Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Klant waarover ik hier wss al geschreven heb die mij mailde vorige week vrijdag: "het probleem is opgelost dus we verwachten u maandag 13/6 om af te werken".

Denken die nu echt dat wij hier zitten te wachten tot zij sturen? Het zal wss pas voor na het bouwverlof zijn :laugh:
Herkenbaar. De klant hier komt net af met een totaal onleesbaar A4-tje "Ja, we gaan de tuin dan dus toch al doen, we hebben de verlichting enzo zelf al besteld, hier is't planneke al voor de bekabeling" dus ik zeg dat ik dan wel aan mijn baas dat plan op groter formaat zal vragen want dit is niet leesbaar. "Oh, maar ik denk niet dat hij dat al heeft...."
Soit, baas kwam net toe dus ik laat hem ff die conversatie overnemen. Wat blijkt? Klant heeft zelf alles geregeld met en besteld bij ons vast lichtstudiebureau, verwacht dat we dat nu gaan uitvoeren aan de, nooit aanvaardde want buitenaanleg ging voor later zijn, offerteprijs van seffes 2 jaar geleden(minus de kost vd verlichting, natuurlijk) en de tuinman start over 2 weken dus dan kunnen we dat gelijk dan want dat sluit toch mooi aan bij de periode dat wij hier ingepland stonden .

Ongelooflijk toch?

Herkenbaar. De klant hier komt net af met een totaal onleesbaar A4-tje "Ja, we gaan de tuin dan dus toch al doen, we hebben de verlichting enzo zelf al besteld, hier is't planneke al voor de bekabeling" dus ik zeg dat ik dan wel aan mijn baas dat plan op groter formaat zal vragen want dit is niet leesbaar. "Oh, maar ik denk niet dat hij dat al heeft...."
Soit, baas kwam net toe dus ik laat hem ff die conversatie overnemen. Wat blijkt? Klant heeft zelf alles geregeld met en besteld bij ons vast lichtstudiebureau, verwacht dat we dat nu gaan uitvoeren aan de, nooit aanvaardde want buitenaanleg ging voor later zijn, offerteprijs van seffes 2 jaar geleden(minus de kost vd verlichting, natuurlijk) en de tuinman start over 2 weken dus dan kunnen we dat gelijk dan want dat sluit toch mooi aan bij de periode dat wij hier ingepland stonden .

Ongelooflijk toch?
Ook heel herkenbaar. Onlangs ook ene met een offerte van begin 2021. "Is de prijs nog dezelfde". Wat denk je nu zelf... Eind vorig jaar zo nog een werk gedaan waar we hadden op moeten toedragen hadden we het aan de originele prijs gedaan, puur door de duurdere materialen.

Dat een dokter zelfstandige is volledig zelf zijn werkdruk bepaalt eventjes vermelden als een kleine sidenote, alsof het een detail is. En dat gelijkstellen aan een werknemer die opgelegd wordt om minimaal x-aantal projecten op zich te nemen "want de werknemer kan ook ontslag nemen en ergens anders gaan werken en tijdens zijn sollicitatierondes alvast eisen dat er niet meer moet gewerkt dan x-aantal projecten/jaar want anders teken ik niet!". Make sense.

In zekere zin is een nieuwe job altijd een black box qua werkbelasting. Niemand kan eisen dat de werkdruk onder een bepaald niveau blijft. Niemand zal vragen of de werkdruk toch niet te hoog is, anders heb je de job sowieso niet (in de privé). En dan nog, wat denk je dat ze gaan antwoorden? "Ja, er hebben er hier vorig jaar nog 5 met een burnout gezeten dus om hier te werken moet je een halve zot zijn. Kun je dan hier tekenen aub?"

Een dokter kan van vandaag op morgen het aantal patiënten verminderen zonder gevolgen.
Zodat je hier dan kan komen zagen over het feit dat uw dokter niet genoeg patiënten op een dag ontvangt waardoor je dagen moet wachten op een consultatie?

Nog ééntje van een tijdje terug:
Detail: Wij hebben toegang tot het rijksregister op onze job (Naam-adres-kinderen-burgerlijke staat)

Collega die voor haar bevalling in zwangerschapverlof opeens online was en mij aanspreekt, wat koetjes en kalfkes
Ik vraag met een kwinkslag of ze zich misschien verveelt of iets vergeten is waardoor ze online is.

