Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Het zijn verschillende dingen bijeen, maar veel komt terug tot: weinig tot geen communicatie waardoor het vaak helemaal niet duidelijk is wat hun verwachtingen van mij zijn (business analist). k ben iemand die open communiceert en er niet goed tegen kan als ik maar een stukje van de puzzel mee krijg. Ik begrijp graag alles van a-z zodat ik weet waar ik naar toe ben aan het werken/waar mijn werk voor zal worden gebruikt (en ik besef dat ik daar soms te diep in wil gaan), maar dat overzicht krijg ik niet. Ik vraag daar dan ook expliciet naar, maar sinds het verlies van mijn geliefde manager (om het met jouw woorden te zeggen :p) merk ik dat ik geen klankbord meer heb en mijn nieuwe manager vaak ook maar uit de lucht komt vallen.

Beetje de moderne versie van de vervreemding zoals beschreven door Marx, zeker?
Hopelijk krijg je dankzij je verlof voldoende energie om ofwel op je huidige werk veranderingen te verkrijgen zodat het beter voelt voor jou, ofwel om actief te solliciteren! 💪
 
Het zijn verschillende dingen bijeen, maar veel komt terug tot: weinig tot geen communicatie waardoor het vaak helemaal niet duidelijk is wat hun verwachtingen van mij zijn (business analist). k ben iemand die open communiceert en er niet goed tegen kan als ik maar een stukje van de puzzel mee krijg. Ik begrijp graag alles van a-z zodat ik weet waar ik naar toe ben aan het werken/waar mijn werk voor zal worden gebruikt (en ik besef dat ik daar soms te diep in wil gaan), maar dat overzicht krijg ik niet. Ik vraag daar dan ook expliciet naar, maar sinds het verlies van mijn geliefde manager (om het met jouw woorden te zeggen :p) merk ik dat ik geen klankbord meer heb en mijn nieuwe manager vaak ook maar uit de lucht komt vallen.

Beetje de moderne versie van de vervreemding zoals beschreven door Marx, zeker?
Hoe groter 't bedrijf, hoe gecompartimentaliseerder (of zoiets) alles durft te worden.
In other words ... vrij weinig mensen die écht nog een zicht hebben op 'the big picture'.

Iedereen z'n eigen eiland, en op een bepaald moment zullen er wel bruggen gebouwd worden om die eilanden te verbinden met elkaar.
 
@coldplayke
Ik heb een zowat een beetje hetzelfde op mijn huidige job, ik ben echter reeds actief op zoek en heb volgende week een gesprek betreffende een vacature als business analist.

Heb je toevallige wat algemene tips and tricks op basis van je ervaring? Grootste "schrik" die ik heb is dat mijn
technische kennis wat beperkter is (Zo heb ik maar heel beperkte kennis rond IT-architectuursystemen (API/Middleware) en totaal geen achtergrond als solution developer of architect).

Business analyses schrijven heb ik al gedaan, maar dan is dit meer functionele analyses dan echt technisch.
Ik begrijp dat dit wel zal afhangen van bedrijf tot bedrijf wat de specifieke vereisten zijn. Maar misschien kan je me wat pointers geven over waar ik me kan inlezen op technisch vlak of tenminste het jargon beter te beheersen?

Alvast bedankt moest je de tijd vinden om te replyen :)
Een functioneel analist is een aparte mens dan de solution architect/technisch analist.
De mensen die de technische kant uit tekenen willen zo weinig mogelijk technische 'probeersels' van de functioneel analisten.

Dat zorgt nl. regelmatig voor problemen later, eens het document bij het technisch team terecht komt.
Een functionele mens die met geen of halve kennis technische zaken op papier zet (en ze op die manier al wijs maakt aan de klant) komt regelmatig neer op het technisch team die dan de klant moet wijs maken van 'nope, da marcheert zo ni'.

Basically ... een functioneel analyse moet ... functioneel zijn. Ik wil daar liefst geen technisch woord in terug vinden.

Dat gezegd zijnde ... het is op zich niet slecht natuurlijk dat je nadien 'verstaat' wat het technisch team uit tekent & als je feedback krijgt van hun dat je 'hun taaltje' verstaat. Echter zal dat regelmatig echt wel van sector/bedrijf tot sector/bedrijf af hangen.
Alsook van den tech stack. Een .NET firma zal bv. van Azure spreken terwijl een ander met allerhande rondom AWS af komt.
Dan hangt het er nog vanaf of uw firma werkt met een 'basis' of zelf 'from scratch' pakketten aan biedt.
Kom je bij een SalesForce firma terecht ga je heel andere verhalen horen dan wanneer je bij een SAP partner terecht komt & even zeer indien je bij een Dynamics partner terecht komt.

