Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Product managers die met de meest fantastische, goed doordachte en uitgewerkte voorstellen komen.

"We moeten iets met artificial intelligence doen."

Product managers die met de meest fantastische, goed doordachte en uitgewerkte voorstellen komen.

"We moeten iets met artificial intelligence doen."

Daarom zijn het product managers. Zij zeggen wat ze willen, iets met AI dat we op de hype van ChatGPT, Bing en andere kunnen laten meeliften.

Wat : he no care. Gewoon iets waardoor ze dat AI karakter ervan kunnen tonen.

Dat wat is dan iets voor technical architects of technical managers om op te lossen of aan of gezamenlijk met sales managers om te verklaren wat nuttig zou kunnen zijn.

Daarom zijn het product managers. Zij zeggen wat ze willen, iets met AI dat we op de hype van ChatGPT, Bing en andere kunnen laten meeliften.

Wat : he no care. Gewoon iets waardoor ze dat AI karakter ervan kunnen tonen.

Dat wat is dan iets voor technical architects of technical managers om op te lossen of aan of gezamenlijk met sales managers om te verklaren wat nuttig zou kunnen zijn.
Bij ons is er voor iedere product line een product manager en een product owner. Ik word zot van beiden. De product owner schrijft stories die letterlijk uit 2 zinnen bestaan omdat hij nergens een grondige kennis van heeft en ook geen moeite doet om dingen uit te zoeken, en de product manager zit hele dagen in meetings waar ze haar heel vage toekomstvisie blijft herhalen en sleutelt quasi eindeloos aan een roadmap zonder ooit op voorhand met andere teams af te toetsen of zaken wel haalbaar zijn binnen een bepaalde timeframe. Ik werk nu een jaar als business analyst voor hen (ze doen die job beiden al 10+ jaar) en ik moet hen nog dagelijks basic dingen over hun eigen producten uitleggen.

Maar dat zijn dan wel de 2 die continu de pluimen in hun gat steken als een product launch goed wordt onthaald, maar aan hun voorbereidend werk is het niet te danken... Zeker de product owner is compleet overbodig bij ons.

Laatst bewerkt:
De negativiteit van collega's, werkt niet productief.
Ja, tis druk. Ja, er is te weinig volk, probeer gewoon uw werk te doen en niet teveel aan te trekken.

Bij ons is er voor iedere product line een product manager en een product owner. Ik word zot van beiden. De product owner schrijft stories die letterlijk uit 2 zinnen bestaan omdat hij nergens een grondige kennis van heeft en ook geen moeite doet om dingen uit te zoeken, en de product manager zit hele dagen in meetings waar ze haar heel vage toekomstvisie blijft herhalen en sleutelt quasi eindeloos aan een roadmap zonder ooit op voorhand met andere teams af te toetsen of zaken wel haalbaar zijn binnen een bepaalde timeframe. Ik werk nu een jaar als business analyst voor hen (ze doen die job beiden al 10+ jaar) en ik moet hen nog dagelijks basic dingen over hun eigen producten uitleggen.

Maar dat zijn dan wel de 2 die continu de pluimen in hun gat steken als een product launch goed wordt onthaald, maar aan hun voorbereidend werk is het niet te danken... Zeker de product owner is compleet overbodig bij ons.
Prachtig niet? (neen)

Cliché luchtspuwfiguren.

En ja die komen er, en ja die gaan met alles lopen.

Ooit genoeg figuren zo gezien.

Een IT solutions manager (zo noemde hij zichzelf alvast), letterlijk bij alles moest ik zijn hand vasthouden.
Al was het een beetje prutsen in windows, iets wat elke 15 jarige kan, of wat je tenminste kan googlen.

En ja kneusjes doen al het werk, en blijven plakken in hoogstens de middenmoot.

Dat zijn de spelregels in het leven. Dat krijgt niemand mee van de schoolbanken.

