Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Persoon deelt haar ergernis op het werk.
BG ergert zich aan de ergernis van iemand anders. Of erger, zeggen tegen een ander persoon dat hun ergernis geen ergernis is.

Rinse and repeat.
Ergernissen zijn nog steeds persoonlijk lijkt me.

Persoon deelt haar ergernis op het werk.
BG ergert zich aan de ergernis van iemand anders. Of erger, zeggen tegen een ander persoon dat hun ergernis geen ergernis is.

Rinse and repeat.
Ergernissen zijn nog steeds persoonlijk lijkt me.
Persoon deelt iets op een forum.
Forum geeft eigen mening.
Andere persoon vindt dat een forum niet dient om meningen te geven.

Persoon deelt iets op een forum.
Forum geeft eigen mening.
Andere persoon vindt dat een forum niet dient om meningen te geven.
Das niet gezegd he.
Ik deelde gewoon mijn ergernis (ik zit momenteel op het werk :unsure: ).
Mijn ergernis dat ergernissen andere mensen ergeren (I'm part of the problem).

aah en nu erger ik mij omdat jij u ergert op het feit dat mensen zich op een forum zich ergeren op iemand dat zich ergert dat ie mails krijgt in t weekend ...

Circle of life 😀

Collega's die in het weekend mails sturen. :rolleyes: ik werk ook regelmatig bij in het weekend, maar gebruik dan toch gewoon de planfunctie in outlook zodat mails pas maandag worden verstuurd, of ik laat ze tot dan in mijn drafts staan...

Ik volg.

Soms komen mails echt over als : “kijk eens, ik werk nog in het weekend hoor!”.
Maar dan merk je dat wel in de toon. En dan heb ik er ook een probleem mee, anders niet.

Zo net geen schuldgevoel aanpraten. En waarvan je soms weet dat mails gewoon al door de week uitgewerkt zijn om dan in weekend te versturen.

Bedoel je "Power queries" of zo? Voor mij is dat geen Excel voor gevorderden meer maar gewoon Excel op een expertenniveau, net zoals macro's met VBA code... Misschien een verschillende interpretatie van wat Excel voor gevorderden moet zijn maar ik vermoed dat de cursus waarover het ging (tenminste als iedereen buiten 1 iemand enthousiast was) een gevorderdenniveau was voor die bepaalde collega's. Dat er dan 1 iemand al een pak verder staat dan nodig is voor diens job, top natuurlijk.
PowerQuery op zich is Excel niet (meer) eh.
't Is begonnen als plugin/addon, met de focus initieel op PowerBI met PowerQuery. Maar met de proliferatie van PowerBI & PowerQuery daar is dit verder & verder uitgebreid en zal dit ondertussen gewoon mee in Excel zitten.
Echter zijn er nu ook almaar meer external connection tools beschikbaar om data 'van elders' binnen te trekken (PowerPlatform, etc.), maar zelfs de antieke opties zoals MS Access connectie e.d.

Nu ... al dat gezegd zijnde, 't is nog steeds 'enkel' de data binnen trekken (al zou PQ al wat transformatie kunnen doen), dus dat heeft op zich weinig met Excel te maken in context van wat men hier over spreekt nl. 'wat doe ik nadien met mijn data'.
VBA is ook breder dan Excel, dus dat zie ik ook niet meer als 'Excel skills'. Echter ... wie bezigt er anno 2023 nog macro's? Je krijgt er zo bv. telkens een of andere ambetante warning voor, wat niet graag gezien was.

Verder, je ziet regelmatig dat opleidingen niet 'by name' opgedeeld worden, net om de bovenstaande discussie te vermijden. 'Gevorderd' voor de een is dat niet noodzakelijk voor de andere.
Je ziet dan bv. 'levels' of iets dergelijks, waar men een gewicht geeft aan de opleiding/training.
'k Vindt zomaar iets uit, maar je zou kunnen hebben --> Excel 100 (dummies), 200 (beginners), 300 (advanced beginners), 400 (advanced), 500 (expert). Zo moet je niet discussiëren over 'advanced' :devilish:

PowerQuery op zich is Excel niet (meer) eh.
't Is begonnen als plugin/addon, met de focus initieel op PowerBI met PowerQuery. Maar met de proliferatie van PowerBI & PowerQuery daar is dit verder & verder uitgebreid en zal dit ondertussen gewoon mee in Excel zitten.
Echter zijn er nu ook almaar meer external connection tools beschikbaar om data 'van elders' binnen te trekken (PowerPlatform, etc.), maar zelfs de antieke opties zoals MS Access connectie e.d.