Die dingen krijg je meestal automatisch wel in de mot. Op voorhand 'al het jargon van heel de IT sector' proberen aanleren? Dunno. Lijkt mij wat te breed te zijn. Zelfs een ervaren developer zal niet heel die breedte beheersen.
 
De booster prik zever, het spel Begint weer.


Werknemer van bij ons heeft uitnodiging gekregen, hij moet er om 12.30 zijn.
Maar in de bouw kan je niet zomaar alles laten vallen om es 2 uur van Gent naar Torhout zijn prik te gaan halen over en weer...
de beton , de camions die komen, etc etc.


Ik vraag hem vriendelijk s'avonds dat in te plannen, dus nieuwe afspraak, en dan mocht hij met zijn camionet ommetoer doen om zijn prik te halen na zijn werk.

Nee hij wil niet. geen vrije plaatsen zegt hij. allee hoe kan da nu, heel oktober geen vrije momenten eens na zijn werk.
Dus hij eist om met onze camionet over en weer (2 keer 50 km) te doen. tijdens de uren.


Ik hoop echt dat dat klein verlet niet toegekend wordt in de privé. er word teveel van geprofiteerd. Dan neem ik 3 uur verlof af van hem, en verreken ik ook nog z'n mazout verbruik op de loonfiche! als hij niet wil meewerken, ewel wij ook niet.

Voor mij: Ik ga gewoon na mijn werk een afspraak inplannen. En zelfs al zou er geen vrij moment zijn, laat ik bv mijn afspraak staan om 12.30 en ga gewoon na mijn werk. heb dat bij mijn vorige 3 prikken ook zo gedaan, geen haan die daar naar kraait.
Ze zijn al blij dat je een prik haalt, en dat je de dag respecteert, zodat er correct aantal vaccins voorzien en gezet worden.
 
De booster prik zever, het spel Begint weer.


Werknemer van bij ons heeft uitnodiging gekregen, hij moet er om 12.30 zijn.
Maar in de bouw kan je niet zomaar alles laten vallen om es 2 uur van Gent naar Torhout zijn prik te gaan halen over en weer...
de beton , de camions die komen, etc etc.


Ik vraag hem vriendelijk s'avonds dat in te plannen, dus nieuwe afspraak, en dan mocht hij met zijn camionet ommetoer doen om zijn prik te halen na zijn werk.

Nee hij wil niet. geen vrije plaatsen zegt hij. allee hoe kan da nu, heel oktober geen vrije momenten eens na zijn werk.
Dus hij eist om met onze camionet over en weer (2 keer 50 km) te doen. tijdens de uren.


Ik hoop echt dat dat klein verlet niet toegekend wordt in de privé. er word teveel van geprofiteerd. Dan neem ik 3 uur verlof af van hem, en verreken ik ook nog z'n mazout verbruik op de loonfiche! als hij niet wil meewerken, ewel wij ook niet.

Voor mij: Ik ga gewoon na mijn werk een afspraak inplannen. En zelfs al zou er geen vrij moment zijn, laat ik bv mijn afspraak staan om 12.30 en ga gewoon na mijn werk. heb dat bij mijn vorige 3 prikken ook zo gedaan, geen haan die daar naar kraait.
Ze zijn al blij dat je een prik haalt, en dat je de dag respecteert, zodat er correct aantal vaccins voorzien en gezet worden.

Is gewoon zo. Ik heb gisteren mijn vaccin ingepland in Gent en ik kreeg enkel nog open slots op voormiddagen op weekdagen. al de rest was al ingevuld.

De brieven zijn nog maar pas verstuurd dus iedereen met een ebox-melding heeft al gereserveerd en ik zat in het buitenland.

Voor mij is dat niet echt problematisch. Ik kan dat makkelijk in plannen tussen meetings :p.
 
Hewel ik ga gewoon na mijn werk. ongeacht welk tijdslot ik nu juist toegewezen kreeg.

Je zegt gewoon dat er plots nog belangrijke klanten kwamen onverwacht,
of ge maakt uw handen wa vuil aan uw banden van uw auto, en zegt dat ge een platte band hebt en moeten wachten hebt op touring wegenhulp... what ever :)

anyway, ik heb zelfs nog nooit een uitvlucht MOETEN verzinnen, gewoon paspoort tonen, ze scannen da in en zien dat je die dag mocht komen. Nog nooit over die tijdsloten gevallen.


Maar ja, je moet willen natuurlijk.
Velen zien die covid prikken natuurlijk als een ideale gelegenheid om van de baas te kunnen profiteren.

