Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Dat is dus iets dat ik niet snap. Vooraleer je iemand ontslaat, kijk je toch na of je die persoon niet nodig hebt (tenzij het een ontslag om dwingende reden betreft).
Ik ken meerdere gevallen van mensen die dus ergens worden weggesaneerd, en daarna teruggevraagd worden wegens unieke kennis. Dat is dus echt prutswerk.
Ook al meermaals gezien.

Zo een brave hardwerkende duts onder de radar. *wat doet die eigenlijk? shot buiten!*.

"Oei, die doet kei veel, terug aannemen!"

Zelfs de dag erna alweer aangenomen etc.
Vanbinnen zijn die mensen toch gebroken denk ik.

Tjah. Wij zijn overgenomen voor ~100M. Minder dan 4y later weggesaneerd voor 90% en volledig afgeschreven.

3mnd later ontslagen volk proberen terug beginnen te halen. Iedereen uiteraard geweigerd wegens kut behandeld... en dan bleiten dat het krom draait ...

Zelfde soort geniuses dat denkt dat je volk in opzeg nog next level work kunt laten doen...

Nu blijkt dat ze weer on the hunt zijn voor een gelijkaardig bedrijf als wat ze volledig afgeschreven hebben...

Ook al meermaals gezien.

Zo een brave hardwerkende duts onder de radar. *wat doet die eigenlijk? shot buiten!*.

"Oei, die doet kei veel, terug aannemen!"

Zelfs de dag erna alweer aangenomen etc.
Vanbinnen zijn die mensen toch gebroken denk ik.
De vader van één van mijn jeugdvrienden heeft dat voorgehad.
Die was daar eerst van gebroken, maar in the end was het vooral de spaarpot van 't bedrijf die gebroken was. Want hij heeft zelf de condities waaraan hij opnieuw wou komen onderhandeld. Hij heeft daar nog tot zijn pensioen gewerkt, en 'veel, maar dan ook veel meer' verdiend dan ervoor.

Tjah. Wij zijn overgenomen voor ~100M. Minder dan 4y later weggesaneerd voor 90% en volledig afgeschreven.

3mnd later ontslagen volk proberen terug beginnen te halen. Iedereen uiteraard geweigerd wegens kut behandeld... en dan bleiten dat het krom draait ...

Zelfde soort geniuses dat denkt dat je volk in opzeg nog next level work kunt laten doen...

Nu blijkt dat ze weer on the hunt zijn voor een gelijkaardig bedrijf als wat ze volledig afgeschreven hebben...
Amerikaanse bedrijven 😆 (echt gebeurd verhaal, niet bij ons)

Vrijdagmiddag.
Door de parlofoon "Jan Janssens, gelieve U naar de personeelsdienst te begeven"
Jan weet niet wat er aan de hand is, maar komt 15 minuten later terug, ontslagen.

Ondertussen klinkt door de parlofoon "Gerda Theunis, gelieve je naar de personeelsdienst te begeven"
Dus ook ontslagen

En zo hebben ze daar een hele vrijdagnamiddag volk ontslagen.
En twee maand later moest er nog volk weg, zelfde systeem.

Kan je je voorstellen hoe de mensen die daar zitten te werken zich moeten voelen, heel de tijd een zwaard van Damocles boven uw hoofd. Ben ik de volgende?

Kunt misschien een bedrijfje opzetten met degenen die vertrokken zijn om dan voor 100 miljoen terug ingekocht te worden.

Rinse and repeat.

Tis niet dat we, behalve een habbekrats, iets van die 100M gezien hebben... big boys splurging around big bucks.

Zo veel verloop at the top dat 2y na overname de volledige high chiefs die betrokken waren bij de overname al weer weg waren.

Probleempje met execution en integration....

Amerikaanse bedrijven 😆 (echt gebeurd verhaal, niet bij ons)

Vrijdagmiddag.
Door de parlofoon "Jan Janssens, gelieve U naar de personeelsdienst te begeven"
Jan weet niet wat er aan de hand is, maar komt 15 minuten later terug, ontslagen.

