Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

SAP: System Against People.
(Het minst aangename deel van mijn job is PO’s aanmaken in dit monster… ook omdat wij geen grafische user-interface voor SAP hebben)
Respect. Ik maak ook vrij veel PO's aan via de GUI van SAP en dat is al een miserie. Ik wil wel/niet weten hoe dat dan bij u is. :unsure:

Binnen'kort' zouden we overstappen naar SAP4 Hana. Volgens hetgeen ik gehoord heb is het meer een processie van Echternach en snappen de -veel te duur betaalde- consultants er vooral niets van.

Klanten die zonder enige vermelding van referte, contractnummer of klantennummer mails sturen naar een algemeen mailadres.

Alsof we maar 1 klant hebben?

Collega komt maandagmorgen ziek naar den bureau, persoon had koorts, volledig buiten adem, beslist om naar huis te gaan en op weg naar huis huisarts te contacteren. CFO zit mij heel de dag te vragen of ik een update heb van de collega en of ik hem eens kan bellen (ik ben een extern freelancer, het is niet omdat wij goed overeenkomen dat ik iemand zijn time-off niet ga respecteren, CFO is de verantwoordelijke, hij kan gerust zelf bellen of HR vragen om te bellen). Dinsdag komt het nieuws dat collega een ziektebriefje heeft voor de rest van de week. Paniekske want collega heeft 2 weken paasverlof.
Voorbije dagen opnieuw de vraag of ik iets van de collega gehoord heb en of die echt niet meer gaat komen werken voor zijn verlof. Ik weiger collega hiermee lastig te vallen. CFO heeft dan uiteindelijk zelf collega gisteren gebeld, met resultaat dat die vandaag en eventueel morgen fysiek komt werken op kantoor.
Wetende dat er vorige maand een risicopatiënt in ons team is afgevoerd met de mug na covidbesmetting (griep kan voor die man even erg zijn) en misschien zelf risico dat andere collega’s hun paasverlof in ziekte doorbrengen.
Sommige leidinggevende leren het echt niet…

Collega komt maandagmorgen ziek naar den bureau, persoon had koorts, volledig buiten adem, beslist om naar huis te gaan en op weg naar huis huisarts te contacteren. CFO zit mij heel de dag te vragen of ik een update heb van de collega en of ik hem eens kan bellen (ik ben een extern freelancer, het is niet omdat wij goed overeenkomen dat ik iemand zijn time-off niet ga respecteren, CFO is de verantwoordelijke, hij kan gerust zelf bellen of HR vragen om te bellen). Dinsdag komt het nieuws dat collega een ziektebriefje heeft voor de rest van de week. Paniekske want collega heeft 2 weken paasverlof.
Voorbije dagen opnieuw de vraag of ik iets van de collega gehoord heb en of die echt niet meer gaat komen werken voor zijn verlof. Ik weiger collega hiermee lastig te vallen. CFO heeft dan uiteindelijk zelf collega gisteren gebeld, met resultaat dat die vandaag en eventueel morgen fysiek komt werken op kantoor.
Wetende dat er vorige maand een risicopatiënt in ons team is afgevoerd met de mug na covidbesmetting (griep kan voor die man even erg zijn) en misschien zelf risico dat andere collega’s hun paasverlof in ziekte doorbrengen.
Sommige leidinggevende leren het echt niet…
Hij is weer naar huis. Wat hebben ze daar nu mee gewonnen, enkel risico om de rest aan te steken :sarcastic: .

Gisteren een opleiding gaan geven bij een klant. In de voormiddag een eerste team met een redelijk "bazig" lid dus ik vermoedde dat dat de lead was. Ze stelde ook héél gerichte vragen en stelde aanpassingen voor. Ik zei dat ik het zeker ging bekijken na de opleiding.

Na de middag staat daar opeens een ander vrouwmens bij mij die mij redelijk ambetant aanspreekt met het feit dat er over wijzigingen gesproken wordt zonder dat dat met haar besproken werd... dat zij nog altijd de coördinator en team lead is...

the fuck? :lol:

dat bazig mens van die ochtend was dus gewoon een teamlid met profileringsdrang.

Na de namiddag sessie voor team 2 word ik daar weer aangeklampt door die bazige van die ochtend met de vraag of we de wijzigingen konden bespreken en implementeren.

Dat gaat ge met uwe chef moeten bespreken ze kind :lol:

wtf zeg

Ma bon, de plooien zijn gladgestreken met de échte teamlead, ze had rap door dat het van haar persoonlijke nagel aan haar doodskist kwam.

