Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Eigenlijk kinda crazy waar die overal mee wegkomen. Ze hebben dan een 2e mand fruit bijgezet op dat verdiep.
Maar ook een long history van pesterijen en kinderachtig gedoe daar. Onlangs hadden ze daar weer iemand buitengepest en een week voor de nieuwe begon had een van de drie trezen heel haar boel op de nu lege bureau gezet.

"Ja, de nieuwe moet aan de deur zitten, ik moest dat ook doen toen ik hier begon".
Erm... oke?
"En zij krijgt toch geen laptop he? Wij hadden allemaal eerst een desktop toen we hier begonnen."
Dan heb ik wel gezegd van 'girl, sit down en bek dicht. Ik zal wel bepalen wie wat krijgt'.

Tbh snap ik niet goed dat HR niet ingrijpt terwijl het algemeen geweten is dat die daar toxic as fuck zijn en letterlijk iedereen een hekel heeft aan die bureau. Onlangs hadden ze aan hun deur zo'n blad gehangen van "OFFICE OF FRIENDS" en dan zo hun 3 namen eronder en die van de nieuwe natuurlijk niet. Snel van de deur getrokken in het passeren, bende kinderen.
Het eiland vibes :love:
 
Ik zou ook niet weten wat ik netto overhou van 14vakantie dagen te laten uitbetalen.. met onze belastingen niet voldoende vrees ik
Kan je niet al uw verlof laten uitbetalen en diezelfde dagen met een onbetaald verlofstelsel nemen?

Is dat dan geen vestzak/broekzak in code 1250?
 
"Ik heb geen 9 to 5 mentaliteit hoor"

Werk start om 8h30, om 8h29 toekomen en bij het afsluiten waar de dag om 17h00 stopt om 17h02 al in de auto zitten...
Idem met de middagpauzes, alles stipt getimed om zeker geen extra minuut te moeten doen. Tel daarbij 0 initiatief en ik heb beslist om nooit nog zelf aanwervingen te doen :)
Betaal dan overuren hé. Voor niks gaat de zon op.
 
Ik vind dat zo'n domme zin, hé. Zoals TNTim zegt kan dat ook in de omgekeerde zin betekenen dat hij/zij misschien liever NIET van 9 tot 5 werkt, maar iets vroeger weg is als het werk af is.

Werkgevers gaan bij zoiets te horen mss altijd uit van: "ah, hij/zij zal wel altijd meer uren doen dan strikt nodig.
Goh ... 'als het werk af is' ... is zo ook weer iets eh.

Bij mij is het werk in feite nooit 'af'. Ik zou 24/7 kunnen werken moest ik willen.
Dus technisch gezien is het ook nooit 'af', er zit nl. altijd wel iets in de pipe/backlog.
En kom je in de buurt van het einde v/d huidige backlog ... dan zet men er wel iets nieuws in uiteraard.

Heel af & toe kan ik eens zoiets hebben van 'X is af' & 't is 16u, dus ik ga niet meer beginnen aan 'Y', welke al klaar staat & 25u werk is.
Maar over 't algemeen is het dus nooit 'af af' & worden we ook gewoon verwacht effectief 40u te presteren (& ik kom meestal boven die 40u uit).
Dan kom je natuurlijk wel de discussie tegen van 'gepresteerd' VS 'opgeleverd' & persoon A doet op 10u wat de ander op 20u doet, mor soit ... da's een eindeloze discussie natuurlijk.

Nu, om eerlijk te zijn ... ik doe eigenlijk veel te veel 'gratis' overuren, maar ik verwacht dan ook dat het mes aan beide kanten zal snijden wanneer het nodig is.
Als ik ergens moet zijn, zet ik het zo in m'n werk agenda & zal het zo zijn. Zelfs tijdens de werkuren indien nodig.

-> Zou ik de 9 to 5 mentaliteit 'kunnen' aannemen? Uiteraard, wss wel.
Of dat beter zou zijn? Who knows. Men houdt daar bij verloningsrondes ergens wel rekening mee, etc. (maar nooit voldoende in verhouding natuurlijk)
Betaal dan overuren hé. Voor niks gaat de zon op.
Bij veel bediende contracten gebeurd dit gewoon niet.

Zoals vermeld, niet bij ons ... maar ook bij vele van m'n concullega's die ik al gehoord heb niet.
Dus als je écht principieel wil zijn ... dan doe je gewoon geen second te veel (of te weinig uiteraard).
 
Geen 9 to 5 mentaliteit hebben is sowieso al een vreemde uitspraak want de meeste bedienden werken 8u per dag met verplicht 30 minuten pauze, dus het moet zijn een half 9 tot 5 mentaliteit of een 9 tot half 6 mentaliteit.

