PowerQuery op zich is Excel niet (meer) eh.
't Is begonnen als plugin/addon, met de focus initieel op PowerBI met PowerQuery. Maar met de proliferatie van PowerBI & PowerQuery daar is dit verder & verder uitgebreid en zal dit ondertussen gewoon mee in Excel zitten.
Echter zijn er nu ook almaar meer external connection tools beschikbaar om data 'van elders' binnen te trekken (PowerPlatform, etc.), maar zelfs de antieke opties zoals MS Access connectie e.d.
Nu ... al dat gezegd zijnde, 't is nog steeds 'enkel' de data binnen trekken (al zou PQ al wat transformatie kunnen doen), dus dat heeft op zich weinig met Excel te maken in context van wat men hier over spreekt nl. 'wat doe ik nadien met mijn data'.
VBA is ook breder dan Excel, dus dat zie ik ook niet meer als 'Excel skills'. Echter ... wie bezigt er anno 2023 nog macro's? Je krijgt er zo bv. telkens een of andere ambetante warning voor, wat niet graag gezien was.
Verder, je ziet regelmatig dat opleidingen niet 'by name' opgedeeld worden, net om de bovenstaande discussie te vermijden. 'Gevorderd' voor de een is dat niet noodzakelijk voor de andere.
Je ziet dan bv. 'levels' of iets dergelijks, waar men een gewicht geeft aan de opleiding/training.
'k Vindt zomaar iets uit, maar je zou kunnen hebben --> Excel 100 (dummies), 200 (beginners), 300 (advanced beginners), 400 (advanced), 500 (expert). Zo moet je niet discussiëren over 'advanced'