Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Morgen evaluatie, hoe kaart ik best aan dat ik opslag wil?
Ik doe een job waarvan het takenpakket niet echt gedefinieerd is, wel is het zo dat ik een deel van de taken die waarvoor ze nu een ingenieur in dienst zouden nemen. (Op een ander filiaal is dit ook zo, weliswaar een deel taken zoals, niet alles)

Ik zit nu 5 jaar in deze rol en heb slechts 1 x opslag gehad. Dan nog niet van mijn rechtstreekse manager, via een omweg.

Ik doe een job waarvan het takenpakket niet echt gedefinieerd is, wel is het zo dat ik een deel van de taken die waarvoor ze nu een ingenieur in dienst zouden nemen. (Op een ander filiaal is dit ook zo, weliswaar een deel taken zoals, niet alles)

Ik zit nu 5 jaar in deze rol en heb slechts 1 x opslag gehad. Dan nog niet van mijn rechtstreekse manager, via een omweg.

Neem een witte enveloppe mee en leg die voor jou op tafel. Als ze vragen wat dat is zeg je: de inhoud van deze brief zal u wel of niet ter oge komen, het hangt af van dit gesprek. En als de opslag binnen is steek je hem in je binnenzak terug terwijl je ze staalhard in de ogen kijkt.

Neem een witte enveloppe mee en leg die voor jou op tafel. Als ze vragen wat dat is zeg je: de inhoud van deze brief zal u wel of niet ter oge komen, het hangt af van dit gesprek. En als de opslag binnen is steek je hem in je binnenzak terug terwijl je ze staalhard in de ogen kijkt.
Iemand die met zo'n toneeltje afkomt mag wat mij betreft zijn kans op opslag op voorhand al verkleind zien.

Imo niks mis mee om te zeggen dat ge op 5 jaar tijd nog maar 1x opslag hebt gehad en om duidelijk aan te geven dat ge graag opslag zou willen van x euro. Daar zou in mijn ogen niet eens per se extra verantwoordelijkheid tegenover moeten staan om de stijging van dat loon te rechtvaardigen, gewoon het feit dat ge al 5 jaar deel uitmaakt van het bedrijf, ik neem aan naar tevredenheid van uw werkgever, zou al voldoende moeten zijn om dat te rechtvaardigen.

Hebt ge een bedrag in gedachten? Als ge een grote sprong wilt maken moet dat wel gepaard gaan met het opnemen van extra verantwoordelijkheden, maar gewoon een beetje extra verloond worden voor uw anciënniteit omdat het leven de afgelopen 5j ook duurder is geworden lijkt mij nu niet iets waar een goede werkgever moeilijk over zou moeten doen. Ik vind het eigenlijk eerder bizar dat er niet automatisch een loonsgesprek is elk jaar waarbij uw loon eventueel eens herbekeken wordt, 5j zonder loonsopslag vind ik bizar lang persoonlijk, maar ik zit misschien in een sector waar het gemakkelijk praten is.

Imo niks mis mee om te zeggen dat ge op 5 jaar tijd nog maar 1x opslag hebt gehad en om duidelijk aan te geven dat ge graag opslag zou willen van x euro. Daar zou in mijn ogen niet eens per se extra verantwoordelijkheid tegenover moeten staan om de stijging van dat loon te rechtvaardigen, gewoon het feit dat ge al 5 jaar deel uitmaakt van het bedrijf, ik neem aan naar tevredenheid van uw werkgever, zou al voldoende moeten zijn om dat te rechtvaardigen.
Niet helemaal mee eens. Mensen vergeten soms dat er ook sectorale loonsopslagen zijn, dus als die er waren, kan je niet zeggen dat je in die 5 jaar geen opslag kreeg.

Bovendien vind ik het niet zomaar logisch dat je opslag krijgt puur omdat je ergens lang werkt, in vele sectoren is dat absoluut not done (toch afhankelijk van het niveau waar je binnenkwam). Als je natuurlijk zeker van je stuk bent dat je in die jaren productiever geworden bent, meer ervaring hebt of meer verantwoordelijkheden kreeg, dan kan je dat zeker gewoon op tafel gooien.

