Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

De schijnbaar absolute nutteloosheid van de jongere mensen die ze de afgelopen maanden bij ons hebben aangenomen. Praten nog steeds alsof ze in het 4de middelbaar zitten: “Méh, weet ge.”, hebben een onbestaand werkinzicht, maken keer op keer dezelfde fouten terwijl het duidelijk gedocumenteerd wordt. Gewoon niets zit erin, en oftewel gaan ze er iets aan moeten doen of ik ga op een bepaald moment mijn geduld ne keer verliezen.

Ik heb liever dat ze ze gewoon ontslaan en ik extra werk moet doen dan dat ik continu achter hun gat de shit mag oplossen.

Volgens mij werkt gij in regio Genk :unsure:
 
Het is lastig maar ik heb ook al ondervonden dat je HR/personeelsdiensten nauwelijks mag geloven op hun woord.
Combinatie van incompetentie en complexiteit waarschijnlijk.

Vakbond? Rechtstreeks hogerop de personeelsdienst contacteren? Terugkeren naar je vorige job?


Ik dacht dat "verlof uitbetalen" altijd een big nono was bij de overheid. Dat is ook niet zo vanzelfsprekend.
Het stopt natuurlijk wel ergens als je daar niet meer op mag vertrouwen (alle communicatie is trouwens zwart op wit op papier)
Complex is het niet (in mijn ogen), eerder incompetentie dan.

Terug keren naar de vorige job ga ik niet doen.
Vakbond zou een mogelijkheid zijn, maar ja dan begin je al meteen op zo'n manier.

Uitbetalen heb ik nu opgevraagd en of ze een simulatie kunnen maken wat dit "opbrengt".
Alleen enorm moeilijk om te weten of ik wel bij de juiste dienst zit 😅
 
Indien aan de andere kant dit niet belangrijk is, dan dient de N+3 er zijn tijd niet aan te besteden, en kan hij beter zijn tijd besteden aan het terug op orde brengen van zijn dienst dan het behandelen van mailtjes die mogelijks al volledig out of date zijn?
Ik snap de insteek hè. Maar een aantal projecten zijn al wekenlang geblokkeerd wachtende op een beslissing van N+1, +2 of +3. Bij N+4 (board level) moet je daar niet mee afkomen, want die gaat het wat betreft concrete zaken horen donderen in Keulen. In dat opzicht gewoon een zeer wereldvreemde uitspraak.

Ik weet nu dus niet of N+3 mijn mails gaat gezien hebben en kan terug alles gaan opzoeken en doorsturen.
 
Het stopt natuurlijk wel ergens als je daar niet meer op mag vertrouwen (alle communicatie is trouwens zwart op wit op papier)
Complex is het niet (in mijn ogen), eerder incompetentie dan.

Terug keren naar de vorige job ga ik niet doen.
Vakbond zou een mogelijkheid zijn, maar ja dan begin je al meteen op zo'n manier.

Uitbetalen heb ik nu opgevraagd en of ze een simulatie kunnen maken wat dit "opbrengt".
Alleen enorm moeilijk om te weten of ik wel bij de juiste dienst zit 😅

Ja, ik weet ook wel dat "te veel protesteren" soms gevolgen kan hebben op lange termijn. Zeker als je carriëreplannen hebt.
Heel lastige situatie.

Het heeft zijn voor- en nadelen om te werken in een organisatie waar je uiteindelijk maar een nummer bent.
 
Terug keren naar de vorige job ga ik niet doen.
Is het dan eigenlijk een promotie of gewoon van departement veranderen?
In een andere thread spreek je van 350€ netto erbij per maand.

Vakbond zou een mogelijkheid zijn, maar ja dan begin je al meteen op zo'n manier.
Als je het zwart op wit hebt, waarom daar geen strijdpunt van maken...
Als je alles zomaar slikt, kom je over als een voetveeg.
 
Als je het zwart op wit hebt, waarom daar geen strijdpunt van maken...
Zou ik ook wel stellen. Als er bewijs is, zelfs al is dat een 'fout' van hun personeel, dan hoor je een oplossing te krijgen.

Natuurlijk zal het wel lastig blijven. Want wat is de waarde van informatieve mails, ontvangen vóór het tekenen van een arbeidscontract, als die zelfde taal uiteindelijk niet herhaald wordt in een officieel document.
E-mail heeft wel rechtsgeldige waarde, but still. Kan toch wel een lastige worden. Zeker VS de staat.
Als je het zwart op wit hebt, ...
Ik heb een gelijkaardige situatie voor gehad, vele véééle jaren geleden.

Bij de sollicaties & het tekenen van het contract, als ik vroeg 'welke wagen hoort er bij', was het steevast 'ne Golf'.
Tegen dat puntje bij paaltje kwam ... was het 'ne Polo'.

