Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Gisteren kreeg ik nog een bericht van m'n moeder dat ze hun kadastraal inkomen nog moesten betalen ma het ergens 'online' zou moeten staan.

Ik dat uitgelegd via e-box. (ze hebben itsme) - stap voor stap.

Krijg ik bericht terug. 'ah 't stond allemaal op Doccle'

Khad ze onderschat dus. Khad de Doccle optie bewust overgeslagen omdat ik geen zin had ze om dat te installeren en uit te leggen. :unsure:

Maar ik ben zo degene 'die iets kent van computers' in de familie langs beide kanten. Precies of mensen dan echt gewoon geen moeite meer willen doen om zelf iets bij te leren. 'ik ken daar allemaal niks van'

Tbh noem ik het eerder gemakzucht, da's tegenwoordig toch allemaal intuïtief opgebouwd..

Ik denk dat daar gewoon een enorm vertekend beeld van bestaat, zeker hier op het forum waar het merendeel oftewel een IT achtergrond heeft of interesse in informatica.

De jeugd gebruikt veel tech, maar dat is nog iets heel anders dan ermee kunnen werken. Netflix, tiktok of instagram zal allemaal geen probleem zijn. Maar voor veel mensen is zelfs het instellingen menu van hun iPhone een waar avontuur om door te scrollen. En op zich is daar niets mis mee, niet iedereen heeft de interesse om daarmee te werken.

Net zoals ik met een auto kan rijden en buiten de absolute basis ook geen enkele technische kennis bezit daarover.
Ja, maar vergeet niet hoe we in deze bespreking geraakt zijn eh. Zolang men wat met hunnen TikTok aan het spelen is in hun slaapkamer, who cares, laat ze maar doen.
't Probleem begint eens men productief moet beginnen zijn & als blijkt dat een 'gestudeerd persoon' bij wijze van spreken nog gene Word kan openen. Laat staan een proper document maken. Basis skills op kantoor by the way.

Ik zeg niet dat iedereen programmeur moet zijn eh, maar 't is soms wel even triestig.
Voor zaken zoals tech of talen mondt dit m.i. toch vaak uit in een aangeleerde hulpeloosheid en beseffen mensen vaak niet hoeveel tijd al die kleine vragen in beslag nemen. Niets is ook zo ergerlijk als "da ga ik toch ni kunne zenne" te horen nog voor je iets uitgelegd hebt.

Je betaalt ook genoeg aan jouw garage om geen technische kennis te moeten bezitten. En als je in vrolijke bui beslist om er zelf aan te sleutelen, dan zal de rekening achteraf dubbel zo dik zijn waarschijnlijk (de mijne ook hoor :woohoo:).
Je zou ergens verwachten dat met de opkomst van al die 'tech', dat dit een stijging in 't aantal IT studenten zou betekent hebben, maar het omgekeerde blijkt waar te zijn.
IT profielen zijn nog steeds gegeerd op de arbeidsmarkt, want er blijft blijkbaar nog een tekort. Dit is al vele jaren het geval, dus duidelijk niet genoeg instroom, dus ook niet voldoende studenten.

Ergens wordt men 'het gemak' v/d app aangeleerd & men verwacht gewoon dat het 'easy' is.
Tech is dan niet meer dan 'Open Play-store --> Tap Install --> Tap Open' & men begint de app te bezigen.
Men vergeet dat er wel veel werk zal zijn in gekropen om dat systeem te voorzien & de app te maken die men gebruikt.

Laatst bewerkt:
Een nieuwe dag, een nieuwe leverancier die regels van dmarc/dkim/spf vierkant aan zijn laars lapt.
Oh, maar tom lost dat wel op!! Kunt gij es met hun IT spreken? Zie maar gewoon dat die mails bij ons geraken.

Ik wil wel es weten wie in 2021 nog op het geweldig idee komt om bewust aan spoofing te doen.

Daarstraks in groep nog eens besproken hoe we met git en releases zouden omgaan in een project (git-flow). Iedereen leek akkoord, eentje had wel de hele meeting zijn mond niet open gedaan. Rara wie nu op eigen houtje iets totaal anders doet met de argumentatie dat hij het toch niet zo goed vindt :angry:

Daarstraks in groep nog eens besproken hoe we met git en releases zouden omgaan in een project (git-flow). Iedereen leek akkoord, eentje had wel de hele meeting zijn mond niet open gedaan. Rara wie nu op eigen houtje iets totaal anders doet met de argumentatie dat hij het toch niet zo goed vindt :angry:

helaas zo herkenbaar.

helaas zo herkenbaar.
Gohja ... majority rule e.

Die mens had z'n moment om te protesteren & de rest te proberen overtuigen van z'n gelijk.
Z'n moment is gepasseerd, de beslissing is genomen ... dus moet em volgen e.

Iedereen heeft wel al momenten gehad waar em een ander gedacht had, maar dat de meerderheid anders besliste.

Die mens had z'n moment om te protesteren & de rest te proberen overtuigen van z'n gelijk.

Iedereen heeft wel al momenten gehad waar em een ander gedacht had, maar dat de meerderheid anders besliste.

Indeed, helaas zijn er altijd die de rules naast zich neerleggen. We weten het toch beter!