Niet helemaal mee eens. Mensen vergeten soms dat er ook sectorale loonsopslagen zijn, dus als die er waren, kan je niet zeggen dat je in die 5 jaar geen opslag kreeg.

Bovendien vind ik het niet zomaar logisch dat je opslag krijgt puur omdat je ergens lang werkt, in vele sectoren is dat absoluut not done (toch afhankelijk van het niveau waar je binnenkwam). Als je natuurlijk zeker van je stuk bent dat je in die jaren productiever geworden bent, meer ervaring hebt of meer verantwoordelijkheden kreeg, dan kan je dat zeker gewoon op tafel gooien.
Vind ik wel.. Als je meer ervaring hebt dan ben je imo van meerwaarde ivm iemand die pas begonnen is. Vooral in bepaalde sectoren waar je moeilijk ervaren mensen kan vinden. Zoals bij mijn vorige werkgever. 1 van de weinige bedrijven die nog printplaten maakt in Europa. Dus ervaren mensen van ergens anders aantrekken is zo goed als onmogelijk.

Hebt ge een bedrag in gedachten? Als ge een grote sprong wilt maken moet dat wel gepaard gaan met het opnemen van extra verantwoordelijkheden, maar gewoon een beetje extra verloond worden voor uw anciënniteit omdat het leven de afgelopen 5j ook duurder is geworden lijkt mij nu niet iets waar een goede werkgever moeilijk over zou moeten doen. Ik vind het eigenlijk eerder bizar dat er niet automatisch een loonsgesprek is elk jaar waarbij uw loon eventueel eens herbekeken wordt, 5j zonder loonsopslag vind ik bizar lang persoonlijk, maar ik zit misschien in een sector waar het gemakkelijk praten is.
Niet volledig mee eens. Een werkgever is geen liefdadigheidsinstelling. Die zal je niet zomaar opslag geven omdat je al jaren een brave werknemer bent die de job goed uitvoert of omdat het leven wat duurder is geworden (uiteraard moet het bedrijf wel haar verplichtingen nakomen, zoals bv. indexatie) of omdat je kinderen hebt gekregen of omdat je verbouwingen wilt aangaan enz.

Je kijgt een loon voor het werk dat je uitvoert.
Een werkgever zal bv. overgaan tot het geven van opslag:
  • schaarste en daardoor belangrijke werknemers proberen te behouden
    • Pro-actief opslag geven
    • Opslag geven wanneer werknemer afkomt met voorstel van andere firma
  • extra verantwoordelijkheden
  • hogere kwaliteit (efficiënter werken, weinig tot geen fouten), dit versta je onder "ervaring" vermoed ik?
  • Netwerk met klanten
  • ...
Maar het zal niet zijn voor je schoon ogen ;-)

Voor opslag te vragen helpt het om aan je baas uit te leggen waarom je denkt die opslag waard te zijn.
Wat heb je de voorbije periode allemaal gedaan dat "boven verwachtingen" te noemen is?
Wat heb je binnen de verwachtingen allemaal vlekkeloos afgerond?
Wat kan jij in de nabije toekomst nog meer voor je werkgever betekenen?
Dit moeten geen al te zotte dingen zijn he, maar je mag je verwezenlijkingen wel wat verbloemen.
De baas zal die dan naar (zijn/haar) waarde inschatten dus je mag zelf wel wat overtuigend zijn (want tja, jij vraagt toch meer geld voor een reden he)

Dit soort dingen maken het vragen naar opslag een heel positief ingesteld gesprek.
Natuurlijk als je baas gewoon alles van tafel veegt en zegt: nope, dan mag je gerust je conclusies trekken vind ik.
Afhankelijk van de sector/werk kan je ook (enkel waarheidsgetrouw natuurlijk) zeggen dat je toch echt wel heel veel interessante job offers naar je hoofd gesmeten krijgt, en die precies allemaal beter betalen voor hetzelfde of interessanter werk. Niet dat je erop in gaat gaan per se, want het is toch wel fijn werken hier, maar toch even een reality check forceren bij je werkgever is soms nodig. Ze doen niet allemaal deftig hun marktonderzoek.