Ondertussen klinkt door de parlofoon "Gerda Theunis, gelieve je naar de personeelsdienst te begeven"
Dus ook ontslagen

En zo hebben ze daar een hele vrijdagnamiddag volk ontslagen.
En twee maand later moest er nog volk weg, zelfde systeem.

Kan je je voorstellen hoe de mensen die daar zitten te werken zich moeten voelen, heel de tijd een zwaard van Damocles boven uw hoofd. Ben ik de volgende?

Amerikanen...

Net voor het verlof ook weer een kluchtje gehoord bij ons. Er staan te veel vacatures open ifv projected profit in q1 (jaja, we hebben een gebroken boekjaar). Er moeten er company-wide 200 verdwijnen.

Division CFO schrapt random 1/3 van de vacatures zonder hiring managers te consulteren. Recruiting weet van niks. Geplande interviews gaan door en dan sta je daar als manager voor lul op einde van de cycle. :ROFLMAO:

And yet, 25% marge en 30% groei vorig jaar... 50bln company 😑

Amerikanen...

Net voor het verlof ook weer een kluchtje gehoord bij ons. Er staan te veel vacatures open ifv projected profit in q1 (jaja, we hebben een gebroken boekjaar). Er moeten er company-wide 200 verdwijnen.

Division CFO schrapt random 1/3 van de vacatures zonder hiring managers te consulteren. Recruiting weet van niks. Geplande interviews gaan door en dan sta je daar als manager voor lul op einde van de cycle. :ROFLMAO:

And yet, 25% marge en 30% groei vorig jaar... 50bln company 😑
Nu, in Zuid-Korea weten ze ook van wanten (of beter, doen ze er nog een schepje bovenop).
En bank die in slechte papieren zat tijdens financiële crisis.
Brandalarm gaat af in hoofdzetel, iedereen moet gebouw verlaten.
Wanneer iedereen buiten is, vertelt de CEO vanop afstand dat 50% van het personeel moet afvloeien, en dat de badges van de mensen die ontslagen zijn niet meer werken. Als je niet meer binnen kan met je badge, ben je dus ontslagen.
Doei.

Bron : De Standaard, was een bank met meer dan 5000 werknemers

Net eens gecheckt wat mijn groepsverzekering werkelijk is.
Mijn bijdrage: 1,5% €55
Werkgever bijdrage ~ 1,7 % €69
Totaal zo’n €124 per maand.
Toch geen vetpot zeker als ik maandelijk €55 netto er zelf in steek.
Mij mochten ze ook wel beter informeren, toen ik vroeg hoe het zat met de groepsverzekering kreeg ik documenten toegestuurd van de hospitalisatie…

In Nederland bijdrage:
Werknemer bruto: €150 ~
Werkgever bruto: €300 ~
En dan zou ik een huiler zijn omdat ik een Nederlandse contract over een Belgische verkies, en er zouden zeker geen verschillen zijn tussen beide volgens lokaal HR 🤥

Ontslag is steeds een lastige.
Bij ons is ontslag eerder uitzondering dan regel, maar men werft ook heel miniem aan.
Dus bij hoge werkdruk steunt en kraakt het onder personeel, maar als de werkdruk luwt blijft iedereen gewoon.

Flexibiliteit langs beide kanten.

Bedrijf X

Laatst bewerkt door een moderator:
Who knows.

De meeste overnames floppen, dus er zijn wel meerdere dergelijke verhalen in belgie, zeker in de life science sector.

Ablynx is ook volledig uitgekleed na enkele maanden. Cropdesign is ook gesloten na enkele jaren ;)

Who knows.

De meeste overnames floppen, dus er zijn wel meerdere dergelijke verhalen in belgie, zeker in de life science sector.

Ablynx is ook volledig uitgekleed na enkele maanden. Cropdesign is ook gesloten na enkele jaren ;)
US overname, 100m grootte orde, Diagnostics vrij zeker van van mijn gok :rofl:
Indien juist, je bent niet de enige met frustraties hierover...

