Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Mja ambtenaar wilt niet zeggen dat je geen werk hebt of dat je geen bazen hebt die zotte ideeën hebben.
Ambtenaar wil enkel zeggen dat je voor de overheid werkt. Maar de overheid is even divers als de private sector. Het enigste verschil is dat je zeker weet welk loon je hebt en dat als je statutair bent, dat je wat beter beschermd bent. Maar de rest van de russian roulette is hetzelfde.
Dit.
Bij heel veel zit het er nog in dat ambtenaar = niks doen :p Dat mopje mag ik nog regelmatig horen, o wee als je eens klaagt over iets dat mag niet hoor :laugh: Moest mijn werk bestaan uit koffie drinken, de krant lezen en niks doen dan verveelde ik mij dood. Daar word je allesbehalve gelukkig van :p

Misschien heeft die nog 20 andere vragen, dringende deadline,..?
Nope, was het maar waar.
Moest ik trouwens dringende deadlines hebben of iets dergelijke zorgde ik dat ik meer dan 4u op een dag werkte :)
Maar het is sinds corona en thuiswerk precies een gewoonte geworden bij ons dat al de rest voorrang krijgt op het werk

Intussen is het 10u. De collega die ik gisteren om 16u45 nog iets vroeg (en toen offline was) is er nu nog steeds niet.
Laatste keer dat ik keek werkte die thans voltijds en niet halftijds

Alles onder het motto: Flexibele uren. Nuja ik ben gene chef dus ik kan niks zeggen, maar zo geraak ik ook niet vooruit
Mja, als het iets dringend is telefoneer ik. Geen sms of e-mail. Daar je het dan meestal niet op tijd krijgt.

Mja, als het iets dringend is telefoneer ik. Geen sms of e-mail. Daar je het dan meestal niet op tijd krijgt.
Dit. Veel mensen zijn blijkbaar bang om te bellen. En maar mailen en chatberichtjes sturen.

Gebruik dat in je voordeel en bel die gewoon op. Je zal sneller je zaken gedaan krijgen.

Collega's die zelf geen zak doen maar wel de eerste zijn om te zeggen dat er "nog veel werk is" en wat er nog moet gedaan worden.

"Zeg, er zijn 11 dossiers niet in orde he!"
(inner voice) "hef dan uw lui gat op ipv twee uur middagpauze te nemen dom kalf" (inner voice out)

Collega's die zelf geen zak doen maar wel de eerste zijn om te zeggen dat er "nog veel werk is" en wat er nog moet gedaan worden.

(inner voice) "hef dan uw lui gat op ipv twee uur middagpauze te nemen dom kalf" (inner voice out)
Hier een departementele teams chat. Je zegt daar af en toe wel eens goeiemorgen. Heb je er ook die dan op iedereen nog eens individueel terug antwoorden, gifkes toevoegen etc. Maar als je iets vraagt, dan is het: "sorry, druk druk"

Dag 2 van de immigratie.

Gisteren gewoon vroeger naar huis vertrokken met de bedienden. Vandaag werkt weer maar de helft niet.
Bellen en ticketjes maken waar ze u halfbakken work arounds geven die zouden moeten werken tot iedereen over gezet is einde maart :wallbash:

@Reverz is uw migratie van e-mail al in orde of moet gij niet veranderen?

Dag 2 van de immigratie.

Gisteren gewoon vroeger naar huis vertrokken met de bedienden. Vandaag werkt weer maar de helft niet.
Bellen en ticketjes maken waar ze u halfbakken work arounds geven die zouden moeten werken tot iedereen over gezet is einde maart :wallbash:

@Reverz is uw migratie van e-mail al in orde of moet gij niet veranderen?
Urgh, zwijgt :laugh:

Bij mij was mijn migratie vannacht. Ik ben gisterenavond om 5u beginnen kijken wat ik exact vooraf moest doen... bij de handleiding van de smartphone staat daar dan in koeien van letters bij "7 DAYS PRIOR to your migration, follow these steps"... oops :unsure:
Smartphone lijkt echter nogal ok, mijn laptop is problematischer, er is van alles verdwenen en mijn OneDrive werkt eigenlijk maar half momenteel. Dingen die normaal 2 clicks vragen duren nu 2 minuten ofzo. Maar bellen naar IT doe ik niet meer, het enige wat ze daar zeggen is "Allo met Marokko" om dan te zeggen "ik ga het escaleren" en dan 4 dagen later u ticket gewoon af te sluiten.

Ik ben al lang blij dat ik geen deel uitmaak van shared mailboxes en teams groepen en weet ik veel wat nog allemaal, mijn migratie was dus relatief evenvoudig (maar evengoed niet foutloos dus).