Je verwezenlijkingen opsommen. Licht ook de taken toe die je uitvoert en eigenlijk voor een ingenieur horen te zijn.
De argumenten van "derp" absoluut niet gebruiken. Dat komt niet goed over.

Dus niet: "het leven is duurder geworden" of "ik zit nu al 5j in het bedrijf en heb slechts 1x opslag gehad".
Maar eerder: "ik heb gedurende het afgelopen jaar X en Y succesvol uitgevoerd en bovendien enkele taken van een ingenieur uitgevoerd. Daarnaast voel ik me heel goed in dit bedrijf en kom ik goed overeen met mijn collega's. Ik vroeg me af of we mijn loon eens zouden kunnen bespreken.".

Indien ze niet toehappen, vragen om je takenpakket op papier te zetten en vragen welke elementen kunnen zorgen voor opslag in de toekomst. Concreet vragen wat je moet doen om opslag te krijgen en vragen achter een periode voor herevaluatie.

We hebben een freelancer in ons team die totaal niet presteert. Vorige week kwam naar boven tot tool x (onze VPN verbinding in tijden van thuiswerk!) totaal ongekend was. Die persoon heeft in een klein jaar nog letterlijk niets opgeleverd, het team heeft het altijd opgevangen want er waren altijd 1001 excuses waarom het niet lukte (als ge uwen VPN nog ni kent snap ik het wel ja :^).
Voor mij voldoende bewijs dat die persoon gewoon geen services tegenover de gefactureerde dagfee levert. Persoon is ook nooit bereikbaar, zowel op teams als op mobiel toestel.
We hebben dit meermaals aangekaart, nu is het echter kwart na 12 en zal de persoon de deadline over het takenpakket na de zomer niet halen. Dus worden de taken herverdeeld over de rest van het team, in volle vakantieplanning. Wij vragen om die persoon te laten vervangen door een andere freelancer, er is voldoende budget en voldoende bewijs dat het contract niet wordt nageleefd. 'HR is onderbemand tijdens de verlofperiode, we gaan dat er nu niet doorkrijgen, we gaan die persoon na de zomer laten gaan' (contract liep sowieso na de zomer af :sarcastic: )
Intussen factureert die persoon mooi verder, neemt die geen verlof (waarom zou je als je betaald kan chillen) en los van geen referentie zijn er eigenlijk geen consequenties.
Welk signaal geef je op die manier als leidinggevende aan de rest van uw team? :/
Mijn volgend contract is getekend, met mooie referentie van mijn huidige klant, kan ook redeneren dat het voor mij niet meer telt. Ik zal doen wat ik kan maar ik ga er geen verlof voor tegendraaien :).

Eigenlijk geen ergernis, maar aangezien de meesten hier de verhalen over mijn manager met belangstelling volgen..hierbij een vervolg van schrale verhalen.
Ik zal de manager haar karakter eens omschrijven: golddigger (en ze geeft het ook toe), madam dat altijd en overal met haar louis Vuilton rondloopt enzo. Alles wat maar in de buurt komt van "normaal"/arbeider... Lacht ze eigenlijk uit en ze laat merken dat het te min is voor haar.

Is ze vorige week in panne gevallen met haar bedrijfswagen. Hupsa, krijgt ze van de werkgever een vervangwagen. Gaat ze die halen en zegt ze "alé ik heb nu model wagen x..nu niet de mooiste auto maar kom"
Collega "hahaha lol, dat is de vorige wagen van een collega geweest die nu weg is. Die gast heeft toen letterlijk in die auto op de bestuurdersstoel gekakt. Blijkbaar was dat ene die altijd en overal scheetjes moest laten..en hij was onderweg en had wat buikpijn. Om wa druk van de ketel te laten dacht hij een scheetje te laten..ma blijkbaar is daar zoveel meer uit gekomen":wtf::rofl:
En meerdere collega's hebben dat verhaal bevestigd. De kop van mn manager toen :rofl:

Eigenlijk geen ergernis, maar aangezien de meesten hier de verhalen over mijn manager met belangstelling volgen..hierbij een vervolg van schrale verhalen.
Ik zal de manager haar karakter eens omschrijven: golddigger (en ze geeft het ook toe), madam dat altijd en overal met haar louis Vuilton rondloopt enzo. Alles wat maar in de buurt komt van "normaal"/arbeider... Lacht ze eigenlijk uit en ze laat merken dat het te min is voor haar.