US overname, 100m grootte orde, Diagnostics vrij zeker van van mijn gok :rofl:
Indien juist, je bent niet de enige met frustraties hierover...
Ik heb de discussie ook eens gevoerd op het vorig forum. Toen heb ik een lijstje gegeven met potentiële kandidaten en pm naar cege met wat ik dacht en het klopte. Er zijn nog mogelijkheden hoor, met die 3 parameters (als je ze wat ruimer bekijkt) ;-)
Laten we dit soort zaken voor pm houden als de poster zelf niet het bedrijf in kwestie wenst te vermelden.

Laatst bewerkt:
ransomware bij 1 van de grootste klanten op kerstdag.

Twee keer raden wie op verlof was EN als enige met die kerels hun storage systemen kan werken.. >.>

Dan kan ik ook zeggen, foert ik ben op verlof los het zelf maar op. Maar goed ik zat dus met telefoon en laptop tussen al de anderen op mijn corona test resultaat te wachten in de luchthaven -_-

Niet dat ik niet al 6+ maanden zeg dat we een backup voor mij nodig hebben en dat we eens tegen de lamp gaan lopen. Natuurlijk is al het managment op verlof en niet te bereiken.

En wat zal het dan zijn op het einde van de rit? 'we appreciëren de inzet' en hier zijn wat overuren uitbetaald.

Dit inderdaad.
Het is al beter dan het was en gaat soms ook over nieuwere collega's die nog niet alles zelfstandig kunnen opvolgen en dan bellen.
Ik kan ze dat niet kwalijk nemen, met thuiswerk ed is het niet simpel voor hen als ze mijn dossiers opvolgen.
Het zijn ook vaak "nieuwe" situaties en ze willen niks verkeerd doen in m'n dossiers dus dan bellen ze maar.
Zeker nu de andere oud-gediende ook in verlof is.

Het is al beter dan het was, mijn verjaardag had ik enkele dagen vrij en dat ging wel goed.
En ja bereikbaarheid moet ook wel tot bepaalde hoogte.
Op Kerstdag bijv was er een redelijk lek in een nieuwbouw en moest ik naar daar om de sleutel te brengen.
Zit ik niets mee in maar sucks als ge gewoon elke dag op dat werk gewezen wordt.
En al zeker als mensen u gaan opzoeken op facebook om te sturen. Ja, ik blokkeer dat dan ondertussen heel kort af maar eens dat radarke werkt en ik toch thuis zit vind ik dat heel moeilijk om toch die laptop niet open te gooien en dan ben ik standaard min 1 uurke bezig ofzo.

Als ik dan gewoon blijf TV kijken, gamen,... blijft dat door m'n hoofd spoken.

Het is al beter dan het ooit was. Heb ook 20-30% minder dossiers dan een jaar geleden dus ook minder kansen dat er iets dringends nodig is.
En ja tis hier de ergernissen-thread voor iets hé.😅
Voor de rest is het de voorbije weken gelukkig rustiger over het algemeen, thank god.

Dubbele sim ga ik volgende week bespreken met de baas. Kijken of dat praktisch haalbaar is en hoe of wat dat werkbaar is.

Jammer dat mijn 3 weken Thailand nu al meer dan 2 jaar geleden is. Dat is ideaal om van alles weg te zijn, hopelijk volgend jaar 🤞
Ooit al aan een ticketsysteem gedacht zoals bij it met in elke blok nen tablet die "senioren-proef" is?

Dan toch een light-versie:
Zoals velen hier wel al weten werken ze bij ons met graden (beetje zoals in het leger: soldaat, korporaal, sergeant, ...)
Mijn graad is X sinds 2009, maar ik doe al sinds 2012 het werk van X+1. Hiervoor krijg ik per dag dat ik werk in die hogere graad een premie om het loonverschil te compenseren. Die premie ligt gemiddeld rond de 400€ netto per maand, afhankelijk van hoeveel dagen ik gewerkt heb op die post. (ik doe ook nog geregeld diensten op een post van m'n eigen effectieve graad). Die premie telt natuurlijk niet mee voor pensioen, vakantiegeld, ...