Nu ... al dat gezegd zijnde, 't is nog steeds 'enkel' de data binnen trekken (al zou PQ al wat transformatie kunnen doen), dus dat heeft op zich weinig met Excel te maken in context van wat men hier over spreekt nl. 'wat doe ik nadien met mijn data'.
VBA is ook breder dan Excel, dus dat zie ik ook niet meer als 'Excel skills'. Echter ... wie bezigt er anno 2023 nog macro's? Je krijgt er zo bv. telkens een of andere ambetante warning voor, wat niet graag gezien was.

Verder, je ziet regelmatig dat opleidingen niet 'by name' opgedeeld worden, net om de bovenstaande discussie te vermijden. 'Gevorderd' voor de een is dat niet noodzakelijk voor de andere.
Je ziet dan bv. 'levels' of iets dergelijks, waar men een gewicht geeft aan de opleiding/training.
'k Vindt zomaar iets uit, maar je zou kunnen hebben --> Excel 100 (dummies), 200 (beginners), 300 (advanced beginners), 400 (advanced), 500 (expert). Zo moet je niet discussiëren over 'advanced' :devilish:
Ik gebruik nog enkele (simpele) Macro's om bepaalde Excels netjes te printen als PDF met op voorhand bepaalde bereiken, dat printen in Excel trekt nl. toch echt op bitter weinig. Maar ook dat is dus idd al voorbij "gevorderd" en allicht voor 99% van de opgeleiden personen nooit te gebruiken.

Mijn ergernis op het werk -> collega's die Teams chat sturen met "Hi" ... en dan niks meer ... helemaal zot word ik ervan

Ik wou echt dat gans die Teams zever afgeschaft zou worden, als je mij nodig hebt, stuur me dan een email dan kan ik gemakkelijk zelf prioritiseren en opvolgen.

Mijn ergernis op het werk -> collega's die Teams chat sturen met "Hi" ... en dan niks meer ... helemaal zot word ik ervan

Ik wou echt dat gans die Teams zever afgeschaft zou worden, als je mij nodig hebt, stuur me dan een email dan kan ik gemakkelijk zelf prioritiseren en opvolgen.

Goh, dat pre dateert Teams met véééle jaren. Ik ben ooit nog begonnen met dingen zoals Lync, wat dan Skype for Business geworden is, etc.
En nu is het dus Teams.

As such ... ain't going nowhere anytime soon. :devilish:

Nu, afhankelijk van uw functie & de vraag/nood aan u, is een e-mail niet noodzakelijk een gewenste manier van werken.
Sure, als je de CEO van 't bedrijf nodig hebt zal je niet via z'n Teams moeten beginnen pingen om z'n aandacht. Maar teamleden ondereen moeten gewoon contact kunnen opnemen zonder een of andere afspraak te moeten maken.

Alle anti-WorkFromHome bedrijven/promotors komen telkens met gelijkaardig argumenten af, collaboratie meestal met stip op 1.
Als je thuiswerk wil promoten, maar tegelijkertijd voor elke scheet een afspraak moet inboeken met uw teamleden ... jah ... dan marcheert het niet e. Idem met die gasten die dan klagen dat ze gebeld worden via Teams.

Die random 'hallo hello yo yo yo' berichtjes & dan niets meer daar volg ik u in. Typt dan ten minste al de vraag er bij.
Zelfs al kan ik dan niet binnen de minuut antwoorden, dan kan ik ten minste een gerichter antwoord sturen eens ik het bericht lees.

Inderdaad, Teams/Slack is ideaal in de WFH omgeving. Als je op kantoor zit vraag je soms toch ook iets aan je collega's om te overleggen, nu is dat gewoon via Teams. Als alles via e-mail moet ga je vooral veel inefficiënties creeren bij het thuiswerken imo.

