Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

man, man, man..

woensdag out of the blue: ja ze zijn klaar om te migreren, allez niet echt maar we moeten volgende week beginnen en alles moet gemigreerd zijn voor 24/06. Kunt gij alle andere dingen laten vallen en de volgende 2+ weken hier aan spenderen, weekends en avonden inbegrepen? Eerm.. :unsure:

gisteren namiddag: al die miserie gepland met hun IT mensen en andere consultants, een hoop waarschuwingen dat het nipt zal zijn, dat we moeilijk kunnen schatten hoe lang het zal duren tot we effectief beginnen, dat er weinig ruimte is voor dingen die fout gaan, etc

gisteren avond: Blijkbaar is het hoger niet technisch mgmt niet akkoord en ipv nu dinsdag te beginnen zouden we op 21/06 kunnen beginnen. Moet wel nog altijd klaar zijn voor 24/06. :oink: :unsure:

Oh ja en waarom 24/06? Omdat ze daarna een freeze hebben en de helft van hun IT kerels op verlof vertrekt. Ja duidelijk een goed idee om dan een migratie van alles naar een nieuw platform er door te duwen. :angry:

Meh, ik heb dat ook gedaan vorige week, dat is compensatie voor niet opgeschreven overuren in de weken daar voor.
En in die context vind ik dat ook wel acceptabel.

Maar in ons team hebben we een cultuur/mentaliteit van: de klus moet maar geklaard geraken binnen de "standaard 8 werkuren op een dag". Overuren vallen bij ons dus nooit voor. Wat wel al eens voorvalt, is dat er iets langer wordt doorgewerkt als je "in the zone" zit en dat de werkdag dan langer dan 8 uur duurt (maar dat is dan geheel vrijwillig doorwerken en niet omdat het "moet").

Ik zit niet in de positie om "timesheet police" te spelen, maar ga hen toch eens vragen wat hun redenering erachter is... :)

Fucking leveranciers. Eerst duurt het 12 weken voor je iets hebt, leveren ze dan nog verkeerd ook :angry::angry::angry::angry::angry:
2 types toestellen besteld en 1 is gelakt zoals gevraagd en type 2 niet. Echt waar... het is gemakkelijk om er uw kloten aan te vegen als je binnen België zowat een monopolie hebt natuurlijk.

Waar ik vroeger werkte, in de Big 4, werd dat ook soms gedaan in die context. Als er op een project heel veel overuren werden gemaakt mocht je die dan nadien (deels) compenseren door verlof te nemen en ondertussen je uren op die klant te boeken waardoor je geen verlofdagen verliest. Dat was wel enkel mogelijk bij de heel redelijke managers (eerder een uitzondering in die omgeving).
Klopt. Mijn vriend heeft onlangs door migratie paar weekenden in het buitenland bij de klant doorgewerkt, hij is heel de week van hemelvaart thuis geweest met 'approved absence' op de projectcode van de klant om die weekenden te compenseren. Moet uiteraard door de partner op het project approved worden.

Fucking leveranciers. Eerst duurt het 12 weken voor je iets hebt, leveren ze dan nog verkeerd ook :angry::angry::angry::angry::angry:
2 types toestellen besteld en 1 is gelakt zoals gevraagd en type 2 niet. Echt waar... het is gemakkelijk om er uw kloten aan te vegen als je binnen België zowat een monopolie hebt natuurlijk.
Ik hoor nu net dat er nog stukken ontbreken aan de levering van vorige week. Echt waar jong...

Klopt. Mijn vriend heeft onlangs door migratie paar weekenden in het buitenland bij de klant doorgewerkt, hij is heel de week van hemelvaart thuis geweest met 'approved absence' op de projectcode van de klant om die weekenden te compenseren. Moet uiteraard door de partner op het project approved worden.
Goedkope oplossing wel voor de werkgever, gewerkte uren in het weekend compenseren door weekdagen. Raar dat uw vriend daar zo vlot mee akkoord gaat.

Goedkope oplossing wel voor de werkgever, gewerkte uren in het weekend compenseren door weekdagen. Raar dat uw vriend daar zo vlot mee akkoord gaat.
Da's nochthans redelijk herkenbaar. Hoor nog van veel IT mensen die on-site moeten zijn voor een deploy (al dan niet bij de klant zelf of gewoon op kantoor).
Zijnde in een weekend of de vrijdag door doen tot om 22u of langer.

Meestal dan met recuup ergens op te nemen naar keuze, maar ik hoor toch niet direct van 150% recuup, laat staan 200% recuup of zoiets.

Of idem voor infra mensen die buiten de kantoor uren moeten werken (laat in de nacht of in het weekend) waar dan recuup uit komt, maar 'k heb die mensen toch ook nog niet horen zeggen dat men dat dubbel krijgt of zo.

Dat is hier exact hetzelfde. Of op projectnaam bv. Deze ochtend een mail gezocht op projectnaam. De oudere mails vond ik, maar de laatste, die ik nodig had? Nooope.
Kan erger, ik moest iets zoeken voor een bepaald pand in Antwerpen, stond het geklasseerd in "Oost Vlaanderen", en dan in de bestandsnaam "Antwperen".

De archivaris in mij pleegde sudoku met een houten paplepel (en ik ben niet eens archivaris).

Niet elk uur in het weekend zorgt voor een extra compensatie, he, da's een fabeltje.

Kan erger, ik moest iets zoeken voor een bepaald pand in Antwerpen, stond het geklasseerd in "Oost Vlaanderen", en dan in de bestandsnaam "Antwperen".

De archivaris in mij pleegde sudoku met een houten paplepel (en ik ben niet eens archivaris).
Doet me denken aan data die ik moest aanleveren op straatniveau, bleken die straten manueel te zijn ingebracht door verschillende personen.
Blijkbaar kan je dezelfde straat op 10 verschillende manieren schrijven: Sint-Niklaasstraat, St-Niklaasstraat, Sint Niklaasstraat, Sint Niclaasstraat, Sint Niclaesstraat, ...

Bericht gepost op de intranetsite van onze werkgever dat we binnenkort via het werk een elektrische fiets of speed pedelec gaan kunnen leasen. Supergoed nieuws want ik was aan het denken om een nieuwe (elektrische) fiets aan te schaffen.

Tot ik verder keek naar de "voorwaarden".

3 jaar lease en erna kunnen we hem overkopen aan 16% van de originele prijs. (De restwaarde dus). So far so good.

Maar, we gaan ervoor moeten betalen met een combinatie van ons 13e maand en KD's*. Er staat een voorbeeld voor een fiets van 1500€.
5 KD's afgeven en 3j lang 13e maand (375 bruto per jaar), 1 KD komt grofweg overeen met 200€, dus voor een fiets van 1500€ zouden we 2125€ betalen (+ nog eens 240 als we hem na die 3j willen houden) = 2365€ voor een fiets van 1500€

* KD's zijn kredietdagen. Dit zijn "verlof"dagen die wij krijgen omdat we een 36-urencontract hebben, maar 40u werken. Zo krijgen we er 11 per jaar om 2u/week te compenseren. (De andere 2u worden gecompenseerd met

Bericht gepost op de intranetsite van onze werkgever dat we binnenkort via het werk een elektrische fiets of speed pedelec gaan kunnen leasen. Supergoed nieuws want ik was aan het denken om een nieuwe (elektrische) fiets aan te schaffen.

3 jaar lease en erna kunnen we hem overkopen aan 16% van de originele prijs. (De restwaarde dus). So far so good.

Maar, we gaan ervoor moeten betalen met een combinatie van ons 13e maand en KD's*. Er staat een voorbeeld voor een fiets van 1500€.
5 KD's afgeven en 3j lang 13e maand (375 bruto per jaar), 1 KD komt grofweg overeen met 200€, dus voor een fiets van 1500€ zouden we 2125€ betalen (+ nog eens 240 als we hem na die 3j willen houden) = 2365€ voor een fiets van 1500€

* KD's zijn kredietdagen. Dit zijn "verlof"dagen die wij krijgen omdat we een 36-urencontract hebben, maar 40u werken. Zo krijgen we er 11 per jaar om 2u/week te compenseren. (De andere 2u worden gecompenseerd met
Is jammer dat ze jullie verplichten om die KD’s op te nemen.
Als ze nu zeiden dat je gewoon €500 van je eindejaarspremie mag gebruiken was het een stuk gunstiger geweest.
Dan was je nog ~ €1750 bruto kwijt na 3 jaar.
Maar wel je bruto netto voordeel zou toch wat beter optimaler zijn.

Vergeet niet dat daar ook een onderhoudsbudget in zit en een goede verzekering ook. Ik heb bij mijn vorige werkgever ook een fiets geleased, en daar zat 300 euro onderhoudsbudget bij en die is ook gestolen na een jaar, waarna ik binnen de week een nieuwe gekregen heb. Ook dat heeft zijn waarde.

Zelfde mail gehad. Zouden echt mensen dat nemen?

Niet dat ik plots ga zeggen dat het een superdeal is, maar als je toch van plan was een fiets te kopen, is dit wel degelijk voordelig. Je brutoloon dat je verlies, is bruto. Van die 2365 bruto zal je normaal geen 1500 netto overhouden én je hebt het voordeel dat je (zoals hierboven gezegd) nog een verzekering + onderhoudscontract zou krijgen.

Vraag is natuurlijk of die fiets van 1500 euro ook effectief in de winkel 1500 euro kost, daarmee moet je zeker oppassen. Het zou me echter niet verbazen dat wat je krijgt (fiets + verzekering + onderhoudscontract) een waarde heeft van quasi exact 2365 euro.

Mensen die heel de tijd hardop denken. :angry:
Ge kunt dat eens efkes doen, maar heelder godganse dagen...
Heb zo een collega die begint te blazen en te kreunen als hij aan het nadenken is. En hij doet dat zo ostentatief dat ik mij er ongemakkelijk bij voel :unsure:

Zelfde mail gehad. Zouden echt mensen dat nemen?
Vergelijk sowieso met wat de fiets in de winkel kost.

Mss vind je hem op een ander 300 euro goedkoper.

En een verzekering en onderhoudscontract.
Tja, zijn dingen die de meeste mensen toch niet nemen als ze een fiets kopen.

Als je dan eens onderhoud nodig hebt, betaal je mss evenveel of minder als wat het contract steeds gekost heeft.

Tegen dan is mss een band versleten, en als je die dan zelf kan vervangen ben je weer wat goedkoper af.
De remmen bijstellen of vervangen kan je ook zelf.

Als je onderhoud laat doen in een winkel, kijken ze alle prulletjes na, en vervangen ze voor het minste.
Dan volgt een serieus gepeperde rekening.
Dus ik laat dat nooit doen, en laat een onderdeel vervangen pas wanneer het echt nodig is.
Zo wilden ze bij mij al jaren geleden de tandwielen vervangen, pff, ik fiets er nog steeds mee, de ketting schiet niet door.
Fietsonderhoud, gegarandeerd dat ze u in het zak zetten.
Een batterij gaat normaal ook voldoende jaren mee tegenwoordig.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan