Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Mijn werkgever rekent die 10-12% gewoon integraal door naar de klant dus ik zie dat niet meteen als opslag van mijn werkgever uit. Of ben ik nu crazy?
Da's opslag dankzij de inflatie, als je zelf vindt dat je de voorbije 12 maanden significant beter bent beginnen te presteren en dat je werkgever door je betere skills nu meer geld voor je kan vragen, dan kan je nog extra "echte" opslag vragen, maar zoals we allemaal weten is dat niet zo simpel natuurlijk... makkelijkste is om van functie intern dan wel extern te veranderen, en dan kan een echte opslag meestal wel makkelijk
 
Da's opslag dankzij de inflatie, als je zelf vindt dat je de voorbije 12 maanden significant beter bent beginnen te presteren en dat je werkgever door je betere skills nu meer geld voor je kan vragen, dan kan je nog extra "echte" opslag vragen, maar zoals we allemaal weten is dat niet zo simpel natuurlijk... makkelijkste is om van functie intern dan wel extern te veranderen, en dan kan een echte opslag meestal wel makkelijk
Ik heb afgelopen jaar al opslag gekregen dus dat ga ik sowieso niet doen. Maar stel dat ik volgend jaar opslag vraag en ze zeggen van "Je hebt vorig jaar 12% gekregen", dan zou ik daar niet mee akkoord gaan want ze rekenen het zelf door én het was verplicht.
 
Ik heb afgelopen jaar al opslag gekregen dus dat ga ik sowieso niet doen. Maar stel dat ik volgend jaar opslag vraag en ze zeggen van "Je hebt vorig jaar 12% gekregen", dan zou ik daar niet mee akkoord gaan want ze rekenen het zelf door én het was verplicht.
nee idd, is niet correct maar 99% van de managers gaat dat riedeltje wel proberen... again, voor opslag moet je meestal vechten, niet iets dat je zomaar krijgt omdat je het verdient
 
Ik snap u maar niks zo irritant als geconcentreerd aan het werken zijn en dan alles moeten laten vallen omdat iemand anders iets dringend heeft.

Ik neem die calls dan ook nooit op behalve van mijn baas of n+2
Dit dus. Niets zo hatelijk als iemand die out of the blue met Teams begint te bellen naar u. Met een klassieke telefoon kan je dit niet vergelijken omdat de hoorn opnemen een pak sneller gaat dan in paniek die headset die op tafel ligt op je hoofd te zetten, de micro uit te klappen, en dan de muis terug pakken om de oproep te aanvaarden. Instant stressmomentje om de oproep niet te missen met al dat tijdverlies.

Uit beleefdheid stuur ik altijd eerst een berichtje met de vraag of ik eens kan bellen, en wanneer het eventueel beter zou passen. Maar helaas heeft niet iedereen dat inzicht.
Wel, reacties als deze zijn dan een perfect geldige reden waarom er zo veel managers zijn die geen remote work willen of het zo snel mogelijk willen afschaffen waar mogelijk.

In een team zit de kennis regelmatig verdeeld. Niemand weet alles.
Regelmatig zit de technische & functionele kennis bv. niet bij dezelfde personen & in grotere projecten zit de detail kennis soms ook verdeeld met specialisaties in bepaalde modules/onderdelen van het applicatie landschap.

We werken zo met 10 man aan 1 project en als ik telkens een meeting moet proberen in schieten om iemand 5/15 minuten te pakken te krijgen om confirmatie of verduidelijking te krijgen rondom een bepaalde roadblock die ik tegen kom in wat ik mee bezig ben ... dan ziet ge ook wel hoe gigantisch veel tijd verloren gaat omdat er iemand ergens geen goesting heeft om z'n telefoon op te nemen.
Oftewel moet ik stoppen & aan iets anders beginnen (niet altijd evident) oftewel moet ik gewoon m'n goesting doen & het eventueel herdoen indien mijn assumpties ni juust waren.

In m'n originele post schreef ik over wanneer men mij via Teams 'aanschrijft' ... ik kan even goed 't zelfste doen e ... gewoon vlakuit negeren & 't mij niet aan trekken want 'ik ben met iets anders bezig'.
Als iedereen zo denkt gebeurd er gewoon niets meer want voor de stomste, kleinste onnozelheid moeten we ergens een meeting proberen in plannen.

Ik versta uiteraard dat men niet telkens @random moet af komen met 'doe hier eens deze 5u werk, nu ... nu direct!'. Maar als een kort telefoontje al te veel gevraagd is.