Ik krijg zonet te horen van mijn vriendin dat ze volgende week donderdag en vrijdag "thuis moet blijven".

Ze kreeg in het begin van haar contract een algemeen boekje mee van de school waar ze werkt, waar de school vakantie's in opgelijst stonden, en wanneer ze dus thuis is (eerste week kerst vakantie, eerste week paasvakantie etc...)

Nu goed, we houden daar rekening mee, en hebben onze vakantie daar op afgestemd.
Maar van die 2 dagen volgende week, staat nergens iets vermeld.

Dat betekent dus ook dat ze wellicht 2 dagen verlof gaan inschrijven.

Voor volgend schooljaar (2023-2024) kregen we nog geen boekje.
Maar we hebben wel reeds een vakantie gepland tussen kerst en nieuwjaar (1 weekje), en stonden eigenlijk op punt ook in de herfst vakantie een weekje weg te gaan.

Doordat ze nu 2 dagen af nemen, zal ze dagen te kort komen.
Wat zouden jullie doen? Gewoon toch boeken, want adhv hun afgegeven boekje kunnen we afleiden dat elke herfst en kerst vakantie 1 week niet op haar gerekend wordt?
Of dit toch eens melden dat dit geen werk is, dat we nooit plannen kunnen maken op die manier, als ze zelf haar verplichten thuis te blijven?
(Ik weet niet of ze dat zelfs mogen, haar verplichten thuis te blijven. In de vakantieperiode's heb ik daar nog geen probleem mee, maar volgende week... Daar zijn we helemaal niets mee).

Nergens staat ook iets beschreven, ze kreeg gewoon een 3 pagina's contract mee, maar een echt arbeids reglement hebben we nog niet gezien

Ik krijg zonet te horen van mijn vriendin dat ze volgende week donderdag en vrijdag "thuis moet blijven".

Ze kreeg in het begin van haar contract een algemeen boekje mee van de school waar ze werkt, waar de school vakantie's in opgelijst stonden, en wanneer ze dus thuis is (eerste week kerst vakantie, eerste week paasvakantie etc...)

Nu goed, we houden daar rekening mee, en hebben onze vakantie daar op afgestemd.
Maar van die 2 dagen volgende week, staat nergens iets vermeld.

Dat betekent dus ook dat ze wellicht 2 dagen verlof gaan inschrijven.

Voor volgend schooljaar (2023-2024) kregen we nog geen boekje.
Maar we hebben wel reeds een vakantie gepland tussen kerst en nieuwjaar (1 weekje), en stonden eigenlijk op punt ook in de herfst vakantie een weekje weg te gaan.

Doordat ze nu 2 dagen af nemen, zal ze dagen te kort komen.
Wat zouden jullie doen? Gewoon toch boeken, want adhv hun afgegeven boekje kunnen we afleiden dat elke herfst en kerst vakantie 1 week niet op haar gerekend wordt?
Of dit toch eens melden dat dit geen werk is, dat we nooit plannen kunnen maken op die manier, als ze zelf haar verplichten thuis te blijven?
(Ik weet niet of ze dat zelfs mogen, haar verplichten thuis te blijven. In de vakantieperiode's heb ik daar nog geen probleem mee, maar volgende week... Daar zijn we helemaal niets mee).

Nergens staat ook iets beschreven, ze kreeg gewoon een 3 pagina's contract mee, maar een echt arbeids reglement hebben we nog niet gezien
volgende week is het gewoon de eerste week van de paasvakantie ;)

volgende week is het gewoon de eerste week van de paasvakantie ;)
Ja maar voor ons (bouwverlof) pas de week er na.

En ook voor haar, in haar "gele boekje" stond dat ze de 2e week thuis was. Samen met mij dus.

Van die eerste week werd nergens vermelding van gemaakt in dat boekje.

SAP: System Against People.
(Het minst aangename deel van mijn job is PO’s aanmaken in dit monster… ook omdat wij geen grafische user-interface voor SAP hebben)
Wat is "geen grafische user interface"?

Bij ons ziet dat er ongeveer zo uit:
7_532447.jpg

Eerlijk gezegd: could be worse. Op mijn vorig bedrijf werkten we met Bouwsoft... daar was gewoon écht niet mee te werken.
Aan de andere kant, ik moet gelukkig maar sporadisch eens iets in SAP doen. Als ik nen helen dag in zoiets moest werken dan zou ik zot worden denk ik.

