Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Vibe is anders thuis.
Maar is blijkbaar taboe. Ge leest overal dat thuiswerk zo een succes is, geen verlies qua collegialiteit of output.

Blijkbaar ben ik de enige die dit hoera-verhaal niet kan bevestigen op het werk?

Off the record hoor ik echter dat thuiswerk elders ook niet steeds een succesverhaal is.
Voor mij persoonlijk is dit wel prima. Op locatie gaat het sinds de one monitor policy een stuk minder.

Mijn collega begint zulke gesprekken eerst met een vraag in uw richting en van zodra je 1 zin kan antwoorden pikt hij in met zijn super awesome verhaal dat me in de verste verte niet interesseert over hem/gezin.
Aaah. Van die verhalen waarop je enkel eens kan knikken en huhummen om stilletjes te hopen dat de meeting bijna afloopt en je naar de volgende kunt.

Een collega die élke chat afsluit met zijn naam*.

"Thanks, Marc"
"Done, Marc"
"Will do, Marc"

Ik heb zin om nog een stapje verder in die onnozeliteiten te gaan en walkietalkiegewijs ieder bericht af te sluiten met "over".

*Enige naamsgelijkenissen met mijn buurman berusten op puur toeval. Al bevestigt dit wel de eeuwenoude theorie van mijn moeder dat er met Marc-en (enkel met een c, die met een k zijn ok volgens haar) altijd iets scheelt.
Mijne Marc is fine!
Misschien de uitzondering.

Aaah. Van die verhalen waarop je enkel eens kan knikken en huhummen om stilletjes te hopen dat de meeting bijna afloopt en je naar de volgende kunt.
Het is zelfs geen meeting, hopen dat de dag snel gedaan is! :cry2:

"En wat heb je gisteren gedaan?" *insert wat ik gedaan heb* "Ahja tof, ja wij zijn gisteren ... ja onze kleine heeft gisteren... " :sleep::sleep:
Als het nu een collega is die wel een aangenaam mens is heb ik soms wel oprecht interesse maar iemand die iedereen altijd achter de rug zwart maakt om er zelf beter uit te komen en onkunde te verbergen, no thanks, bye.

rewind 2019.
-(Baas) Mensen... we hebben iets nodig dat onze onervaren ontwerpers in het buitenland eenvoudig up to speed kan brengen met de geldende wetgevingen en bouwvoorschriften.
-Ik na mijn uren een document opgemaakt per component bulletpoint gewijs opgelijst hoe wat waarom en welke revit parameters allemaal moet aangepast worden.
-(Baas).. ja nee dat gaan we zo niet doen. Insert random powerpoint dat niemand leest.

Fast forward 3 jaar later...
-(Baas)Mensen... we hebben iets nodig dat onze onervaren ontwerpers in het buitenland eenvoudig up to speed kan brengen met de geldende wetgevingen en bouwvoorschriften.
-Toont identiek hetzelfde document dat ik toendertijd gemaakt heb...
-(Baas)...Ja dit is de oplossing!

:wallbash::wallbash::wallbash:

"Thanks, Marc"
"Done, Marc"
"Will do, Marc"

Ik heb zin om nog een stapje verder in die onnozeliteiten te gaan en walkietalkiegewijs ieder bericht af te sluiten met "over".

*Enige naamsgelijkenissen met mijn buurman berusten op puur toeval. Al bevestigt dit wel de eeuwenoude theorie van mijn moeder dat er met Marc-en (enkel met een c, die met een k zijn ok volgens haar) altijd iets scheelt.
Tof verhaal
Thanks, N.

"Thanks, Marc"
"Done, Marc"
"Will do, Marc"

Grappig. Bij mij is het net omgekeerd. Ik ken een aantal Mark-en waar iets mee scheelt. :p De Marc en Marco die ik ken vallen dan weer goed mee.
Hier is vorige week een nieuwe director aangewaaid (mijn n+3).

Van de week een mail van zeker 2 A4 pagina's om zichzelf voor te stellen. Hij begint met zijn professionele geschiedenis te schetsen... ok interessant zeker? Daarna gaat hij over naar mumbo jumbo zoals dat hij nooit een slechte dag heeft en altijd positief is... ok dat zullen we nog wel zien zeker? :devilish:

Dan nog heelder paragrafen waar hij plots begint over dat hij aan racen doet, al kampioenschappen heeft gewonnen, hij doet triatlons, ...
Dat je een mailtje of via een nieuwsbrief jezelf kort voorstelt als nieuwe directeur (en dan nog liefst zijn N+1 of HR die de mail stuurt). Tot daar aan toe.
Maar 2 A4 pagina's.. Die moet zichzelf toch ook wel graag zien..
Ik zou dat nooit doen. Maar goed, ik ben dan ook niet iemand die zo fel op de voorgrond wil treden.
Vibe is anders thuis.
Maar is blijkbaar taboe. Ge leest overal dat thuiswerk zo een succes is, geen verlies qua collegialiteit of output.

Blijkbaar ben ik de enige die dit hoera-verhaal niet kan bevestigen op het werk?

Off the record hoor ik echter dat thuiswerk elders ook niet steeds een succesverhaal is.
Hier is thuiswerk een succesverhaal. Niet enkel voor mezelf, maar ook bij collega's. De productiviteit ligt nog altijd zeer hoog. Uiteraard zijn er enkelen die het niet fijn vinden, maar het is niet zo dat ze hun pet ernaar smijten. En af en toe mogen we nog eens on site.

Meeting om wat algemene zaken te bespreken met alle afdelingen en daar zitten ze dan voor hun webcam, sigaretten tegen honderd int uur, rook uitblazen richting camera. Voor sommige mensen is het thuiswerken toch net iets te comfy. Net op kantoor in de 80s.
Mijn manager tijdens mijn sollicitatie ook gewoon een stuk of 3 opgestoken. Terwijl ik zo formeel mogelijk probeerde te zijn op camera… was toch even anders als een fysiek gesprek

een "ancien" van onze firma, die hem steeds meer en meer permiteert...

das nu al een half jaar dat hij de vrijdag belt "ik weet niet of ik maandag ga komen werken hoor, mijn zoon, dochter, vrouw, stiefzoon, telkens iets anders.... heeft corona".

gelukkig heeft hij z'n mond voorbij gepraat en heeft hij al een boosterprik gekregen.
dus ik wijs hem er op dat sinds 10 januari de regels zijn veranderd, en dat bij ook bij hoogrisico contact gewoon mag komen werken. (voor gevaccineerden met boosterprik)

hij valt precies uit de lucht, en zegt nu "ok dan ga ik een zelf test halen, en steek ik die in de neus van mijn zieke vrouw, en bezorg je het resultaat".

ik zeg neen, dan moet je vervolgens verplicht een PCR test doen in test centra, en ons die bezorgen.

boem telefoon toe. dus we hebben er weer het raden naar of hij af komt maandag....

EDIT: das nog zoiets, werkgever mag niet vragen voor bewijs van vaccinatie van werknemer.
Dus die kerel kan nu gewoon zeggen "ik ben niet gevaccineerd" terwijl hij dat wel is, om zo toch thuis te mogen blijven in quarantaine. ach systeem is zo mank als iets.

Laatst bewerkt door een moderator:

das nu al een half jaar dat hij de vrijdag belt "ik weet niet of ik maandag ga komen werken hoor, mijn zoon, dochter, vrouw, stiefzoon, telkens iets anders.... heeft corona".

gelukkig heeft hij z'n mond voorbij gepraat en heeft hij al een boosterprik gekregen.
dus ik wijs hem er op dat sinds 10 januari de regels zijn veranderd, en dat bij ook bij hoogrisico contact gewoon mag komen werken. (voor gevaccineerden met boosterprik)

hij valt precies uit de lucht, en zegt nu "ok dan ga ik een zelf test halen, en steek ik die in de neus van mijn zieke vrouw, en bezorg je het resultaat".

ik zeg neen, dan moet je vervolgens verplicht een PCR test doen in test centra, en ons die bezorgen.

boem telefoon toe. dus we hebben er weer het raden naar of hij af komt maandag....

EDIT: das nog zoiets, werkgever mag niet vragen voor bewijs van vaccinatie van werknemer.
Dus die kerel kan nu gewoon zeggen "ik ben niet gevaccineerd" terwijl hij dat wel is, om zo toch thuis te mogen blijven in quarantaine. ach systeem is zo mank als iets.
Moet je zo'n mensen niet op tijdelijke werkloosheid zetten? (als jullie het nog niet zouden doen).
Misschien zal de geldelijke impact ervoor zorgen dat hij niet meer zo rap afwezig is.

Herkenbaar. Corona is voor bepaalde medewerkers de poort naar extra verlof en thuiswerk.

Ook voor de vaccinaties merk je dat.
Ene “groep” verzet zijn vaccinatie na de werkuren.
Andere “groep” hun vaccinatie valt steevast tijdens de werkuren met daarna natuurlijk de vaste twee daagjes ziek.
Vooral de woensdag is populair voor te vaccineren, 11/12u. Daarna mail dat ze pijn hebben van de prik en dus stoppen met werken en dan donderdag en vrijdag ziek !
Ook steeds vaccin ten laatste op een woensdag, zodat ze zeker fit zijn voor het weekend.

Is hij de boosterprik niet gaan halen tijdens zijn uren?

Moet je zo'n mensen niet op tijdelijke werkloosheid zetten? (als jullie het nog niet zouden doen).
Misschien zal de geldelijke impact ervoor zorgen dat hij niet meer zo rap afwezig is.
natuurlijk kunnen we die op tijdelijke werkloosheid zetten, maar wij zijn een klein bedrijf met minder dan 10 mensen,
als hier iemand niet is, ligt er een bouw werf stil.

en dan nog, tijdelijke werkloosheid gaat hen niet afschrikken, 80 % van hun loon voor niets te doen.... vinden ze plezierig hoor.
Is hij de boosterprik niet gaan halen tijdens zijn uren?
nee, in het bouwverlof tussen kerst en nieuwjaar. dus daar kunnen we hem niet op pakken.

Herkenbaar. Corona is voor bepaalde medewerkers de poort naar extra verlof en thuiswerk.

Andere “groep” hun vaccinatie valt steevast tijdens de werkuren met daarna natuurlijk de vaste twee daagjes ziek.
Vooral de woensdag is populair voor te vaccineren, 11/12u. Daarna mail dat ze pijn hebben van de prik en dus stoppen met werken en dan donderdag en vrijdag ziek !
Ook steeds vaccin ten laatste op een woensdag, zodat ze zeker fit zijn voor het weekend.
Das nog zo iets,

ons vaccinatie centrum is open tot 22 uur denk ik, (ik kreeg mijn uitnodiging en moest om 21.15 gaan).
Dus iedereen kan toch makkelijk inplannen om eens na zijn werk te gaan? ge maakt een omweg(getje), en zo naar huis....
Ach overheid pampert veel te veel met dat verplicht verlof en die quarantaine's en weet ik veel...

Wordt hoog tijd dat we dat allemaal afschaffen en terug naar normaal gaan, zoals in the UK.
De intensive care wordt toch niet (meer) over belast, en al die maatregelen zijn voor niets meer nodig.

Laatst bewerkt door een moderator:
Das nog zo iets,

ons vaccinatie centrum is open tot 22 uur denk ik, (ik kreeg mijn uitnodiging en moest om 21.15 gaan).
Dus iedereen kan toch makkelijk inplannen om eens na zijn werk te gaan? Ach overheid pampert veel te veel met dat verplicht verlof en die quarantaine's en weet ik veel...

Wordt hoog tijd dat we dat allemaal afschaffen en terug naar normaal gaan, zoals in the UK.
De intensive care wordt toch niet (meer) over belast, en al die maatregelen zijn voor niets meer nodig.

Plaag van de laatste jaren. Hangt volgens mij ook samen met de idee-fixe die in velen hun hoofd zit dat er schaarste is op de arbeidsmarkt (echter vooral de vervangbaren denken dat).
Ik heb mijn uitnodiging gewoon verzet voor na de werkuren. Mijn baas moet de dupe niet zijn van iets wat perfect na de uren kan.

Idealiter had men gewoon de werkenden standaard een uitnodiging gestuurd voor een avond of nog beter op vrijdagavond of zaterdag.
Perfect te checken wie werkt en wie niet

Verlofdagen? Die zijn er alleen voor verlof, alle andere dingen regelt men tijdens de baas zijn uren!
Ook die hippe toestanden van x aantal dagen zonder briefje van de dokter.
Waar stopt het pamperen?!

Het wordt tijd dat er eens een recessie komt.

Plaag van de laatste jaren. Hangt volgens mij ook samen met de idee-fixe die in velen hun hoofd zit dat er schaarste is op de arbeidsmarkt (echter vooral de vervangbaren denken dat).

=> alles tijdens de werkuren!
Verlofdagen? Die zijn er alleen voor verlof, alle andere dingen regelt men tijdens de baas zijn uren!

Het wordt tijd dat er eens een recessie komt.
Bwa pas op, ik ben geen tiran hé.

ik ga nu ook niet verlangen dat mensen verlofdag opnemen om zich te laten vaccineren (zou ik zelf ook niet doen hoor).

Maar dat hoeft toch ook helemaal niet, gewoon es na je werk stoppen, duurt hooguit een half uurtje...
Als mensen er , desondanks dat perfect te doen is, toch afkomen om tijdens hun uren er van tussenuit te knijpen, en zoals je zegt dan de rest van de dag thuis bljiven door een pijne arm, en weet ik veel wat.... Ja dan staan die op mijn shit list, en van zodra we met te veel zijn, zijn die de eerste die we naar de uitgang pushen. niet zo zeer van die éne namiddag, maar het is gewoon een ganse weerspiegeling van hun attitude.
profiteren = niet begaan zijn met de firma = zo snel mogelijk buiten aub.

Das nog zo iets,

Dus iedereen kan toch makkelijk inplannen om eens na zijn werk te gaan? ge maakt een omweg(getje), en zo naar huis....
Ach overheid pampert veel te veel met dat verplicht verlof en die quarantaine's en weet ik veel...

Nu ook weer niet te veel overdrijven. Als iedereen ineens om 19u wil komen gaat dat nu ook niet leuk zijn om daar een uur te staan wachten.
Dus dat men de vaccinaties wil spreiden over de gehele dag ben ik wel akkoord mee.

't Is dan aan de persoon in kwestie om te bepalen wat mogelijk is voor hem & indien echt nodig bestaat de mogelijkheid om het te verzetten.
Zolang niet letterlijk elke werkende persoon daar mee af komt is dat uiteraard geen issue.

Ik zelf had het vandaag aan m'n been trouwens. Ze hadden mij laten komen om 11:30 of zoiets.
Uiteindelijk ben ik hier begonnen met werken, dan 3 kwartier den bos in & terug verder beginnen werken.

Ik heb al zoveel onbetaalde overuren dat men écht niet moet af komen met spel maken over een uurke pauze voor een persoonlijke afspraak (of dat nu CV19 Vax is of iets anders).
En wel, daar wordt uiteindelijk ook geen spel over gemaakt. 'k Heb dat in m'n agenda gezet een paar weken terug zodat het geweten is bij de PM's die de agenda's beheren & verder ... who cares. 🤷‍♂️

Idem voor een afspraak bij de tandarts of whatever else toevallig nodig is eigenlijk. Nu met dat thuiswerk is iets 'tussen de werkdag' plannen indien het nodig is veel gemakkelijker dan vroeger natuurlijk, maar ik plan pakweg een tandarts afspraak over 't algemeen nog steeds in 'voor' de werkdag (begin dan gewoon een uurtje later).

Anyway ... long story short ... 't moet niet altijd kwaadwillig zijn eh.

Meeting om wat algemene zaken te bespreken met alle afdelingen en daar zitten ze dan voor hun webcam, sigaretten tegen honderd int uur, rook uitblazen richting camera. Voor sommige mensen is het thuiswerken toch net iets te comfy. Net op kantoor in de 80s.

Ach, beter dat ze tijdens een videocall aan hun sigaret trekken dan aan iets anders.

Euh... Hier hebben we hem bijna allemaal OP het werk laten zetten zelfs (lang leve de zorg) en niemand is gestopt "met een pijnlijke arm".
Ben je er ziek van, kan je dat natuurlijk niet "plannen" en wil afwezigheid daarvan niet automatisch zeggen dat je een leugenachtige bedrieger ben. Hier hebben we allemaal meer last gehad van de booster en niet/nauwelijks van de eerste 2. Maar allemaal wél komen werken onder paracetamol. Omdat we dat ook KONDEN natuurlijk, mocht ik er zwaar ziek van zijn geweest, had ook niemand eraan getwijfeld dat dat echt was. Gelukkig maar... :unsure:

Terug
Bovenaan