"Neenee, maar ik ben de geboortekaartjes aan het klaarmaken, maar ik heb niet van iedereen het adres"

Er ging geen enkel belletje rinkelen toen ik er haar op aansprak dat dit gewoon enorm fout is en zelfs niet toegestaan is

Nog ééntje van een tijdje terug:
Detail: Wij hebben toegang tot het rijksregister op onze job (Naam-adres-kinderen-burgerlijke staat)

Collega die voor haar bevalling in zwangerschapverlof opeens online was en mij aanspreekt, wat koetjes en kalfkes
Ik vraag met een kwinkslag of ze zich misschien verveelt of iets vergeten is waardoor ze online is.

"Neenee, maar ik ben de geboortekaartjes aan het klaarmaken, maar ik heb niet van iedereen het adres"

Er ging geen enkel belletje rinkelen toen ik er haar op aansprak dat dit gewoon enorm fout is en zelfs niet toegestaan is
Worden elke opvraging normaal gezien niet altijd gelogd? Met wat pech zou ze zo wel eens serieus in de problemen kunnen komen.

Worden elke opvraging normaal gezien niet altijd gelogd? Met wat pech zou ze zo wel eens serieus in de problemen kunnen komen.
Elke opvraging in 't RR wordt gelogd. Als men een indicatie krijgt van misbruik kan dit altijd nagekeken worden.
Hier is het dat je als toegang hebbende enkel de nodige opvraging mag doen in context van waarom je die toegang hebt. Meestal in context van 'WN van een overheidsinstantie'.

Klassiek voorbeeld is dan dat je gerust Koen Wouters z'n gegevens mag opvragen als je van uit de gemeente die mens moet aanschrijven.
Maar je mag niet zomaar even elke BV in 't systeem gaan opzoeken & allerhande gegevens beginnen uitpluizen en die mensen een hele hoop spam sturen of whatever.

Noch CEVI, noch Remmicom, noch andere leveranciers hebben me ooit willen zeggen hoe men dit gade slaagt ... maar 't wordt normaal gezien wel degelijk gelogd. 'k Zou verwachten dat er wel iets van monitoring/AI op zit om 'verdachte opvragingen' te identificeren.
'k Heb zelf nog een eigen systeem moeten maken in mijn applicaties die dit soort opvragingen moest loggen (& dit was een wettelijke vereiste).
Dus de leveranciers voor software rondom 't RR zullen die zelfde wettelijke vereiste hebben.

Uiteraard.
Kans is klein dat daar iets van komt natuurlijk, als je aan het werk bent zou je daar nog een draai aan kunnen geven. Maar onder je verlof..

Het is zoals @ThekillingGoku zegt
Stel je zoekt Gert Verhulst op of Nathalia en je gaat op café lopen stoefen van die woont daar of die is nu getrouwd met of weet ik veel wat
Dan kan dat wel eens bij Interne Inspectie terecht komen en dan ben je nog niet klaar. Zelfde voor politiekers, volgens mij is dat meteen alarm.

Er worden hier cursussen GDPR, Deontologie, Integriteit, interne afspraken gegeven die iedereen moet volgen
En dan nog krijg je zo'n dingen, ik kan daar dus niet bij

Uiteraard.
Kans is klein dat daar iets van komt natuurlijk, als je aan het werk bent zou je daar nog een draai aan kunnen geven. Maar onder je verlof..

Het is zoals @ThekillingGoku zegt
Stel je zoekt Gert Verhulst op of Nathalia en je gaat op café lopen stoefen van die woont daar of die is nu getrouwd met of weet ik veel wat
Dan kan dat wel eens bij Interne Inspectie terecht komen en dan ben je nog niet klaar. Zelfde voor politiekers, volgens mij is dat meteen alarm.

Er worden hier cursussen GDPR, Deontologie, Integriteit, interne afspraken gegeven die iedereen moet volgen
En dan nog krijg je zo'n dingen, ik kan daar dus niet bij
Mja die cursussen zijn allemaal goed en wel, maar in de praktijk is het niet altijd haalbaar. Soms bellen ze vlug van interventie om eens die of die nummerplaat of persoon op te vragen. Ik zet altijd wel een reden in het systeem, maar als ik plots iets anders tussen neem dan vergeet ik die ook wel eens aan te passen.

Of bvb anpr bevragingen.. Dat zijn dagelijks een 50tal nummerplaten. Als ze daar ooit vragen over gaan stellen dan weet ik dat ook niet allemaal meer.

