Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Zijn de calls effectief belangrijk? Ik weiger 50% van de calls en in degene die ik wel meedoe zeg ik bijna nooit iets :unsure:

Al vaak gedacht van mij deze koffietas te bestellen en daar dan heel nonchalant uit te zitten drinken tijdens een call.

i-survived-another-meeting-that-should-have-been-an-email-coffee-mug-og.jpg

Zijn de calls effectief belangrijk? Ik weiger 50% van de calls en in degene die ik wel meedoe zeg ik bijna nooit iets :unsure:
Goh belangrijk - er kan altijd meer via mail gebeuren natuurlijk :biglaugh: maar dat is vaak ook persoonlijke voorkeur merk ik.

Hoe dan ook ben ik wel in die calls 'vereist' en neem ik actief deel, als het een mail zou zijn zou dat ook werk voor mij betekenen. En vaak heb ik daar dan nog vragen bij etc waardoor je in heen en weer gemail terechtkomt en dan is het gewoon makkelijker om te bellen.
Ik werk op heel veel investeringen/projecten in verschillende landen en die calls zijn er om te overleggen, mij bij te praten, ik moet dingen goedkeuren, overleg met tegenpartijen, ...
Dat is ook waarom het soms zo vermoeiend is. Ik kan 9/10 niet gewoon lurken en andere dingen doen, tijdens die calls ben ik echt actief bezig.
Nu, een dag als deze met continu calls en af en toe een kwartiertje ruimte (dat ik dan uiteraard gebruik voor een koffietje en BG, niet om mails te lezen :unsure:) zijn ook niet standaard hoor, dat hou ik persoonlijk niet vol, vanavond sluit ik rond 18u de laatste call af en zet ik mij gaargekookt in de zetel. Gemiddeld zal zo'n 50% van mijn uren in meeting zijn, wat m.i. ook al meer dan genoeg is (lees: te veel).

Na een ontspannend lang weekend die agenda openen en zien dat men die de voorbije dagen voor deze week weer propvol gestampt heeft 😩 van 8u30 tot 18u de ene call na de andere maar hé, hier en daar hebben ze 15 à 30min gelaten zodat ik toch eens wat mails kan beantwoorden ook :unsure:
Part of my job, maar soms zou ik toch graag eens op pauze duwen, zeker in tijden als deze waar het privé toch lastigere tijden zijn.

Boek fake meetings met collega's die ook eens rust willen.

In mijn 1-2-1 met mijn manager wou ik aanhalen dat ik me al een tijd niet meer goed voel in mijn job. Ze vroeg me hoe mijn verlof was, dus ik dacht dat dat het ideale moment was om erover te beginnen, dus ik antwoordde dat het goed was, maar dat ik wel merkte dat het hoog zat bij mij en dat het verlof net op tijd kwam.

"Aah, maar dat is super he dat je uitgerust bent. Seg voor project xyz, blablabla"

En dan vond ik het moment weer niet om vooraleer ze naar haar volgende meeting moest, te zeggen dat het korte verlof het probleem niet voor mij heeft opgelost.

Dus nu heb ik haar via chat gevraagd of ze maandag tijd heeft voor een babbel (wanneer we beiden op kantoor zijn) zodat ik iets kan inplannen...

Al vaak gedacht van mij deze koffietas te bestellen en daar dan heel nonchalant uit te zitten drinken tijdens een call.
Gelukkig zijn webcams bij ons nog niet zo ingeburgerd, en als je met uw persoonlijke laptop werkt is dat ook nog eens geblokkeerd :cool:
Heb een hekel aan al die video-meetings :puke:

Moest iedereen nu gewoon zijn gezond verstand kunnen gebruiken, op de juiste positie staan en proactief zijn dan hadden 90% van de meetings vermeden kunnen worden.

Een groot probleem is ook het feit dat mensen geen correcte en complete info in tekst kunnen omzetten waardoor er een verduidelijkingscall moet ingepland worden... (dit is ook omdat we met enorm veel boomers zitten die niet snel kunnen typen of geen engels kunnen)

keep it short and simple dus zou ik zeggen :unsure:

Die meetings blijven hier ook een probleem. Ik heb er echt een hekel aan gekregen om meetings in te plannen. Ik heb dan nog liever dat ze het bij mij op een lastig uur zetten, dan dat ik moet beginnen zoeken naar gaatjes bij andere mensen. Zodra je een meeting met meer dan 2 mensen wil beleggen, moet je hier al een maand vooruit plannen om een vrij moment te vinden.