Nu ... ik werk van thuis uit dus ik heb geen headset van doen. Gewoon op knopke klikken om call te aanvaarden.
En ja, ik zie een Teams call als hetzelfde als een telefoontje, maar soit. Ik ga écht niet kwaad zijn als ge terug typt van 'geef mij 5 minuten, ik moet mijn headset aansluiten', dat was niet m'n punt.
 
Wel, reacties als deze zijn dan een perfect geldige reden waarom er zo veel managers zijn die geen remote work willen of het zo snel mogelijk willen afschaffen waar mogelijk.

In een team zit de kennis regelmatig verdeeld. Niemand weet alles.
Regelmatig zit de technische & functionele kennis bv. niet bij dezelfde personen & in grotere projecten zit de detail kennis soms ook verdeeld met specialisaties in bepaalde modules/onderdelen van het applicatie landschap.

We werken zo met 10 man aan 1 project en als ik telkens een meeting moet proberen in schieten om iemand 5/15 minuten te pakken te krijgen om confirmatie of verduidelijking te krijgen rondom een bepaalde roadblock die ik tegen kom in wat ik mee bezig ben ... dan ziet ge ook wel hoe gigantisch veel tijd verloren gaat omdat er iemand ergens geen goesting heeft om z'n telefoon op te nemen.
Oftewel moet ik stoppen & aan iets anders beginnen (niet altijd evident) oftewel moet ik gewoon m'n goesting doen & het eventueel herdoen indien mijn assumpties ni juust waren.

In m'n originele post schreef ik over wanneer men mij via Teams 'aanschrijft' ... ik kan even goed 't zelfste doen e ... gewoon vlakuit negeren & 't mij niet aan trekken want 'ik ben met iets anders bezig'.
Als iedereen zo denkt gebeurd er gewoon niets meer want voor de stomste, kleinste onnozelheid moeten we ergens een meeting proberen in plannen.

Ik versta uiteraard dat men niet telkens @random moet af komen met 'doe hier eens deze 5u werk, nu ... nu direct!'. Maar als een kort telefoontje al te veel gevraagd is.

Nu ... ik werk van thuis uit dus ik heb geen headset van doen. Gewoon op knopke klikken om call te aanvaarden.
En ja, ik zie een Teams call als hetzelfde als een telefoontje, maar soit. Ik ga écht niet kwaad zijn als ge terug typt van 'geef mij 5 minuten, ik moet mijn headset aansluiten', dat was niet m'n punt.
't zal vermoedelijk fel afhangen van wat effectief je rol en je functiebeschrijving is, maar ik krijg toch echt wel zéér frequent teams calls voor zaken die gewoon niet superdringend zijn, en als ze dan toch al dringend "geworden zijn" dan is het puur door slechte planning van de persoon zelf.

af en toe zijn er uitzonderingen natuurlijk, en als er dan een persoon mij dringend nodig heeft en op een beleefde manier via de chat uitlegt wat het urgent issue is dan zal ik ook niet ambetant doen. Je kan ook steeds escaleren via mijn baas :wink:

Wij werken in ons global team trouwens allemaal remote, APAC, EMEA, US maakt niet uit, iedereen werkt van thuis en dat gaat eigenlijk prima
 
Godverdikke, als ge moet hoesten of niezen in een Teams call ZET U DAN EFKES OP MUTE ASTEMBLIEF.
Het is toch wel redelijk standaard in allerhande calls dat mensen van een bepaalde generatie dat vergeten. Al vele keren meegemaakt dat iemand gewoon zijn geluid laat opstaan, en dat dan vergeet, om snel een telefoontje te doen of tegen iemand beginnen te lullen. Beste was nog de collega die zei "ja dit was last-minute en mijn schoorsteenveger komt misschien tijdens de call"...om dan halverwege gewoon daartegen een gesprek te voeren terwijl iedereen gewoon alles kon horen. Zelfde collega heeft ook al een hele meeting meegevolgd met het klepje voor zijn camera maar wel de camera op, dan staat daar gewoon een zwart scherm uiteraard.
 
