Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Vandaag artikel omgeruild met een klant. Ik hoop dat we de retour geaccepteerd krijgen bij de leverancier want die hangt nog met haken en ogen in elkaar. Ik snap zelfs niet hoe ze er in geslaagd zijn dit op deze manier zo te verprutsen.

2 vakbondsafgevaardigden waar ik hun manager van ben vandaag een dag vakan.... euh syndicaal werk heb moeten afpakken omdat anders de minimumbezetting niet gehaald gaat worden.

Shit will hit the fans :crazy:
Maandag ochtend om 6h weet ik al sowieso wie er niet gaat zijn. Als er dan nog een brief gaat gestuurd worden van werkweigering :help:
(maandag is de dag dat er 1 van de 2 moet komen, de andere moet een andere dag komen)

Vandaag artikel omgeruild met een klant. Ik hoop dat we de retour geaccepteerd krijgen bij de leverancier want die hangt nog met haken en ogen in elkaar. Ik snap zelfs niet hoe ze er in geslaagd zijn dit op deze manier zo te verprutsen.
Waarom pak je dat dan terug?

Nee, elke vergadering zonder iemand die dat wat kanaliseert, behalve in een tight team die dat gewoon is, is gedoemd te falen.
Heeft niets met rotte appels te maken.

Kijkt, dit maakt jouw kant van het verhaal er echt niet beter op. Jaloezie is zowat de minst constructieve emotie.

Heeft niets met jaloezie te maken. Gewoon met hoe de geldstromen in de bedrijven verkeerd zitten.

Heeft niets met jaloezie te maken. Gewoon met hoe de geldstromen in de bedrijven verkeerd zitten.
Uiteraard zijn beide nodig in een bedrijf. Maar sales brengt geld binnen, operations kost enkel geld.

En als iemand die ook aan de operations/delivery kant zit is dat niet altijd leuk om te horen.

Uiteraard zijn beide nodig in een bedrijf. Maar sales brengt geld binnen, operations kost enkel geld.

En als iemand die ook aan de operations/delivery kant zit is dat niet altijd leuk om te horen.

Man, wat triestig dat je je ziel ook al helemaal aan de hedendaagse bedrijfsvoering hebt verkocht met zijn totaal verkeerde prioriteiten. Bah, spoel uw mond.

Het is namelijk net het tegenovergestelde:
- Enkel Operations brengt geld binnen. Want wat zou je anders verkopen als bedrijf? Wat zou je anders factureren?
- Bij een goed draaiende Operations, verkoopt het product en/of de diensten eigenlijk zichzelf al. Een salespersoon is dan alleen nog pure ballast en pure kosten (en blijkbaar een grotere kost per kop dan iemand bij Operations). Handtekeningen ophalen voor nieuwe contracten bij mijn klanten kan ik ook, zo tussen 2 werfbezoeken door. Zonder bijhorende zever.

Wat is eigenlijk de definitie van Sales? De producten en/of diensten van ons (Operations) verkopen, maar dan door iemand die er minder inhoudelijk van kent en die getraind is om mensen erin te luizen, de waarheid te verdraaien en alles beter voor te stellen dan het is. Als klant heb je daar toch niets aan?
En sommige klanten beseffen dat ook, sommigen (veelal mede-ingenieurs) hebben al letterlijk gezegd bij uitbreiding van de opdracht of bijkomende opdrachten dat "diene Sales niet meer moet meekomen, ik wil iemand technisch".

*Instant klik met de klant* -> "Geen probleem meneer, ik begrijp wat je wil zeggen."

Laatst bewerkt:
- Enkel Operations brengt geld binnen. Want wat zou je anders verkopen als bedrijf? Wat zou je anders factureren?
- Bij een goed draaiende Operations, verkoopt het product en/of de diensten eigenlijk zichzelf al. Een salespersoon is dan alleen nog pure ballast en pure kosten (en blijkbaar een grotere kost per kop dan iemand bij Operations). Handtekeningen ophalen voor nieuwe contracten bij mijn klanten kan ik ook, zo tussen 2 werfbezoeken door. Zonder bijhorende zever.
Jammer genoeg is er nog altijd geen product uitgevonden die zichzelf verkoopt. En het aantal bedrijven met een fantastisch product die failliet gaan doordat het niet verkocht kan worden door slechte marketing, is ook niet op een hand te tellen.

Dat je je eigen dienst fantastisch vindt en een andere dienst ballast is, kan ik in je gedachtengang wel volgen. Maar dat is jouw gedachtengang. Sales is meer dan handtekeningen ophalen.

Man, wat triestig dat je je ziel ook al helemaal aan de hedendaagse bedrijfsvoering hebt verkocht met zijn totaal verkeerde prioriteiten. Bah, spoel uw mond.
Ik zeg niet dat ik er mee akkoord ben, of dat ik dat verkondig. Dat is wat de operations manager op mijn vorig bedrijf ons letterlijk zei toen 1 van mijn collega's een mac-bc stijl rant deed over sales.
Met enkel operations heb je een hoop techneuten of een hoop product ergens liggen zonder iemand die er van weet of iemand die er in geïnteresseerd is.
Mja ik weet niet wat soort zaken jullie me bezig zijn maar ik help onze sales zo af en toe en dat zijn documenten van 100+ pagina's die die moeten opstellen als offertes. Los van gelijk welke specifiek technische zaken.
Wat is eigenlijk de definitie van Sales? De producten en/of diensten van ons (Operations) verkopen, maar dan door iemand die er minder inhoudelijk van kent en die getraind is om mensen erin te luizen, de waarheid te verdraaien en alles beter voor te stellen dan het is. Als klant heb je daar toch niets aan?
En sommige klanten beseffen dat ook, sommigen (veelal mede-ingenieurs) hebben al letterlijk hebben gezegd bij uitbreiding van de opdracht of bijkomende opdrachten dat "diene Sales niet meer moet meekomen, ik wil iemand technisch".

