Welke opties heb je dan ? Normaliter hoort dat gewoon bij de uren die je punt op een project indien dat significant was of hoort dat gewoon onder de beheerskost van het specifieke project. Of uitklaring van een specifieke problematiek, waar de methode hoe je dat doet, geen bal uitmaakt (telefoontje)
De beschikbare opties zijn allemaal de standaardtaken die tot een project behoren, met een tijdslimiet die enkel in ideale omstandigheden kan gehaald worden.
En dat gaat voorbij aan 2 zaken:
- Alsof een project louter bestaat uit de opeenvolging van x taken à y uren per taak. Alleen al het feit dat je soms met 10 stakeholders per project zit die allemaal op de hoogte moeten gehouden worden, die u elk moment kunnen bellen voor hun bezorgdheden, hun visie te delen, een verandering willen voorstellen, ... Dat moet allemaal gemanaged worden, los van de inhoudelijk-uitvoerende taken.
- Ook elk project is anders. Soms besteed je het dubbele van de tijd aan taak x en de helft aan taak y, in zodanige varianties dat je het in mijn ogen quasi onmogelijk in een systeempje kunt gieten. Ik snap echt die autistische micro-management kramp niet om het onvoorspelbare te willen voorspellen. Enfin, ik snap het wel: het management wil hun eigen werk (rendabiliteit van hun activiteiten in de gaten houden) afschuiven op de medewerkers zelf. De facto doe ik dan de taken alsof ik een zelfstandige project manager zou zijn, maar blijf ik wel in loondienst werken van een bedrijf die mijn uurtarief afroomt.
Maar het uurtje factuurtje principe is nu ook niet direct van toepasbaar, zelfs al doe je aan timetracking.
Maar misschien moet je dat wel eens voorstellen dat ze het timetracken kunnen standaardiseren en eenduidig maken voor elke werknemer. Als je nameljk weet hoe je het moet boeken, of waaronder... dan lost dat uw probleem op.
Al moet je het er nu eenmaal bijnemen dat in de hogervermelde functies mensen die telefoontjes beantwoorden om brol te regelen nu ook echt niet getimetracked wordt. Daarom dat de meesten dit dan ook onderweg in hun bedrijfswagen naar huis doen, of wanneer ze onderweg zijn op de trein of... je weet wel zo ergens van die opvuluren.
Uiteraard doe ik ook telefoons in de auto.
- Maar zware inhoudelijke gesprekken in druk verkeer zijn onmogelijk.
- Je kunt niets noteren, checken in de agenda, etc. dus sowieso al zware beperkingen.
En timemanagement behoort er dan ook bij, om de vragen die je hebt bij te houden totdat je zo'n uur bij u hebt ipv als er een kip zonder kop achteraan te gaan om dat nu geregeld te hebben. En tegelijkertijd mate van dringendheid te kunt beoordelen ofdat dit tot zo'n tijdframe kan wachten.
Daar kan ik misschien wel aan werken inderdaad.