Ge zou het denken. Maar nu doet die gewoon zijn goesting. Dus moet ge al klikspaan gaan spelen om dat recht te zetten. Dat vind ik toch een vervelende situatie.

Even schetsen: één van onze grootste klanten is een wereldwijde farmaceutische speler waarvoor we gedurende zo goed als het hele jaar wereldwijd projecten hebben lopen. Het laatste traject voor een land in Latijns Amerika werd onlangs afgerond waarna wij aan de slag gaan met de rapportage van het onderzoek.

Heel de week keihard liggen doorwerken aan een rapport voor waarvoor we ineens vorige week de deadline met een 5 dagen moesten vervroegen want dan konden ze het top management toevoegen aan de presentatie van de resultaten. Aangezien ik deze week ook al 2 events had voor/met het werk zat er dus niks anders op dan ook 's nachts wat door te werken, gisteren na een event nog tot 2u30 's nachts bezig geweest zodat alles af is, mezelf al aan het voorbereiden om met men brakke kop op een vrijdagnamiddag de presentatie te geven. Vanochtend zie ik dan doodleuk volgende mail in mijn mailbox:

"Hi Mr. November,

We got a request from xxx to potentially postpone the meeting so that an additional team member can join. The proposition is for Thursday (14th October) from 16h-18h Belgium time (9 - 11 AM for xxx) .

Does it work on you side?

best regards,

X"

MOTHERFUCKERS!!! :angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry:

Laatst bewerkt door een moderator:

Hij had misschien net zijn dilbert gechecked?

e2e5a740fee601397a7e005056a9545d

da dagelijks ergernis op mijn vriendin haar werk.

zij heeft vanwege een cursus recht op vlaams opleidingsverlof, collega's dat dat voor haar gevraagd hadden aan HR kregen gewoon een Nee terug, ik heb haar het bewijs laten mailen dat ze der wel recht op had en dan was het ineens OK.
'tis haar eerste jaar dat ze werkt, dus buiten ADV dagen heeft dus geen congé, dus echt wel weinig genomen dit jaar.

Ze boekt van haar vlaams opleidingsverlof, in overleg met de nodige collega's, een paar dagen in.
een paar rond een examen, 1 rond haar verjaardag, nog eentje tussendoor.
De manager van haar manager roept haar apart. "ja ik heb gezien dat ge dat hebt aangevraagd, en ik snap dat ge daar recht op hebt; maar naar mijn gevoel is dat niet eerlijk tgo u collega's, en u werk betaald diene cursus ook dus is het jammer dat gij nu plots ons moeilijk zet met die dagen op te pakken"

dus ze wou 8 dagen pakken (ze kon er nog meer), ze is dan akkoord gegaan om er maar 6 te boeken.
cava.. haar beslissing uiteindelijk.

Maar ze had in het begin van het jaar, toen bleek dat ze maar een beperkt aantal vakantiedagen had, 2 onbetaalde afgesproken met HR.
Die moeten in principe nog komen.. ge zou dan denken: zet daar nu algauw die uren op van vlaams opleidingsverlof, dan zijn ze betaald.. maar dat durft ze nu niet vragen en ik ben er 100% zeker van dat HR dat niet op eigen beweging gaat doen want daar is nog echt nooit een deftig antwoord uitgekomen uit die HR verantwoordelijke.
intriest!

@Pompi och van alle kanten word je tegen gewerkt met dat "betaald studeren".

mijn vriendin kon via Inburgering of VDAB gratis nederlands leren, als andertalige.

wij hebben haar op aanraden ingeschreven eind juni om september te kunnen starten hiermee.

dan pas in september bij de VDAB ingeschreven om na haar uren ook te kunnen bijklussen/werken.

Nu komt VDAB af met "Sorry we kunnen haar opleiding niet terugbetalen, want ze is reeds ingeschreven van juni. Je moet je eerst bij de VDAB inschrijven dan pas op school".

euch wtf? VDAB/inburgering zei me zelf letterlijk "schrijf ze maar al in hoor in juni, want de scholen gaan dan voor 2 maand in verlof, dan ben je zeker dat ze plaats heeft".

@Pompi och van alle kanten word je tegen gewerkt met dat "betaald studeren".

mijn vriendin kon via Inburgering of VDAB gratis nederlands leren, als andertalige.

wij hebben haar op aanraden ingeschreven eind juni om september te kunnen starten hiermee.

dan pas in september bij de VDAB ingeschreven om na haar uren ook te kunnen bijklussen/werken.

Nu komt VDAB af met "Sorry we kunnen haar opleiding niet terugbetalen, want ze is reeds ingeschreven van juni. Je moet je eerst bij de VDAB inschrijven dan pas op school".

euch wtf? VDAB/inburgering zei me zelf letterlijk "schrijf ze maar al in hoor in juni, want de scholen gaan dan voor 2 maand in verlof, dan ben je zeker dat ze plaats heeft".
Contradictorische bureaucratie ... niets nieuws zeker. Als ze 't maar complex kunnen maken zodat er niemand nog aan uit geraakt, zelfs zij zelf niet meer.

Ontradings politiek ook wel. Bij aankomst non eu burger krijg je een hele lijst plichten.
Kunnen ze dan die rechten zoals gratis onderwijs en hoe je dit bekomt..er niet bij zetten nee?

en welke methode volgt die dan? met welke argumentatie?

Terug
Bovenaan