tot 2 jaar geleden was er elk jaar een mogelijkheid om die graad X+1 effectief te krijgen onder de vorm van selectieproeven. Ik heb daar in totaal 8x aan meegedaan, en het is me nooit gelukt die graad te behalen.
Die proeven bestonden uit een “case” en enkele bijkomende vragen (oa van HR). Die case was meestal een ongeval waarbij wij uitgebreid moesten beschrijven wat elke betrokkene (dus niet enkel vanuit ons standpunt, ook wat bvb machinisten, politie, brandweer, ...) moest doen om dit op te lossen. Maar dit moest steeds in verschikkelijk detail (tot zelfs beschrijven dat de personen te velde hun geel hesje en veiligheidsschoenen moesten aanhebben). Veel vanzelfsprekendheden, en alles wat je niet benoemde gebeurde ook niet.
In 2015 had ik een enorm goed gevoel van die selectieproef toen. Ik kwam buiten met het gevoel dat het niet anders kon dan dat ik geslaagd was. Ik zat toen op weg naar huis in de trein met een collega die net hetzelfde examen had gedaan, en ik merkte uit ons gesprek dat die persoon enorm veel fouten gemaakt had. (laat ons bij wijze van voorbeeld zeggen dat hij een brandweerwagen zonder sirene en zwaailichten in een eenrichtingsstraat door het rood licht laten rijden had aan 90km/u in een zone 30).
Paar weken later kregen we onze uitslag. Ik had 11/20 en hij 16/20. Een 12/20 was nodig om te slagen.
Ik vond die uitslag enorm ongeloofwaardig, dus ben op feedbackgesprek geweest. Daar kreeg ik te horen dat hetgeen ik gezegd had inderdaad heel goed was, en ze zagen dat ik wist waarover ik sprak. Maar het was heel jammer dat ik van 1 deel van de vraag niets gezegd had. Ik was 100% zeker dat ik dat wel had gedaan (ik herinnerde me zelfs nog een grapje dat ik toen gemaakt had en toen ik dat zei zag ik aan die persoon zijn gelaatsuitdrukking dat hij het zich nog kon herinneren). Hij stak zijn handen om hoog en zei: “Jah, dat is uw woord tegen het mijne”.
Ik wist dus 100% zeker dat er gesjoemeld was, maar kon natuurlijk niets bewijzen. Sindsdien had ik elk jaar 1 puntje te kort om te slagen op die selectieproeven, met toevallig elke keer onze rancuneuze manager in de jury (wat in principe niet toegelaten is).
Ik moet dus ooit iets gedaan hebben dat bij iemand met invloed in het verkeerde keelgat is geschoten, maar ik kan me in de verste verte niet voorstellen wat dat zou kunnen geweest zijn. Het enige dat ik me kan voorstellen is dat onze manager beslist had om ons reeks van 7 nachten te splitsen in 2 reeksen (3 en 4 nachten), zogezegd voor onze gezondheid. Wij zijn daarover gaan klagen dat dit een averechts effect zou hebben, maar hij wou niet luisteren. Daarop zijn we met een paar onderling diensten beginnen wisselen om toch ons 7 nachten te kunnen behouden.

Bij HR hebben ze uiteindelijk beslist om die selectieproeven niet meer te doen onder andere omdat er een te grote zweem van vriendjespolitiek rond hing. Daarop hebben ze beslist om met "posten met profiel" (PmP's) te werken. Het komt er nu op neer dat je geen examen meer moet doen om een graad te halen, maar dat je voor een functie moet solliciteren, en dan de graad krijgt die bij die functie hoort. Alles wordt nu door de "lokale" manager beslist. Wat uiteraard vriendjespolitiek nog meer in de hand werkt.
Vorig jaar was er een PmP uitgeschreven voor "mijn" functie, maar voor we konden solliciteren was ze al ingetrokken omdat onze manager vond dat hij volk genoeg had.
Nu net voor de zomer is er terug een PmP uitgekomen voor "mijn" functie en plots heeft hij 18 mensen nodig. dit is dus een PmP voor de functie die ik al 9 jaar doe, en ik had me uiteraard hiervoor ingeschreven.
Maar sindsdien ben ik enorm beginnen twijfelen. De gesprekken zouden normaal plaatsgevonden hebben half september. Maar dit is meermaals uitgesteld geweest, en de datums liggen nu vast voor eind oktober.
2 weken geleden heb ik de beslissing genomen om mij uit te schrijven. Een van de voorwaarden was dat je verplicht 5 jaar "vast" zat op die post. Maar ik heb alles overwogen, meerdere nachten wakker gelegen, veel gepraat met collega's, m'n vrouw, ik wou het hier vragen, ... en ik zag het echt niet meer zitten.