Het is toch wel redelijk standaard in allerhande calls dat mensen van een bepaalde generatie dat vergeten. Al vele keren meegemaakt dat iemand gewoon zijn geluid laat opstaan, en dat dan vergeet, om snel een telefoontje te doen of tegen iemand beginnen te lullen. Beste was nog de collega die zei "ja dit was last-minute en mijn schoorsteenveger komt misschien tijdens de call"...om dan halverwege gewoon daartegen een gesprek te voeren terwijl iedereen gewoon alles kon horen. Zelfde collega heeft ook al een hele meeting meegevolgd met het klepje voor zijn camera maar wel de camera op, dan staat daar gewoon een zwart scherm uiteraard.
Ik heb zelf voorgehad in een meeting met 20 man dat er een collega zei: "Mag ik daar ook even iets over toevoegen." en ik een "oh nee" slaakte terwijl mijn mic nog opstond. Als die collega iets zegt heeft dat altijd 0 toegevoegde waarde en duurt dat minstens een kwartier.

Ik weet nog altijd niet of iemand dat gehoord heeft én of dat ze hoorden dat ik dat was. :unsure:
 
Ik heb zelf voorgehad in een meeting met 20 man dat er een collega zei: "Mag ik daar ook even iets over toevoegen." en ik een "oh nee" slaakte terwijl mijn mic nog opstond. Als die collega iets zegt heeft dat altijd 0 toegevoegde waarde en duurt dat minstens een kwartier.

Ik weet nog altijd niet of iemand dat gehoord heeft én of dat ze hoorden dat ik dat was. :unsure:
Nu je het zegt, toen ik tijdens de lockdown online mijn Spaanse les volgde ben ik ook eens luid beginnen neuriën toen we een oefening moesten maken, en mijn micro nog opstond omdat ik net op iets had geantwoord.

Wat jij hebt voorgehad is iets waar ik zelf ook wel op let, gezien ik al vaker tegen mijzelf "no one cares" heb gezegd wanneer iemand een "belangrijk" punt wou aanhalen.
 
Indexering is zeker wel opslag. Leg jij maar eens uit aan je Duitse, Franse of Deense collega's dat je 12% extra hebt gekregen en zij niet, "maar da's gene opslag zenne".
in een global setting: inderdaad
in een puur Belgische omgeving met enkel collega's op Belgische payroll niet, want dan krijgt iederen er exact evenveel % bij dus dan vind ik het ook geen opslag
 
Hier onlangs ook aangehaald tegen mijn manager toen ik mijn opslag wou aankaarten en verdedigen.
Hij werkt er nog maar 6 maand en heb gewoon gezegd dat hij dus evenveel opslag krijgt als mij voor praktisch geen toegevoegde waarde op die tijd.
Terwijl het bij mij 2 jaar geleden was dat ik een goede stijging gemaakt heb maar dat mijn resultaten wel behoorlijk omhoog zijn.
Hij begreep het en volgde mijn argumentatie en ging het aanhalen hogerop. (NL management zal wel weer met iets afkomen waar ik niet happy van zal worden)
Ik wacht nog op feedback, ben eens benieuwd.
 
Hier onlangs ook aangehaald tegen mijn manager toen ik mijn opslag wou aankaarten en verdedigen.
Hij werkt er nog maar 6 maand en heb gewoon gezegd dat hij dus evenveel opslag krijgt als mij voor praktisch geen toegevoegde waarde op die tijd.
Terwijl het bij mij 2 jaar geleden was dat ik een goede stijging gemaakt heb maar dat mijn resultaten wel behoorlijk omhoog zijn.
Hij begreep het en volgde mijn argumentatie en ging het aanhalen hogerop. (NL management zal wel weer met iets afkomen waar ik niet happy van zal worden)
Ik wacht nog op feedback, ben eens benieuwd.
meestal heeft je manager een bepaald budget voor opslag, dus wie het hardst van zijn tak maakt in een team krijgt meestal meer gedaan... is niet correct maar wel vaak de praktijk
 
in een global setting: inderdaad
in een puur Belgische omgeving met enkel collega's op Belgische payroll niet, want dan krijgt iederen er exact evenveel % bij dus dan vind ik het ook geen opslag
Da's een eeuwen oude discussie waar 't antwoord altijd anders zal zijn naar gelang wiens standpunt je in neemt.

Voor de WG is dit een extra kost, een opslag die ze u MOETEN geven. Ze moeten dat wettelijk wel doen, maar dat veranderd niets aan de zaak.
Dat is in feite een 'cost of living' opslag, maar dat zal hun worst wezen.

Zeker in een internationale context, waar 'den index' gewoon niet bestaat en vele bedrijven zich het niet aan trekken om die 'cost of living' opslagen te geven, maar ook gewoon 'lokaal' hoor. Veel bedrijven die dat niet zien zitten om 10/11% opslag te geven aan iedereen ondanks geen gestegen productiviteit.
Alles integraal door rekenen aan de klant is ook niet altijd een optie.