Het zou helpen als andere mensen hun agenda wat waarheidsgetrouwer bijhouden... Blocks na de werkuren kan ik begrijpen, maar ik heb bij sommige mensen echt het gevoel dat die elke meeting invite als "busy" accepteren, zelfs al is het een bingo-event. :rolleyes:

Meetings waarvan ik eventueel nadien gewoon een recording van kan volgen, zet ik als "free" of "tentative" in mijn agenda, zodat de rest weet dat ze daar overheen mogen boeken.

95% van de gemeentebesturen: “ah, ge hebt als eigenaar stedenbouwkundige informatie nodig over pand X? Geen probleem, we scannen het in en mailen het je door, we sorteren het ook ineens per jaar”

Anderlecht: “wij vragen 80€ op voorhand te betalen voor wij ook nog maar eraan denken om 1 kaft open doen”

🤮

95% van de gemeentebesturen: “ah, ge hebt als eigenaar stedenbouwkundige informatie nodig over pand X? Geen probleem, we scannen het in en mailen het je door, we sorteren het ook ineens per jaar”

Anderlecht: “wij vragen 80€ op voorhand te betalen voor wij ook nog maar eraan denken om 1 kaft open doen”

🤮
De manier hoe diensten er alles voor doen om er maar voor te zorgen dat ge zeker ze niet komt storen...
Antwoord apparaten...
Als er iemand aan de lijn komt dan spreekt hij gebrekkig Frans of Nederlands.
Doorverwijzen van de ene dienst naar de andere...

bekend verhaal.

Bij Vlaamse gemeentes gaat het doorgaans erg vlot (soms doen ze wat moeilijk over intellectueel eigendom van de architect, maar dat lost zichzelf doorgaans snel op). Wallonië is 50/50, gaande van erg vlot tot voor alles geld vragen, en Brussel is gewoon een ramp.

Het kon zowel in glimlach als ergernissen op het werk, maar ik ga het toch hier zetten omdat de controlefreak in mij zot aan het worden is..

We hebben bericht gekregen dat we achterstallige compensatieverlofdagen kunnen laten uitbetalen.

De glimlach is dat het me vrij veel zal opleveren (50 dagen), de ergernis is dat de uitbetaling maar aan 100% zal zijn, vroeger was dit meermaals aan 150%.
De laatste keer hebben ze het ons gelapt om het aan 100% uit te betalen, en aangezien en heel weinig interesse was hebben ze het een paar maand later aan 150% laten uitbetalen. Diegene die toch aan 100% ingetekend hadden hebben serieus gevloekt. Maar gezien de huidige financiële situatie bij onze werkgever (+ overheid + algemeen) zie ik dit nu niet gebeuren.

Die dagen kunnen handig zijn om achter de hand te houden om extra verlof te hebben, maar dat zijn dagen die we niet zelf kunnen kiezen.
Aangezien we momenteel ook een stap voorwaarts gezet hebben ivm verbouwingen is dit extra geld ook mooi meegenomen (zal op dezelfde dag gestort worden als ons belastingsteruggave :party:)

Maar ik ben dus een overdenker en enorm nieuwsgierig. Ik wil dus al eens berekenen hoeveel het mij zou opleveren.

Ik werk momenteel 4/5 wegens ouderschapsverlof dus ik weet niet of die dagen aan mijn huidige brutowedde van 80% of omgerekend naar mijn voltijds brutoloon aan 100% gaan uitbetaald worden.
Wegens mijn uitgestelde graadbevordering heb ik ook recht op enkele weddetoeslagen, ik weet niet of die mee gerekend worden.

Online vind ik volgende berekening (http://www.infotalia.com/nld/jobs/carriere/loon/loon_detail.asp?id=3359) om mijn uurloon te berekenen: Brutomaandloon x3/13*36 (wij hebben een 36-urencontract)

Er zit voor mij een verschil van 76€ per dag tussen de basis aan 80% en inclusief die toeslagen aan 100%. Op 50 dagen is dat al 3800€ bruto verschil.

In het "bericht" staat het volgende:
Het aantal achterstallige compensatieverlofdagen waarvoor uitbetaling wordt gevraagd, zal worden uitbetaald tegen 100% van het geïndexeerde uurbedrag van de globale wedde.

Dus ik ga er van uit dat dit aan m'n voltijdse loon zal zijn. Dan scheelt het nog 40€ per dag of het al dan niet met die toeslagen zal zijn, wat toch ook al 2000€ bruto verschil is.

Ik heb zo 2 dagen per week :biglaugh: .
Die dagen zijn dan voor last minute meetings en admin.