Om te bellen vraag ik meestal wel eerst ffkes of het OK is om te bellen.

Goh, dat pre dateert Teams met véééle jaren. Ik ben ooit nog begonnen met dingen zoals Lync, wat dan Skype for Business geworden is, etc.
En nu is het dus Teams.

As such ... ain't going nowhere anytime soon. :devilish:

Nu, afhankelijk van uw functie & de vraag/nood aan u, is een e-mail niet noodzakelijk een gewenste manier van werken.
Sure, als je de CEO van 't bedrijf nodig hebt zal je niet via z'n Teams moeten beginnen pingen om z'n aandacht. Maar teamleden ondereen moeten gewoon contact kunnen opnemen zonder een of andere afspraak te moeten maken.

Alle anti-WorkFromHome bedrijven/promotors komen telkens met gelijkaardig argumenten af, collaboratie meestal met stip op 1.
Als je thuiswerk wil promoten, maar tegelijkertijd voor elke scheet een afspraak moet inboeken met uw teamleden ... jah ... dan marcheert het niet e. Idem met die gasten die dan klagen dat ze gebeld worden via Teams.

Die random 'hallo hello yo yo yo' berichtjes & dan niets meer daar volg ik u in. Typt dan ten minste al de vraag er bij.
Zelfs al kan ik dan niet binnen de minuut antwoorden, dan kan ik ten minste een gerichter antwoord sturen eens ik het bericht lees.
Ik snap je redenering alleen ik heb toch eigenlijk maar zeer weinig mensen die ik "toelaat" mij te contacteren via Teams, de meeste anderen ignore ik en na een tijdje hebben ze wel door dat email the way to go is om mij te contacteren.

Probleem is vooral de timezones -> ik zit remote in België met 15% collega's in APAC en de andere 85% in US/Mexico/Canada, dus 's morgens heb ik meestal overvolle mailbox die ik dan overloop en inplan wat gedaan moet worden
-> als je dan ook nog eens vragen hebt via chat is dat gewoon niet handig
-> als je dan mensen hebt die probeer "voor te steken" door me rechtstreeks te pingen op chat dan haalt dat mijn planning onderuit

Heb wel enkele rechtstreekse collega's + bazen waarvoor ik natuurlijk wel spring, maar dan pingen me dan ook niet voor een onnozelheid :wink:

Misschien ook wel bijzeggen dat ik voor mijn werk te doen eigenlijk zelden hulp van anderen nodig heb, dus dat "teamwork" stuk valt best mee bij mij.

Wanneer gaat de wetgever eens werk maken om een wetgeving voor IT'ers op te stellen, zoiets als bij Architecten - dat je effectief ook eens aansprakelijk bent voor het geklungel.

Bij ons een excel cursus gevolgd om "gevorderd" te worden.
Moeilijkste dat we zagen was vlookup en pivot table (+opmaak ervan)...
Wat een tijdverspilling was me dat maar al de rest was enorm enthousiast:wtf:
Een terechte ergernis. Alsof vlookup en pivot table gevorderd zijn.

En neen, zo'n cursus dient niet over macro's te spreken, maar er zijn wel heel wat andere interessante functies die je aan bod kunt laten komen waarmee je veel mensen echt kan helpen (conditionele matrix functies, index, concatenate, links tussen spreadsheets, importeren van data, ...)

Als je je collega's goed genoeg kan inschatten, ga je gang, maar met de hoge cijfers aan burnouts op veel plaatsen vind ik het niet slecht om erbij stil te staan welke invloed je op anderen kan hebben.

Niet iedereen reageert hetzelfde en zelfs al lees je emails buiten de werkuren niet, kan het voor mensen die zichzelf veel druk opleggen als een extra reden voelen om zelf mee te gaan in die beweging en toch ook buiten de werktijd met het werk bezig te zijn/blijven.

Voor mij is het een kleine moeite om mijn mails naar collega's dan niet buiten te laten gaan tot de volgende werkdag.
Gewoon een policy waardoor je het omkeert.

Dus ipv dat je speciaal op een knop moet drukken dar die maandagmorgen uitgaat. Een knop dat die vandaag uitgaat.

