Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

De baas belt mij om te vragen of ik toevallig weet waar X ligt wat bij klant Y op de werf was klaargezet door hem.
Dus ik vraag expliciet of hij mij nu echt belt om te vragen waar iets wat hij heeft geleverd ligt op een locatie waar ik nog nooit ben geweest.... toen werd het stil aan de overkant.
Allez ja, ik ben intussen al wel gewoon dat hij mij bij het minste scheetje belt zodat ik een oplossing voor zijn shit kan uitwerken maar dit slaat nu toch wel alles
Hij had misschien in zijn gedachten dat jij ondertussen al eens op die werf bent geweest en dat had verplaatst.
Terwijl hij zich nu realiseert dat die items vleugeltjes hebben gekregen :p.

Vraag per mail: ik mis een mail van jou met bestand "123"
Antwoord: verstuurd 24/5 om 9u15.
Ah ja, dank u.

Volgende vraag per mail: bestand "345" mis ik ook
Antwoord: verstuurd 25/5 om 10u30
Ah ja, dank u. Ik sta enkele honderden mails achter en zo is het makkelijker zoeken.

De bestandnummers staan in de mail en in de subjectline!....nog nooit gehoord van een zoekfunctie?
Ik start eerst met gewoon te filteren op basis van wie de mail komt. Meestal, ook al sta je 100'en mails achter, kom je die dan wel vlot tegen. In ieder geval een pak vlotter dan als je begint met zoekfuncties :(.

Verlofuren oppakken, of de uren compenseren voor/na. Moeilijker moet het niet zijn.
Idem, zo doe ik het als ambtenaar zelfs.

De "horror" 😁

Ah ja, dank u.

Ah ja, dank u. Ik sta enkele honderden mails achter en zo is het makkelijker zoeken.

De bestandnummers staan in de mail en in de subjectline!....nog nooit gehoord van een zoekfunctie?
Die mens gebruikt misschien Outlook he. Dan is het altijd gokken bij de zoekfunctie.

Ah ja, dank u.

Onlangs één of andere hoge hotemetoot die van zijn oren maakte.

"En ik heb binnenkort een reis. Begin van de maand is dat doorgegeven aan het reisbureau en ik heb daar altijd nog niks van teruggezien. en we zijn drie weken verder. Als dat de manier waarop afdeling Huppeldepup werkt, gaan wij daar niet vaak meer mee samenwerken. Dat trekt op niks. En dit! En dat! Blabla, zeur, zaag, zever..."

Collega antwoordt; tickets zijn door het reisbureau drie dagen later door het reisbureau doorgestuurd. De reis is door het management goedgekeurd op dag X.
Ik stuur vervolgens nog een mail dat de aanvraag voor de reis is opgestuurd drie dagen nadat hij zijn mail heeft gestuurd. Idem voor zijn verblijfsonkosten. Vervolgens zet ik het oorspronkelijk mailverkeer in bijlage als bewijs dat ik hem geen blaaskes aan het wijsmaken ben.

Reactie:

:sop:

Ergernis vorige week: details mee sturen met tekeningen en afmetingen bij een offerte die besteld was en al geleverd. Vorige week gezaag over afmetingen. Aap komt uit de mouw: plan komt niet overeen met wat in lastenboek stond. Dit zou geen drama zijn mochten ze onze details gevolgd hebben, maar ah... natuurlijk niet. Plan is sowieso verkeerd, want wij hebben aangeboden wat architect samen met de fabrikant besproken had.

Dat is zo ne klant die je een detail doorstuurt waar je dan reply krijgt dat hij het niet vindt. Ik antwoord dan zie p zoveel die waarde. Vorige week nog speciaal kot in de nacht nog een mail gestuurd zodat het zeker in orde zou zijn.

Wij komen plaatsen wat we al kunnen: ook daar onze details niet gevolgd. Installatie gelukt maar niet zoals het hoort. Ongelooflijk.

Gisteren: bestelling waar we al 100 keer over en weer gestuurd hebben. technische tekeningen er bij van de installatie, inclusief instructies naar hen toe voor de voorbereiding. Wij komen toe gisteren: voorbereiding verkeerd gedaan. Halve dag in de vuilbak.

Ah, ben ik niet de enige die die zoekfunctie in Outlook echt verschrikkelijk vind?
Ik heb regelmatig dat ik een mail zoek van bv 2 weken of een maand oud. Ik weet EXACT wat er in het onderwerp en de body staat. Krijg dan resultaten uit 2021 die er niks mee te maken hebben, en niks van wat ik zoek. Soms zelfs niet als ik weet van wie de mail komt en ik zoek op alles van die verzender. Echt een drama.

Onlangs ook gehad. Het beste was dat ik die mail op mijn gsm WEL direct vond. Ik ben dus op mijn PC moeten gaan scrollen tot die datum en uur om hem te vinden.

Ah, ben ik niet de enige die die zoekfunctie in Outlook echt verschrikkelijk vind?
Ik werk ondertussen al bijna 12 jaar niet meer met Outlook. Mijn werkgever heeft Outlook vervangen door G-mail in 2010, sindsdien heb ik een goede zoekfunctie :clap:

Ergernis van deze week: ik was de enigste van ons team (4 personen) die geen brugdag heeft gemaakt op vrijdag 27 mei. Heb een dag goed kunnen doorwerken (want geen interrupties door vergaderingen, etc.) en zo de helft van onze tweewekelijkse planning kunnen afwerken op 1 dag.

Maar wat doen mijn collega's? Ah, die vullen doodleuk op 27 mei ook 8 uren in, terwijl ze die dag NIET gewerkt hebben... :wallbash:
Weet nog niet wat ermee aanvangen, maar vind het best frauduleus en demotiverend (allemaal niet-goedkope consultants).

Laatst bewerkt:
Ik heb regelmatig dat ik een mail zoek van bv 2 weken of een maand oud. Ik weet EXACT wat er in het onderwerp en de body staat. Krijg dan resultaten uit 2021 die er niks mee te maken hebben, en niks van wat ik zoek. Soms zelfs niet als ik weet van wie de mail komt en ik zoek op alles van die verzender. Echt een drama.
Zo herkenbaar. Ik heb dit zelfs met mails van 2 dagen oud. Ik weet van wie, het onderwerp, etc. en toch niets vinden. Krijg je inderdaad wat onrelevante mails van vorig jaar te zien. 😂

Ergernis van deze week: ik was de enigste van ons team (4 personen) die geen brugdag heeft gemaakt op vrijdag 27 mei. Heb een dag goed kunnen doorwerken (want geen interrupties door vergaderingen, etc.) en zo de helft van onze tweewekelijkse planning kunnen afwerken op 1 dag.

Maar wat doen mijn collega's? Ah, die vullen doodleuk op 27 mei ook 8 uren in, terwijl ze die dag NIET gewerkt hebben... :wallbash:
Weet nog niet wat ermee aanvangen, maar vind het best frauduleus en demotiverend (allemaal niet-goedkope consultants).
Da's toch te gek voor woorden? Kan je die daarop niet aanspreken? Of subtiel vragen wat ze hebben gedaan die dag?

Tip voor outlook: search reference table

Ik zie regelmatig collega's op Teams sukkelen met search in Outlook maar als ik zie welke keywords ze gebruiken..
Dat lijkt me voor de meeste mensen hier geen probleem. Mijn eigen google-fu is alleszins on point.

Zo herkenbaar. Ik heb dit zelfs met mails van 2 dagen oud. Ik weet van wie, het onderwerp, etc. en toch niets vinden. Krijg je inderdaad wat onrelevante mails van vorig jaar te zien. 😂
Ik heb zo een mail waarin ze een technische fiche vragen. Ik zoek op "technische fiche" en vind hem gewoon NIET. Ik zal dan maar wachten tot ik een reminder krijg zeker...

Tip voor outlook: search reference table

Ik zie regelmatig collega's op Teams sukkelen met search in Outlook maar als ik zie welke keywords ze gebruiken..
Wij gebruiken dossiernummers van 7 cijfers in ons onderwerp. Als ik letterlijk dat dossiernummer in de search ingeef, dan verwacht ik toch dat Outlook dat vindt. Soms gaat dat perfect (zelfs van maanden of jaren oud) en zoals gezegd kan hij soms mails van een paar dagen oud niet vinden.

Ik heb zulke fratsen nog niet meegemaakt met Outlook, dus kan daar moeilijk over oordelen.

Ben je zeker dat je in de juiste map/mailbox zoekt? Je kan normaal wel aangeven of je enkel in de geselecteerde map, de geselecteerde mailbox of alle gekoppelde mailboxes wilt zoeken.

(Schiet me niet af als je dit reeds weet. Outlook zoekt standaard enkel in de geselecteerde map. Ik zeg dit triviale feit maar omdat die search bij mij wél perfect werkt als ik de juiste map of mailbox selecteer.😅)

Wij gebruiken dossiernummers van 7 cijfers in ons onderwerp. Als ik letterlijk dat dossiernummer in de search ingeef, dan verwacht ik toch dat Outlook dat vindt. Soms gaat dat perfect (zelfs van maanden of jaren oud) en zoals gezegd kan hij soms mails van een paar dagen oud niet vinden.
Dat is hier exact hetzelfde. Of op projectnaam bv. Deze ochtend een mail gezocht op projectnaam. De oudere mails vond ik, maar de laatste, die ik nodig had? Nooope.

Meh, ik heb dat ook gedaan vorige week, dat is compensatie voor niet opgeschreven overuren in de weken daar voor.
Waar ik vroeger werkte, in de Big 4, werd dat ook soms gedaan in die context. Als er op een project heel veel overuren werden gemaakt mocht je die dan nadien (deels) compenseren door verlof te nemen en ondertussen je uren op die klant te boeken waardoor je geen verlofdagen verliest. Dat was wel enkel mogelijk bij de heel redelijke managers (eerder een uitzondering in die omgeving).

Waar ik vroeger werkte, in de Big 4, werd dat ook soms gedaan in die context. Als er op een project heel veel overuren werden gemaakt mocht je die dan nadien (deels) compenseren door verlof te nemen en ondertussen je uren op die klant te boeken waardoor je geen verlofdagen verliest. Dat was wel enkel mogelijk bij de heel redelijke managers (eerder een uitzondering in die omgeving).
Dus gewoon uw overuren recupereren zoals in iedere normale omgeving?

Terug
Bovenaan