Ik werkte dus op een locatie in een rustige gemeente, en begin januari zijn we verhuisd naar een locatie 40km verder in een grootstad ten gevolge een groot centralisatieplan dat al tientallen jaren bezig is. We zaten in een hele grote ruimte met 4 personen per shift, en midden in de Corona crisis, waar streng aangeraden werd met zo weinig mogelijk mensen in contact te komen en zoveel mogelijk thuiswerk te doen, werd dus beslist van ons in een andere ruimte (van ongeveer gelijke grootte) te steken waar we nu met 25 personen zitten per shift. Dit werd doorgevoerd ondanks een algemeen verbod vanuit de CEO (alle centralisaties en verhuizen werden uitgesteld tot na Corona). Elk protest (via HR, vakbond, ...) werd compleet genegeerd, en wij werden afgestempeld als "mensen met een bang hartje".

Voor de centralisatie deed ik mijn job heel graag. Ik was de “hoogste” op m’n werkzetel, we zaten vrij rustig met 4 personen in 1 lokaal en hadden een zekere autonomie. We werden gerust gelaten zolang alles goed ging. En alles ging goed. We trokken mooi onze plan, hadden geen klachten.
Ook qua infrastructuur was onze oude werkplaats een pak beter. Recentere, ruimere keuken met oven, grote koelkast, meerdere kookplaten, … We hadden daar evenveel toiletten als we nu hebben (4 personen tov 25 nu), de parking was net naast het gebouw. Nu hebben we een (publieke) ondergrondse parking, moeten we 5 a 10 minuten stappen, en zitten we op de 5e verdieping met een lift die de helft van de tijd kapot is. De keuken is oud, vuil, klein, en er is niet genoeg bestek voor iedereen. (5 sets vork/mes/lepel bvb). Bij elke trein die hier passeert (en het zijn er veel) trillen we bijna uit onze stoel.
Sinds de centralisatie in januari zitten we dus met 25 personen in een even grote ruimte. Ik ben een introvert persoon, en kan niet goed tegen drukte, bijgevolg ga ik nog steeds elke dag met hoofdpijn naar huis door de drukte en het lawaai. Ook worden we met argusogen gevolgd, elke beweging die we maken, elk woord dat we zeggen, ... wordt opgemerkt. Bij elk voorval staat er onmiddellijk 5 man rond u om te zeggen wat je moet doen. Ik weet da zelf goed genoeg, en ik wordt in zo een stressvolle situaties liever gerust gelaten zodat ik zeker geen fouten maak.
Hier thuis loop ik ook enorm gepikeerd en ik kan geen prikkels verdragen. Mijn vrouw werkt van thuis uit, dus ik ben al heel lang niet meer ALLEEN geweest. En dat is iets dat ik echt nodig heb om te kunnen functioneren. Op het werk is m'n concentratie ook verschrikkelijk tot op het punt dat ik begin te vrezen dat ik fouten ga beginnen maken. Oorbescherming, oortjes met muziek,... mag niet en is ook niet praktisch aangezien we dikwijls moeten telefoneren, en overleggen met collega's. Ook moeten we alarmen en zo op tijd kunnen horen/zien.
Nu is sinds 1/10 beslist dat mondmaskers niet meer verplicht zijn op de werkvloer. Je moet er wel steeds eentje bijhebben voor als 1.5m afstand niet lukt. Maar ons management heeft beslist dat bij ons op het seinhuis die verplichting wel blijft gelden omdat die afstand niet continu kan gegarandeerd worden. (Als ze ons op onze vorige locatie hadden laten zitten was dit geen probleem geweest 😡 ).