Is ze vorige week in panne gevallen met haar bedrijfswagen. Hupsa, krijgt ze van de werkgever een vervangwagen. Gaat ze die halen en zegt ze "alé ik heb nu model wagen x..nu niet de mooiste auto maar kom"
Collega "hahaha lol, dat is de vorige wagen van een collega geweest die nu weg is. Die gast heeft toen letterlijk in die auto op de bestuurdersstoel gekakt. Blijkbaar was dat ene die altijd en overal scheetjes moest laten..en hij was onderweg en had wat buikpijn. Om wa druk van de ketel te laten dacht hij een scheetje te laten..ma blijkbaar is daar zoveel meer uit gekomen":wtf::rofl:
En meerdere collega's hebben dat verhaal bevestigd. De kop van mn manager toen :rofl:
Toch speciaal volk dat bij u werkt zuh :laugh:.

Collega "hahaha lol, dat is de vorige wagen van een collega geweest die nu weg is. Die gast heeft toen letterlijk in die auto op de bestuurdersstoel gekakt. Blijkbaar was dat ene die altijd en overal scheetjes moest laten..en hij was onderweg en had wat buikpijn. Om wa druk van de ketel te laten dacht hij een scheetje te laten..ma blijkbaar is daar zoveel meer uit gekomen":rofl:
Ah, u werkt op het bedrijf waar Kay Gell gewerkt heeft?

Op het werk zijn ze begonnen met een soort strategie (we willen geen kleine klanten meer).
Ze zeggen het niet letterlijk maar komt daar op neer... .
Dit houd in dat ze nu voor een aangifte personenbelasting 250 euro vragen.
Dit was vorig jaar 75 euro.
Ook sommige prijzen voor ander werk x3. (ja dit leest u juist)

Plots kwam een klant hier met 2 enveloppes van "vereenvoudigde aangifte" van haar 2 dochters. En dan wou ze nog iets vragen over de oudste dochter die samen wou wonen en wat voor gevolgen dit had.
Ik was hier wat verveeld mee en vroeg aan de onderbaas of ik dit werk op naam vd ouders kon zetten, deze wimpelde me af dat ik dit moest vragen aan de baas.
Kga naar de baas en die zegt dat ik niks mag doen en vanaf ik iets doe moet ik dit registreren. Dus maw is dit 500 euro voor minder dan 10 min werk... (2 aangiftes vr 250 stuk). De shit is dat dit een winkel is in de buurt waar ik soms ga. Kvoelde mij daar eerlijk gezegd wat slecht bij.
Kheb dan in mn tijdsregistratie 10 min gezet maar op een andere vermelding, zodat het niet op aangifte personenbelasting staat.
Heb het ook niet gemaild, maar gewoon teruggegeven en gezegd hoe het zit.

De vraag is nu, ontzeg ik mijn baas 500 euro min 10 minuten "gewoon werk".
Of ben ik nu beetje ne goede huisvader die beetje de zaken realistisch houd?

Toen ik dit vertelde aan m'n ouders zeiden ze dat ik moest 500 euro gerekend hebben vr da werk, f*ck die klanten.
Zotste is dat sommige v m'n collega's zelf letterlijk tegen klanten zeggen, je zou beter naar een ander gaan met dit probleem, das te duur hier.
Dus vind ik mezelf nog meevallen in deze situatie.

Heb me zelf wel voorgenomen dat ik onmiddelijk de prijs ga zeggen en dan zullen ze weigeren, dus bespaar ik me hoop gestress over niks eigenlijk.

TLDR: prijstijging die doorgevoerd is waardoor we bijna klanten moeten weigeren of ze in de zak zetten.