Hier wel vrij vaak in SAP. Toch vaak vloeken, zeker omdat er bij ons van alle constructies worden bedacht om het extra uitdagend te maken. Gelukkig hebben we in ons team wel een aantal mensen die het systeem van binnen en buiten kennen om ons te helpen daarmee. Over anderhalf jaar zouden we naar een ander systeem overstappen, maar het moet nog wel haalbaar zijn voor onze klantenportefeuille. Vermoedelijk zullen sommige collega's zo'n overstap ook niet zien zitten. Toen we naar SAP gingen trapten een aantal mensen het toch ook af omdat het allemaal te complex werd of omdat ze de verandering niet aan konden.

Hier werken we met programma's die in Cobol gemaakt zijn. Hallo 1959.
Dat werkte gewoon goed, ouwbollig maar werkende.

Van het moment dat alles naar web moet, begint de miserie pas.
Al is het omdat de achterliggende tech steeds moet geüpdatet worden. Ontwikkeltijd die ook veel hoger ligt.
Veel meer issues als performantieproblemen omdat de achterliggende architectuur zoveel meer aandacht vereist.
Bij elke aankondiging is het uw hart vasthouden van wat is deze keer weer kapot gegaan wat eerst wel werkte.

Dat werkte gewoon goed, ouwbollig maar werkende.

Van het moment dat alles naar web moet, begint de miserie pas.
Al is het omdat de achterliggende tech steeds moet geüpdatet worden. Ontwikkeltijd die ook veel hoger ligt.
Veel meer issues als performantieproblemen omdat de achterliggende architectuur zoveel meer aandacht vereist.
Bij elke aankondiging is het uw hart vasthouden van wat is deze keer weer kapot gegaan wat eerst wel werkte.
Dat zou gewoon moeten werken he. Elke nieuwe versie lijkt hier op een testversie. Altijd degene erna pas nemen.

Hoe meer ik met fransmannen moet werken, hoe meer ik er van overtuigd ben dat het gemiddelde iq daar niet zo hoog moet liggen. Das gewoon altijd zeggen dat ze het niet snappen en om meer details vragen. Stuurt ge mails met zelf fotokes en tekeningskes bij en dan nog snappen ze het niet. Of ze houden zich stil tot het werkelijk uitgevoerd moet worden en dan blijkt dat ze er niets van hadden begrepen en dan durven ze verontwaardigd te zeggen dat de mail niet duidelijk was. Gast als ge me vraagt dat de poort smaller moet worden omdat ze anders in uw rekken steekt, gaat ook de opening waarop ze moet komen moeten versmallen he. Die rails kunnen niet vastgemaakt worden in de lucht . tzou ook nuttig zijn, zo'n brandpoort met langs beide kanten 15cm opening. Ja, dat vuur gaat echt niet langs de poort gaan hoor. :wallbash:

'Uw mail was niet duidelijk'. GE HEBT EEN FUCKING TEKENING GEHAD WAAROP MATEN STONDEN VAN HET GAT WAAROP DE POORT MOET KOMEN.
En nu is uw gat te breed en ge hebt het ook te hoog uitgesneden waardoor de poort groter moet worden en uw rails dus ook weer langer en ze opnieuw in de rekken komen. Hoe moeilijk is dat om te begrijpen: iets wordt groter, dus neemt het ook meer plaats in beslag.

Echt franse klanten are the worst.

/rant

voila, nu kan ik vrolijk het weekend in.

Hoe meer ik met fransmannen moet werken, hoe meer ik er van overtuigd ben dat het gemiddelde iq daar niet zo hoog moet liggen
Gij houdt wel van veralgemenen precies hè? Hopelijk rijden ze ook niet met bepaalde automerken, want dan zijn het niet alleen lomperiken maar ook nog eikels :shutup:

PS: Ik heb een aantal directe Franse collega's en daar is toch niks mis mee qua verstand :unsure:

Dat gezegd zijnde heb ik nog nooit gehoord van pleisterwerk met asbest in. In oud pleisterwerk zit wel paardenhaar, maar geen asbest. Voor een gaatje te boren in een muur vind ik een stofmasker ook overdreven. Ik heb in heel mijn huis het oude plakwerk afgebroken en toen droeg ik wel een masker. Ook bij werken met glaswol zo veel mogelijk. Dat haat ik echt.
Komt soms wel voor hoor. Met als gevolg dat je werkelijk niks kan doen aan je gebouw.

