Even mijn frustratie kwijt raken. Een lange tekst.
Ik ben 28 en heb bijna 3j als liften technieker gewerkt. Door privacy redenen ga ik niet melden welke firma dat het is.
Op het begin toen ik mee mocht gaan met een collega om het vak te kennen, was alles ok. Daarna na 4 maanden in plaats van de beloofde 6 maanden, moest ik zelf maar op pad gaan om het onderhoud en herstellingen te doen aan personenliften. Mijn destijdse leidinggevende zei vaak dat ik moest bijbenen in elektrische kennis omdat ik op het examen gefaald had maar toch mocht beginnen omdat ze mensen te kort hadden.
Daarna de klote wachtdienst moeten doen. Het beloofde wachtdienst schema dat ze aan me uitgelegd hadden was niks van waar. Normaal was het ene keer om de 8 weken. Maar dan hadden ze plots een wijziging gedaan om een 4-3 systeem in te voeren waardoor je dus snel aan de beurt bent als je maar met 7 man bent.
al gauw merkte ik dat ik om de 3 weken aan de beurt was

En echt zware shiften zijn. Totaal 16-17 uren moeten werken op 1 werkdag terwijl de arbeidsreglement zegt dat je maar 11 mag presteren per dag. Alle hoeken van de provincie gezien omdat je overal naartoe moest rijden.
S'nachts in je diepe slaap door het callcenter opgeroepen worden, dat er ene junk of dronkaard in de lift vast zit. Ergens een uur verderop. Top!
in de zomerperiode wanneer de meeste op verlof gaan, was ik toch wel om de week van wacht geweest. Ok no problem, it is what it is.
Daarna kwam corona. Ineens werd er een keuze gemaakt dat je vrij mocht doppen tussen maart 2020 tot eind mei 2020. Ik heb doorgewerkt terwijl 2 man die in hun eind 50 zijn, thuis gebleven zijn. Willen ook hun rust, wat ik begrijp.
Merkte ik dat mijn supervisor mij vaak op gesprek liet komen om de meest onnozele dingen. Nooit positieve feedback gehad. Altijd maar klagen dat ik het vak niet ken. Terwijl ik mij regelmatig interne opleidingen opgevraagd heb.
Daarna kwam er ook nog het volgende bij dat bepaalde klanten veel profileren omdat je een andere afkomst hebt. Laten ze je niet binnen. Terwijl je gewoon in de inkomhal moet zijn om aan de lift je werk te doen. Keertje ruzie gehad met een klant erover. Dit heb ik toen ook aangekaart bij een gesprek. Na een onderzoek hebben ze dan mij de schuld gegeven omdat ik niet vriendelijk gebleven ben. Terwijl ik werd getriggerd en vuil behandeld werd door de klant zelf. Mooizo.
Ook een keertje een werkongeval gehad, tijdens mijn wachtweek. Mijn supervisor is tot bij mij thuis gekomen om de situatie te schetsen wat er gebeurd is. Wat ik eigenlijk vreemd vind dat hij tot bij mij wou komen. Paar dagen later ben ik terug gaan werken. Terwijl de andere weken ervan profiteren om op ziekekas te blijven door arbeidsongeval. Moest ik meteen mij gaan verantwoorden bij de regionale directeur omdat de manager destijds promotie kreeg en er tijdelijk geen manager was. Moest ik dan met die directeur gaan praten. 15min ging het over de werkongeval, de rest van het uur dat ik daar nog zat ging het om dingen dat ik niet goed presteer. Wat ik onacceptabel vond. Om dit naar boven te brengen.
Van toen merkte ik dat ze van mij af wouden geraken maar niet een geldige reden vonden om mij buiten te gooien. Vaak op gesprek geweest om de meest domme dingen. Herhaling van vorige feiten.
Ook was er een gespannen sfeer tussen de collega's omdat ze regelmatig klaagden op de whatsapp groep waar de leidinggevende in zit, dat ik zogezegd vaak ziek was wanneer ik de wacht moest doen. Terwijl dat niet waar is. Pech kan je hebben. Als je je thuis bezeert hebt door bij te klussen. En niet kan gaan werken.
Ook waren er bepaalde collega's die bepaalde dingen door gingen klikken aan de leidinggevende om een wit voetje te halen bij hem. De typische buttlicker
Zo heb ik het een jaartje extra uitgehouden met vallen en opstaan, moeilijke storingen die ik niet zelf opgelost kreeg, kwamen m'n collega's zelden helpen. Omdat de sfeer ook in de groep gespannen was.
Recent ziek gevallen in november, 2 weken omdat ik depressief geworden ben door dit alles. Eerste week niks gehoord. 2de week hebben ze opzettelijk een controle arts gestuurd omdat de 2de week waar ik een verlenging in kreeg, in mijn wachtweek viel. En iedereen begon op de whatsapp groep opzettelijk aan te vallen dat ik het opzettelijk gedaan heb. Terwijl ze geen begrip tonen. Terwijl andere collega's ook ziek zijn zoals iedereen, en daar niks van gezegd werd.
Ik voelde mij buitengesloten van de groep.
Heb de controle arts brief niet gezien dat die op bezoek was geweest. De maandag toen ik terug ben gaan werken, niks gehoord. Dinsdag kreeg ik een whatsapp berichtje van mijn leidinggevende dat ik op het kantoor moest komen samen met de manager onder het mom ' opvolging van je prestaties'. Toen ik er aankwam. Waren ze kort op de bal, en moest ik gelijk een politieverhoor uitleggen waarom ik de controle arts vermeden heb. In alle eerlijkheid gezegd dat ik de brief niet op tijd gezien heb waardoor ik van niks wist.
En op dat moment vonden ze dus een reden om mij dan als onwettig afwezig te beschouwen gedurende die 2de ziekte week.
Het gesprek verliep bizar. Ik voelde gewoon aan dat ze me aan de vislijn hebben hangen.
Buiten dat onwettig afwezig kwamen ze met andere dingen af dat ik bij een klant de machinekamer van de lift slordig heb achtergelaten

Zeiden ze dat ze eerder de klant geloven dan mij. Dan weet je genoeg.
Zei de manager op het einde, ' je hoort nog van ons'. Ik ben toen verder gaan werken. De week daarop kreeg ik te horen dat ik ontslagen werd. Met 3 maanden opzegvergoeding. En op mijn c4 staat er, Geen overeenkomst met de vereisten van de functie.
Ben ik blij dat ik daar weg ben! Een ander zou huilen dat die zijn job kwijt is, maar zo'n werkgever als deze. Een dikke middelvinger.