Ik ben te mottig om voor elke mail die instelling te activeren. En gebruik het ook gewoon als fire en forget functionaliteit.

Maar die luiigheid geldt ook in de andere richting. En door zo een policy wordt het dan ook gewoon top down geregeld.

Stelt men die policy zo niet in, dan weet je dat dit een expliciete keuze is.

Voor mijn belangrijkste project hebben we periodieke statusmeetings met de klant. Omwille van het belang van het project wilden mijn n+1, n+2 en n+3 (CEO) telkens uitgenodigd worden voor deze meetings.

Die laatsten dagen natuurlijk enkel op wanneer er geëscaleerd moet worden of bij issues. Ze krijgen uiteraard wel telkens het meetingverslag, die ze uiteraard ook nooit lezen. Allemaal begrijpelijk.

Tot er eens probleem opduikt waar de strategie voor bepaald moet worden, in samenspraak met een andere business unit van ons bedrijf. Die mannen komen natuurlijk allemaal compleet uit de lucht vallen. Begrijpelijk. Maar dan lijkt het mij logisch dat ik hen bijpraat, brief, ... tot ze volledig mee zijn en ze een onderbouwde beslissing kunnen nemen en kunnen delegeren naar onze andere business unit.
Maar neen. Daar hebben ze dan ook weer geen tijd voor. Dus dan volgt er een meeting met heel de hiërarchie om de strategie min of meer te bepalen, en om te compenseren dat ze uit de lucht kwamen vallen volgt er dan: "Weet je wat mac-bc? Zet ook eens wat interne periodieke meetings op met die andere business unit en ons erbij. Ok, thnx, bye." En als puntje bij paaltje komt, worden die uiteraard weer allemaal last-minute gedeclined door n+2 en CEO.

Probleem blijft grotendeels. Nieuwe reeks meetings erbij voor bibi. Met verslag uiteraard, die hun mailbox weer kan vullen en ongelezen in de map kan vliegen. Tot een volgende issue.

Repeat x 100. Meetings voor bibi x 10000.

Voor mijn belangrijkste project hebben we periodieke statusmeetings met de klant. Omwille van het belang van het project wilden mijn n+1, n+2 en n+3 (CEO) telkens uitgenodigd worden voor deze meetings.

Die laatsten dagen natuurlijk enkel op wanneer er geëscaleerd moet worden of bij issues. Ze krijgen uiteraard wel telkens het meetingverslag, die ze uiteraard ook nooit lezen. Allemaal begrijpelijk.

Tot er eens probleem opduikt waar de strategie voor bepaald moet worden, in samenspraak met een andere business unit van ons bedrijf. Die mannen komen natuurlijk allemaal compleet uit de lucht vallen. Begrijpelijk. Maar dan lijkt het mij logisch dat ik hen bijpraat, brief, ... tot ze volledig mee zijn en ze een onderbouwde beslissing kunnen nemen en kunnen delegeren naar onze andere business unit.
Maar neen. Daar hebben ze dan ook weer geen tijd voor. Dus dan volgt er een meeting met heel de hiërarchie om de strategie min of meer te bepalen, en om te compenseren dat ze uit de lucht kwamen vallen volgt er dan: "Weet je wat mac-bc? Zet ook eens wat interne periodieke meetings op met die andere business unit en ons erbij. Ok, thnx, bye." En als puntje bij paaltje komt, worden die uiteraard weer allemaal last-minute gedeclined door n+2 en CEO.

Probleem blijft grotendeels. Nieuwe reeks meetings erbij voor bibi. Met verslag uiteraard, die hun mailbox weer kan vullen en ongelezen in de map kan vliegen. Tot een volgende issue.

Repeat x 100. Meetings voor bibi x 10000.
Ik denk soms dat project management nog iets voor mij zou zijn, maar die continue meetings zijn echt slopend...

Ik denk soms dat project management nog iets voor mij zou zijn, maar die continue meetings zijn echt slopend...
Ge moet dat beschouwen als niet werken:

“Vergaderen is vaak bezigheidstherapie voor wie niet echt wil werken”

Dus 100 meetings verder kan je dan ook aanhalen: "we moeten iets met AI doen."
En uw job zit er weer op :p

Terug
Bovenaan