T for tom
O for oh my god it's tom!!
M for motherfucker it's tom!
Een paar weken geleden een schitterende meegemaakt op t werk.

Onze onthaalmedewerkster werkt 80% en heeft 2 namiddagen vrij. Op die 2 namiddagen hebben wij een beurtrol wie de algemene nummer moet opvangen.

Paar weken geleden was het mijn beurt en ik krijg een telefoon van een jonge (25-30 jaar) kerel uit Genk voor zijn autoverzekering.
Ik vraag naar zijn nummerplaat en ik vraag om dat te spellen. Zegt die kerel serieus: de W van Wa maken? De P van Palettenkop en de D van Drugs en dan 3 cijfers. :rofl:

telefoontje gekregen van nieuwe finance director ergens.

"ja seg unsure, uhm ik ben de nieuwe CFO van dit bedrijf. Kunt ge mij eens zeggen wat er allemaal lopende is van ons bij jullie?
Wel snel want ik ben CFO en heb niet veel tijd he, dus ik wil ook geen meeting met jullie opzetten"

wtf, ok dan.. :wtf:

ook al document naar hem gestuurd dat regelmatig ingevuld moet worden om de laatste correcte info te kunnen krijgen over de vennootschap (gemakkelijke formaliteit dat misschien 10 minuten neemt), maar na 3 reminders nog altijd niet teruggekregen..

Ik snap niet waarom een CFO van een klein bedrijfje zo weinig tijd zou hebben om met zijn enige bank te kunnen praten?

Klinkt als 1 van die omhooggevallen types die overal te goed voor zijn omdat ze die job titel hebben?
Dat, of het is het soort KMO waarbij de "CFO" eigenlijk boekhouder, controller en alles in 1 is zodat hij effectief weinig tijd heeft, zo bestaan er ook wel...

Zonet al telefoon gekregen van mijn collega die de kantjes er langs alle kanten afloopt waarom "ik hem voor de bus heb gesmeten"

Afgelopen week had ik voor ons gezamelijk project al 75% gedaan. Deze week ging hij er dan mee verder gaan.
Woensdag n halve dag aanwezig, donderdag een uurtje, gisteren helemaal niet.
Intussen was ik voor 90% klaar en heb ik heb hem via Whatsapp gestuurd dat het misschien beter was dat ik het volledig op mij nam en hij dan een volgende en daar ook meer tijd voor had om het voor te bereiden. Niks gehoord.
Gisteren dan onze chef aan de lijn, ff mee gebabbeld en afgesproken dat ik het nu voor 100% voor mijn rekening nam.
In mei heb ik ook evaluatiegesprek dus komt me nog goed uit.

Alles afgewerkt en gisterenavond alles afgewerkt doorgemaild en hem ook mee in Cc gezet (zonder hem aan te vallen of iets negatief te zeggen)
Nu krijg ik telefoon waarom ik alles alleen heb gedaan want hij ging vandaag aan zijn deel beginnen :unsure:

afgelopen week aangesproken geweest door een collega dat ik zijn mensen niet mag belasten met vragen. (5 sec mailwerk en zijn mensen mag ik perfect aansturen van zijn manager, tot op een bepaald punt uiteraard)
Dat hij dat zegt kan ik mee leven, de manier waarop niet. Derde keer dat hij mij net niet afblaft en heb spullen gepakt en ben vertrokken, aangezien ik niet van conflicten hou dacht ik eraan om het uit te praten maar langs de andere kant vind ik dat het ook van hem moet komen, het feit dat ik wil praten mag niet overkomen als een schuldbekentenis. Overigens niet de enige persoon die met hem al in de clinch is gegaan.

Dat is een fenomeen dat telkens weer terug keert bij traditionele multinationals die iets met IT doen of ouderwetse IT bedrijven:
Product Manager geeft door aan --> Product Owner geeft door aan --> IT Business Analyst geeft door aan --> software engineers
Totaal nutteloos.

