
-Veel te veel ego-cashcrabbers idd ja. Brol spuwen en op tijd weg zijn.
-De extra achterbaksheid van consultancybedrijven als die erbij betrokken zijn, en alleen maar om het geld geven.
-Teveel luchtfiguren erbij betrokken die het project moeten managen, maar geen enkele notie technische en vaak zelfs geen functionele kennis hebben.
-Wetgeving die het ook niet simpeler maakt.
...
Volgens mij kan je dat vrijwel allemaal zeggen over de meeste sectoren die je kan bedenken.
Er zijn overal goeie & slechte actoren. En de grootste spelers zijn daarom niet noodzakelijk de beste/leukste partners om mee samen te werken.

't Is weliswaar een feit dat IT vrij uniek is in hoe zwaar alles zo snel & zo constant blijft veranderen terwijl tegelijkertijd 'oudere' design principes soms gewoonweg volledig in de vuilbak te gooien in nieuwere iteraties van die processen/technologieën.

Wat ik ooit, zovele jaren geleden, geleerd heb ik 't school is anno 2023 vrijwel nutteloos te noemen.
Dat heb je minder in andere sectoren. Een boekhouder bv. moet wel bij blijven met de huidige/nieuwe wetgeving, maar den basis blijft pretty much hetzelfde.

"hypermodern" gebouw hier
Temperatuursturing per zone, beoveld voor warmetewinning blabla
per zone zet je "cool - comfort - warm"

Ik kom vanochtend toe, hij staat nog op "cool" van gisterenNM: gevraagde temperatuur 17° - huidige temperatuur 19°
Ik zet dat op warm want das toch friskes: "gevraagde temperatuur 20°" > warmer dan warm kan je niet vragen
3h later check ik nog eens "gevraagde temperatuur 24°" - huidige temperatuur 23°
Ik hem em nu dan op cool gezet, zodat het hopelijk niet zoals gisteren 24° na de middag is..

Toch is mijn beklag gaan doen dat dit niet meer normaal is.
"ahja het kan inderdaad, we zijn aan het testen met warmte/koeltesturing ahvd energieprijzen, dus sochtends om 6h is elek het duurste en warmen we dus niet, dus hebben we koude voormiddagen, en dan afhankelijk van de prijs gaat hij hard koelen als de zon er op zit of niet"

Na een jaar trekken en duwen , de verzekering eindelijk zo ver gekregen dat ze iets willen terugbetalen, die vorig jaar is gebeurd...(grotendeels mijn verdienste, want m'n baas blaft hen gewoon af);

Nu komt m'n baas af. Ahja nee hé, we zijn een jaar verder, prijzen zijn opgeslagen. Vraag nu maar 3.000 euro extra! ....
Al mijn werk weer voor niets, en mag nu nog eens het onderste uit de kan halen.
En dat haat ik hé, mensen die ons helpen, nog verder voor het blok zetten...

Ik zou het niet eens verwonderlijk vinden moest de makelaar opeens zeggen "foert, zoeken jullie maar een andere zot".

FML :(

@JPV mag ik nie bij u komen werken? 69 verlofdagen per jaar :p heb ik wel oren naar!

Maand is bijna om en onze maaltijdcheques zijn nog niet gestort, en we krijgen al zo weinig 2,24€bruto waarvan we de helft moeten bijdragen, 1,12€ netto dus. 🙄. Is daar geen wettelijke regel dat die voor een bepaalde dag in de maand moet gestort zijn?

Maand is bijna om en onze maaltijdcheques zijn nog niet gestort, en we krijgen al zo weinig 2,24€bruto waarvan we de helft moeten bijdragen, 1,12€ netto dus. 🙄. Is daar geen wettelijke regel dat die voor een bepaalde dag in de maand moet gestort zijn?
Bij ons worden deze pas op dag 7 nadat de maand gedaan is gestort... Vermoed dus van niet (en al zeker geen regel die bepaalt dat je ze moet hebben nog voor de maand om is, laat staan 4 dagen voor het einde van de maand).

Lol gisteren dit gepost en nu staat het bedrag er op, die lezen hier mee, denk ik? :oi22:

@Calfons bij ons gebeurt dit via sodexo, een domiciliering die ik in gang heb gestoken.
Dat is , naar mijn weten, ALTIJD enkele dagen nadat de maand om is, want dat word uiteraard berekend op het aantal gewerkte dagen.

