Ik vind dat zo'n domme zin, hé. Zoals TNTim zegt kan dat ook in de omgekeerde zin betekenen dat hij/zij misschien liever NIET van 9 tot 5 werkt, maar iets vroeger weg is als het werk af is.
Werkgevers gaan bij zoiets te horen mss altijd uit van: "ah, hij/zij zal wel altijd meer uren doen dan strikt nodig.
Goh ... 'als het werk af is' ... is zo ook weer iets eh.
Bij mij is het werk in feite nooit 'af'. Ik zou 24/7 kunnen werken moest ik willen.
Dus technisch gezien is het ook nooit 'af', er zit nl. altijd wel iets in de pipe/backlog.
En kom je in de buurt van het einde v/d huidige backlog ... dan zet men er wel iets nieuws in uiteraard.
Heel af & toe kan ik eens zoiets hebben van 'X is af' & 't is 16u, dus ik ga niet meer beginnen aan 'Y', welke al klaar staat & 25u werk is.
Maar over 't algemeen is het dus nooit 'af af' & worden we ook gewoon verwacht effectief 40u te presteren (& ik kom meestal boven die 40u uit).
Dan kom je natuurlijk wel de discussie tegen van 'gepresteerd' VS 'opgeleverd' & persoon A doet op 10u wat de ander op 20u doet, mor soit ... da's een eindeloze discussie natuurlijk.
Nu, om eerlijk te zijn ... ik doe eigenlijk veel te veel 'gratis' overuren, maar ik verwacht dan ook dat het mes aan beide kanten zal snijden wanneer het nodig is.
Als ik ergens moet zijn, zet ik het zo in m'n werk agenda & zal het zo zijn. Zelfs tijdens de werkuren indien nodig.
-> Zou ik de 9 to 5 mentaliteit 'kunnen' aannemen? Uiteraard, wss wel.
Of dat beter zou zijn? Who knows. Men houdt daar bij verloningsrondes ergens wel rekening mee, etc. (maar nooit voldoende in verhouding natuurlijk)
Betaal dan overuren hé. Voor niks gaat de zon op.
Bij veel bediende contracten gebeurd dit gewoon niet.
Zoals vermeld, niet bij ons ... maar ook bij vele van m'n concullega's die ik al gehoord heb niet.
Dus als je écht principieel wil zijn ... dan doe je gewoon geen second te veel (of te weinig uiteraard).