Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Je kan het ook baseren op de frequentie van wijziging:
Q12022wachtwoord
Q22022...

Januari2022zwachtwoord
Febr...
 
Die complexe en/of lange wachtwoorden zijn toch achterhaald wegens onveilig. Net als periodiek wijzigen van wachtwoorden. Ik begrijp niet waarom beheerders dit blijven doorduwen...
 
Ik snap niet dat mensen nog altijd zo graag in levende lijve willen ontmoeten. Normaal moest ik naar Brussel vandaag voor een meeting van een uur. Gelukkig via Teams gedaan. Alhoewel...
- de meeting begon een kwartier te laat
- ineens horen ze mij niet meer terwijl bij mij niks veranderd is
- ze zitten in een refter waar het 'k weet niet hoe hard galmt, en dan nog in 't Frans dus dat is al moeilijker
- elektricien stelt mij vragen die hij beter moet weten
- 5 keer hetzelfde moeten uitleggen

Ik ben al blij dat mijn camera niet aan stond zodat ze mijn frustratie niet zagen
 
Ik heb zo een 30 tal wachtwoorden die ik mag bijhouden, waarvan 1/3 om de maand moet veranderd worden.
Admin wachtwoorden zijn al verplicht minstens 14 tekens bij ons, dus zonder paswoord manager niet te doen :)
Ik gebruik keepass.
 
Ik snap niet dat mensen nog altijd zo graag in levende lijve willen ontmoeten.
Je geeft hier zelf toch al aan waarom?

- de meeting begon een kwartier te laat
- ineens horen ze mij niet meer terwijl bij mij niks veranderd is
- ze zitten in een refter waar het 'k weet niet hoe hard galmt, en dan nog in 't Frans dus dat is al moeilijker
- elektricien stelt mij vragen die hij beter moet weten
- 5 keer hetzelfde moeten uitleggen

Of heb ik je sarcasme gewoon gemist? 😀
 
Ik snap niet dat mensen nog altijd zo graag in levende lijve willen ontmoeten. Normaal moest ik naar Brussel vandaag voor een meeting van een uur. Gelukkig via Teams gedaan. Alhoewel...
- de meeting begon een kwartier te laat
- ineens horen ze mij niet meer terwijl bij mij niks veranderd is
- ze zitten in een refter waar het 'k weet niet hoe hard galmt, en dan nog in 't Frans dus dat is al moeilijker
- elektricien stelt mij vragen die hij beter moet weten
- 5 keer hetzelfde moeten uitleggen

Ik ben al blij dat mijn camera niet aan stond zodat ze mijn frustratie niet zagen
Naar mijn mening is 100% fysiek of 100% online beiden ok, waar er toch gevallen zijn waar je elkaar best echt ontmoet. Maar hybride, dat is gewoon problemen zoeken in vele gevallen. Ik heb ook zo collega's die dan samen op het werk zijn, en graag voor zo'n online meeting dan in hetzelfde lokaal gaan zitten. Gegarandeerd word je dan eens doof door de feedback of beginnen ze onderling te mompelen.
 
Ik heb zo een 30 tal wachtwoorden die ik mag bijhouden, waarvan 1/3 om de maand moet veranderd worden.
Admin wachtwoorden zijn al verplicht minstens 14 tekens bij ons, dus zonder paswoord manager niet te doen :)
Ik gebruik keepass.
En zijn dit dan interne policies die dit bepalen? Of externe oplossingen (SAAS etc.) die dit afdwingen?
 
Met IT'ers heb ik geen compassie :laugh: (ben er zelf eentje hoor en die statement is ook overdreven) maar systeembeheerders zouden de werkervaring voor eindgebruikers zo aangenaam mogelijk moeten maken (rekening houdend met security natuurlijk). Er zijn studies die aantonen dat die complexe vereisten zelden bijdragen tot een veiligere omgeving en dat dat zelfs het omgekeerde effect wordt bereikt. Context is natuurlijk ook van toepassing...
 
Wat een sad joke is de Gegevensbeschermingsautoriteit toch in België. Hoogst uitgekeerde boete in België ooit voor GDPR of e-Privacy inbreuken? € 250k.

De directie lacht zich een kriek als wij (Compliance) afkomen met de vastgestelde risico's, die steevast gewoon geaccepteerd worden. De benefits wegen niet op tegen dergelijke pietluttige boetes. Marketing die non-compliant in het wilde weg (cookie) data capteren op al onze websites of tracken zonder deftige consent, GDPR assessments die met haken en ogen aan elkaar hangen of gewoonweg niet bestaan, legacy systemen die al jaar-en-dag input data met gevoelige persoonsgegevens (incl. gezondheidsgegevens) in folders dumpen waar heel het bedrijf aan kan, data dat doorverkocht wordt aan third parties die nooit deftig in kaart zijn gebracht, Schrems II-impact langs alle kanten, etc.