Om nog wa verder te verduidelijken:
diezelfde persoon belde me vanmorgen "ah we mogen naar huis, de grond is hier te nat om in te graven. kunde nie gewoon een dag dop invullen, en die uren van vanmorgen bij schrijven bij morgen?"
NO WAY ! profiteurs.
 
Maar ja, je moet willen natuurlijk.
Velen zien die covid prikken natuurlijk als een ideale gelegenheid om van de baas te kunnen profiteren.

Om nog wa verder te verduidelijken:
diezelfde persoon belde me vanmorgen "ah we mogen naar huis, de grond is hier te nat om in te graven. kunde nie gewoon een dag dop invullen, en die uren van vanmorgen bij schrijven bij morgen?"
NO WAY ! profiteurs.
Mijn moeder was haar afspraak vergeten en werd na 20 minuten gebeld om haar eraan te herinneren. Niet elk centrum werkt op dezelfde manier. "Ga een paar uur later" verloopt niet voor iedereen probleemloos.
 
- Bij ons krijgde uwe prik niet, en moogde opnieuw inplannen als ge een paar uur te laat aankomt.
- Klein verlet hiervoor is een recht, gade niets tegen kunnen inbrengen.
- Ik heb mijn uitnodiging 's nachts gekregen, gelijk gekeken, en er waren ook gwn geen slots buiten de normale werkuren, dus op veel plekken is daar de kous mee af.

Tis echt geen moeilijke situatie.
 
- Bij ons krijgde uwe prik niet, en moogde opnieuw inplannen als ge een paar uur te laat aankomt.
- Klein verlet hiervoor is een recht, gade niets tegen kunnen inbrengen.
- Ik heb mijn uitnodiging 's nachts gekregen, gelijk gekeken, en er waren ook gwn geen slots buiten de normale werkuren, dus op veel plekken is daar de kous mee af.

Tis echt geen moeilijke situatie.
same here, enkel slots overdag beschikbaar.

wees blij als werkgever dat die personen zich willen laten vaccineren -> thuis zitten door covid is veel meer afwezigheid.
 
- Klein verlet hiervoor is een recht, gade niets tegen kunnen inbrengen.

is nog niet zeker. voor mensen als ambtenaar wel ja.
in de privé nog niet zeker.
 
Ben redelijk hard op een bore out aan het afstevenen. Werk is zo f'cking saai. Collega's zijn wel leuk en ik ben geen goede jobhopper, maar bon, de zoektocht naar iets nieuw is toch wel echt ingezet nu.
 
- Bij ons krijgde uwe prik niet, en moogde opnieuw inplannen als ge een paar uur te laat aankomt.
Kan ik toch moeilijk geloven.

Weer een hoop rompslomp, en eventueel vaccin weg gooien, omdat die ontdooid is...
ipv gewoon die mens die voor de deur staat, toch binnen te laten, omdat hij paar uur te laat is.

Er kan toch altijd wel iets gebeuren, lekke band, kind voelt zich plots onwel, file op de weg...



Die mensen van het vaccinatie centrum , staan zelf keihard achter het vaccineren,
wat zou dan het nut zijn om mensen terug weg te sturen, en de kans dat ze zeggen "foert voor mij hoeft het niet meer".

Akkoord , dat ge niet lukraak moet gaan op een andere dag bv, vind ik ook nie kunnen.
Maar die tijdslots van 2 minuten. ach alsof da allemaal zo minutieus getimed gebeurt.
 
wees blij als werkgever dat die personen zich willen laten vaccineren -> thuis zitten door covid is veel meer afwezigheid.
Niet voor hem.

Hij laat zich altijd wel keurig vaccineren, maar is er toch in geslaagd 3 keer covid op te lopen vorig jaar,
waarvan we hem 1 keer hebben kunnen pakken op fraude:

Hij stuurde en foto van zijn zelftest in zijn hand, met dat streepje daar.
Echter die hand geleek op een jonge hand, terwijl hij al in de 50 is.

Conclusie, was gewoon een random foto die hij van iemand anders van z'n vrienden had gekregen, en naar ons stuurde met de melding "ik heb covid".
Hoeveel voorbeelden moet ik nog geven, om te schetsen wat een profiteur hij is?
 
Kan ik toch moeilijk geloven.

Weer een hoop rompslomp, en eventueel vaccin weg gooien, omdat die ontdooid is...
ipv gewoon die mens die voor de deur staat, toch binnen te laten, omdat hij paar uur te laat is.
dan bellen ze mensen op (vorige keer toch). En is er geen meer over.
TRUMP zei:
Er kan toch altijd wel iets gebeuren, lekke band, kind voelt zich plots onwel, file op de weg...