Maar als je mensen gaat opzoeken en dan gaat rondbazuinen dan zoek je idd wel problemen. Er is in een andere zone waar ik iemand ken ook een heel onderzoek bezig omdat ze collega's opgevraagd hebben en dan zaken rondverteld hebben. Tja dan ben je ook gewoon een grote ezel en verdien je niet beter.

Pf stom dat je niet met itsme kan inloggen.
Ik heb zelfs zo niet eens nog een echte card reader om aan m'n PC te hangen. 'k Heb zo ooit eens een cheapo plastieken ding gekregen op de Lokerse Feesten als promotie, but who knows waar dat zich moet bevinden. Da's gemakkelijk 7, 8 jaar geleden.

Maar 't is voor digitaal tekenen in Doccle ook nog altijd een probleem (of dat was het toch de laatste keer ik daar een domiciliëring probeerde te versieren). ItsMe is daar ondersteund om in te loggen, maar niet om te tekenen. Go figure. :cautious:

Ik heb zelfs zo niet eens nog een echte card reader om aan m'n PC te hangen. 'k Heb zo ooit eens een cheapo plastieken ding gekregen op de Lokerse Feesten als promotie, but who knows waar dat zich moet bevinden. Da's gemakkelijk 7, 8 jaar geleden.

Maar 't is voor digitaal tekenen in Doccle ook nog altijd een probleem (of dat was het toch de laatste keer ik daar een domiciliëring probeerde te versieren). ItsMe is daar ondersteund om in te loggen, maar niet om te tekenen. Go figure. :cautious:
De belfius / ing (denk ik) kaartlezer werkt ook.

-Ja zwarten kan je even meepikken in de meeting met het externe bouwteam? (15 minuten voor de effectieve meeting)
-Geen probleem "nieuwe onzekere collega". Ik zit wel nog maar 2 dagen op het project wel en moet me nog wat inwerken.
Meeting start... nieuwe onzekere collega zegt geen woord. Na 15 minuten komt er iets uit... "ja ik moet jullie verlaten want kheb andere meeting" (of insert ander zwak excuus)
Zit ge daar mooi alleen, onvoorbereid en een salvo van vragen die afgevuurd werden. Gelukkig kunnen we teren op ervaring en was de meeting nog productief.
Hij heeft het me godverdomme weer gelapt!
dezelfde "niet meer nieuwe" onzekere collega.
Aaah zwarten ik zit wat vast met ontwerp.. Kunnen we even meeten. (ontwerp waar ik in de verste versten niets mee te maken heb.)
Geen probleem collega. Boek maar een teamsmeeting
15min voor meeting.. Ah die externe en die externe gaan er ook nog bij zitten.

goddamnit!

Weer een salvo aan vragen maar er me gelukkig kunnen uitlullen. En hij weer geen woord gezegd :S

De belfius / ing (denk ik) kaartlezer werkt ook.
Ik heb hier van de Fortis gelijk 6 van die card readers verspreid liggen (van de laptop tas 'on the go', tot m'n wagen & m'n schuiven). Dat zijn weliswaar van die draadloze dingetjes op batterij die gewoon nummerkes genereren om mee in te loggen/tekenen.

Zal ik voor m'n PC weinig mee zijn. ;)

Hij heeft het me godverdomme weer gelapt!
dezelfde "niet meer nieuwe" onzekere collega.
Aaah zwarten ik zit wat vast met ontwerp.. Kunnen we even meeten. (ontwerp waar ik in de verste versten niets mee te maken heb.)
Geen probleem collega. Boek maar een teamsmeeting
15min voor meeting.. Ah die externe en die externe gaan er ook nog bij zitten.

goddamnit!

Weer een salvo aan vragen maar er me gelukkig kunnen uitlullen. En hij weer geen woord gezegd :S
Fool me once, shame on you, fool me twice shame one me! ;)

Nie mijn ergernis, maar onlangs vriend die bij een AIRCO fabriek werkt (daikin) horen klagen,
dus die mensen, arbeiders, staan daar koperen buizen te lassen dagdagelijks;
maken zogezegd de beste airco's dat je maar kan vinden,
maar voor de fabriek in oostende, kan het er precies niet van af, om airco's te installeren.

Arbeiders staan daar gewoon te puffen en zweten in brandwerende kledij, voor airco's te maken,
terwijl de directie geen wil voorzien voor eigen personeel :D
Dat is toch bedroevend, en belachelijk tegelijkertijd?

Op het zelfde moment bekritiseer ik dan ook de vakbonden...
Hoe kan het zijn dat een multinational, die vakbonden heeft zitten in het gebouw, dat niet kan bekomen?
Zo zie ik typisch weer het stereotiep beeld van vakbondsmensen die zelf fris in hun bureau'tje zitten met voeten in de lucht, geen kouwe fuck geven om het lot van de werknemers, en enkel met hun eigen postje bezig zijn.

Want zelf hebben ze er geen last van, terwijl warme zomerdagen wel elk jaar een wederkerend fenomeen zijn...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik moet iets kwijt, want ik erger me extreem hard aan een collega (X) en kan er nergens anders (anoniem) over ventileren. Er is een collega van mij die telkens alles veel te veel in vraag stelt en te veel communiceert waar die mee bezig is, op het irritante af. Al staat er A, vraagt die nog of het zeker niet B is.

Bijvoorbeeld:
Vrijdag was die er niet. We moeten tegen woensdag een check-up van iets doen. Ik bereid dat op vrijdag voor door het werk te verdelen in een schema. Concreet heb ik in een Excelsheet een taakverdeling opgemaakt, met aangeduid wie wat moet doen de komende dagen. Ik heb via mail de instructies doorgestuurd naar die collega, die letterlijk neerkomen op: "Ik heb het werk verdeeld. Verricht de controles voor de onderdelen waar jouw naam bij staat". Die sheet zegt per contractnummer exact welke controles er moeten gebeuren en wie (dus één van onze namen) deze controles zal uitvoeren. Duidelijker kan niet.

Ik vermijd bewust woorden die enige twijfel kunnen veroorzaken (misschien, liefst, graag, ...) om extra duidelijk te zijn.

Nu heb ik vandaag al drie berichten gekregen van collega X in de trant van: "Is het dan goed als ik de zaken behandel waar *naam collega X* bij staat". :wallbash:

Die persoon is één van de redenen waarom ik blij zal zijn als ik binnen nu en een paar maanden van team veranderd ben. Dan steek je tijd in een extreem duidelijke communicatie, en dan moet je dat nog eens gaan verduidelijken.

Edit: en op het moment van schrijven krijg ik een nieuw bericht: "Ik zie dat kolom Y van contract Z niet in orde is. Zet ik deze check dan op Niet OK?"
Fuck dit.

Laatst bewerkt:
Ik moet iets kwijt, want ik erger me extreem hard aan een collega (X) en kan er nergens anders (anoniem) over ventileren. Er is een collega van mij die telkens alles veel te veel in vraag stelt en te veel communiceert waar die mee bezig is, op het irritante af. Al staat er A, vraagt die nog of het zeker niet B is.

Bijvoorbeeld:
Vrijdag was die er niet. We moeten tegen woensdag een check-up van iets doen. Ik bereid dat op vrijdag voor door het werk te verdelen in een schema. Concreet heb ik in een Excelsheet een taakverdeling opgemaakt, met aangeduid wie wat moet doen de komende dagen. Ik heb via mail de instructies doorgestuurd naar die collega, die letterlijk neerkomen op: "Ik heb het werk verdeeld. Verricht de controles voor de onderdelen waar jouw naam bij staat". Die sheet zegt per contractnummer exact welke controles er moeten gebeuren en wie (dus één van onze namen) deze controles zal uitvoeren. Duidelijker kan niet.

Ik vermijd bewust woorden die enige twijfel kunnen veroorzaken (misschien, liefst, graag, ...) om extra duidelijk te zijn.

Nu heb ik vandaag al drie berichten gekregen van collega X in de trant van: "Is het dan goed als ik de zaken behandel waar *naam collega X* bij staat". :wallbash:

Die persoon is één van de redenen waarom ik blij zal zijn als ik binnen nu en een paar maanden van team veranderd ben. Dan steek je tijd in een extreem duidelijke communicatie, en dan moet je dat nog eens gaan verduidelijken.

Edit: en op het moment van schrijven krijg ik een nieuw bericht: "Ik zie dat kolom Y van contract Z niet in orde is. Zet ik deze check dan op Niet OK?"
Fuck dit.

gewoon negeren :unsure:

Ik ben net gebeld geweest door die persoon met vragen over iets anders. En passant vroeg die of ik dan de controles ga doen waar mijn naam bij staat. :laugh: Je kan niet zeker genoeg zijn!

Terug
Bovenaan