Via domiciliëring gaat dit er dan af, enkele dagen na de maand er op.

Maar uw werkgever zal wellicht deze manueel betalen, dus wanneer het hem of haar uitkomt.

Rekening houdend met dat veel firma's nu , zoals ook de onze, vaak moeten krabben op het eind van de maand om rond te komen.... is dit niet verwonderlijk dan.
Vaak hebben we voor dat er leningen (via domiciliering) niet kunnen afgehouden worden, omdat er niet genoeg geld op onze rekening staat... Ok dat gebeurt dan wel enkele dagen nadien, dat die betaling opnieuw aangeboden wordt... Maar voor uw kredietwaardigheid bij de bank en voor toekomstige leningen is dit allesbehalve gezond natuurlijk.
(Pas op: we krijgen elke maand makkelijk 70.000 euro binnen, dus in feite zijn wij nog wel een "gezonde firma", maar het probleem zit hem er in, dat andere klanten te laat aan ons betalen, waardoor wij in moeilijkheden komen)

Ik kom is in een vestiging waar ik amper kom, draait daar een kast vol 20j oud materiaal met post it's op "verboden af te zetten"

WTF IS DIT

Edit: ze weten wat het is, het draait effectief nog voor productie, de PC's er boven zijn voor reservestukken. mkaaay

Laatst bewerkt:
Er is een algemene presentatie over een bepaald voordeel binnen ons bedrijf. Degene die het geeft heeft nu op 20 minuten al vier keer gezegd "... zoals we dat heten." :confused:

Door stijgende (loon)kosten gaat ons bedrijf nu bij alle klanten gaan schooien naar meer budget. En dan wordt aan ons (operations) constant gevraagd:
- STRIKT aan scope houden.
- Elke vraag die de klant stelt buiten scope = meer uren vragen aan de klant. Zonder betrokkenheid van sales of teamleader. Ops wordt op die manier dus plots een sales-team.
- Heb je in het verleden zaken gedaan die potentieel buiten scope liggen? Kan je dat opsommen? Kan je een schatting geven hoeveel uur je daaraan bezig bent geweest?
- Kun je een update geven van de uren die je nog schat nodig te hebben om het project af te ronden?
- Kun je een breakdown maken van het aantal uur per deeltaak?
- Enzovoort.

Ganser dagen gaat het van UREN... blablabla... BUDGET .... blablabla ... MEERWERKEN... blablabla... TIJDSREGISTRATIE ... blablabla

Fuck kerel, laat mij gewoon eens inhoudelijk werken en kuis jullie eigen stront op. Schat eens beter de complexiteit van een project in voor je iets verkoopt in plaats van ons achteraf constant lastig te vallen.

Voor mijn belangrijkste project hebben we periodieke statusmeetings met de klant. Omwille van het belang van het project wilden mijn n+1, n+2 en n+3 (CEO) telkens uitgenodigd worden voor deze meetings.

Die laatsten dagen natuurlijk enkel op wanneer er geëscaleerd moet worden of bij issues. Ze krijgen uiteraard wel telkens het meetingverslag, die ze uiteraard ook nooit lezen. Allemaal begrijpelijk.

Tot er eens probleem opduikt waar de strategie voor bepaald moet worden, in samenspraak met een andere business unit van ons bedrijf. Die mannen komen natuurlijk allemaal compleet uit de lucht vallen. Begrijpelijk. Maar dan lijkt het mij logisch dat ik hen bijpraat, brief, ... tot ze volledig mee zijn en ze een onderbouwde beslissing kunnen nemen en kunnen delegeren naar onze andere business unit.
Maar neen. Daar hebben ze dan ook weer geen tijd voor. Dus dan volgt er een meeting met heel de hiërarchie om de strategie min of meer te bepalen, en om te compenseren dat ze uit de lucht kwamen vallen volgt er dan: "Weet je wat mac-bc? Zet ook eens wat interne periodieke meetings op met die andere business unit en ons erbij. Ok, thnx, bye." En als puntje bij paaltje komt, worden die uiteraard weer allemaal last-minute gedeclined door n+2 en CEO.

Probleem blijft grotendeels. Nieuwe reeks meetings erbij voor bibi. Met verslag uiteraard, die hun mailbox weer kan vullen en ongelezen in de map kan vliegen. Tot een volgende issue.

Repeat x 100. Meetings voor bibi x 10000.

Update:

Na heel wat voorbereidende meetings met n+1 en n+2 en die andere business unit, uiteindelijk op vraag van n+1 en n+2 alle documenten voorbereid, informatie geconsolideerd en klaargezet om te bespreken met de CEO. Mac-bc helemaal voorbereid de meeting in met de CEO.

*Meeting begint*
CEO steekt van wal. Kort samengevat: "Ja jongens, dat is het probleem. Zo gaan we het aanpakken. Dat en dat heb ik nodig tegen dan."
*Zucht* ik mag alle voorbereidende documenten in de vuilbak gooien en opnieuw beginnen.

Door stijgende (loon)kosten gaat ons bedrijf nu bij alle klanten gaan schooien naar meer budget. En dan wordt aan ons (operations) constant gevraagd:
- STRIKT aan scope houden.
- Elke vraag die de klant stelt buiten scope = meer uren vragen aan de klant. Zonder betrokkenheid van sales of teamleader. Ops wordt op die manier dus plots een sales-team.
- Heb je in het verleden zaken gedaan die potentieel buiten scope liggen? Kan je dat opsommen? Kan je een schatting geven hoeveel uur je daaraan bezig bent geweest?
- Kun je een update geven van de uren die je nog schat nodig te hebben om het project af te ronden?
- Kun je een breakdown maken van het aantal uur per deeltaak?
- Enzovoort.

Ganser dagen gaat het van UREN... blablabla... BUDGET .... blablabla ... MEERWERKEN... blablabla... TIJDSREGISTRATIE ... blablabla

Fuck kerel, laat mij gewoon eens inhoudelijk werken en kuis jullie eigen stront op. Schat eens beter de complexiteit van een project in voor je iets verkoopt in plaats van ons achteraf constant lastig te vallen.

Wat mij is opgevallen is dat sommigen zagen over de loonstijging. Maar wel vergeten dat ze een herzieningsclausule hebben die de stijging van de loonprijzen volgt.

Aangezien ze zich baseren op de cijfers van het contract dewelke zonder deze herzieningsfactor zijn.

Update:

Na heel wat voorbereidende meetings met n+1 en n+2 en die andere business unit, uiteindelijk op vraag van n+1 en n+2 alle documenten voorbereid, informatie geconsolideerd en klaargezet om te bespreken met de CEO. Mac-bc helemaal voorbereid de meeting in met de CEO.

*Meeting begint*
CEO steekt van wal. Kort samengevat: "Ja jongens, dat is het probleem. Zo gaan we het aanpakken. Dat en dat heb ik nodig tegen dan."
*Zucht* ik mag alle voorbereidende documenten in de vuilbak gooien en opnieuw beginnen.

Hoe niet geantwoord... sorry CEO. Maar dit is de informatie die is voorbereid samen met de n+1 en n+2. Uit die informatie blijft dat dit het probleem is, want x, y en z.

Nu er is geen enkel probleem om ons verder te baseren op uw analyse en bepaling van het probleem, maar dan moeten we het voorbereidend werk en de uitgevoerde analyse wel herdoen. Wat natuurlijk kan.
Ik ga er vanuit dat ik dat na deze vergadering moet doen. Al zou ik toch willen vragen om onze analyse ook even te bekijken..

Allez als je voorbereid bent dan laat je toch niet gewoon over u heen lopen indien de analyse van de CEO verkeerd is? Want anders mag jij kortelings weer voorbereidend werk doen voor iets anders. Ipv het effectieve probleem aan te pakken...

@Vega jij werkt bij een verzekeringsmakelaar niet? Heb deze maand een aantal makelaarsbezoeken gedaan en krijg meer dan tevoren te horen hoe zwaar de werkdruk is, dat ze geen personeel kunnen vinden... Bij jullie hetzelfde verhaal?
Bij ons in underwriting (corporate segment) is het nog oké. Er is altijd achterstand maar doenbaar. We lijken ook altijd wel personeel te vinden indien nodig (wellicht met een grote zak geld).

Terug
Bovenaan