Uiteindelijk stond daarvan niets op papier, was telkens mondeling.
Bij gevolg -> 't Is ne Polo gebleven, Blue-Motion 95PK diesel versie, en pretty much kaal + 'Cool Pack' (e.g. Airco).

Je kan u wel inbeelden dat ik me daar eigenlijk toch wel wat tegen de borst gestoten voelde.
Zo zeer dat ik het nog altijd levendig herinner (ook al ben ik de ervaring van die wagen zelf ... grotendeels vergeten).
 
Ja, ik weet ook wel dat "te veel protesteren" soms gevolgen kan hebben op lange termijn. Zeker als je carriëreplannen hebt.
Heel lastige situatie.

Het heeft zijn voor- en nadelen om te werken in een organisatie waar je uiteindelijk maar een nummer bent.
Op zich gaat mijn diensthoofd (die mij moet beoordelen) daar geen last van hebben dus in principe gaat dat geen invloed hebben daarop.
Langs de andere kant ga je wel een stempel krijgen dat je het meer doet voor cash/vakantie ipv voor de jobinhoud.

Is het dan eigenlijk een promotie of gewoon van departement veranderen?
In een andere thread spreek je van 350€ netto erbij per maand.


Als je het zwart op wit hebt, waarom daar geen strijdpunt van maken...
Als je alles zomaar slikt, kom je over als een voetveeg.
Ik ben weg van de FOD, maar blijf nog steeds bij de federale overheid
En komt er nu ook een forfaitaire vergoeding bij van +300€ netto

Geloof mij, ik ben al n hele dag aan het bellen en mailen, dus ik laat het er nie zomaar bij, ik heb alleen geen zijn om er een "strijd" van te maken, liever een deftig compromis
Ze geven toe dat er een foute communicatie is geweest, maar ook een foute interpretatie van woordkeuze
Zij spreken van "alle tellers van vakantiedagen", en dan bedoelen ze blijkbaar van het huidige jaar N
Ik heb dit ook geïnterpreteerd (maar dat was ook mijn vraag toen) dat dit ook voor jaar N-1 telde
Er zijn intussen al 5 of 6 diensten (ook buiten de organisatie op de hoogte) dus er valt nog wel iets uit de bus

@JPV hoe bereken je de waarde van 1 werkdag?
Want ongeacht of ik nu 18 dagen of 22 werk, mijn wedde blijft hetzelfde
 
Zou ik ook wel stellen. Als er bewijs is, zelfs al is dat een 'fout' van hun personeel, dan hoor je een oplossing te krijgen.

Natuurlijk zal het wel lastig blijven. Want wat is de waarde van informatieve mails, ontvangen vóór het tekenen van een arbeidscontract, als die zelfde taal uiteindelijk niet herhaald wordt in een officieel document.
E-mail heeft wel rechtsgeldige waarde, but still. Kan toch wel een lastige worden. Zeker VS de staat.

Tis overheid, niet privésector.
Dingen zwart op wit te hebben wordt daar soms gewoon van tafel geveegd met een opmerking "ga maar naar de Raad van State".


In se vind ik Silence hier voluit gelijk hebben. Als er duidelijk wordt gecommuniceerd dat "alle tellers van vakantiedagen worden overgenomen", dan betekent dat de teller "overgedragen verlof" ook overgenomen wordt. :p
 
@JPV hoe bereken je de waarde van 1 werkdag?
Want ongeacht of ik nu 18 dagen of 22 werk, mijn wedde blijft hetzelfde
(Maandloon / 4,3333) / 5 (indien 5 het normaal aantal dagen/week werken is).

ofwel dus meestal je maandloon / 21,66666 (het gemiddeld aantal werkdagen per maand)
 
Tis overheid, niet privésector.
Dingen zwart op wit te hebben wordt daar soms gewoon van tafel geveegd met een opmerking "ga maar naar de Raad van State".


In se vind ik Silence hier voluit gelijk hebben. Als er duidelijk wordt gecommuniceerd dat "alle tellers van vakantiedagen worden overgenomen", dan betekent dat de teller "overgedragen verlof" ook overgenomen wordt. :p
Het is dat. Je moet ook de juiste persoon vinden die wil meegaan in je verhaal en wil meekijken voor een oplossing.
Te hard op tafel kloppen en tegen schenen stampen en je kan er inderdaad een procedure van maken en daar heb ik ook geen zin in.
(Maandloon / 4,3333) / 5 (indien 5 het normaal aantal dagen/week werken is).

ofwel dus meestal je maandloon / 21,66666 (het gemiddeld aantal werkdagen per maand)
Super
Bedankt! Intussen ook de volgende info gevonden:
Het bedrag gelijk is aan de laatste wedde die overeenstemt met het aantal niet genomen dagen.