Smartphone lijkt echter nogal ok,
Hier werkt die goed.
Alleen was de gids, alles er af en hard factory reset. Gelukkig heb ik privé gsm en werk gescheiden. Bij dubbel sim had ik geweend in een hoekje waarschijnlijk.
mijn laptop is problematischer, er is van alles verdwenen en mijn OneDrive werkt eigenlijk maar half momenteel. Dingen die normaal 2 clicks vragen duren nu 2 minuten ofzo.
Ik heb een volledige sharepoint overgezet via mijn PC. Dus alles dowloaden en uploaden :crazy: Zo kan maandag iedereen werken hoe hij het gewoon is. Kost me minder moeite dan iedereen de slechte work around uitleggen.
Maar bellen naar IT doe ik niet meer, het enige wat ze daar zeggen is "Allo met Marokko" om dan te zeggen "ik ga het escaleren" en dan 4 dagen later u ticket gewoon af te sluiten.
:ROFLMAO:

Ik ben al lang blij dat ik geen deel uitmaak van shared mailboxes en teams groepen en weet ik veel wat nog allemaal, mijn migratie was dus relatief evenvoudig (maar evengoed niet foutloos dus).
Shared mailboxes zouden volgens Marokko nog niet mogen werken...
Ik heb die gewoon aangelogd en die werkt ...

Echt hopeloos eigenlijk, vraag me af hoeveel werkuren en geld dit grapje gaat gekost hebben. Ondertussen maar tegen ons pushen dat we 40% marge minstens moeten pakken voor al diene zever te betalen.

Hier werkt die goed.
Alleen was de gids, alles er af en hard factory reset. Gelukkig heb ik privé gsm en werk gescheiden. Bij dubbel sim had ik geweend in een hoekje waarschijnlijk.

Ik heb een volledige sharepoint overgezet via mijn PC. Dus alles dowloaden en uploaden :crazy: Zo kan maandag iedereen werken hoe hij het gewoon is. Kost me minder moeite dan iedereen de slechte work around uitleggen.

:ROFLMAO:

Shared mailboxes zouden volgens Marokko nog niet mogen werken...
Ik heb die gewoon aangelogd en die werkt ...

Echt hopeloos eigenlijk, vraag me af hoeveel werkuren en geld dit grapje gaat gekost hebben. Ondertussen maar tegen ons pushen dat we 40% marge minstens moeten pakken voor al diene zever te betalen.
En als over een paar maand de verkoop wordt goedgekeurd door de mededingingsautoriteit komen ze daar misschien tot de conclusie: "tcho, die entiteit op zijn eigen IT systeem, dat is het toch niet. We zouden die beter integreren!" dan kan het circus nog eens van vooraf aan beginnen. :sop:

Sharepoint downloaden en uploaden is wrs nog eens zo gek nog niet. Is waarschijnlijk inderdaad nog de beste oplossing long term. Ik heb ook nen helen hoop dingen gedownload en voorlopig lokaal gezet want synchronisatie met OneDrive is hopeloos. Maar ik heb niet te klagen, ik kan werken. Er zijn collega's die een spontane burn-out krijgen als ze moeten terugdenken aan de migratie van 2019 waar ze alle laptops gewisseld hebben :laugh:

Werkt nu als consultant sinds een maand bij de overheid. Het is cliché, maar de ambtenaar is toch een speciaal beestje.

- Onze IT’er al gewoon sinds dinsdag op afwezig terwijl die wel “werkte”. Uiteindelijk een meeting moeten plannen zodat hij kon accepteren en weten dat hij er op dat uur moest zijn.
- Werk waar ik 2 uur over doe vullen zij hun HELE week mee!
- Ben ondertussen na 3 weken zowat projectleider omdat de echte projectleider teveel projecten heeft en het niet allemaal opgevolgd krijgt. Geef ik input over wat van die zaken (zoals hierboven) die niet goed gaan. “Ja maar we kunne ze niet te hard pushen , ze moeten het nog leren”. Wilt ge dat uw project slaagt of dat ge het binnen 6 maand in de vuilbak kunt gooien?
- En mijn grootste ergernis: onlogische, werk intensieve processen over de jaren opgebouwd die maar door 1 iemand gedaan kunnen worden. Terwijl ze zo retesimpel te automatiseren zijn. Een enorm weerstand om die te veranderen dan nog is omwille van job protection en ouderen die aan het uitbollen zijn tot hun pensioen.