Als iemand zegt "ik heb geen 9-5 mentaliteit" dan zie ik dat eerder als iemand die er geen problemen mee heeft om 's avonds eens wat langer te werken of om een weekend eens te werken om wat in te halen. Dat is gewoon uzelf flexibel opstellen of anderen uit de nood helpen. Maar dan wel recupuren krijgen uiteraard. What goes in goes out.

Structureel overuren doen die niet betaald of niet gerecupereerd mogen worden, nee da zou voor mij niet moeten tenzij op de contractbespreking of promotie dat op voorhand zo afgesproken is.
 
Kan je niet al uw verlof laten uitbetalen en diezelfde dagen met een onbetaald verlofstelsel nemen?

Is dat dan geen vestzak/broekzak in code 1250?
Ik ga morgen eens bellen of ze een berekening kunnen maken
Natuurlijk moet de vorige werkgever dat doen dus gaat weer n gedoe worden
 
Geen 9 to 5 mentaliteit hebben is sowieso al een vreemde uitspraak want de meeste bedienden werken 8u per dag met verplicht 30 minuten pauze, dus het moet zijn een half 9 tot 5 mentaliteit of een 9 tot half 6 mentaliteit.
das Dolly Parton haar schuld he. (grote kans dat ge ook nine to five zegt/denkt en niet negen tot vijf) :p

dat mensen zeggen dat ze geen 9 to 5'ers zijn op een sollicitatie is ook logisch he. Leugentje om bestwil, want als ze u die vraag stellen weet ge dat er maar 1 juist antwoord is. Dus als ge een job wilt, moet ge zeggen dat ge flexibel zijt en zodra ge uw contract met uw uren in hebt, doet ge gewoon die uren. Das zoals de vraag: waarom wil je deze job? Uiteindelijk is dat bij de meeste gewoon omdat ze werk nodig hebben om hun facturen te kunnen betalen, maar dat gaat ge niet antwoorden he. Of 'de vijf andere bedrijven waar ik al gesolliciteerd heb, moesten me niet hebben;... :p

Het zal meer iets zijn in de aard van:
'uw bedrijf heeft dezelfde waarden als ik', 'in uw vacature zag ik dat u wekelijks een fruitmand hebt en een familiale sfeer en dat sprak me enorm aan', 'ik ben zeker dat ik mezelf kan ontplooien in uw bedrijf en dat ik een meerwaarde kan zijn op de werkvloer'...
Allez, er is een reden waarom VDAB een cursus heeft waarin ge leert solliciteren: gewoon de waarheid is niet goed he, bedrijven stellen standaard sollicitatie-vragen en er zijn meestal maar enkele goede antwoorden op die ze willen horen. Zeggen dat ge ne nine to fiver zijt op uw sollicitatiegesprek is hetzelfde als zeggen dat ze uw dossier eigenlijk gewoon verticaal mogen klasseren.
Als iemand zegt "ik heb geen 9-5 mentaliteit" dan zie ik dat eerder als iemand die er geen problemen mee heeft om 's avonds eens wat langer te werken of om een weekend eens te werken om wat in te halen. Dat is gewoon uzelf flexibel opstellen of anderen uit de nood helpen. Maar dan wel recupuren krijgen uiteraard. What goes in goes out.

Structureel overuren doen die niet betaald of niet gerecupereerd mogen worden, nee da zou voor mij niet moeten tenzij op de contractbespreking of promotie dat op voorhand zo afgesproken is.
daar wringt het schoentje he: een 9 to 5 is voor sommige werkgevers hetzelfde als dagelijks een half uur of meer gratis doorwerken en heeft weinig te maken met flexibiliteit, maar eerder met een constante.
 
Ik heb dit jaar 29 vakantiedagen (van 2023)
De 14 dagen die ik verlies zijn nog van 2022.

Ik heb in principe wel genoeg dagen om dit jaar verlof te pakken zonder onbetaald verlof te nemen. Maar het is ook gewoon principieel niet correct vind ik.
Ook de verplichting 10 dagen in Maart te nemen vind ik nu onnozel, ik heb zeer weinig aan verlof in het voorjaar

Dan liever een week in mei, in juli en in augustus. Paar weken in september en met kerstmis nog een week of 2.

Ik zou ook niet weten wat ik netto overhou van 14vakantie dagen te laten uitbetalen.. met onze belastingen niet voldoende vrees ik

Hetgeen ze toepassen, kan wettelijk gezien, aangezien het de leidend ambtenaar is die bepaalt wat de modaliteiten zijn.