Terwijl bij tech bedrijven (FAANG en equivalenten) er geen doorschuif systeem is. Er is telkens 1 product manager en pakweg 10 software engineers.
Product Manager --> Software Engineers

Collega's die hun plan niet kunnen trekken, voor het minste iets moeten vragen zonder enige moeite te doen om effe iets te googlen. Ik begin dat stilletjes aan wel wat beu te worden dat je hen telkens bepaalde zaken voorgekauwd moet geven.

En dan heb je nog die ene collega die continue klaagt en zaagt over privé en werk, vorige keer was het omdat geen enkel koffiemachine was bijgevuld. "Is dat nu zo veel gevraagd van de werkgever om dat op te volgen, waarom moeten die altijd zo altruïstisch zijn?!" Oké dan.. begin eerst met de definitie van altruïsme op te zoeken aub.

Sommige klanten bij ons zijn nog oldskool en brengen hun map met papieren facturen binnen, ik moet ze dan zelf inscannen.

Scannen is gedaan in batch, ik ben de verschillende batches aan't uploaden in ons klantenportaal.
Daar kan je dan een batch facturen terug gaan opsplitsen in de losse facturen, krijg ik bij de laatste batch melding dat de documenten dubbel zijn.
Bleek dat mijn collega er ook al in aan't klooien was, die zit naast me en ziet dat ik ffs bezig ben om die documenten klaar te zetten ...

Beste van al is dat hij zoals een kieken zonder kop alle facturen geboekt heeft zonder de nummering te checken.
Nu is de verwerking van klantenportaal/pre-accounting naar het boekhoudprogramma vastgelopen omdat nr.'s 1 en 2 reeds bestonden in de boekhouding :wallbash::wallbash:

Bij doorsturen naar boekhouding krijg je nog eens melding dat het eerste documentnr. dat hij gaat gebruiken XXXX is, dan kun je nog rap eens checken of het klopt en bijsturen.
Nee jong, gewoon op die knop rammen :sarcastic:

Morgen mag de Silent dus weer tijd verlullen met support, alsof ik niets beters te doen heb in volle BTW-periode :sop:

Ze moeten de ux designer van dit project halen... Ik was er gisteren niet en beluisterde nu een recording van een meeting die hij heeft gehouden, waar ik uit kan afleiden dat hij weer de simpelste input van users volledig fout heeft begrepen. Ik verlies zoveel tijd met hem continu te moeten corrigeren, en als hij nu eens zou luisteren, maar nee, hij negeert gewoon alles wat ik zeg. Dan komt hij weer zijn "vooruitgang" presenteren voor een grotere groep nadat ik al 100x heb gezegd het anders te doen omdat dit niet aan de use cases beantwoordt, waarbij iedereen kijkt van "hoe kan je dit nu zo fout begrepen hebben?" We hebben op een half jaar tijd al zeker 3 maand vertraging opgelopen door zijn geklungel.

Iedereen zegt me dat hij al jaren een probleemgeval is. Ik dacht dat het in de US zo gemakkelijk was om iemand te ontslaan, maar blijkbaar toch niet...

Ik sta er toch soms van versteld hoe veel collega's -zowel jong als oud, middelbaar of hooggeschoold- weinig tot geen kennis hebben van Excel. Ok, ik ken ook niet alles, ben zeker geen power-user, maar in een administratieve omgeving zou je toch vertrouwd moeten zijn met iets als verticaal zoeken/x.zoeken of formules plakken als waarden. Als ik een bepaalde taak uitleg waar die concepten in voorkomen horen ze het in Keulen donderen.

Ligt dat nu aan mij?

Ik sta er toch soms van versteld hoe veel collega's -zowel jong als oud, middelbaar of hooggeschoold- weinig tot geen kennis hebben van Excel. Ok, ik ken ook niet alles, ben zeker geen power-user, maar in een administratieve omgeving zou je toch vertrouwd moeten zijn met iets als verticaal zoeken/x.zoeken of formules plakken als waarden. Als ik een bepaalde taak uitleg waar die concepten in voorkomen horen ze het in Keulen donderen.