Dus Brutowedde van de laatste weddefiche/21,66666*het aantal dagen dat ik eventueel zou willen laten uitbetalen
Dan is het enkel nog van Bruto - Netto maken :)
 
En als je het achteraf uitbetaald krijgt, is het (op je belastingsbrief) aan de gemiddelde belastingsvoet (zie je belastingsbrief) ipv aan het marginale tarief (50% + gemeentebelastingen). Kan een héél interessant verschil uitmaken.
 
De schijnbaar absolute nutteloosheid van de jongere mensen die ze de afgelopen maanden bij ons hebben aangenomen. Praten nog steeds alsof ze in het 4de middelbaar zitten: “Méh, weet ge.”, hebben een onbestaand werkinzicht, maken keer op keer dezelfde fouten terwijl het duidelijk gedocumenteerd wordt. Gewoon niets zit erin, en oftewel gaan ze er iets aan moeten doen of ik ga op een bepaald moment mijn geduld ne keer verliezen.

Ik heb liever dat ze ze gewoon ontslaan en ik extra werk moet doen dan dat ik continu achter hun gat de shit mag oplossen.
Aanspreken, aansturen, opleiden. Niet gewoon mekkeren maar er ook iets aan doen en die jonge gasten (die, laten we eerlijk zijn, geen flauw besef zullen hebben van wat dat is, op de werkvloer staan) gewoon meepakken in hoe het wél moet zijn....

Nee, liever erover klagen om dan te verwijzen naar een of andere handleiding op de server en te concluderen "ik zal het zelf wel doen".........
 
Nee, liever erover klagen om dan te verwijzen naar een of andere handleiding op de server en te concluderen "ik zal het zelf wel doen".........
Ik herken me jammergenoeg 100% in de situatie van @Carrion.
Het grootste probleem is dat het een combinatie is van totale desinteresse en gebrek aan enige intelligentie. Ik heb nooit verder gestudeerd, zal naar BG normen zeker bij de domste helft zitten maar op mijn werk ben ik een genie ten op zichte van de nieuwe lichting.

Eén simpel voorbeeldje. Als je bij ons kassasysteem een factuur wil doormailen dan opent zich een ander scherm in Outlook. Je gaat naar het ander scherm, klinkt op verzenden, klaar.
Denk je echt dat die gasten verstandelijk in staat zijn om die mail iedere keer te verzenden? Als ze 10x een factuur opmaken is deze 8x niet verzonden. Dat is de eerste week zo en na 6 maand nog altijd. Naar welke opleiding wil je ze hiervoor sturen?

De situaties die ik bij ons op het werk zie, dat is gewoon verbijsterend. Je krijgt dat aan een persoon met 5 werkende hersencellen niet uitgelegd, hoe bepaalde simpele dingen altijd maar weer fout lopen.

En als je ze op hun fouten wijst dan hebben ze hun antwoord meteen klaar:
- doe het dan zelf
- ik hoef mijn werk niet goed te doen
- dat ze mij dan maar ontslaan he

Ik zal er de volgende keer op letten staat niet in hun woordenboek hoor.
 
Ik herken me jammergenoeg 100% in de situatie van @Carrion.
Het grootste probleem is dat het een combinatie is van totale desinteresse en gebrek aan enige intelligentie. Ik heb nooit verder gestudeerd, zal naar BG normen zeker bij de domste helft zitten maar op mijn werk ben ik een genie ten op zichte van de nieuwe lichting.

Eén simpel voorbeeldje. Als je bij ons kassasysteem een factuur wil doormailen dan opent zich een ander scherm in Outlook. Je gaat naar het ander scherm, klinkt op verzenden, klaar.
Denk je echt dat die gasten verstandelijk in staat zijn om die mail iedere keer te verzenden? Als ze 10x een factuur opmaken is deze 8x niet verzonden. Dat is de eerste week zo en na 6 maand nog altijd. Naar welke opleiding wil je ze hiervoor sturen?

De situaties die ik bij ons op het werk zie, dat is gewoon verbijsterend. Je krijgt dat aan een persoon met 5 werkende hersencellen niet uitgelegd, hoe bepaalde simpele dingen altijd maar weer fout lopen.

En als je ze op hun fouten wijst dan hebben ze hun antwoord meteen klaar:
- doe het dan zelf
- ik hoef mijn werk niet goed te doen
- dat ze mij dan maar ontslaan he

Ik zal er de volgende keer op letten staat niet in hun woordenboek hoor.
De situatie klinkt erg bekend. Hier is dat ook zo. Ik zeg hier wel eens spottend dat In het land der blinden eenoog koning is en dat kan ergens wel kloppen daar de grootste idioten met een grote muil de meeste promotie maken, maar er niks van bakken.