Er is een groot verschil tussen bij een bestaande klant het contract uit te breiden ( dat is standaard voor een consulent lijkt me) en nieuwe klanten aantrekken. Trouwens in dat ander topic zei je zelf nog dat men in een B2B context nooit liegt, dus zo erg zal het met jullie sales dan ook wel niet zijn.

Een total over gesimplifieerde visie weeral.
De impact die operations heeft op de marge is in veel sectoren maar een fractie van de impact die het verkopen van het juiste product aan de juiste prijs op de juiste markt heeft.
Sales is echt geen eenvoudige rol. Vergeet niet dat het die persoon van Sales is die het mag gaan uitleggen aan de klant wanneer operations al weer verklooid heeft, er een productiestoring is, ....
Je doet alsof elke sales guy gewoon zo is. Het zelfde probleem als met je rants over ambtenaren. Veralgemeen nog wat verder. Neen, Sales heeft echt wel een andere rol, en als je die niet kent, moet je misschien eens wat verder dan je neus lang is kijken, er is een hele wereld daar buiten die helemaal anders in mekaar zit als in jouw pietje puk kijk op de wereld.

En neen, ik doe geen Sales.

@Lint wel dacht ik?

oh-boy-here-we-go-again.gif

@ugar, ik ben verantwoordelijk voor zowel de sales als de execution workforce (en bijgevolg dus ook hun performance en de klant tevredenheid) in mijn marktdivisie.
Kijk eens @mac-bc, iemand die zowaar een genuanceerde beeld kan geven, misschien interessant?

Maar ik heb eigenlijk geen zin iets toe te voegen aan de heren hierboven. Heeft het nut?
Daarnaast hebt ge ook nooit antwoord gegeven op mijn laatste post toen ge weer over sales aan het ranten waart. Excuseer, dat was niet begonnen als een rant, maar met uw vraag "eee jow matties ik heb een warme lead, ik vind dat ik daar comissie voor moet krijgen, want de sales moet niks meer doen"...

We zitten misschien met een semantisch verschil, maar een lead (warm of niet) is niet enkel maar kwestie van "de bal binnenkoppen". Om van een lead tot een getekend contract te komen, moet je nog heel wat hoepels doorspringen. Sowieso moet je die lead nog omvormen tot een opportuniteit, en afhankelijk van de service of product is dat ook de hele vraag en requirement shapen, eventueel een commercieel RFP traject doorlopen, een voorstel uitwerken, contractuele onderhandelingen, alle admin brol, ...

Ik weet dat je geen hoge pet op hebt van sales, maar het is echt wel meer dan eens gaan eten en een contract tekenen hoor.

Ik hoor graag hoe ge die deal vlot hebt kunnen sluiten, waardoor uw succesvolle sales carrière nu gelanceerd is.

Jobs waarbij je voortdurend uw kop mag laten zien, zijn nooit simpel.

Dat is elke avond ervoor piekeren van hoe ga je je vertonen, en van of je het allemaal wel kent van wat je gaat verkondigen.

Op elke vraag meteen kunnen antwoorden en zien dat je niet afgaat.

Jobs waarbij je voortdurend uw kop mag laten zien, zijn nooit simpel.

Dat is elke avond ervoor piekeren van hoe ga je je vertonen, en van of je het allemaal wel kent van wat je gaat verkondigen.

Op elke vraag meteen kunnen antwoorden en zien dat je niet afgaat.
Wij staan als één man achter je...

rug je stiekem uit te lachen morgen. :)

Na jaren gespaard gebleven van in mijn ogen belachelijke functioneringsgesprekken, (oké kan handig zijn als je nog niet lang in het bedrijf werkt).
Gaan ze er weer mee beginnen. En voor wat? Er werd toch nooit rekening gehouden als je iets aankaarde of met voorstellen kwam. Ik werk er al fucking 6 jaar ik heb die zever niet nodig. En dan die leugens van dat dit wettelijk verplicht is. en dan willen ze dat dan nog buiten de werkuren doen. Als ze nu denken dat ik speciaal in mijn vrije dagen speciaal naar het werk ga naar wat zever beginnen luisteren ( dat toch het 1 oor in ga en het ander oor eruit), vergeet het maar; Betaald of niet. Nogmaals als ik nu er nog maar pas werkte, heb ik daar geen probleem mee.

En sommige klanten beseffen dat ook, sommigen (veelal mede-ingenieurs) hebben al letterlijk gezegd bij uitbreiding van de opdracht of bijkomende opdrachten dat "diene Sales niet meer moet meekomen, ik wil iemand technisch".

*Instant klik met de klant* -> "Geen probleem meneer, ik begrijp wat je wil zeggen."

Een product zal zichzelf niet verkopen. Wie onderhoudt dan de relaties? Negotieert de prijzen? Werkt de voorwaarden van je contracten uit? Iemand dat goed is in operations is niet noodzakelijk goed in verkoop.

Dat laatste vb van je is toch geen afwijzing van sales an sich, maar een indicatie dat je met een slechte sales zit en ze liever een capabelere man of vrouw als contactpunt willen.

Wij leveren hier een 20 tal verschillende producten aan een klant waar we in andere landen max 2-3 producten leveren. Met dank aan een zeer capabele verkoper (die overigens afschuwelijk zou zijn in een operations functie). Ik zit zelf in operations na eerst een aantal jaar in sales, en kan gerust zeggen dat ik niet hetzelfde resultaat zou kunnen bereiken als mijn huidige sales collega.

Terug
Bovenaan