Het is echt degoutant om te zien hoe belastingsgeld besteed word. Als ik daar om 4 uur nog in een meeting room zit te werken komen ze binnen om te vragen wat ik daar nog doe zo laat :unsure:

Werkt nu als consultant sinds een maand bij de overheid. Het is cliché, maar de ambtenaar is toch een speciaal beestje.

- Onze IT’er al gewoon sinds dinsdag op afwezig terwijl die wel “werkte”. Uiteindelijk een meeting moeten plannen zodat hij kon accepteren en weten dat hij er op dat uur moest zijn.
- Werk waar ik 2 uur over doe vullen zij hun HELE week mee!
- Ben ondertussen na 3 weken zowat projectleider omdat de echte projectleider teveel projecten heeft en het niet allemaal opgevolgd krijgt. Geef ik input over wat van die zaken (zoals hierboven) die niet goed gaan. “Ja maar we kunne ze niet te hard pushen , ze moeten het nog leren”. Wilt ge dat uw project slaagt of dat ge het binnen 6 maand in de vuilbak kunt gooien?
- En mijn grootste ergernis: onlogische, werk intensieve processen over de jaren opgebouwd die maar door 1 iemand gedaan kunnen worden. Terwijl ze zo retesimpel te automatiseren zijn. Een enorm weerstand om die te veranderen dan nog is omwille van job protection en ouderen die aan het uitbollen zijn tot hun pensioen.

Het is echt degoutant om te zien hoe belastingsgeld besteed word. Als ik daar om 4 uur nog in een meeting room zit te werken komen ze binnen om te vragen wat ik daar nog doe zo laat :unsure:
Zoals hier al vaak gezegd, de ene overheidsdienst is de andere niet.
Deze week zal ik aan 51 werkuren zitten waarvan 38u betaald en niks recup. Gisterenavond nog mails om 23u gehad van collega's dus daar waren ook nog aan het werk.
Wij hebben vooral miserie met externe consultants gehad tot nu toe.

Zoals hier al vaak gezegd, de ene overheidsdienst is de andere niet.
Deze week zal ik aan 51 werkuren zitten waarvan 38u betaald en niks recup. Gisterenavond nog mails om 23u gehad van collega's dus daar waren ook nog aan het werk.
Wij hebben vooral miserie met externe consultants gehad tot nu toe.
Heb je volledig gelijk in, sorry voor mijn nogal generaliserende taal. Maar ik ben een vat vol frustratie al gisteren en vandaag.
Net weeral in een call met iemand follow-up gedaan over wat ze op aan het werken zijn. Probleempje dat ze niet vinden… Ik wist het zelf ook niet maar 2 minuten googlen en het was opgelost. Was hij mee bezig sinds 10u vanmorgen (wanneer we ook een call hadden hierover).

Aha! Kantoorpolitiek! En dat zijn dan “de goei” omdat ze gemeld/aangekaart hebben dat er achterstand is.

Herkenbaar. En de hogere bazen, zij trappen er in, want niet op de hoogte van het werk...

Een e-mail dient dan ook niet voor dringende vragen. Er zijn dagen dat ik geen tijd heb om mails te lezen, enfin ik scan daar dan wel eens door, maar lees alleen zeer selectief op zo'n drukke dag.

Een e-mail dient dan ook niet voor dringende vragen. Er zijn dagen dat ik geen tijd heb om mails te lezen, enfin ik scan daar dan wel eens door, maar lees alleen zeer selectief op zo'n drukke dag.

Meeste is toch cc.

Ik erger me wel aan mails met leesbevestiging.

We kunnen een deel van onze vestiging verhuren aan een multinational. (beursgenoteerd, wil tekenen voor 9 jaar)
Passieve inkomsten a volonte dus, (echt een gouden deal)
We doen daar een kleine meeting over met de directie/familiebedrijf. (5 personen)

Een hoop gedoe terwijl ik mijn uitleg nog aan het geven ben , "jamaar waar gaan wij dan onze vuilbakken zetten".
"Hier komt wel meer binnen dan die XXXk inkomsten."
"Die gaan ons concurreren, terwijl wij als absurd voorbeeld bijv benzine verkopen en de mogelijke huurder water" "ahja da's ook een vloeistof da's ne concurrent"

Ik had echt het ene facepalm moment na het andere, Het concept passieve inkomsten sloeg niet aan.

Er is nu besloten dat de zaakvoerder/vader zelf hun niet meer betrekt bij iets commercieel/financieel. :laugh:
Heb ook voor de zoveelste keer subtiel verteld, dat indien hij morgen doodvalt of zich terug trekt ik wel verder moet met die 3 andere...

Terug
Bovenaan