Over een reactie van het voetvolk als je er iets op zegt dat ze verkeerd doen hoor ik wel eens "Ik zal er de volgende keer op letten". Echter, lijkt dat een frase om er snel vanaf te zijn en het volgende keer opnieuw te doen.
 
Wat jullie hier allen beschrijven lijkt mij toch eerder een probleem met de aanwervingsstrategie. De 'jonge' mensen die bij ons starten vertonen absoluut geen dergelijk gedrag, integendeel.
 
Wat jullie hier allen beschrijven lijkt mij toch eerder een probleem met de aanwervingsstrategie. De 'jonge' mensen die bij ons starten vertonen absoluut geen dergelijk gedrag, integendeel.
Idem, laten ze zien dat het niet-verantwoordelijke, luie werkers zijn die ook geen motivatie/wil tonen om zichzelf te verbeteren dan blijven ze ook niet lang bij ons.

En de intelligentie hoeft er ook niet altijd te zijn. Liever een harde werker die niet de slimste is dan een genie die niet in het team past, niet luistert, etc...

Dus effectief probleem van aanwerving en ook van het management door bij de pakken te blijven zitten.
 
En als je ze op hun fouten wijst dan hebben ze hun antwoord meteen klaar:
- doe het dan zelf
- ik hoef mijn werk niet goed te doen
- dat ze mij dan maar ontslaan he

Ik zal er de volgende keer op letten staat niet in hun woordenboek hoor.
Ook ne schonen is na 8 maand nog steeds niet met het software pakket kunnen werken.

Ik haal ze er tegenwoordig zo tussenuit, het volk dat gewoon hun broekske ligt te slijten om aan het einde van de maand hun pree mee naar huis te nemen en basta. Heel veel wordt er bij sommigen niet gewerkt en 80% van het werk wordt gedragen door énen arme sukkelaar die zen eigen uitslooft als een gek.

En dan komt ge in bepaalde bedrijven waar der dan echt keihard gewerkt wordt en een mega mentaliteit heerst. Zeer bedrijfsgebonden met momenten. En als ge in een zeer goed functionerend bedrijf werkt geeft dat soms wel een vertekend beeld van de realiteit.

Ik kan begrijpen dat sommige bedrijven volledig omvormen tot een boite van samenwerkende zelfstandigen. Ieders voor eigen rekening en hangt ge het uit verlengen we uw contract niet.

Dus effectief probleem van aanwerving en ook van het management door bij de pakken te blijven zitten.
Ge zult zien dat de bedrijven die zo'n problemen hebben met aanwerven veelal in hetzelfde bedje ziek zijn: een externe business partner die HR en aanwerving komt doen, relatief weinig kent van de interne werking van het bedrijf en afgerekend wordt op het vinden van kandidaten.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. De jonge mensen (pakweg 21-30j) waar ik mee samenwerk/heb samengewerkt hadden allen een goede mentaliteit.
Ik heb bij klanten gezeten met operatoren, magazijniers, logistiek bedienden, alsook de hoger opgeleiden in R&D, engineering, etc.
Die jonge operatoren en magazijniers stonden inderdaad wat anders in het leven, maar hun werk deden ze wel professioneel. Tijdens pauzes hingen ze soms 'den onnozele' uit, maar eens op de werkvloer waren ze ernstig.
 
Wat jullie hier allen beschrijven lijkt mij toch eerder een probleem met de aanwervingsstrategie. De 'jonge' mensen die bij ons starten vertonen absoluut geen dergelijk gedrag, integendeel.
Bij ons willen ze de lat niet lager leggen om aan goed personeel te geraken, dus we hebben goeie jonge gasten maar het wordt wel moeilijker en moeilijker om genoeg volk aan te trekken wat stilletjes aan een probleem is aan het worden om promoties en pensioneringen op te vangen.
Ik snap het ook wel, net afgestudeerden bachelor's staan niet te springen om in shiften te werken.
 
Wij werken voornamelijk als onderaannemer.

Nu is 1 van onze 3 vaste hoofd aannemers (nogtans alle 3 hoofdspelers op de markt) precies wat in vieze papieren aan het geraken horen we links en rechts.

Volgens onze raamcontracten hebben ze ook 3 maand tijd om hun facturen te betalen. Nu is het zo dat we nog niets hebben ontvangen van onze facturen laatste 3 maand (wat ergens wel logisch is, het is steeds op factuurdatum + 3 maand), maar toch....

Maak me wel wat ongerust. Stel dat die overkop gaan, en we zijn die facturen kwijt van 3 maand werk, sleuren ze ons wel mooi mee natuurlijk :(



Ondertussen reeds boekhouder gecontacteerd. Die heeft hun BTW nr nagecheckt, maar enkel cijfers van 2021 gevonden en dat was best ok.
Maar cijfers 2022 moeten ze pas publiceren tegen juli 2023... Dus weinig zicht op recente evolutie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan