Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Even een update en wat bijkomende ergernissen.

Ik had me dus uitgeschreven voor die PmP voor de functie die ik uitoefen(de).
Ongeveer dezelfde periode hoorde ik dat men wanhopig op zoek was naar mensen die tijdelijk naar een andere werkzetel (even rustig qua hoeveelheid volk als waar ik tot vorig jaar zat) wouden gaan omdat ze daar volk nodig hadden, dit ook voor dezelfde graad van het werk dat ik al deed (dus mijn effectieve graad +1). Die werkzetel staat ook op de planning om gecentraliseerd te worden. Voor ons management hoe sneller, hoe liever. Voor al het personeel het tegendeel.
Maar men kon niemand vinden die dit zag zitten. Mij hadden ze niets gevraagd (omdat het qua woon-werk verkeer verder is dan nu gingen ze er van uit dat ik dit niet zou willen), dus heb ik een mail gestuurd naar onze directe leidinggevende. (Dit was net voor de gesprekken van die PmP, en hij wist nog niet dat ik me had uitgeschreven.

Als antwoord daarop kreeg ik een mail terug dat ze de resultaten van die PmP gingen afwachten.

Ondertussen wist die persoon dat ik me had uitgeschreven en hij sprak me erover aan. Dat het heel jammer was en hij vroeg zich af waarom ik niet eerst met hem erover gesproken had. Ik heb daarop gezegd dat ik enorm getwijfeld had, en gezegd dat ik me door de huidige situatie (compleet mismanagement en pesterijen --> kheb da niet zo verwoord) geen 5 jaar wou "vastzetten". Ik heb gezegd dat de hoofdreden om me uit te schrijven was dat ik niet goed tegen het lawaai en de drukte hier kan, en me dit geen 5j zie uithouden. Gezegd dat dit ook een van de redenen was waarom ik me kandidaat gesteld heb om naar de andere werkzetel te gaan.

Toen de resultaten bekend waren, en dus alle posten ingevuld waren kreeg ik plots een mail (in CC) van onze lokale personeelsdienst naar HR waarin stond dat die andere werkzetel vanaf januari mijn vaste werkzetel zal worden. (Wat dus wil zeggen dat ik een vergoeding misloop. Als we op een andere werkzetel werken dan onze vaste werkzetel hebben we recht op een "interimvergoeding", 8€ per dag ongeveer). Maar erger, ik ga daar tewerkgesteld worden X-1 ipv X+1. Ik ga dus van 12j werken "boven" mijn niveau naar werken onder mijn niveau. Ik zou snappen dat ik daar tijdelijk op mijn niveau moet werken om alle posten daar te leren en deftig in te kunnen werken. Maar dit is een pure slag onder de gordel.

Een paar dagen later volgde ook een mail van mijn directe leidinggevende.

Ze gaan er dus van uit dat ze mij er een groot plezier mee doen. (Ok, dat is wel zo, ik ben het hier kotsbeu). Maar mijn aanbod was om hen te helpen.

Enkele dagen later een gesprekje met hem gehad.
Hij zei dus dat ik mijn hogere bediening kwijt ga zijn omdat alle posten bezet zijn. Maar, op die andere werkzetel zitten 3 mensen die ook geslaagd zijn op die PmP, en die mogen daar blijven tot die gecentraliseerd worden, waardoor hier wel 3 plaatsen "open" staan. 2 personen mogen wel boven hun niveau blijven werken. 1 die zich, net als mij, had uitgeschreven, maar hier quasi alle posten kent. Dat kan ik nog verstaan. Maar de andere is iemand die meegedaan had, maar niet geslaagd was. Ook iemand die enorm onzeker is, en imo zijn werk niet deftig kan.
Nuja, ik heb daar geen zaken mee, zeker omdat ik hier weg ga.
Tegelijk is er iemand die wel geslaagd was, en die plots ziet dat hij ook naar die andere werkzetel moet. Ze hadden het hem gevraagd, maar hij had aangegeven dat liever niet te doen. En die PmP was specifiek voor de werkzetel waar we nu zitten.

Sinds ik me had uitgeschreven heb ik ook bijna niet meer op mijn vaste werkpost gezeten (X+1). Maar moest ik telkens op een andere werkpost (X of X-1) werken.

Het feit dat ik me heb uitgeschreven is blijkbaar niet in goede aarde gevallen en ze laten het duidelijk merken.

Ik ben nu aan m'n laatste 7 diensten bezig (7 nachten) en dan begin ik in die andere werkzetel.
Ondertussen hou ik de interne jobsite in de gaten en hoop dat ik snel iets kan vinden dat ik hier weggeraak van dit fucked up management.

Ik denk dat 80% van de mensen hier aan het uitkijken zijn om hier weg te gaan.

Het grote probleem is dat ik dus vanaf januari een 300€ netto per maand ga verliezen. Omdat ik mijn premie kwijt ben van het werken boven mijn niveau, en ik van van 1/2 weekends naar 1/3.
En tegelijk is ons voorschot voor energie van 145€ naar 450€ gegaan.
Dit terwijl we volop aan het sparen zijn voor verbouwingen en nieuwe auto. Dat is plots 600€ per maand minder. Ik ben lichtjes in paniek aan het schieten de laatste dagen/weken.

Gene paniek. De gas staat al opnieuw op 65 terwijl de piek 185 of zo was. Dat is nog maar goed het dubbel van normaal. Als je dat doorrekent misschien 20 -30% hogere factuur en geen x3. Misschien dat q4 voor velen zal tegenvallen, maar daarna lijkt het toch relatief te normaliseren.

Ben sinds half december in verlof omdat ik nog openstaand wettelijk verlof en ze "vergeten" waren dat ik ook nog recht heb op aanvullend verlof (2dagen), bijkomend leeftijdsverlof (5dagen) en 2 openstaande feestdagen die in het weekend vielen die ze eerst foutief hadden geboekt als reeds opgenomen). Op dat was er over collectieve terugname van de feestdagen die in 2022 in het weekend vallen, enkel besproken dat we dit vrij willen opnemen en niet de eerste volgende werkdag. Dit doen we al jaren zo.

Ik krijg vandaag per sms en blijkbaar ook op mijn werkemail te horen dat wij nu maandag 3/1 collectief 1/1 opnemen.

Kan ik dat aanvechten (@JPV )? En hoe. Het gaat mij meer om het principe als iets anders.

Werkelijk elke conversatie gaat de komende dagen weer starten met "beste wensen"

giphy.gif

Ik erger mij steeds vaker aan de vooringenomenheid en bij momenten complete hooghartigheid waarmee heel wat van mijn collega's spreken over de medewerkers van onze Oost-Europese zusterbedrijven. We krijgen tegenwoordig terug vaker mensen van ginder die hier opleiding komen volgen en wat er dan over die mensen achter hun rug gezegd wordt is om slechtgezind van te worden.

Mensen die hier het dubbel of soms driedubbel verdienen en daardoor met een godscomplex rondlopen terwijl ik gewoon weet dat de mensen in Baneasa en Sofia meer kennis, meer werkethiek, en betere resultaten voor de dag leggen.

Het heeft mij ook bijzonder cynisch gemaakt over het "geslaagde" Europees project. Ik hoorde Von Der Leyen enkele dagen terug nog lyrisch zijn over de Euro en hoe goed de interne markt wel is geweest voor iedereen. Ik zie vooral een Unie die werkt voor bedrijven en die er alles aan doet om de sociale ongelijkheid goed in stand te houden. Ingenieurs die hetzelfde werk doen aan dezelfde kwaliteit (of soms beter) als hun Belgische collega's verdienen ook een gelijkwaardige verloning.

Toch weer een extra intentie om thuis te werken.
Maar dat helpt niet? Deze ochtend, had al proactief in de groeps-chat gezet "beste wensen". Letterlijk daarna elk individueel gesprek dat startte met "beste wensen". En dan nog eens verbaal tijdens de daily standup.

Please. stop. it. now. :sop:

Ik heb de beste wensen geplaatst in de groepschat van het werk, het is druk dus ik ontsnap er wel aan op die manier. 😁

Maar dat helpt niet? Deze ochtend, had al proactief in de groeps-chat gezet "beste wensen". Letterlijk daarna elk individueel gesprek dat startte met "beste wensen". En dan nog eens verbaal tijdens de daily standup.

Please. stop. it. now. :sop:
Ik had me nog niet beziggehouden met de chats. Daar staan ook al 3 beste wensen in en dat 2022 beter mag worden. Ook de occasionele, dat was vorig jaar toch beter niet te vergeten.

Als ik iemand een mail stuur deze week, begin ik ook wel met een gelukkig nieuwjaar te wensen hoor. Is toch beleefd? :unsure:

Ik ga nu wel niet speciaal mijn halve adresboek enkel daarvoor aanschrijven, maar als ik u toch moest e-mailen, waarom niet he.

Terug
Bovenaan