Als je 't bekijkt van uit ons standpunt, zijnde als WN neem je dat als vanzelfsprekend dat je dat krijgt & zie je dat niet als opslag meer, maar als 'index' want 'iedereen krijgt het'. Ik krijg ook elke evaluatie als eerste opmerking van 'je hebt al 3% opslag gekregen in januari, dus ...'.


Echter, 't is wel 'verplicht door de staat', maar toch is dit geen 'geschenk' van de staat, noch een belasting bonus of iets dergelijks.
't Is letterlijk uw loon dat stijgt & dus door de WG gedragen moet worden (@infinitum). En dan kom je weer uit bij 't standpunt v/d WG, want hij moet die kost dus dragen (of die dat al dan niet volledig kan door rekenen aan de klant is in feite niet relevant).

Momenteel wordt de indexatie voornamelijk gedreven door de gigantisch hoge energie prijzen natuurlijk. Maar stel dat deze binnen een jaar of zoiets terug zouden kelderen, dan zou je technisch gezien een negatieve indexatie hebben, maar over 't algemeen wel maar weinig bedrijven die dat doen.
Maar moest men dat dan doen, dan zou er even zeer geklaagd worden, dus 't is een discussie die nooit 'gewonnen' kan worden.
 
Wel, reacties als deze zijn dan een perfect geldige reden waarom er zo veel managers zijn die geen remote work willen of het zo snel mogelijk willen afschaffen waar mogelijk.
Man, wat een klinkklare onzin. Thuiswerk gaat niet meer verdwijnen, en als een werkgever daar niet mee om kan, zet die zichzelf buitenspel om goed personeel te vinden.

Bij discussies daarover zeg ik tegen de leidinggevenden altijd dat ze zich in de plaats moeten zetten van een pas afgestudeerde IT'er die overspoelt wordt met jobaanbiedingen. Welke werkomgeving gaat die kiezen denk je, als de verloningen in dezelfde lijn liggen, maar het verschil zit enkel in de manier waarop naar thuiswerk gekeken wordt?

Mijn frustratie met Teams gaat er hem over dat een lompe boer je op elk moment uit je gefocust werk kan halen, terwijl je Teams wel open moet hebben staan wegens diverse praktische redenen.

Bij een GSM heb ik dat probleem niet, omdat ik die op stil zet met het scherm naar beneden op tafel bij gefocust werk. Als het dringend is, spreken ze wel een voicemail in en dan bel ik die wel terug.
 
Man, wat een klinkklare onzin. Thuiswerk gaat niet meer verdwijnen, en als een werkgever daar niet mee om kan, zet die zichzelf buitenspel om goed personeel te vinden.

Bij discussies daarover zeg ik tegen de leidinggevenden altijd dat ze zich in de plaats moeten zetten van een pas afgestudeerde IT'er die overspoelt wordt met jobaanbiedingen. Welke werkomgeving gaat die kiezen denk je, als de verloningen in dezelfde lijn liggen, maar het verschil zit enkel in de manier waarop naar thuiswerk gekeken wordt?

Mijn frustratie met Teams gaat er hem over dat een lompe boer je op elk moment uit je gefocust werk kan halen, terwijl je Teams wel open moet hebben staan wegens diverse praktische redenen.

Bij een GSM heb ik dat probleem niet, omdat ik die op stil zet met het scherm naar beneden op tafel bij gefocust werk. Als het dringend is, spreken ze wel een voicemail in en dan bel ik die wel terug.
Waarom zet je uw luidspreker van uw laptop dan niet gewoon op mute ?
 
Mijn frustratie met Teams gaat er hem over dat een lompe boer je op elk moment uit je gefocust werk kan halen, terwijl je Teams wel open moet hebben staan wegens diverse praktische redenen.

Bij een GSM heb ik dat probleem niet, omdat ik die op stil zet met het scherm naar beneden op tafel bij gefocust werk. Als het dringend is, spreken ze wel een voicemail in en dan bel ik die wel terug.
Zet u dan op focusing of dnd, dan gaat teams recht naar uw voicemail...
 
Consultants (lees: pas afgestudeerden) die via hun ‘pooierbedrijf’ aangenomen worden en dan door hun interne leidinggevende in uw projectteam worden gedropt. Ze kennen niks, ze kunnen niks, de meesten doen niks en ze kosten handenvol geld. Als ze daarnaast nog de lokale taal niet machtig zijn wordt het helemaal een frustratie.
Zinloze tijds- en geldbesteding.
 
Terug
Bovenaan