De algemene sfeer hier is nu verschrikkelijk. Bij de collega's onderling valt het goed mee, maar quasi iedereen loopt pissed rond.
Het management heeft geen flauw benul van wat er leeft op de werkvloer en trekt zich er niets van aan. Hun eigen gedacht doorduwen (en bijkomende premies in ontvangst nemen) is het enige wat hen interesseert.
Er is een enorm personeelstekort bij ons (grofweg 10 man te kort op 100FTE's) waardoor iedereen extra diensten moet verzekeren en soms zelfs 2 posten tegelijk moet bemannen. Wat de algemene veiligheid serieus in het gedrang brengt. Hierdoor vallen ook veel collega's ziek waardoor wij dan worden opgeroepen om extra diensten te verzekeren.
Dit is nu bij NMBS, maar bij ons is het even erg, zoniet erger. Ikzelf sta momenteel 48 dagen achter. Bij ons (gelukkig) nog geen sprake van het verplicht te laten uitbetalen.
Ik heb speciaal 4/5 wegens ouderschapsverlof aangevraagd, puur om af en toe eens een paar dagen thuis te kunnen zijn en op adem te komen. Het komt er nu wel op neer dat ik zo goed als een fulltime werk, alleen zijn die diensten op 4 weken samengepropt ipv op 5 weken.
6 a 7 dagen werken gevolgd door 1 a 2 thuis is meer regel dan uitzondering tegenwoordig. Ook geregeld 3 verschillende diensten op een week tijd.
Onlangs een serietje reeksen gehad:

Een voorbeeldje van over hoe ons management denkt:

Onze manager heeft ook niet graag dat elke post opgevuld is met mensen die effectief die graad hebben. Hij heeft liever mensen zoals ik, die "hogere bediening" trekken. Want die heeft hij meer in de hand. Van zodra wij protesteren of ons teveel laten horen kan hij die hogere bediening afnemen waardoor we plots een pak minder verdienen.

Dankzij al die PmP's is het dus heel gemakkelijk om intern een andere functie te zoeken. Hierdoor, en door ons slecht management is er bij ons een enorme leegloop. Ons management is ook een held in het voorhouden van "wortels", zonder effectief eens iets te verwezenlijken. De meesten hebben dit nu eindelijk door waardoor de overgrote meerderheid op zoek is naar iets anders.
Ondanks dit alles zijn ze rotstvast overtuigd dat we meer dan genoeg volk hebben.

Er zijn een 7-tal collega's die in mei geslaagd waren voor een PmP bij een andere dienst voor een functie overdag ipv de 3x8 waar we nu in zitten. De interne regels hierrond zijn dat het huidige management je dan nog maximum 6 maand kan houden, om bvb vervanging te kunnen zoeken indien nodig. Deze 7 mensen hun 6 maand vervalt eind november. Vorige week is de CEO bij ons management geweest omdat ons management in paniek geschoten is. Ze hebben daar beslist dat die 7 personen eind november hun aanstelling wel krijgen voor die nieuwe functie, maar dat ze onmiddellijk terug gedetacheerd worden naar hun huidige functie waardoor ons management ze nog 10 jaar kan tegenhouden. Dit was de enige optie om die mensen langer te kunnen houden zonder letterlijk de HR-regels te overtreden, alhoewel dit een enorme grijze zone is.
Die mensen hadden uiteraard al vanalles gepland, elke avond thuis, elk weekend thuis, al plannen gemaakt voor Kerst en Nieuwjaar. Dat wordt plots allemaal door hun neus geboord. Die zijn 1 voor 1 furieus, er zijn er bij die overwegen een advocaat te contacteren.