@Tomski Weer eentje met de IT helpdesk.

Na migratie naar Office 365 moest ik infopath opnieuw installeren via software center. Een search op “infopath” gaf geen resultaat. Ik veronderstelde dat wel meerdere gebruikers hier al melding van hadden gemaakt dus zocht eerst op de IT site, waar inderdaad een toelichting en aanvraag formulier stond voor wie infopath nodig heeft.
Maar in software center nog steeds geen infopath nadat aanvraag/verwerking als “completed” stond.

Naar IT helpdesk dus, wat tegenwoordig via zoom chat is, ik heb geen idee in welk land, maar het zijn namen waarvan ik niet kan afleiden of ze zich als man of vrouw identificeren.
Daar mijn probleem uitgelegd en via remote access zag ik hetzelfde gebeuren via software center waar inderdaad geen infopath te vinden was. :sarcastic:
Dan vroeg die welke aanvraag ik al gedaan had, dus ik toon remote hoe ik dat formulier had gevonden.
“ok here is the link to the right form” en dan stuurde die via chat een link door.
Wanneer ik daar op klik, opent dat exàct hetzelfde formulier dat ik een uur eerder had ingevuld en dat ik in een ander venster ook al liet zien. Jammer dat we via zoom geen gifs kunnen sturen maar ik keek ongeveer zo

monkey-look-the-other-way.gif

Uiteindelijk heeft die me wel kunnen helpen door remote de installatie “manueel” te doen (met mappen van een drive waar installatie files opstaan van zowat alle programma’s leek het) maar toch weer 2 uur kwijt.

@Tomski Weer eentje met de IT helpdesk.

Na migratie naar Office 365 moest ik infopath opnieuw installeren via software center. Een search op “infopath” gaf geen resultaat. Ik veronderstelde dat wel meerdere gebruikers hier al melding van hadden gemaakt dus zocht eerst op de IT site, waar inderdaad een toelichting en aanvraag formulier stond voor wie infopath nodig heeft.
Maar in software center nog steeds geen infopath nadat aanvraag/verwerking als “completed” stond.

Naar IT helpdesk dus, wat tegenwoordig via zoom chat is, ik heb geen idee in welk land, maar het zijn namen waarvan ik niet kan afleiden of ze zich als man of vrouw identificeren.
Daar mijn probleem uitgelegd en via remote access zag ik hetzelfde gebeuren via software center waar inderdaad geen infopath te vinden was. :sarcastic:
Dan vroeg die welke aanvraag ik al gedaan had, dus ik toon remote hoe ik dat formulier had gevonden.
“ok here is the link to the right form” en dan stuurde die via chat een link door.
Wanneer ik daar op klik, opent dat exàct hetzelfde formulier dat ik een uur eerder had ingevuld en dat ik in een ander venster ook al liet zien. Jammer dat we via zoom geen gifs kunnen sturen maar ik keek ongeveer zo

Uiteindelijk heeft die me wel kunnen helpen door remote de installatie “manueel” te doen (met mappen van een drive waar installatie files opstaan van zowat alle programma’s leek het) maar toch weer 2 uur kwijt.

Heerlijk :lol:

ik had diezelfde look toen ik ooit india moest bellen voor een support case

Hi, what is your name?
Tom
can you spell your name please?
T for Tango, O for Omeg...
*kerel onderbreekt mij*
can you spell tango for me please?

De vakantieplanning voor de zomer moet voor einde van de maand worden goedgekeurd.

Voor 3 van de 4 teams, geen probleem, halen zonder moeite de minimale bezetting.
1 van de 4 teams die vragen allemaal minstens 5 weken en niemand wil wijken voor iemand anders... Moet ik zelf een planning opstellen die niemand goed uitkomt... Bende kleine kinderen. Vanaf begin januari was ik al bezig omdat het zo op voorhand zichtbaar was dat het zoals elk jaar miserie ging zijn. Einde van de week gaat er weer een hoop gezaag zijn. Maar ze zullen wel allemaal toevallig ziek vallen van eind mei tot begin september.
Ze ipv 5 weken maar 2 of 3 weken laten aanvragen in de eerste ronde? Geraakt de minimumbezetting rond, mogen ze er allemaal nog een week bij zetten. Nog geen problemen, nog een week. Enzovoort.

Terug
Bovenaan