Heeft dat dan niet op termijn een tegenovergesteld effect dat niemand je agenda nog gaat respecteren? :p
Tis bij mij al zover gekomen dat ze de status "bezet" gewoonweg negeren en mij toch opbellen. :p

Ik snap het ergens nog want sommige werken halftijds dus hun agenda is nog beperkter dan de mijne dus moeten ze beginnen "inbreken" in mijn schema :p.

🤮
Ik mis mac-bc. Dan hadden we ondertussen al een epistel van 500 woorden.

Heeft dat dan niet op termijn een tegenovergesteld effect dat niemand je agenda nog gaat respecteren? :p
Momenteel weinig last van. Ben wel super bereikbaar daardoor omdat ik weinig meetings heb.

Verder is het ook belangrijk om meetings actief te blocken als ge er geen toegevoegde waarde zijt.

Ik krijg liever een verslag dat ge op 10, min leest dan dat ge daar 2h hebt liggen verschijten

Die meeting transcripts zijn voor mij vaak een redding in nood. Erdoor lezen is veel sneller dan de hele recording volgen.

Soms wel rare transcripties, maar bon, meestal kan ik het wel ontcijferen en anders gemakkelijk met de timestamp snel naar dat stuk in de opname springen.

Veel meeting haters hier en OK, I get it.

Maar 't omgekeerde is ook véél voorkomender geworden onder het voornamelijk 'remote work' concept.
Iedereen heeft Teams & kan chatten a volonté, maar dingen waarvoor je anders gewoon eens 'langs zijn buro passeert' durven nu zoal te escaleren in van die gigantische chat sessies omdat men een Teams 'call' niet opneemt of geen kort meetingske wil schedulen.

Zo ben ik al regelmatig veel méér tijd kwijt geweest aan vanalles & nog wat uit typen terwijl dat wss veel korter kon door een simpele call van een kwartiertje of zoiets. Ik kan wel vrij rap typen, but still.

En niets zo hatelijk als een vraag ontvangen over Teams, antwoorden & nog wat feedback verwachten ... maar telkens een kwartier te moeten wachten op antwoord terug.
Zo een paar keer over & weer en zo verlies ik regelmatig nog éxtra tijd, want 'ik wacht op antwoord', 1 minuut, 2 minuten ... dat komt dan niet ... dus ge zegt van 'F it' & wilt terug aan uw werk beginnen & hupla, 10 minuten later zijn ze er weer.

Dude ... pakt dan gewoon den 'telefoon' op en belt e (e.g. Teams call ... phones are so old school these days ;) ).

Die meetings heb ik veel minder voor dan 't ander.
Sowieso, als ik door krijg dat het gaat devolueren in zo'n type wedstrijd ... dan bel ik gewoon & moet men maar call aanvaarden om verder antwoord te krijgen.

Veel meeting haters hier en OK, I get it.

Maar 't omgekeerde is ook véél voorkomender geworden onder het voornamelijk 'remote work' concept.
Iedereen heeft Teams & kan chatten a volonté, maar dingen waarvoor je anders gewoon eens 'langs zijn buro passeert' durven nu zoal te escaleren in van die gigantische chat sessies omdat men een Teams 'call' niet opneemt of geen kort meetingske wil schedulen.

Zo ben ik al regelmatig veel méér tijd kwijt geweest aan vanalles & nog wat uit typen terwijl dat wss veel korter kon door een simpele call van een kwartiertje of zoiets. Ik kan wel vrij rap typen, but still.

En niets zo hatelijk als een vraag ontvangen over Teams, antwoorden & nog wat feedback verwachten ... maar telkens een kwartier te moeten wachten op antwoord terug.
Zo een paar keer over & weer en zo verlies ik regelmatig nog éxtra tijd, want 'ik wacht op antwoord', 1 minuut, 2 minuten ... dat komt dan niet ... dus ge zegt van 'F it' & wilt terug aan uw werk beginnen & hupla, 10 minuten later zijn ze er weer.

Dude ... pakt dan gewoon den 'telefoon' op en belt e (e.g. Teams call ... phones are so old school these days ;) ).

Die meetings heb ik veel minder voor dan 't ander.
Sowieso, als ik door krijg dat het gaat devolueren in zo'n type wedstrijd ... dan bel ik gewoon & moet men maar call aanvaarden om verder antwoord te krijgen.
Ik snap u maar niks zo irritant als geconcentreerd aan het werken zijn en dan alles moeten laten vallen omdat iemand anders iets dringend heeft.

Ik neem die calls dan ook nooit op behalve van mijn baas of n+2

Terug
Bovenaan