Lang verhaal kort, ik zit in een verschrikkelijke gouden kooi. Ik ben m'n werk kots, kots, kotsbeu, maar ik weet 100% zeker dat ik niets ga vinden waar m'n loon nog maar in de buurt komt van hetgeen ik nu heb aangezien ik nu op een niveau werk waar je in de privé een master diploma voor zou moeten hebben, en ik maar een A2 heb. En dan nog in informatica waar ik al 14 jaar niets mee gedaan heb en dus totaal niet meer in mee ben.

Ik ben nu aan het uitkijken naar PMP's voor functies die mij interesseren, en van zodra ik iets gevonden heb ben ik weg. Hoe sneller hoe liever.
En ze gaan daar spijt van hebben. Ik wil niet uit de hoogte doen, maar ik doe m'n werk enorm goed. Veel collega's werken heel graag samen met mij omdat ze weten dat ik weet wat ik doe, en rust uitstraal naar hen toe waardoor zij minder gestresseerd zijn. Onze onmiddelijke chef, en enkele van net onder het management weten goed wat ze aan mij hebben en vertrouwen mij 100%.
Kleine anekdote:
Wij hebben 2-3x per jaar een bijscholing. De "Head Of" van de mensen die die bijscholingen geven is zo iemand die mij weet te waarderen.
Elke bijles komt hij eens binnen en begint hij irritante vragen te stellen. Hoe meer hij doorheeft dat je twijfelt, hoe verder hij blijft doorvragen tot je vast zit. Om dan te zeggen: "Zie je hoe belangrijk deze bijlessen zijn, let maar goed op!".
Op een bepaald moment kwam hij binnen en begon hij ons 1 per 1 af te gaan. tot hij bij mij kwam en letterlijk zei: "Bij u moet ik geen moeite doen, ik weet dat jij het allemaal goed weet en kent", om dan door te gaan naar de volgende.

Het enige waar ik nog over twijfelde was de verloning. Die PMP's zijn hoofdzakelijk voor dagdiensten.
Maar ik heb een loonsimulatie laten doen, en ik zou "maar" 120€ per maand verliezen tegenover het loon dat ik nu heb. Nu werk ik wel maar 4/5 in ploegen (+ tussenkomst RVA wegens ouderschapsverlof). Tegenover fulltime in m'n huidig ploegensysteem zou ik wel 600€/m verliezen, maar het is meer dan een jaar geleden dat ik nog zoveel verdiende.

Alle, ik ging een kleine samenvatting schrijven, en het is weer een halve boek geworden.
Even een update en wat bijkomende ergernissen.

Ik had me dus uitgeschreven voor die PmP voor de functie die ik uitoefen(de).
Ongeveer dezelfde periode hoorde ik dat men wanhopig op zoek was naar mensen die tijdelijk naar een andere werkzetel (even rustig qua hoeveelheid volk als waar ik tot vorig jaar zat) wouden gaan omdat ze daar volk nodig hadden, dit ook voor dezelfde graad van het werk dat ik al deed (dus mijn effectieve graad +1). Die werkzetel staat ook op de planning om gecentraliseerd te worden. Voor ons management hoe sneller, hoe liever. Voor al het personeel het tegendeel.
Maar men kon niemand vinden die dit zag zitten. Mij hadden ze niets gevraagd (omdat het qua woon-werk verkeer verder is dan nu gingen ze er van uit dat ik dit niet zou willen), dus heb ik een mail gestuurd naar onze directe leidinggevende. (Dit was net voor de gesprekken van die PmP, en hij wist nog niet dat ik me had uitgeschreven.
Beste,

Ik heb in de wandelgangen gehoord dat jullie op zoek zijn naar iemand om de functie van "X+1" op "andere locatie" in te vullen.
Als dit effectief zo is, wil ik me hier oor kandidaat stellen.
Als antwoord daarop kreeg ik een mail terug dat ze de resultaten van die PmP gingen afwachten.