Op het werk zijn ze begonnen met een soort strategie (we willen geen kleine klanten meer).
Ze zeggen het niet letterlijk maar komt daar op neer... .
Dit houd in dat ze nu voor een aangifte personenbelasting 250 euro vragen.
Dit was vorig jaar 75 euro.
Ook sommige prijzen voor ander werk x3. (ja dit leest u juist)

Plots kwam een klant hier met 2 enveloppes van "vereenvoudigde aangifte" van haar 2 dochters. En dan wou ze nog iets vragen over de oudste dochter die samen wou wonen en wat voor gevolgen dit had.
Ik was hier wat verveeld mee en vroeg aan de onderbaas of ik dit werk op naam vd ouders kon zetten, deze wimpelde me af dat ik dit moest vragen aan de baas.
Kga naar de baas en die zegt dat ik niks mag doen en vanaf ik iets doe moet ik dit registreren. Dus maw is dit 500 euro voor minder dan 10 min werk... (2 aangiftes vr 250 stuk). De shit is dat dit een winkel is in de buurt waar ik soms ga. Kvoelde mij daar eerlijk gezegd wat slecht bij.
Kheb dan in mn tijdsregistratie 10 min gezet maar op een andere vermelding, zodat het niet op aangifte personenbelasting staat.
Heb het ook niet gemaild, maar gewoon teruggegeven en gezegd hoe het zit.

De vraag is nu, ontzeg ik mijn baas 500 euro min 10 minuten "gewoon werk".
Of ben ik nu beetje ne goede huisvader die beetje de zaken realistisch houd?

Toen ik dit vertelde aan m'n ouders zeiden ze dat ik moest 500 euro gerekend hebben vr da werk, f*ck die klanten.
Zotste is dat sommige v m'n collega's zelf letterlijk tegen klanten zeggen, je zou beter naar een ander gaan met dit probleem, das te duur hier.
Dus vind ik mezelf nog meevallen in deze situatie.

Heb me zelf wel voorgenomen dat ik onmiddelijk de prijs ga zeggen en dan zullen ze weigeren, dus bespaar ik me hoop gestress over niks eigenlijk.

TLDR: prijstijging die doorgevoerd is waardoor we bijna klanten moeten weigeren of ze in de zak zetten.
Je moest dat effectief volledig geregistreerd en aangerekend hebben. Sorry maar als je dat vlug doet besef je niet welke misstap je begaat tegen de deontologische code die uw baas waarschijnlijk als ITAA-lid draagt. Iedereen die langskomt en effectief een dienst ontvangt moet sowieso geïdentificeerd worden.

Had je hun echt willen helpen had je dat imo los van het kantoor en de aansprakelijkheid van uw baas in uw privétijd moeten opnemen :).

Nu komt zij volgend jaar waarschijnlijk opnieuw langs want ‘onzen boekhouder doet dat snel voor ons kinderen ook’ en dan mag je het uitleggen waarom je dat nu plots niet meer kan doen (en waarschijnlijk aan uw baas waarom je dat dit jaar wel gedaan hebt). Laat staan dat er ineens een foutje naar bovenkomt. Mijn buren waren ook zo, lieten altijd vlug de boekhouder van hun zelfstandige ouders de aangifte invullen tot ze een kleine vermindering waren vergeten opnemen. Dan wouden ze de boekhouder verantwoordelijk stellen en eisten ze dat die kosteloos een bezwaarschrift zou indienen tegen de gevestigde aanslag en vooral!: waren ze verwonderd dat ze dat jaar hun identiteitskaart niet hebben moeten laten inlezen terwijl dat andere jaren wel altijd moest. Ik vermoed dat de medewerkster ook gewoon snel wou helpen. Trouwens wat voor jou als beroepsbeoefenaar als een kleintje voelt is dat niet voor de klant, anders zouden ze er niet mee tot bij jou komen.

Dat de prijzen stijgen snap ik evengoed. Er is door accountants veel te lang aan belachelijk lage tarieven gewerkt geweest. De markt wordt competitiever, kantoren moeten klantenstops doorvoeren, personeel wordt schaarser en bijgevolg duurder, meer verantwoordelijkheden/verplichtingen, meer investeringen in digitalisering en vooral enorm veel consolidatie van de markt wat de fees omhoog drijft.

Hoe je er ook een draai probeert aan te geven: een simpele VVA nakijken en daarvoor 250€ vragen is vergelijkbaar met diefstal.

Terug
Bovenaan