Ze kunnen echter wel een eenmalige uitzondering voorzien tgv miscommunicatie. Op het moment dat je daar de vakbond opzet zal men daar dan ook wel iets dergelijks kunnen fixen. Zeker omdat je het expliciet hebt nagevraagd, en de werkgever uiteindelijk verantwoordelijk is voor de communicatie van zijn personeel.

Maar als er weinig goede wil is, dan is de enigste piste via de vakbond. Wat echter niet wil zeggen dat het gemakkelijk of voor de hand liggend afdwingbaar zal zijn.
 
"Ik heb geen 9 to 5 mentaliteit hoor"

Werk start om 8h30, om 8h29 toekomen en bij het afsluiten waar de dag om 17h00 stopt om 17h02 al in de auto zitten...
Idem met de middagpauzes, alles stipt getimed om zeker geen extra minuut te moeten doen. Tel daarbij 0 initiatief en ik heb beslist om nooit nog zelf aanwervingen te doen :)
Krijgt hij zijn werk gedaan? Dat is wel een verschil vind ik. Gebrek aan initiatief is natuurlijk een minpunt.
 
N+1 is ondertussen denk ik al 5 maand op ziekenkas. N+2 is een maandje geleden vertrokken naar een andere job buiten het departement. Nog steeds geen zicht op zijn vervanging, alsook geen open positie gepost (wat normaal wel de gewoonte is van zodra het vaststaat wanneer iemand weggaat).

N+3 (department head) is ook 5-6 weken op ziekenkas geweest en stak gisteren zijn kop nog eens binnen in een meeting. Het was initieel niet duidelijk waarover de meeting (georganizeerd door N+4) ging, maar het was dus om N+3 terug te verwelkomen na zijn afwezigheid. Op een bepaald moment zei N+4 doodleuk: Ik heb aan N+3 (department head) gezegd dat hij Ctrl+A en Del moet doen op zijn mailbox, zo kan hij met een propere lei beginnen :wtf: Dan zakt mijn broek eerlijk gezegd wel af... als je als department head alles waarover je de laatste 1.5 maand bent aangeschreven dus de facto simpelweg kan negeren.

Moet ik er nog bij vertellen dat het departement al een tijdje vierkant draait?
 
N+1 is ondertussen denk ik al 5 maand op ziekenkas. N+2 is een maandje geleden vertrokken naar een andere job buiten het departement. Nog steeds geen zicht op zijn vervanging, alsook geen open positie gepost (wat normaal wel de gewoonte is van zodra het vaststaat wanneer iemand weggaat).

N+3 (department head) is ook 5-6 weken op ziekenkas geweest en stak gisteren zijn kop nog eens binnen in een meeting. Het was initieel niet duidelijk waarover de meeting (georganizeerd door N+4) ging, maar het was dus om N+3 terug te verwelkomen na zijn afwezigheid. Op een bepaald moment zei N+4 doodleuk: Ik heb aan N+3 (department head) gezegd dat hij Ctrl+A en Del moet doen op zijn mailbox, zo kan hij met een propere lei beginnen :wtf: Dan zakt mijn broek eerlijk gezegd wel af... als je als department head alles waarover je de laatste 1.5 maand bent aangeschreven dus de facto simpelweg kan negeren.

Moet ik er nog bij vertellen dat het departement al een tijdje vierkant draait?

Is dat niet volgens de filosofie van, als het belangrijk is en men krijgt geen antwoord, en men ziet dat er een afwezigheidsbericht is, dan zal men dat wel doorgeven en laten behandelen door de N+4.

Indien aan de andere kant dit niet belangrijk is, dan dient de N+3 er zijn tijd niet aan te besteden, en kan hij beter zijn tijd besteden aan het terug op orde brengen van zijn dienst dan het behandelen van mailtjes die mogelijks al volledig out of date zijn?

Als je dat dan ook zo communiceert, dan is daar in principe niets echt problematisch aan. Maar dan moet je er natuurlijk ook wel zo over communiceren hierover zodanig dat elk individu in een nieuwe mail de zaken waar die nu nog een interventie van noodzaakt kan mee opnemen.

Allez ik zou zo'n aanpak nog wel kunnen smaken eigenlijk. Focking irritant vinden dat ik mijn fire en forget mails even moet terug nagaan van welke zijn nog up to date. Maar vanuit efficiëntiestandpunt lijkt mij dat nog wel justifieerbaar denk ik.
 