Ligt dat nu aan mij?
Ligt inderdaad aan u hoor. Voor iemand die nooit echt deftig Excel heeft gezien buiten misschien eens op school een examen of 2 is dat geen parate kennis...

Alé, verticaal zoeken toch hé. Iets als "SOM" of simpelweg cellen laten optellen/aftrekken/verrekenen zou wel parate kennis moeten zijn. Maar zelfs mijn collega's die goed met Excel kunnen werken maar verticaal zoeken gewoon nooit nodig hebben is dat toch altijd even komen vragen voor die 1x per jaar dat ze dat toch nodig hebben. Bvb. draaitabellen vond ik tot een jaar geleden ook enorm verwarrend/moeilijk, puur omdat ik er nooit mee werkte. Nu werk ik er maandelijks mee en is dat bij wijze van spreken ook een fluit van een cent.

Niks mis mee, uw collega's hebben dan weer hun eigen ding waar ze allicht zeer sterk in zijn en jij hulp in moet vragen?

Binnen de Finance departementen waar ik werk is zo goed als iedereen behoorlijk efficient met Excel, kan ook niet anders want je gebruikt dat dagelijks.

Ooit eens enkele maanden bij de overheid een project gedaan en inderdaad, daar was ik niet voor niets de contactpersoon voor alles excel-related. Die mannen vielen om van verbazing als ik hun de mogelijkheden toonde van Vlookup, pivot tables etc.. (wat uiteindelijk wel basisconcepten zijn imo..). Die konden soms 30 minuten per dag besparen door gewoon die simpele principes toe te passen... iedere werkgever zou daar eigenlijk een basisopleiding voor moeten voorzien.

Binnen de Finance departementen waar ik werk is zo goed als iedereen behoorlijk efficient met Excel, kan ook niet anders want je gebruikt dat dagelijks.

Ooit eens enkele maanden bij de overheid een project gedaan en inderdaad, daar was ik niet voor niets de contactpersoon voor alles excel-related. Die mannen vielen om van verbazing als ik hun de mogelijkheden toonde van Vlookup, pivot tables etc.. (wat uiteindelijk wel basisconcepten zijn imo..). Die konden soms 30 minuten per dag besparen door gewoon die simpele principes toe te passen... iedere werkgever zou daar eigenlijk een basisopleiding voor moeten voorzien.
Goh, nu ook niet overdrijven eh. 't Zijn specifieke profielen die dat eventueel nodig hebben.
Veel WN's zullen dat nooit nodig hebben, laat staan dat men dan een uitgebreide training moet geven aan elke WN.

Voor de profielen die 't nodig zullen hebben voor hun dagtaak correct/efficiënt te voltooien? Sure.
Voor iedereen? Nope.

Ikzelf bv. zit in IT, dus ja ... ik ken m'n weg rondom Excel. Echter, 't is gelijk jaaaaaaaren geleden dat ik echt nog iets serieus in Excel heb gedaan.
So yeah ... m'n eerste VLookup na x-aantal jaar zal ik toch ook wel eerst effe googlen hoor.

Ik denk dat het veel belangrijker is dat men competent is in de oplossingen 'vinden'.
Niet 'ik ken VLookup van buiten', maar 'ik weet dat VLookup bestaat & kan de werking googlen als ik het nodig heb'.

Alles van buiten kennen is overrated in 'the internet age'. Er is zo'n brede waaier aan technologie dat het vrijwel onmogelijk is om echt alles van buiten te blijven kennen. Zelfs al heb je iets een jaar aan een stuk gedaan ... na 5 jaar er niet meer aan te denken/mee te werken zal je dat niet meer van buiten kennen. Maar met wat opzoekwerk kan je uzelf normaal wel terug redelijk snel inwerken.

Terug
Bovenaan