Die mensen van het vaccinatie centrum , staan zelf keihard achter het vaccineren,
wat zou dan het nut zijn om mensen terug weg te sturen, en de kans dat ze zeggen "foert voor mij hoeft het niet meer".
Nee, als die over de middag niet komt, gaan ze eventueel eentje minder ontdooien die namiddag. Het duurt slechts 3 uur om vaccins te ontdooien (kan zelfs op een halfuurtje), dus ze kunnen die voorraad perfect beheersen.

Dat klein verlet zal er trouwens, met instemming van de werkgevers, komen, zo leert me een collega :).

Hoeveel voorbeelden moet ik nog geven, om te schetsen wat een profiteur hij is?
Het is niet omdat hij een profiteur is, dat jij hem kan weigeren om zo'n vaccin te halen, jij mag evenmin de wet overtreden. Los van de discussie over klein verlet, is verlof om dwingende reden daarvoor perfect mogelijk.
 
Niet voor hem.

Hij laat zich altijd wel keurig vaccineren, maar is er toch in geslaagd 3 keer covid op te lopen vorig jaar,
waarvan we hem 1 keer hebben kunnen pakken op fraude:

Hij stuurde en foto van zijn zelftest in zijn hand, met dat streepje daar.
Echter die hand geleek op een jonge hand, terwijl hij al in de 50 is.

Conclusie, was gewoon een random foto die hij van iemand anders van z'n vrienden had gekregen, en naar ons stuurde met de melding "ik heb covid".
Hoeveel voorbeelden moet ik nog geven, om te schetsen wat een profiteur hij is?
ouch, ben blij dat ik geen direct reports heb want dat zou niet goedkomen bij mij als ene er zo de kantjes vanaf zou lopen
 
@coldplayke
Ik heb een zowat een beetje hetzelfde op mijn huidige job, ik ben echter reeds actief op zoek en heb volgende week een gesprek betreffende een vacature als business analist.

Heb je toevallige wat algemene tips and tricks op basis van je ervaring? Grootste "schrik" die ik heb is dat mijn
technische kennis wat beperkter is (Zo heb ik maar heel beperkte kennis rond IT-architectuursystemen (API/Middleware) en totaal geen achtergrond als solution developer of architect).

Business analyses schrijven heb ik al gedaan, maar dan is dit meer functionele analyses dan echt technisch.
Ik begrijp dat dit wel zal afhangen van bedrijf tot bedrijf wat de specifieke vereisten zijn. Maar misschien kan je me wat pointers geven over waar ik me kan inlezen op technisch vlak of tenminste het jargon beter te beheersen?

Alvast bedankt moest je de tijd vinden om te replyen :)
Ik herken me heel erg in je zorgen - ik ben namelijk zelf geen technisch-onderbouwde business analist en heb daardoor regelmatig ook last van imposter syndrome. Maar er zijn zoveel "smaken" in business analyse dat dat eigenlijk niet per se een mankement moet zijn. Alle technische kennis die je hebt is absoluut een meerwaarde, maar je kan echt wel al een goede analyst zijn als je erin slaagt de noden van je stakeholders op zo'n manier te vertalen dat de technische profielen begrijpen wat ze moeten maken - het hoe leer je gaandeweg wel meer over bij zodat je mogelijke vragen van IT beter begrijpt en kan beantwoorden. Zelf aanbevelingen doen over implementaties is vaak niet echt gewenst bij de ITers (zoals TheKillingGoku al aangaf), maar ze hebben wel graag dat je kan inschatten wat wel/niet technisch haalbaar is. Als business analist kan je je van in het begin vooral onderscheiden door grondige domeinkennis te hebben; die technische kennis komt wel.

Via Cevora heb ik een paar cursussen gevolgd. Die waren niet allemaal even bruikbaar (bv. een inleidende cursus tot data science was écht wel heel erg oppervlakkig, maar eigenlijk had ik daar niet veel meer van mogen verwachten gezien het maar 4 dagen in beslag nam), maar de opleidingen SQL en BPMN via Cevora zaten wel goed ineen en daar heb ik al veel aan gehad op de werkvloer.

Zolang je de basis dingen als user stories / use cases / BPMN onder de knie hebt, en snel nieuwe processen kan doorgronden, kom je al een heel eind. :p
 
En vooral blijven doorvragen als je requirements opstelt zodat je 200% begrijpt wat de business wil. En vooral nooit iets “veronderstellen” , altijd zeker zijn !
 
Terug
Bovenaan