Man, wat triestig dat je je ziel ook al helemaal aan de hedendaagse bedrijfsvoering hebt verkocht met zijn totaal verkeerde prioriteiten. Bah, spoel uw mond.
Het is namelijk net het tegenovergestelde:
- Enkel Operations brengt geld binnen. Want wat zou je anders verkopen als bedrijf? Wat zou je anders factureren?
- Bij een goed draaiende Operations, verkoopt het product en/of de diensten eigenlijk zichzelf al. Een salespersoon is dan alleen nog pure ballast en pure kosten (en blijkbaar een grotere kost per kop dan iemand bij Operations). Handtekeningen ophalen voor nieuwe contracten bij mijn klanten kan ik ook, zo tussen 2 werfbezoeken door. Zonder bijhorende zever.
Wat is eigenlijk de definitie van Sales? De producten en/of diensten van ons (Operations) verkopen, maar dan door iemand die er minder inhoudelijk van kent en die getraind is om mensen erin te luizen, de waarheid te verdraaien en alles beter voor te stellen dan het is. Als klant heb je daar toch niets aan?
En sommige klanten beseffen dat ook, sommigen (veelal mede-ingenieurs) hebben al letterlijk gezegd bij uitbreiding van de opdracht of bijkomende opdrachten dat "diene Sales niet meer moet meekomen, ik wil iemand technisch".
*Instant klik met de klant* -> "Geen probleem meneer, ik begrijp wat je wil zeggen."