Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik heb zo het werk van 12 jaar voor mij geërfd. Die database is op sommige vlakken echt een vuilbak. Klanten die er 5 keer in zitten, projecten die er 5 keer in zitten, projecten met klinkende namen als "project te Gent". Als je daarin oudere projecten moet zoeken ben je echt soms gejost. Of in plaats van zich aan de lijst postcodes te houden die er in zit (die zeer uitgebreid is), zelf verkeerde postcodes uitvinden of per ongeluk aanmaken met fouten in.

Spijtig genoeg is er geen handige tool om contacten te mergen anders had ik het al lang gedaan. Ik kan ook geen postcodes wissen die 'in gebruik' zijn.

Op mijn vorig werk was dat zo. Niet normaal wat sommigen uitgeven. Fietsje van 5k+, 2 jaar mee bollen, verkopen voor 1.5k of zo, en terug ene van 5k kopen.
Er stond dan nog in "dokter xxx" terwijl het ne kinesist is, moest em gewoon "kinesist voornaam achternaam" gezet hebben ik wist het zijn zonder het adres te hebben..

Nagenoeg elk gesprek hier gaat over koers en coureurs.
Was er een koers dit weekend? Ik heb er geen gedacht van maar die praat begint te irriteren.

Zelfs ik als totale wielrennen-n00b ben op de hoogte van het feit dat er een Belg aan de leiding staat van de Tour de France en dat zoiets unieks dus momenteel wel voor hét gespreksonderwerp bij uitstek zal zorgen bij iedereen die daar ook maar een beetje in geïnteresseerd is. Beetje vergelijkbaar wellicht dus met toen de Rode Duivels de halve finale van het WK speelden, toen was ik zelf ook gewoon heel enthousiast.

Al een chance alleszins dat mijn hond hier in mijn thuiskantoor er niet echt wakker van ligt :unsure:

Laatst bewerkt:
Zelfs ik als totale wielrennen-n00b ben op de hoogte van het feit dat er een Belg aan de leiding staat van de Tour de France en dat zoiets unieks dus momenteel wel voor hét gespreksonderwerp bij uitstek zal zorgen bij iedereen die daar ook maar een beetje in geïnteresseerd is. Beetje vergelijkbaar wellicht dus met toen de Rode Duivels de halve finale van het WK speelden, toen was ik zelf ook gewoon heel enthousiast.

Al een chance alleszins dat mijn hond hier in mijn thuiskantoor er niet echt wakker van ligt :unsure:
Met al dat thuiswerk & slechts 1 keer per week op kantoor te zijn heb ik er letterlijk nog niets van gehoord.

Gij die nu typt dat er nen Belg #1 is ... da's nieuws voor mij, want sinds de corona zie ik ook geen TV nieuws meer & op de nieuws app scroll ik gewoon over de sport. ;)

Als ik het hier niet had gelezen wist ik zelfs niet dat er gekoerst werd. Niets van gehoord op het werk, thuis, of van vrienden. :wtf:

Het is iedere dag koers. Tour de France is bezig.
Eerlijk waar. Ik had er geen idee van.

En ivm die prijzen, er bollen er hier rond op fietsen van 8k+ maar dan wel mekken dat mijn speedpedelec 6k gekost heeft.
Aja want da's praktisch vervoer en dat moet dan zo goedkoop mogelijk.

Ik krijg hier via mails al de hele tijd van iemand het verwijt dat ik twee verschillende e-mailadressen zou hebben gebruikt voor een app op haar smartphone. Die app registreert dus zaken op het verkeerde account. Ik was er 99 procent zeker van dat ik dat niet had gedaan.

Uiteindelijk vandaag bericht gehad van de makers van die app. Nu blijkt dat zij naderhand inderdaad zelf dat tweede e-mailadres heeft gebruikt. Maar ik krijg heel de week verwijten.

Week vakantie en nochtans gezworen mijn mails niet te openen. Uiteraard toch gedaan (kon me niet meer houden) en blijkbaar al een hoop problemen op te lossen als ik terug ben. Laat me nu ook niet meer los natuurlijk. :sarcastic:

Ik heb zo het werk van 12 jaar voor mij geërfd. Die database is op sommige vlakken echt een vuilbak. Klanten die er 5 keer in zitten, projecten die er 5 keer in zitten, projecten met klinkende namen als "project te Gent". Als je daarin oudere projecten moet zoeken ben je echt soms gejost. Of in plaats van zich aan de lijst postcodes te houden die er in zit (die zeer uitgebreid is), zelf verkeerde postcodes uitvinden of per ongeluk aanmaken met fouten in.

Spijtig genoeg is er geen handige tool om contacten te mergen anders had ik het al lang gedaan. Ik kan ook geen postcodes wissen die 'in gebruik' zijn.