Ondertussen wist die persoon dat ik me had uitgeschreven en hij sprak me erover aan. Dat het heel jammer was en hij vroeg zich af waarom ik niet eerst met hem erover gesproken had. Ik heb daarop gezegd dat ik enorm getwijfeld had, en gezegd dat ik me door de huidige situatie (compleet mismanagement en pesterijen --> kheb da niet zo verwoord) geen 5 jaar wou "vastzetten". Ik heb gezegd dat de hoofdreden om me uit te schrijven was dat ik niet goed tegen het lawaai en de drukte hier kan, en me dit geen 5j zie uithouden. Gezegd dat dit ook een van de redenen was waarom ik me kandidaat gesteld heb om naar de andere werkzetel te gaan.

Toen de resultaten bekend waren, en dus alle posten ingevuld waren kreeg ik plots een mail (in CC) van onze lokale personeelsdienst naar HR waarin stond dat die andere werkzetel vanaf januari mijn vaste werkzetel zal worden. (Wat dus wil zeggen dat ik een vergoeding misloop. Als we op een andere werkzetel werken dan onze vaste werkzetel hebben we recht op een "interimvergoeding", 8€ per dag ongeveer). Maar erger, ik ga daar tewerkgesteld worden X-1 ipv X+1. Ik ga dus van 12j werken "boven" mijn niveau naar werken onder mijn niveau. Ik zou snappen dat ik daar tijdelijk op mijn niveau moet werken om alle posten daar te leren en deftig in te kunnen werken. Maar dit is een pure slag onder de gordel.

Een paar dagen later volgde ook een mail van mijn directe leidinggevende.
Beste Waelvis,

Ik licht u al in dat ik uw vraag kan tegemoet komen.....
Ze gaan er dus van uit dat ze mij er een groot plezier mee doen. (Ok, dat is wel zo, ik ben het hier kotsbeu). Maar mijn aanbod was om hen te helpen.

Enkele dagen later een gesprekje met hem gehad.
Hij zei dus dat ik mijn hogere bediening kwijt ga zijn omdat alle posten bezet zijn. Maar, op die andere werkzetel zitten 3 mensen die ook geslaagd zijn op die PmP, en die mogen daar blijven tot die gecentraliseerd worden, waardoor hier wel 3 plaatsen "open" staan. 2 personen mogen wel boven hun niveau blijven werken. 1 die zich, net als mij, had uitgeschreven, maar hier quasi alle posten kent. Dat kan ik nog verstaan. Maar de andere is iemand die meegedaan had, maar niet geslaagd was. Ook iemand die enorm onzeker is, en imo zijn werk niet deftig kan.
Nuja, ik heb daar geen zaken mee, zeker omdat ik hier weg ga.
Tegelijk is er iemand die wel geslaagd was, en die plots ziet dat hij ook naar die andere werkzetel moet. Ze hadden het hem gevraagd, maar hij had aangegeven dat liever niet te doen. En die PmP was specifiek voor de werkzetel waar we nu zitten.

Sinds ik me had uitgeschreven heb ik ook bijna niet meer op mijn vaste werkpost gezeten (X+1). Maar moest ik telkens op een andere werkpost (X of X-1) werken.

Het feit dat ik me heb uitgeschreven is blijkbaar niet in goede aarde gevallen en ze laten het duidelijk merken.

Ik ben nu aan m'n laatste 7 diensten bezig (7 nachten) en dan begin ik in die andere werkzetel.
Ondertussen hou ik de interne jobsite in de gaten en hoop dat ik snel iets kan vinden dat ik hier weggeraak van dit fucked up management.

Ik denk dat 80% van de mensen hier aan het uitkijken zijn om hier weg te gaan.

Het grote probleem is dat ik dus vanaf januari een 300€ netto per maand ga verliezen. Omdat ik mijn premie kwijt ben van het werken boven mijn niveau, en ik van van 1/2 weekends naar 1/3.
En tegelijk is ons voorschot voor energie van 145€ naar 450€ gegaan.
Dit terwijl we volop aan het sparen zijn voor verbouwingen en nieuwe auto. Dat is plots 600€ per maand minder. Ik ben lichtjes in paniek aan het schieten de laatste dagen/weken.

Terug
Bovenaan