Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Policy hier is 1 dag naar de bureau en voor de rest telewerken... Nog geen maand aan het werk op m'n nieuwe job en gisteren een nieuwe laptop moeten bestellen. De afgelopen weken zat die constant vast.

Vandaag nog een laatste dag met de oude... Kom niet verder dan het startscherm vooraleer hij vastzit. Ook tof om zo op je nieuwe job te beginnen en een goede indruk na te laten. Fuck zeg, die IT gasten kunnen toch gewoon een fatsoenlijke laptop voorzien voor nieuwe mensen?? Teveel gevraagd precies

Policy hier is 1 dag naar de bureau en voor de rest telewerken... Nog geen maand aan het werk op m'n nieuwe job en gisteren een nieuwe laptop moeten bestellen. De afgelopen weken zat die constant vast.

Vandaag nog een laatste dag met de oude... Kom niet verder dan het startscherm vooraleer hij vastzit. Ook tof om zo op je nieuwe job te beginnen en een goede indruk na te laten. Fuck zeg, die IT gasten kunnen toch gewoon een fatsoenlijke laptop voorzien voor nieuwe mensen?? Teveel gevraagd precies
Je bent nu aan de slag gegaan bij een grootbank hé? Ik vraag me af of de IT ergens wél op iets trekt binnen die branche :p
Ik was na een paar maanden klommelen elders aan de slag gegaan bij een bank. Eerste indruk: laptop was in orde, maar het duurde 3 weken eer alle toegangen in orde waren. Bijgevolg dus gewoon 3 weken naast een collega gezeten en wat meegekeken hoe zij alles deed.

Ja, dat denk ik echt. Aangezien je emotioneel bent in een professionele omgeving, de omgeving die je zonet zonder boe of ba ontslagen heeft. Nota bene in het huis van je baas.. Wat doe je daar zelfs?!

Dit soort situaties creëer je zelf (met de beste bedoelingen) en dat maakt je heel kwetsbaar. Dat merkt die baas op en die maakt daar dankbaar gebruik van.

Ga gewoon dagelijks werken op de volgens het contract afgesproken plaats en doe wat er in je job omschrijving staat. Zo blaas je ook geen bruggen op en sta je ten minste niet wenend bij je baas thuis.
Ow, Sorry, ik dacht dat dit een plaats was waar je mocht ventileren, vast verward met het "moraliserend vingertje"-hoekje! Stupid me!

Soms begin je net op een punt waarbij je net toekomt als de oude machines end of life zijn (of toch bijna) maar de nieuwe nog niet toegekomen.
Heb het ook al gehad dat we iemand een machine voor 1 of 2 maand hebben moeten meegeven die eigenlijk niet meer optimaal zijn met de laatste feature release van windows 10 en alle bijhorende malware en scanprocessen, gewoon omdat de nieuwe machines er nog niet waren.

It happens. Da's geen slechte wil van IT.

@Mulan trek je niet teveel aan van de cynische reacties hier. De situatie in een klein bedrijf is sowieso anders dan in een anoniem groot bedrijf. Ik vind je niet naief.
Thx. Maar ik noem mezelf al jaren "naïf- optimistisch" hoor. 😉
En zoals ik eerder al zei: ik geloof dat ik daar gelukkiger mee in het leven sta, ik verloochen mezelf niet. 🤷🏼

@Mulan trek je niet teveel aan van de cynische reacties hier. De situatie in een klein bedrijf is sowieso anders dan in een anoniem groot bedrijf. Ik vind je niet naief.
De situatie is puur zakelijk op papier exact hetzelfde. Je hebt zwart op wit een contract getekend, waar je je in theorie aan dient te houden.
Op de werkvloer zal in een klein bedrijf natuurlijk meer een familiale sfeer bestaan, waardoor zakelijke beslissingen nog eens extra hard aankomen.

De situatie is puur zakelijk op papier exact hetzelfde. Je hebt zwart op wit een contract getekend, waar je je in theorie aan dient te houden.
Op de werkvloer zal in een klein bedrijf natuurlijk meer een familiale sfeer bestaan, waardoor zakelijke beslissingen nog eens extra hard aankomen.
Mijn contract is anderhalve blz lang, daar staan mijn taken niet in en ook de 2de vestiging (aan het huis van de baas) bestond toen nog niet.
De collega die zelf ontslag nam, heeft zelfs nooit een eigen kopie ontvangen van haar contract.

Ze zijn niet bepaald goed in administratie of organisatie. Daarom dat ik ook werd aangenomen. Oh, ironie!

In de praktijk vraagt/eist een klein bedrijf doorgaans meer van werknemers. Staat u dat niet aan? -> daar is de deur.
Lijnen zijn directer en kordater, want maak je een fout dan zal uw baas het rechtstreeks voelen in zijn zakken.
+ je zit vaak in een wespennest van familiale banden.

Ik heb beide gedaan en ben content dat ik nu in een groter bedrijf werk, veel minder gedoe.
Kan het Mulan hierna alleen maar aanbevelen.

Je bent nu aan de slag gegaan bij een grootbank hé? Ik vraag me af of de IT ergens wél op iets trekt binnen die branche :p
Ik was na een paar maanden klommelen elders aan de slag gegaan bij een bank. Eerste indruk: laptop was in orde, maar het duurde 3 weken eer alle toegangen in orde waren. Bijgevolg dus gewoon 3 weken naast een collega gezeten en wat meegekeken hoe zij alles deed.
Lol, heb exact hetzelfde aan de hand gehad bij een bank. Het triestige was dat ik daar gewoon een paar weken was weggeweest na een periode van anderhalf jaar. Ze hadden dus al aangevraagd om al mijn toegangen stop te zetten in die tussentijd. De eerste week toen ik terug kwam kon ik nog overal inloggen, daarna kon ik letterlijk niets meer doen buiten elke dag gaan zagen of die toegangen al terug in orde waren. Dat waren letterlijk de saaiste dagen uit mijn leven denk ik..

Ik heb een jaar moeten werken met een laptop van 7j oud die tussen de 30 en 50 minuten nodig had om op te starten. (overheid, 'geen budget')
Ik werd er bijna gek van, tot ik het opstarten beschouwde (en registreerde) als werktijd. Dan eens 2x opzettelijk mijn laptop opgestart aan de start van een meeting waar ik iets moest presenteren en iedereen daar laten wachten. Uiteindelijk werd er dan toch een oplossing gevonden.

Ik ben echt blij dat die zaken bij ons echt wel goed geregeld zijn. Zowel personeelsdienst als it als logistiek. En dat is ook overheid.

1x moet ik iets vragen en binnen de 5 minuten heb ik antwoord/is het opgelost/besteld. In vergelijking met mijn vorige werkgever waar je nooit antwoord kreeg, alles mis ging,..

Ondertussen weeral 4 weken aan het wachten op mijn nieuwe monizze kaart die nog van hen moest komen. Eerst verkeerd aangevraagd en nu ligt ze daar volgens monizze al langer dan een week terwijl ze me zouden verwittigen als ze binnen was.

Personeelsdienst is ook weer van de aarde verdwenen daar want ik krijg daar geen antwoord.

Een ex collega heeft ze daar nu op een bureau gevonden en gaat ze brengen.

Welke opties heb je dan ? Normaliter hoort dat gewoon bij de uren die je punt op een project indien dat significant was of hoort dat gewoon onder de beheerskost van het specifieke project. Of uitklaring van een specifieke problematiek, waar de methode hoe je dat doet, geen bal uitmaakt (telefoontje)

De beschikbare opties zijn allemaal de standaardtaken die tot een project behoren, met een tijdslimiet die enkel in ideale omstandigheden kan gehaald worden.

En dat gaat voorbij aan 2 zaken:
- Alsof een project louter bestaat uit de opeenvolging van x taken à y uren per taak. Alleen al het feit dat je soms met 10 stakeholders per project zit die allemaal op de hoogte moeten gehouden worden, die u elk moment kunnen bellen voor hun bezorgdheden, hun visie te delen, een verandering willen voorstellen, ... Dat moet allemaal gemanaged worden, los van de inhoudelijk-uitvoerende taken.
- Ook elk project is anders. Soms besteed je het dubbele van de tijd aan taak x en de helft aan taak y, in zodanige varianties dat je het in mijn ogen quasi onmogelijk in een systeempje kunt gieten. Ik snap echt die autistische micro-management kramp niet om het onvoorspelbare te willen voorspellen. Enfin, ik snap het wel: het management wil hun eigen werk (rendabiliteit van hun activiteiten in de gaten houden) afschuiven op de medewerkers zelf. De facto doe ik dan de taken alsof ik een zelfstandige project manager zou zijn, maar blijf ik wel in loondienst werken van een bedrijf die mijn uurtarief afroomt.

Maar het uurtje factuurtje principe is nu ook niet direct van toepasbaar, zelfs al doe je aan timetracking.

Maar misschien moet je dat wel eens voorstellen dat ze het timetracken kunnen standaardiseren en eenduidig maken voor elke werknemer. Als je nameljk weet hoe je het moet boeken, of waaronder... dan lost dat uw probleem op.

Al moet je het er nu eenmaal bijnemen dat in de hogervermelde functies mensen die telefoontjes beantwoorden om brol te regelen nu ook echt niet getimetracked wordt. Daarom dat de meesten dit dan ook onderweg in hun bedrijfswagen naar huis doen, of wanneer ze onderweg zijn op de trein of... je weet wel zo ergens van die opvuluren.

Uiteraard doe ik ook telefoons in de auto.
- Maar zware inhoudelijke gesprekken in druk verkeer zijn onmogelijk.
- Je kunt niets noteren, checken in de agenda, etc. dus sowieso al zware beperkingen.
En timemanagement behoort er dan ook bij, om de vragen die je hebt bij te houden totdat je zo'n uur bij u hebt ipv als er een kip zonder kop achteraan te gaan om dat nu geregeld te hebben. En tegelijkertijd mate van dringendheid te kunt beoordelen ofdat dit tot zo'n tijdframe kan wachten.
Daar kan ik misschien wel aan werken inderdaad.

En waar ik helemaal het schijt van krijg in dat verband: Als ik taken intern delegeer moet ik dan zelf ook een tijdsbesteding meegeven aan mijn collega's. "Hier manneke, doe eens taak x voor mij en je krijgt daar y minuten voor! Uw tijd gaat........ NU in!".
Collega: Ja maar mac-bc, ik heb nog input nodig over ...
Mac-bc: TIKTAKTIKTAK

Nee echt, cut the crap. Wat is dit? Modern Times van Charlie Chaplin?!

Is dat normaal bij het delegeren? Hoe gaat dat in andere bedrijven?

En waar ik helemaal het schijt van krijg in dat verband: Als ik taken intern delegeer moet ik dan zelf ook een tijdsbesteding meegeven aan mijn collega's. "Hier manneke, doe eens taak x voor mij en je krijgt daar y minuten voor! Uw tijd gaat........ NU in!".
Collega: Ja maar mac-bc, ik heb nog input nodig over ...
Mac-bc: TIKTAKTIKTAK

Nee echt, cut the crap. Wat is dit? Modern Times van Charlie Chaplin?!

Is dat normaal bij het delegeren? Hoe gaat dat in andere bedrijven?
Dat is niet normaal. Ik heb al in grote farma bedrijven gewerkt en daar moest je op weekbasis in je time sheet ingeven hoeveel % je aan welk project hebt gewerkt die week.
Op de wekelijkse overleg momenten bespreek je dan je taken met je team lead.

Dus als ik op de timesheet in die week 50% project X had ingevuld, legde ik kort aan de team lead uit, waar die 50% uit bestond en indien nodig ging ik daar inhoudelijk dieper op in. Nooit een opmerking gekregen van "amai, een uur bezighouden met mails" of "Is dat alles wat je deze week hebt gedaan?" of iets dergelijks. Gewoon transparant zijn en meegeven of er nog iets bij kan of dat de workload te hoog ligt.
Die teamleader kon perfect inschatten of je goed bezig was of niet zonder te micromanagen.

De beschikbare opties zijn allemaal de standaardtaken die tot een project behoren, met een tijdslimiet die enkel in ideale omstandigheden kan gehaald worden.

En dat gaat voorbij aan 2 zaken:
- Alsof een project louter bestaat uit de opeenvolging van x taken à y uren per taak. Alleen al het feit dat je soms met 10 stakeholders per project zit die allemaal op de hoogte moeten gehouden worden, die u elk moment kunnen bellen voor hun bezorgdheden, hun visie te delen, een verandering willen voorstellen, ... Dat moet allemaal gemanaged worden, los van de inhoudelijk-uitvoerende taken.
Klinkt alsof je zowel project manager als technische muppet tegelijk aan het spelen bent

Mijne teamchef die mij vandaag 3x belde om te zeggen dat hij me een mail heeft gestuurd en om dan te vertellen wat er in die mail staat.
En de 3e keer en passant ook nog even vertelde wat hij op de vergadering van morgen gaat vertellen.

Terug
Bovenaan