Op mijn vorig werk was dat zo. Niet normaal wat sommigen uitgeven. Fietsje van 5k+, 2 jaar mee bollen, verkopen voor 1.5k of zo, en terug ene van 5k kopen.
Ik weet niet hoe messy je file is, maar open refine is een gratis tool en vind ik handiger dan excel om snel data te cleanen. Die kan ondere andere inschatten welke waarden sterk op elkaar gelijken en gemerged zouden kunnen worden.

Ik weet niet hoe messy je file is, maar open refine is een gratis tool en vind ik handiger dan excel om snel data te cleanen. Die kan ondere andere inschatten welke waarden sterk op elkaar gelijken en gemerged zouden kunnen worden.
Het is in een database/calculatie programma. Al zou ik technisch gezien wel kunnen exporteren naar Excel, opkuisen en importeren. Ik waag er mij niet aan.

Blijkbaar is een advocaat nogal gevoelig aan zijn/haar titel van Meester :unsure:

Mijn chef die mij een mailtje stuurt van gelieve persoon x te bellen ivm verschillende dossiers, geen uitleg wie of wat erbij. Dus ik bel en inderdaad die nemen wel met op "advocaten kantoor xxx, goeiemorgen met Elke"

Dus ik zeg ook "Goeiemorgen Elke, je spreek met xx. Ik moest u even opbellen ivm volgende dossiers"
Eerste reactie "Ik had graag dat u mij aansprak met Meester"

Heb just mene chef al laten weten dat hij ofwel meer info mag geven ofwel int vervolg zelf de telefoon kan pakken, ahzo een omhoog gevallen wijf

Advocaten en dokters. Daar zit het grootste aandeel omhooggevallen blaaskaken bij.

Ik spreek ze consistent aan met "Meneer/Mevrouw + achternaam". Niemand kan mij verwijten onbeleefd te zijn maar ik ga niet mee in dat idiote spelletje. De eerste advocaat of dokter die daar een opmerking over maakt, die zal ik verzoeken om mij wederkerig ook aan te spreken met "Ingenieur + achternaam".

Eerlijk waar. Ik had er geen idee van.

En ivm die prijzen, er bollen er hier rond op fietsen van 8k+ maar dan wel mekken dat mijn speedpedelec 6k gekost heeft.
Aja want da's praktisch vervoer en dat moet dan zo goedkoop mogelijk.
Mijne pa zoekt ook naar eentje. Echter is het blijkbaar bij de vélo boer hetzelfde issue als bij de wagens.

Fietsenboer: Ja mr, gij wilt een EV (fiets) kopen? Da's dan minimum 1j wachttijd. We kunnen ook niet beloven dat het 'maar' een jaar zal zijn. En oh ja ... de prijs ... da bepalen we dan wel als 't zover is. Zet ik u op de wachtlijst mr?
Wij: Euuuuh???
Het is in een database/calculatie programma. Al zou ik technisch gezien wel kunnen exporteren naar Excel, opkuisen en importeren. Ik waag er mij niet aan.
Jah ... externe partij aanstellen dan. Consultants die het programmatisch, op maat, komen opkuisen.
Ik heb zo al van die opdrachten gehad.

Da's weliswaar meestal zo een van die dingen dat ik veel klanten over hoor klagen & die vlieger oplaten ... maar dan toch nooit budget voor voorzien want da's kostelijk & non-priority.

Mijn vorige manager waar ik zo goed mee overeen kwam gaat met pensioen. :( Ik onderhield nog contact met haar (we hadden een vast maandelijks babbelmoment ingepland), maar het gaat niet zo goed met haar gezondheid en ze geniet dan liever nog van de goede jaren die ze nog heeft in plaats van verder door te blijven werken. De enige reden dat ze nog aan de slag wou blijven was voor de gezondheidsverzekering voor haar en haar kinderen die ze via het werk kreeg (ze woont in Boston, dus dat is daar minder evident dan hier), maar ze heeft recent dan toch de knoop doorgehakt.

We gaan wel contact blijven houden.

Er stond dan nog in "dokter xxx" terwijl het ne kinesist is, moest em gewoon "kinesist voornaam achternaam" gezet hebben ik wist het zijn zonder het adres te hebben..
Dat ken ik :sop:

1x een klant gehad wiens facturatiepakket gekoppeld was aan ons boekhoudprogramma, klanten en facturen stroomden dus door zodat wij dat niet meer manueel moesten ingeven.

Leuk, tot je begint te merken dat ze klanten aanmaken als “voornaam achternaam”, als “dhr achternaam”, “de heer en mevrouw achternaam”, …. en alle mogelijke andere varianten :help:

Laatst bewerkt:
Ik begin de incompetentie of kwaadwillendheid bij ons kotsbeu te worden. Blij dat ik binnenkort enkele weken op verlof ben

1. Vergadering over een zijproject met enkele teamleden, de N+1 en de N+3
Ging echt als volgt

Teamleader: Ja helaas begin ik met slechts nieuws, X gaat ons binnenkort verlaten dus de workload zal iets meer worden voor ieder van jullie. We gaan moeten zien of er versterking kan komen en wanneer
Collega: In mijn team zijn er wel geïntreseerde die dit graag willen mee doen
Teamleader: Ja maar zij hebben helaas geen opleiding gehad
Ik: In mijn team zitten nog 2 mensen die wel een opleiding hebben gehad en dus bijgevolg meteen ingeschakeld kunnen worden
Teamleader: Ja ik weet dat er wel wat frustratie zit waarom sommige zijn moeten instappen en sommige niet, maar zoals ik dus zei we zullen moeten zien en even deze periode doorspartelen

Euhm wtf, ik geef gewoon de oplossing tot uw probleem hé, uiteraard gaat er nu wel frustratie komen.
En dan verbaasd zijn dat mijn verdere bijdrage aan het gesprek dicht bij 0,0 blijft of heel cynisch is

2. Enkele weken terug stuurt de directeur (N+4 of +5, geen idee hoeveel er nog boven mij zitten, hoge chef in elk geval) mij om te zeggen dat ze op een andere locatie 1 dag iemand te kort komen en vraagt of ik daar wil gaan inspringen
Ik zeg ja geen probleem, maar ik sta die dag wel op de planning bij dat zijproject
Hij: "Geen enkel probleem, we regelen dat wel"
Dus ik ga er vanuit: zij regelen dat wel, ik moet niks meer doen
Dag zelf ben ik ter plaatse, doe gewoon mijn job en ik zie opeens in teams allemaal meldingen verschijnen hoe het kan dat het zo druk is, dat het in het 100 aan het lopen is etc etc
Kwart na 10 opeens die teamleader "Seg Silence, gij staat op op de planning, ik zie dat gij er niet zijt, wat zijt gij aan het doen jong?"
Dus ik zeg ik ben er niet, mij werd gevraagd om op locatie x te gaan helpen door de grote baas
"En dat kan niet, het is uw plicht om mij te verwittigen als ge niet kunt, ik maak uw planning dus ik ben uw baas"

Oké mailtje naar die teamleader met de printscreen van die vraag van de directeur.
Directeur in CC, mijn chef in CC en N+2 en N+3, de ganse bataclan nog net niet de minister :D Dat IK niet verantwoordelijk ben voor HUN miscommunicatie en ik hier zeker niet op moet aangepakt worden en dat ze de volgende keer allemaal hun plan kunnen trekken en ik me nog enkel focus en bezig hou met mijn kerntaken
Toch een reactie gekregen van de directeur dat hij mea culpa sloeg en het zijn fout was want hij was het helemaal vergeten (positief vond ik) en "trek het u maar niet aan"

Nee vriend, heel tof opeens n deel naar uw kop krijgen, trek het u niet aan

mensen die geen beslissingen durven nemen :eviltongue:

da's al sinds 1 januari dat dat al "ja maar nee, maar ja, maar nee "

en als we nu dat es doen?

DOET NIKS UIT! DOE PLAN A

ja maar B?

niks B, A moet gebeuren

en als we C doen?

AAAAAAAAAAAAAAA

Enkele weken terug stuurt de directeur (N+4 of +5, geen idee hoeveel er nog boven mij zitten, hoge chef in elk geval) mij om te zeggen dat ze op een andere locatie 1 dag iemand te kort komen en vraagt of ik daar wil gaan inspringen
Ik zeg ja geen probleem, maar ik sta die dag wel op de planning bij dat zijproject
Hij: "Geen enkel probleem, we regelen dat wel"
Dus ik ga er vanuit: zij regelen dat wel, ik moet niks meer doen
Zonder hier captain hindsight te willen spelen, maar ik had gewoon die communicatie met de big shot met een simpele FYI geforward naar mijn chef.

Week vakantie en nochtans gezworen mijn mails niet te openen. Uiteraard toch gedaan (kon me niet meer houden) en blijkbaar al een hoop problemen op te lossen als ik terug ben. Laat me nu ook niet meer los natuurlijk. :sarcastic:
Herkenbaar, maar sinds een paar jaar: Outlook werk-account en MS Teams-app worden hier bij het begin van iedere verlofperiode gewoon van de smartphone verwijderd. Zelfs als zelfstandige doe ik dat. Verlof is verlof.

Herkenbaar, maar sinds een paar jaar: Outlook werk-account en MS Teams-app worden hier bij het begin van iedere verlofperiode gewoon van de smartphone verwijderd. Zelfs als zelfstandige doe ik dat. Verlof is verlof.
Het voordeel van een aparte werkgsm te hebben (iedereen van ons team heeft dit) na de uren/verlof wordt hier niet meer naar gekeken.

In noodgevallen hebben ze mijn privé-nummer. Maar daar hebben ze mij nog nooit op gecontacteerd.

Terug
Bovenaan