Al jaren gepleit voor upstaffing om hier meer proactief, dan reactief op te kunnen werken. Den boom in... zelfs gene 1 VTE er bij. De bluts met de buil, als het zo ver komt. In een ander gebouw zijn ze nu aan het upstaffen om AML-risico's te beheren. Klets, 100+ VTE d'er bij op een jaar tijd, want die boetes pikken toch nét iets meer.

Zonder dat er hier ooit een deftige GDPR boete van nuclear proportions van de GBA landt hier in België, zal er juist niks veranderen aan het landschap.

/end rant
 
Deze gewoon om iedereen die zijn werk niet ziet zitten een hart onder de riem te steken
Met IT'ers heb ik geen compassie :laugh: (ben er zelf eentje hoor en die statement is ook overdreven) maar systeembeheerders zouden de werkervaring voor eindgebruikers zo aangenaam mogelijk moeten maken (rekening houdend met security natuurlijk). Er zijn studies die aantonen dat die complexe vereisten zelden bijdragen tot een veiligere omgeving en dat dat zelfs het omgekeerde effect wordt bereikt. Context is natuurlijk ook van toepassing...
Ik snap dat dus ook niet. Verplicht mensen desnoods om een passphrase te maken zonder speciale karakters. Een paswoord zoals "Ikneukjullieallemaaldemoeder" is superveilig, onthoud je voor je leven en moet je dus niet opschrijven...
 
Op de zoveelste vergadering aanwezig moeten zijn om tot de conclusie te komen dat we weer eens allemaal wat rondjes gaan draaien, niet luisteren naar elkaar en lekker ons eigen belang in de verf zetten. Uiteindelijk gaan we weer uit elkaar zonder concrete oplossing of plan van aanpak, maar wel met een nieuwe datum voor een volgend overleg...
 
Ik snap niet dat mensen nog altijd zo graag in levende lijve willen ontmoeten. Normaal moest ik naar Brussel vandaag voor een meeting van een uur. Gelukkig via Teams gedaan. Alhoewel...
- de meeting begon een kwartier te laat
- ineens horen ze mij niet meer terwijl bij mij niks veranderd is
- ze zitten in een refter waar het 'k weet niet hoe hard galmt, en dan nog in 't Frans dus dat is al moeilijker
- elektricien stelt mij vragen die hij beter moet weten
- 5 keer hetzelfde moeten uitleggen

Ik ben al blij dat mijn camera niet aan stond zodat ze mijn frustratie niet zagen
Wij hebben veel meetings over verschillende tijdszones heen, en tóch zijn er mensen die willen dat we naar het kantoor in Antwerpen gaan voor een meeting van een uur terwijl de helft van de mensen in Boston, Servië of India zit. Die hybride meetings zijn keer op keer rampzalig.
 
Op de zoveelste vergadering aanwezig moeten zijn om tot de conclusie te komen dat we weer eens allemaal wat rondjes gaan draaien, niet luisteren naar elkaar en lekker ons eigen belang in de verf zetten. Uiteindelijk gaan we weer uit elkaar zonder concrete oplossing of plan van aanpak, maar wel met een nieuwe datum voor een volgend overleg...
Zo herkenbaar! Altijd dezelfde mensen die het woord nemen omdat ze zichzelf o zo belangrijk vinden, maar tot een concrete oplossing/conclusie komen, dat is een brug te ver.
 
Wat een sad joke is de Gegevensbeschermingsautoriteit toch in België. Hoogst uitgekeerde boete in België ooit voor GDPR of e-Privacy inbreuken? € 250k.

De directie lacht zich een kriek als wij (Compliance) afkomen met de vastgestelde risico's, die steevast gewoon geaccepteerd worden. De benefits wegen niet op tegen dergelijke pietluttige boetes. Marketing die non-compliant in het wilde weg (cookie) data capteren op al onze websites of tracken zonder deftige consent, GDPR assessments die met haken en ogen aan elkaar hangen of gewoonweg niet bestaan, legacy systemen die al jaar-en-dag input data met gevoelige persoonsgegevens (incl. gezondheidsgegevens) in folders dumpen waar heel het bedrijf aan kan, data dat doorverkocht wordt aan third parties die nooit deftig in kaart zijn gebracht, Schrems II-impact langs alle kanten, etc.

Al jaren gepleit voor upstaffing om hier meer proactief, dan reactief op te kunnen werken. Den boom in... zelfs gene 1 VTE er bij. De bluts met de buil, als het zo ver komt. In een ander gebouw zijn ze nu aan het upstaffen om AML-risico's te beheren. Klets, 100+ VTE d'er bij op een jaar tijd, want die boetes pikken toch nét iets meer.

Zonder dat er hier ooit een deftige GDPR boete van nuclear proportions van de GBA landt hier in België, zal er juist niks veranderen aan het landschap.