De schijnbaar absolute nutteloosheid van de jongere mensen die ze de afgelopen maanden bij ons hebben aangenomen. Praten nog steeds alsof ze in het 4de middelbaar zitten: “Méh, weet ge.”, hebben een onbestaand werkinzicht, maken keer op keer dezelfde fouten terwijl het duidelijk gedocumenteerd wordt. Gewoon niets zit erin, en oftewel gaan ze er iets aan moeten doen of ik ga op een bepaald moment mijn geduld ne keer verliezen.

Ik heb liever dat ze ze gewoon ontslaan en ik extra werk moet doen dan dat ik continu achter hun gat de shit mag oplossen.
 
Hier heeft IT ons een Screensaver door de strot geramd met slides van Diversity, inclusion, sustainability, environment,... En zo van die woke dingen. En meteen ook de mogelijkheid om het zelf te wijzigen verwijderd. 🙄
 
De schijnbaar absolute nutteloosheid van de jongere mensen die ze de afgelopen maanden bij ons hebben aangenomen. Praten nog steeds alsof ze in het 4de middelbaar zitten: “Méh, weet ge.”, hebben een onbestaand werkinzicht, maken keer op keer dezelfde fouten terwijl het duidelijk gedocumenteerd wordt. Gewoon niets zit erin, en oftewel gaan ze er iets aan moeten doen of ik ga op een bepaald moment mijn geduld ne keer verliezen.

Ik heb liever dat ze ze gewoon ontslaan en ik extra werk moet doen dan dat ik continu achter hun gat de shit mag oplossen.

Dit! Echt ongelofelijk, en dat is overal zo. En wat die zich ook allemaal durven permitteren. Die beginnen bij ons en smijten hun bureaustoel in ligstand en zitten op hun gsm zonder schaamte. Als er een chef binnen komt doen ze gewoon door.
 
Bon om op de knop van de vaatwas te duwen zal ik voortaan overuren betalen. Bedankt voor de tip.
Ambtenaar?

Geen idee wat ge bedoelt met uw vaatwasser opmerking. Wilt ge dat uw volk langer blijft, wel betaal dan overuren of laat hen die uren recup opnemen. Anders zijt gij gewoon ne gierigaard. Of indien je die opmerking maakt als simpele loontrekkende leidinggevende denk ik dat je je levensdoelen eens dient te reevalueren.

Ik heb finance job, geen ambtenaar. Ik ben flexibel en werk ook tijdens mijn vakantie even omdat de overheden nu eenmaal deadlines stellen. Mijn werkgever geeft mij die uren wel steeds in recup terug. Ik kan bvb. ook eens vroeger stoppen om naar tandarts ofzo te gaan. Geven en nemen langs 2 kanten dus.

Ik heb gewoon een probleem met uw mentaliteit van alleen nemen. En van die KMO bedrijfsleiders die denken dat hun personeel iets geeft om hun KMO en graag gratis zullen werken. Da's passe man.
 
Krijgt hij zijn werk gedaan? Dat is wel een verschil vind ik. Gebrek aan initiatief is natuurlijk een minpunt.

Geen idee wat ge bedoelt met uw vaatwasser opmerking. Wilt ge dat uw volk langer blijft, wel betaal dan overuren of laat hen die uren recup opnemen. Anders zijt gij gewoon ne gierigaard. Of indien je die opmerking maakt als simpele loontrekkende leidinggevende denk ik dat je je levensdoelen eens dient te reevalueren.

Ik heb finance job, geen ambtenaar. Ik ben flexibel en werk ook tijdens mijn vakantie even omdat de overheden nu eenmaal deadlines stellen. Mijn werkgever geeft mij die uren wel steeds in recup terug. Ik kan bvb. ook eens vroeger stoppen om naar tandarts ofzo te gaan. Geven en nemen langs 2 kanten dus.

Ik heb gewoon een probleem met uw mentaliteit van alleen nemen. En van die KMO bedrijfsleiders die denken dat hun personeel iets geeft om hun KMO en graag gratis zullen werken. Da's passe man.

U kent me niet maar heeft wel een probleem met mijn mentaliteit?

Helpt het als ik zeg dat ik die persoon vorige week 2x vroeger heb laten stoppen omdat die ook ergens naar toe moest? Terwijl wanneer ik hier zit met klanten, ik vraag om bepaalde zaken te komen brengen. Slechts de helft wordt gebracht en plots zie ik de betreffende persoon naar buiten wandelen.

Maar toch heb jij een probleem met mijn mentaliteit ondanks dat je mij en de situatie niet kent.
Ik heb een probleem met uw kortzichtige mentaliteit.
 
U kent me niet maar heeft wel een probleem met mijn mentaliteit?