/end rant

Compliance is een kost en een "bullshit job" in de zin dat het nodig is om te tonen dat je er als bedrijf mee bezig bent, maar het eigenlijk laagste prioriteit is voor het bedrijf.

Zou inderdaad eens mogen veranderen, met hogere boetes.
Ik denk dat er net als jij, veel compliance afdelingen zijn die het vreselijk vinden dat er zo weinig aandacht aan wordt gegeven. Als ik soms rondhoor, verliest elke compliance officer de discussie met management/business als er genoeg inkomsten gehaald kunnen worden :unsure:
Bij ons is gelukkig het tij aan het keren.. en probeer er zelf ook meer aandacht aan te geven.

Aan de andere kant zijn sommige complianceprocedures ook gewoon slecht of worden ze slecht geïmplementeerd :unsure:
 
Wat een sad joke is de Gegevensbeschermingsautoriteit toch in België. Hoogst uitgekeerde boete in België ooit voor GDPR of e-Privacy inbreuken? € 250k.

De directie lacht zich een kriek als wij (Compliance) afkomen met de vastgestelde risico's, die steevast gewoon geaccepteerd worden. De benefits wegen niet op tegen dergelijke pietluttige boetes. Marketing die non-compliant in het wilde weg (cookie) data capteren op al onze websites of tracken zonder deftige consent, GDPR assessments die met haken en ogen aan elkaar hangen of gewoonweg niet bestaan, legacy systemen die al jaar-en-dag input data met gevoelige persoonsgegevens (incl. gezondheidsgegevens) in folders dumpen waar heel het bedrijf aan kan, data dat doorverkocht wordt aan third parties die nooit deftig in kaart zijn gebracht, Schrems II-impact langs alle kanten, etc.

Al jaren gepleit voor upstaffing om hier meer proactief, dan reactief op te kunnen werken. Den boom in... zelfs gene 1 VTE er bij. De bluts met de buil, als het zo ver komt. In een ander gebouw zijn ze nu aan het upstaffen om AML-risico's te beheren. Klets, 100+ VTE d'er bij op een jaar tijd, want die boetes pikken toch nét iets meer.

Zonder dat er hier ooit een deftige GDPR boete van nuclear proportions van de GBA landt hier in België, zal er juist niks veranderen aan het landschap.

/end rant
Ik begrijp die lage boetes ook niet altijd. Bij bedrijven zie je dat ook als ze ernstige overtredingen begaan.
3M kreeg voor het PFOS schandaal een administratieve boete van 7200 euro. Daar lachen die toch gewoon eens mee? Dat had een boete van miljard(en) moeten zijn. België legt echt dwaze boetes op.
 
Compliance is een kost en een "bullshit job" in de zin dat het nodig is om te tonen dat je er als bedrijf mee bezig bent, maar het eigenlijk laagste prioriteit is voor het bedrijf.

Zou inderdaad eens mogen veranderen, met hogere boetes.
Ik denk dat er net als jij, veel compliance afdelingen zijn die het vreselijk vinden dat er zo weinig aandacht aan wordt gegeven. Als ik soms rondhoor, verliest elke compliance officer de discussie met management/business als er genoeg inkomsten gehaald kunnen worden :unsure:
Bij ons is gelukkig het tij aan het keren.. en probeer er zelf ook meer aandacht aan te geven.

Aan de andere kant zijn sommige complianceprocedures ook gewoon slecht of worden ze slecht geïmplementeerd :unsure:
Ik merk dat ook op hoor.

Zo van
-> 'ja, maar die feature is in feite wettelijk verplicht, GDPR wete wel', maar dan is het zo van
-> 'en dat kost geld of wa?'
-> 'aja, die feature moet gemaakt worden eh'
-> 'laat het dan maar'
 
Mijn technische fiche die is afgekeurd door 1 of andere debiele 'ingenieur' op basis van een norm waarover niks werd gecommuniceerd, EN die niet van toepassing is op mijn product. Als ik dan verhaal haal bij de klant durft die daar precies nog niet eens tegenin gaan.

Alle keren is het dezelfde zever met de firma van die ingenieur. Normen uit hun gat trekken, testrapporten van de fabrikant in twijfel trekken, zelfs als ze onafhankelijk gebeuren, vallen over de meest ridicule dingen, ...
Volgens mij werken daar alleen elitaire kneusjes die zich interessant willen voelen door zeverrapporten te schrijven, gewoon om hun dikke facturen te kunnen verantwoorden.
 
Ik begrijp die lage boetes ook niet altijd. Bij bedrijven zie je dat ook als ze ernstige overtredingen begaan.
Het Zweedse (of is het het Noorse) systeem waarbij boetes geschaald worden aan de inkomens, dat zou al veel oplossen. Is daar voor privépersonen, als je dat nu invoert voor bedrijven: "inbreuk X: y% van de jaarlijkse omzet".
 
Terug
Bovenaan