Helpt het als ik zeg dat ik die persoon vorige week 2x vroeger heb laten stoppen omdat die ook ergens naar toe moest? Terwijl wanneer ik hier zit met klanten, ik vraag om bepaalde zaken te komen brengen. Slechts de helft wordt gebracht en plots zie ik de betreffende persoon naar buiten wandelen.

Maar toch heb jij een probleem met mijn mentaliteit ondanks dat je mij en de situatie niet kent.
Ik heb een probleem met uw kortzichtige mentaliteit.

Als hij zijn werk niet goed doet is het geen probleem met '9-5 mentaliteit' hé. Jij kloeg aanvankelijk daarover.
 
Op dit moment: gedegouteerd.
Zoals ik zei: Voor indienstreding al gemaild hoe het zit met vakantiedagen uit 2022 die ik mee wou overnemen.
Antwoord gekregen dat alle tellers worden overgenomen (nergens sprake van een maximum of beperking) behalve de compensatiedagen en overuren, die dagen heb ik dus opgenomen bij mijn vorige werkgever. De rest mee overgenomen.

Vrijdag zelf gemaild hoe het eigenlijk zat want mijn vakantiedagen teller stond nog steeds op 0
Mail gekregen dat ik max. 10 dagen mee mocht overnemen ipv de 24 (omdat dat voor interne werknemers zo is) EN die 10 op te nemen voor eind maart.
Vandaag dan gereageerd met alle mails & bijlagen waaruit blijkt dat ik vanaf dag 1 zeg hoeveel dagen ik nog had + hun antwoorden waarin wederom niemand iets heeft gezegd over voorwaarden of max. aantal dagen en dat 10 dagen opnemen op 1 maand gewoon niet doenbaar is.

Zonet telefoon gekregen dat ze het jammer vinden dat ik fout geinformeerd ben, maar dat er niks aan te doen is.
Ik moet die 14 dagen maar laten uitbetalen door de vorige werknemer volgens hun (dat ik daar veel op verlies qua belastingen is niet hun zaak), en voor die 10 willen ze een uitzondering maken tot eind juni voor enkele van die dagen.

Op mijn reactie dat ik niet kan weten wat de interne regels zijn en ik me enkel kan baseren op de informatie die ik krijg van hun eigen diensten werd zelfs niet meer gereageerd.

In mijn ogen zijn dit bijna 5 weken vakantie gewoon de vuilbak in, die dagen heb ik de voorbije jaren zitten opsparen en dit jaar zouden we op huwelijksreis gaan en eens wat langer verlof nemen.

Dus ja op momenteel voel ik me vrij kut en gedemotiveerd en is het beter dat ik niemand van de bureau zie.
Intussen ook de persoon die me de info heeft gegeven toen gecontacteerd met de vraag hoe ze dit zien op te lossen (want ik ga het hier ook niet bij laten)

Het is lastig maar ik heb ook al ondervonden dat je HR/personeelsdiensten nauwelijks mag geloven op hun woord.
Combinatie van incompetentie en complexiteit waarschijnlijk.

Vakbond? Rechtstreeks hogerop de personeelsdienst contacteren? Terugkeren naar je vorige job?


Ik dacht dat "verlof uitbetalen" altijd een big nono was bij de overheid. Dat is ook niet zo vanzelfsprekend.
 
Als hij zijn werk niet goed doet is het geen probleem met '9-5 mentaliteit' hé. Jij kloeg aanvankelijk daarover.
Ik heb al 9-5ers gekend waar ik geen klachten over hoor & 'k heb er gekend waar je wél klachten over hoort.
Als ze 'goed' zijn kan je hun in feite niet echt veel verwijten.

'k Heb zo wel nog ne gast gekend, ex-collega, die gewoonweg na z'n 8u in z'n wagen stapte ... no matter what.
Ik herinner me nog zo'n situatie waar er problemen opgetreden waren, die redelijk kritisch waren & die dag zeker 'gefixt' moesten worden.
Na z'n 8u ('t was ne 'vroegen', dus om 16u) was hij 'den hof af', maar het 'probleem' was niet opgelost.

Hij was er aan begonnen, wist dat dit die dag in orde moest zijn & is toch vertrokken en heeft het werk bij gevolg op een ander z'n kop 'gedumpt' (want jah, klant trekt het zich niet aan wie het fixt, zolang het maar in orde is).
't Was een probleem met zijn werk nota bene.

Zelfs een 9-5er mag (moet?) toch soms eens wat flexibiliteit aan de man kunnen brengen. Al was het die dag enkele uurtjes langer & dan de volgende dag die zelfde uurtjes wat minder (als je per sé geen enkel overuur wil hebben eh).
 
Terug
Bovenaan